ساختار و سیاست های آموزشی مصر: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «اهداف سیاست­های آموزشی مهمترین اهدافی که سیاست­های آموزشی پیش از دانشگاه بر آنها مبتنی است عبارت است از: الف-ایجاد فرصت: فراهم آوردن فرصت­های آموزش خودکفا برای همه کودکان مصری ب- کیفیت: اصلاح و بهبود دائم روند آموزش مطابق استاندارد ملی کیف...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
اهداف سیاست­های آموزشی  
=== [[نظام آموزشی مصر|اهداف سیاست‌­های آموزشی]] ===
مهمترین اهدافی که سیاست‌­های آموزشی پیش از دانشگاه بر آنها مبتنی است عبارت است از:


مهمترین اهدافی که سیاست­های آموزشی پیش از دانشگاه بر آنها مبتنی است عبارت است از:
==== ایجاد فرصت ====
فراهم آوردن فرصت‌­های آموزش خودکفا برای همه کودکان مصری


الف-ایجاد فرصت: فراهم آوردن فرصت­های آموزش خودکفا برای همه کودکان مصری
==== کیفیت ====
اصلاح و بهبود دائم روند آموزش مطابق استاندارد ملی کیفیت


ب- کیفیت: اصلاح و بهبود دائم روند آموزش مطابق استاندارد ملی کیفیت
==== نظام‌­ها ====
تحول بخشیدن به نظام‌­های آموزشی با هدف افزایش فعالیت­‌ها و نهادینه کردن ساختاری


ج- نظام­ها: تحول بخشیدن به نظام­های آموزشی با هدف افزایش فعالیت­ها و نهادینه کردن ساختاری
=== چشم‌­انداز آموزش و پرورش ===
وزارت آموزش و پرورش [[مصر]] تلاش دارد تا با تحول بخشیدن به نظام آموزشی پیش از دانشگاه، بیشترین تعداد دانش‌­آموز را زیر پوشش قرار دهد. این وزارتخانه بر آن است تا این هدف را از راه کیفیت بخشیدن به نظام آموزشی و با رویکرد ساختن شهروند مصری بر بنیان منظومه ارزش­‌های تمدنی و انسانی و نیز نظام غیرمتمرکز مبتنی بر مشارکت جمعی، تحقق بخشد.<ref name=":1">برگرفته از .<nowiki>https://www.moe.gov.eg</nowiki> (2015)</ref>


چشم­انداز آموزش و پرورش
=== مشکلات حوزه آموزش ===
[[نظام آموزشی مصر]] با مشکلات متعدد مواجه است. از جمله این مشکلات افزایش جمعیت طی دهه­‌های اخیر و نرخ بالای بی‌سوادی در جامعه است که مطابق آمارهای ماه اوت 2012 به حدود 28% از جمعیت با سن 15 تا 35 سال و 40% از جمعیت با سن 15 سال به بالا رسیده است. همچنین نرخ بی‌سوادی در روستاها 67% از کل جمعیت را شامل شده است. گزارش سال 2010 یونیسف (نیز نشان می­‌دهد 23% از پسران زیر سن 15 سال در فقر ناشی از بی‌سوادی به سر می­برند.<ref>الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص10.</ref>


وزارت آموزش و پرورش [[مصر]] تلاش دارد تا با تحول بخشیدن به نظام آموزشی پیش از دانشگاه، بیشترین تعداد دانش­آموز را زیر پوشش قرار دهد. این وزارتخانه بر آن است تا این هدف را از راه کیفیت بخشیدن به نظام آموزشی و با رویکرد ساختن شهروند مصری بر بنیان منظومه ارزش­های تمدنی و انسانی و نیز نظام غیرمتمرکز مبتنی بر مشارکت جمعی، تحقق بخشد. (www.moe. gov.eg;2015).
=== مراحل آموزش پیش از دانشگاه ===
 
نظام آموزشی پیش از دانشگاه در مصر به دو مرحله پایه و دبیرستان تقسیم شده است. دوره پایه شامل دو مقطع دبستان (6 سال) و راهنمایی (3 سال) است. مقطع متوسطه نیز دارای دو دوره عمومی (3 سال) و فنی (3 تا 5 سال) است. دانش‌­آموزانی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه‌­ها و یا مؤسسات آموزشی فنی و حرفه‌­ای دارند در این دوره ثبت نام می­‌کنند. دوره فنی نیز هنرجویان را برای ورود به بازار کار آموزش می­‌دهد.<ref>الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص16.</ref> <ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص358-359.</ref>
'''مشکلات حوزه آموزش'''
==نیز نگاه کنید به==
 
