آداب و رسوم مصر: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «هر چند بسیاری از آداب و سنت­های فرهنگی جامعه مصر در پی تحولات سیاسی اجتماعی دو قرن اخیر بسیار کمرنگ شده است؛ برخی از این سنت­ها و ارزش­ها به ویژه در مناطق روستایی همچنان کم و بیش وجود دارد. احترام به سنت­ها و ارزش­های خانوادگی به عنوان عامل تح...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
هر چند بسیاری از آداب و سنت­های فرهنگی جامعه [[مصر]] در پی تحولات سیاسی اجتماعی دو قرن اخیر بسیار کمرنگ شده است؛ برخی از این سنت­ها و ارزش­ها به ویژه در مناطق روستایی همچنان کم و بیش وجود دارد.
[[پرونده:ازدواج در مصر.png|بندانگشتی|ازدواج در مصر]]
هر چند بسیاری از آداب و سنت‌های فرهنگی جامعه [[مصر]] در پی تحولات سیاسی اجتماعی دو قرن اخیر بسیار کمرنگ شده است؛ برخی از این سنت‌ها و ارزش‌­ها به ویژه در مناطق روستایی همچنان کم و بیش وجود دارد.


احترام به سنت­ها و ارزش­های خانوادگی به عنوان عامل تحکیم و استمرار، به ویژه در مناطق روستایی و شهرهای کوچک همچنان مورد تأکید خانواده­هاست. یک فرد مصری در هر جایگاه اجتماعی و یا اقتصادی نمی­تواند منفک از روابط خانوادگی باشد و یا سنت­ها و آداب و رسوم را نفی کند. (موسوعة مصر الحدیثة ،  1997، 9:9) در گذشته نه چندان دور ازدواج در خانواده­های سنتی شاخص رسیدن به کمال مردانگی و یا زنانگی و با ملاحظات اجتماعی، دینی و اقتصادی همراه بود و لذا ازواج­های زودهنگام بسیار معمول بود. سنت­های آن روزگار به دختر و پسر اجازه نمی­داد که پیش از ازدواج با یکدیگر ملاقات کنند؛ زیرا مسئله ازدواج پیش از آنکه به زوجین مربوط باشد به دو خانواده ارتباط دارد؛ لذا دختر و پسر بایستی به انتخاب و تصمیم خانواده تمکین می­کردند (همان:11). از آنجا که [[جامعه مصر]] عمدتا جامعه­ای کشاورزی است، ازدواج­ها معمولا پس از فروش محصول پنبه انجام می­شد و لذا خانواده­ها می­توانستند مهریه را بپردازند و هزینه­های مسکن و لوازم زندگی زوجین را فراهم کنند. در آن زمان، ازدواج دختر با پسرعمو معمول بود و در چنین ازدواج­هایی هزینه­ها کاهش می­یافت و به مفهوم حفظ میراث خانوادگی و انسجام داخلی بود. فرزندآوری و تعداد فرزندان به ویژه فرزندان پسر، مایه مباهات و شاخص منزلت اجتماعی خانواده بود (همان:12). روند تحولاتی که از قرن نوزدهم آغاز و در اوایل قرن بیستم آثار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود را نشان داد مجموعه ارزش­ها و سنت­های مزبور را به تدریج تضعیف و وابستگی­های خانوادگی کاهش یافت و امروز خانواده­ی بزرگ، دیگر به عنوان یک واحد حیات جمعی و اقتصادی اجتماعی به شمار نمی­رود. بدینسان مقوله ازدواج هم از یک مسئله خانوادگی به یک موضوع دوجانبه میان دختر و پسر تبدیل شد و سن ازدواج هم به دلیل افزایش هزینه­های مربوطه بالا رفت. علیرغم این تحولات، برخی از ارزش­ها و سنت­های خانوادگی هر چند کمرنگ، در برابر آن مقاومت می­کند. روابط احترام آمیز میان فرزندان و بزرگان خانواده به ویژه در میان خانواده­های سنتی یا روستایی همچنان برقرار و فرزندان هنوز هم خود را موظف به تبعیت از پدران دانسته و پدران نیز خود را مسئول تربیت و تأمین هزینه­های آنان می­دانند؛ زنان نیز نسبت به همسران خود مراتب احترام را رعایت کرده و تبعیت از آنان را پذیرایند (همان:19).