*[http://wiki.icro.ir/%D9%85%D8%B5%D8%B1 مصر]
[[نظام آموزشی مصر]] با مشکلات متعدد مواجه است. از جمله این مشکلات افزایش جمعیت طی دهه­های اخیر و نرخ بالای بیسوادی در جامعه است که مطابق آمارهای ماه اوت 2012 به حدود 28% از جمعیت با سن 15 تا 35 سال و 40% از جمعیت با سن 15 سال به بالا رسیده است. همچنین نرخ بیسوادی در روستاها 67% از کل جمعیت را شامل شده است. گزارش سال 2010 یونیسف (نیز نشان می­دهد 23% از پسران زیر سن 15 سال در فقر ناشی از بیسوادی به سر می­برند (الخطة الاستراتیجیة للتعلیم  :10).
*[http://wiki.icro.ir/%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%20%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%D8%8C%20%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%A7%D8%AA%20%D9%88%20%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C%20%D9%85%D8%B5%D8%B1 نظام آموزش، تحقیقات و فناوری مصر]
 
==کتابشناسی==
'''مراحل آموزش پیش از دانشگاه'''
 
نظام آموزشی پیش از دانشگاه در مصر به دو مرحله پایه و دبیرستان تقسیم شده است. دوره پایه شامل دو مقطع دبستان (6 سال) و راهنمایی  (3 سال) است. مقطع متوسطه نیز دارای دو دوره عمومی  (3 سال ) و فنی  (3 تا 5 سال )است. دانش­آموزانی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه­ها و یا مؤسسات آموزشی فنی و حرفه­ای دارند در این دوره ثبت نام می­کنند. دوره فنی نیز هنرجویان را برای ورود به بازار کار آموزش می­دهد. (همان:16)

نسخهٔ ‏۳۰ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۱۵

اهداف سیاست‌­های آموزشی

مهمترین اهدافی که سیاست‌­های آموزشی پیش از دانشگاه بر آنها مبتنی است عبارت است از:

ایجاد فرصت

فراهم آوردن فرصت‌­های آموزش خودکفا برای همه کودکان مصری

کیفیت

اصلاح و بهبود دائم روند آموزش مطابق استاندارد ملی کیفیت

نظام‌­ها

تحول بخشیدن به نظام‌­های آموزشی با هدف افزایش فعالیت­‌ها و نهادینه کردن ساختاری

چشم‌­انداز آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش مصر تلاش دارد تا با تحول بخشیدن به نظام آموزشی پیش از دانشگاه، بیشترین تعداد دانش‌­آموز را زیر پوشش قرار دهد. این وزارتخانه بر آن است تا این هدف را از راه کیفیت بخشیدن به نظام آموزشی و با رویکرد ساختن شهروند مصری بر بنیان منظومه ارزش­‌های تمدنی و انسانی و نیز نظام غیرمتمرکز مبتنی بر مشارکت جمعی، تحقق بخشد.[۱]

مشکلات حوزه آموزش

نظام آموزشی مصر با مشکلات متعدد مواجه است. از جمله این مشکلات افزایش جمعیت طی دهه­‌های اخیر و نرخ بالای بی‌سوادی در جامعه است که مطابق آمارهای ماه اوت 2012 به حدود 28% از جمعیت با سن 15 تا 35 سال و 40% از جمعیت با سن 15 سال به بالا رسیده است. همچنین نرخ بی‌سوادی در روستاها 67% از کل جمعیت را شامل شده است. گزارش سال 2010 یونیسف (نیز نشان می­‌دهد 23% از پسران زیر سن 15 سال در فقر ناشی از بی‌سوادی به سر می­برند.[۲]

مراحل آموزش پیش از دانشگاه

نظام آموزشی پیش از دانشگاه در مصر به دو مرحله پایه و دبیرستان تقسیم شده است. دوره پایه شامل دو مقطع دبستان (6 سال) و راهنمایی (3 سال) است. مقطع متوسطه نیز دارای دو دوره عمومی (3 سال) و فنی (3 تا 5 سال) است. دانش‌­آموزانی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه‌­ها و یا مؤسسات آموزشی فنی و حرفه‌­ای دارند در این دوره ثبت نام می­‌کنند. دوره فنی نیز هنرجویان را برای ورود به بازار کار آموزش می­‌دهد.[۳] [۴]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. برگرفته از .https://www.moe.gov.eg (2015)
  2. الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص10.
  3. الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص16.
  4. صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص358-359.