احترام به سنت­‌ها و ارزش‌­های خانوادگی به عنوان عامل تحکیم و استمرار، به ویژه در مناطق روستایی و شهرهای کوچک همچنان مورد تأکید خانواده‌­هاست. یک فرد مصری در هر جایگاه اجتماعی و یا اقتصادی نمی­‌تواند منفک از روابط خانوادگی باشد و یا سنت‌­ها و آداب و رسوم را نفی کند.<ref>موسوعة مصر الحدیثة (1997). ج9، ص9.</ref> در گذشته نه چندان دور ازدواج در خانواده‌­های سنتی شاخص رسیدن به کمال مردانگی و یا زنانگی و با ملاحظات اجتماعی، دینی و اقتصادی همراه بود و لذا ازواج­‌های زودهنگام بسیار معمول بود. سنت‌­های آن روزگار به دختر و پسر اجازه نمی‌­داد که پیش از ازدواج با یکدیگر ملاقات کنند؛ زیرا مسئله ازدواج پیش از آنکه به زوجین مربوط باشد به دو خانواده ارتباط دارد؛ لذا دختر و پسر بایستی به انتخاب و تصمیم خانواده تمکین می­‌کردند.<ref>موسوعة مصر الحدیثة (1997). ج9، ص11.</ref> از آنجا که [[جامعه مصر]] عمدتا جامعه‌­ای کشاورزی است، ازدواج­‌ها معمولا پس از فروش محصول پنبه انجام می‌­شد و لذا خانواده‌­ها می‌­توانستند مهریه را بپردازند و هزینه­‌های مسکن و لوازم زندگی زوجین را فراهم کنند. در آن زمان، ازدواج دختر با پسرعمو معمول بود و در چنین ازدواج­‌هایی هزینه­‌ها کاهش می‌­یافت و به مفهوم حفظ میراث خانوادگی و انسجام داخلی بود. فرزندآوری و تعداد فرزندان به ویژه فرزندان پسر، مایه مباهات و شاخص منزلت اجتماعی خانواده بود.<ref>موسوعة مصر الحدیثة (1997). ج9، ص12.</ref> روند تحولاتی که از قرن نوزدهم آغاز و در اوایل قرن بیستم آثار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود را نشان داد مجموعه ارزش‌­ها و سنت­‌های مزبور را به تدریج تضعیف و وابستگی­‌های خانوادگی کاهش یافت و امروز خانواده‌­ی بزرگ، دیگر به عنوان یک واحد حیات جمعی و اقتصادی اجتماعی به شمار نمی‌­رود. بدینسان مقوله ازدواج هم از یک مسئله خانوادگی به یک موضوع دوجانبه میان دختر و پسر تبدیل شد و سن ازدواج هم به دلیل افزایش هزینه‌­های مربوطه بالا رفت. علیرغم این تحولات، برخی از ارزش‌­ها و سنت­‌‎های خانوادگی هر چند کمرنگ، در برابر آن مقاومت می­‌کند. روابط احترام آمیز میان فرزندان و بزرگان خانواده به ویژه در میان خانواده‌­های سنتی یا روستایی همچنان برقرار و فرزندان هنوز هم خود را موظف به تبعیت از پدران دانسته و پدران نیز خود را مسئول تربیت و تأمین هزینه­‌های آنان می­‌دانند؛ زنان نیز نسبت به همسران خود مراتب احترام را رعایت کرده و تبعیت از آنان را پذیرایند.<ref>موسوعة مصر الحدیثة (1997). ج9، ص19.</ref> <ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص269-271.</ref>
 
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [http://wiki.icro.ir/%D9%85%D8%B5%D8%B1 مصر]
* [[فرهنگ عمومی در مصر]]
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۳۸

ازدواج در مصر

هر چند بسیاری از آداب و سنت‌های فرهنگی جامعه مصر در پی تحولات سیاسی اجتماعی دو قرن اخیر بسیار کمرنگ شده است؛ برخی از این سنت‌ها و ارزش‌­ها به ویژه در مناطق روستایی همچنان کم و بیش وجود دارد.

احترام به سنت­‌ها و ارزش‌­های خانوادگی به عنوان عامل تحکیم و استمرار، به ویژه در مناطق روستایی و شهرهای کوچک همچنان مورد تأکید خانواده‌­هاست. یک فرد مصری در هر جایگاه اجتماعی و یا اقتصادی نمی­‌تواند منفک از روابط خانوادگی باشد و یا سنت‌­ها و آداب و رسوم را نفی کند.[۱] در گذشته نه چندان دور ازدواج در خانواده‌­های سنتی شاخص رسیدن به کمال مردانگی و یا زنانگی و با ملاحظات اجتماعی، دینی و اقتصادی همراه بود و لذا ازواج­‌های زودهنگام بسیار معمول بود. سنت‌­های آن روزگار به دختر و پسر اجازه نمی‌­داد که پیش از ازدواج با یکدیگر ملاقات کنند؛ زیرا مسئله ازدواج پیش از آنکه به زوجین مربوط باشد به دو خانواده ارتباط دارد؛ لذا دختر و پسر بایستی به انتخاب و تصمیم خانواده تمکین می­‌کردند.[۲] از آنجا که جامعه مصر عمدتا جامعه‌­ای کشاورزی است، ازدواج­‌ها معمولا پس از فروش محصول پنبه انجام می‌­شد و لذا خانواده‌­ها می‌­توانستند مهریه را بپردازند و هزینه­‌های مسکن و لوازم زندگی زوجین را فراهم کنند. در آن زمان، ازدواج دختر با پسرعمو معمول بود و در چنین ازدواج­‌هایی هزینه­‌ها کاهش می‌­یافت و به مفهوم حفظ میراث خانوادگی و انسجام داخلی بود. فرزندآوری و تعداد فرزندان به ویژه فرزندان پسر، مایه مباهات و شاخص منزلت اجتماعی خانواده بود.[۳] روند تحولاتی که از قرن نوزدهم آغاز و در اوایل قرن بیستم آثار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود را نشان داد مجموعه ارزش‌­ها و سنت­‌های مزبور را به تدریج تضعیف و وابستگی­‌های خانوادگی کاهش یافت و امروز خانواده‌­ی بزرگ، دیگر به عنوان یک واحد حیات جمعی و اقتصادی اجتماعی به شمار نمی‌­رود. بدینسان مقوله ازدواج هم از یک مسئله خانوادگی به یک موضوع دوجانبه میان دختر و پسر تبدیل شد و سن ازدواج هم به دلیل افزایش هزینه‌­های مربوطه بالا رفت. علیرغم این تحولات، برخی از ارزش‌­ها و سنت­‌‎های خانوادگی هر چند کمرنگ، در برابر آن مقاومت می­‌کند. روابط احترام آمیز میان فرزندان و بزرگان خانواده به ویژه در میان خانواده‌­های سنتی یا روستایی همچنان برقرار و فرزندان هنوز هم خود را موظف به تبعیت از پدران دانسته و پدران نیز خود را مسئول تربیت و تأمین هزینه­‌های آنان می­‌دانند؛ زنان نیز نسبت به همسران خود مراتب احترام را رعایت کرده و تبعیت از آنان را پذیرایند.[۴] [۵]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. موسوعة مصر الحدیثة (1997). ج9، ص9.
  2. موسوعة مصر الحدیثة (1997). ج9، ص11.
  3. موسوعة مصر الحدیثة (1997). ج9، ص12.
  4. موسوعة مصر الحدیثة (1997). ج9، ص19.
  5. صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص269-271.