نظام آموزشی مصر: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
مهمترین اهدافی که سیاستهای آموزشی پیش از دانشگاه بر آنها مبتنی است عبارت است از: | |||
الف- ایجاد فرصت: فراهم آوردن فرصتهای آموزش خودکفا برای همه کودکان مصری | |||
الف-ایجاد فرصت: فراهم آوردن | |||
ب- کیفیت: اصلاح و بهبود دائم روند آموزش مطابق استاندارد ملی کیفیت | ب- کیفیت: اصلاح و بهبود دائم روند آموزش مطابق استاندارد ملی کیفیت | ||
ج- | ج- نظامها: تحول بخشیدن به نظامهای آموزشی با هدف افزایش فعالیتها و نهادینه کردن ساختاری | ||
=== چشمانداز آموزش و پرورش === | |||
وزارت آموزش و پرورش [[مصر]] تلاش دارد تا با تحول بخشیدن به نظام آموزشی پیش از دانشگاه، بیشترین تعداد دانشآموز را زیر پوشش قرار دهد. این وزارتخانه بر آن است تا این هدف را از راه کیفیت بخشیدن به نظام آموزشی و با رویکرد ساختن شهروند مصری بر بنیان منظومه ارزشهای تمدنی و انسانی و نیز نظام غیرمتمرکز مبتنی بر مشارکت جمعی، تحقق بخشد.<ref name=":1">برگرفته از .<nowiki>https://www.moe.gov.eg</nowiki> (2015)</ref> | |||
=== مشکلات حوزه آموزش === | |||
[[نظام آموزشی مصر]] با مشکلات متعدد مواجه است. از جمله این مشکلات افزایش جمعیت طی دهههای اخیر و نرخ بالای بیسوادی در جامعه است که مطابق آمارهای ماه اوت 2012 به حدود 28% از جمعیت با سن 15 تا 35 سال و 40% از جمعیت با سن 15 سال به بالا رسیده است. همچنین نرخ بیسوادی در روستاها 67% از کل جمعیت را شامل شده است. گزارش سال 2010 یونیسف (نیز نشان میدهد 23% از پسران زیر سن 15 سال در فقر ناشی از بیسوادی به سر میبرند.<ref>الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص10.</ref> | |||
=== مراحل آموزش پیش از دانشگاه === | |||
نظام آموزشی پیش از دانشگاه در مصر به دو مرحله پایه و دبیرستان تقسیم شده است. دوره پایه شامل دو مقطع دبستان (6 سال) و راهنمایی (3 سال) است. مقطع متوسطه نیز دارای دو دوره عمومی (3 سال) و فنی (3 تا 5 سال) است. دانشآموزانی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاهها و یا مؤسسات آموزشی فنی و حرفهای دارند در این دوره ثبت نام میکنند. دوره فنی نیز هنرجویان را برای ورود به بازار کار آموزش میدهد.<ref>الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص16.</ref> | |||
==== آموزش پایه ==== | |||
===== مقطع ابتدایی ===== | |||
====== اهداف استراتژیک ====== | |||
- فراهم آوردن خدمات آموزشی مطلوب و با کیفیت برای همه کودکان در سن آموزش ابتدایی | - فراهم آوردن خدمات آموزشی مطلوب و با کیفیت برای همه کودکان در سن آموزش ابتدایی | ||
- از میان برداشتن | - از میان برداشتن شکافها و تفاوتهای میان مدارس ابتدایی | ||
- افزایش توانمندیهای کادر آموزشی در این مقطع | |||
- ارائه | ====== سیاست ارتقای کیفی ====== | ||
- ارائه روشهایی که به لحاظ محتوا و شیوههای تدریس با استانداردهای بینالمللی مطابقت داشته باشد | |||
- نوسازی و تحول بخشیدن به آموزش زبان عربی، پرورش دینی و مواد مدرسی در حوزه علوم اجتماعی و تعمیق بخشیدن به مفاهیم ملی و هویتی | - نوسازی و تحول بخشیدن به آموزش زبان عربی، پرورش دینی و مواد مدرسی در حوزه علوم اجتماعی و تعمیق بخشیدن به مفاهیم ملی و هویتی | ||
- فراهم آوردن | - فراهم آوردن زمینهها و عوامل لازم برای امنیت و سلامت محیط تحصیل و از میان برداشتن زمینهها و عوامل خشونتزا در مدارس | ||
- تنظیم | - تنظیم برنامههایی برای افزایش تعداد دانشآموزان و کاهش میزان فرار از تحصیل و تعداد مردودیها | ||
- تأمین نیازهای همه مدارس ابتدایی به آموزگاران آموزش دیده در | - تأمین نیازهای همه مدارس ابتدایی به آموزگاران آموزش دیده در تخصصهای مختلف<ref>الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص17.</ref> | ||
آمارها | ====== آمارها ====== | ||
بر اساس آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانشآموزان، مدارس و معلمان مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 2013-2014 به شرح زیر بوده است: | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
| colspan="2" |''' | | colspan="2" |'''دانشآموزان''' | ||
| colspan="2" |'''مدارس''' | | colspan="2" |'''مدارس''' | ||
|'''معلمان''' | |'''معلمان''' | ||
خط ۵۲: | خط ۵۰: | ||
|دولتی | |دولتی | ||
|غیردولتی | |غیردولتی | ||
| rowspan="2" |710 | | rowspan="2" |394/710 | ||
|- | |- | ||
| | |9/008/288 | ||
|005 | |898/005 | ||
|202 | |80/202 | ||
| | |20/25 | ||
|} | |}<ref name=":1" /> | ||
هدف از این مقطع آموزشی، تربیت | ===== مقطع راهنمایی ===== | ||
هدف از این مقطع آموزشی، تربیت دانشآموزانی است که از مهارتهای زبانی، ریاضیات، علوم و ارتباطات برخوردار شده و آماده ورود به مرحله بعدی برای توسعه توانمندیها و خلاقیتها و حرکت در مسیر تحولات جهانی با تأکید بر ارزشهای ملی، دینی، هویت عربی و مشارکت با دیگران، پذیرش و تعامل با آنان باشند. | |||
====== اهداف استراتژیک ====== | |||
- فراهم آوردن فرصت آموزش مطلوب برای دانشآموزان ورودی این مقطع از طریق تأمین فضای متناسب با فراگیری و رعایت جنبههای اجتماعی، محیطی و اقتصادی متفاوت آنان | |||
- فراهم آوردن | - فراهم آوردن نیروی آموزشی کافی و برخورداری از سطح حرفهای بالا | ||
- | - تمرکز بر مدرسه به عنوان محور اصلاح و بهبود واقعی در تحصیل و سطح یادگیری آنان و نیز تلاش برای نگهداری دانشآموزان تا پایان مقطع | ||
- ارتقای سطح تحصیل دانشآموزان به ویژه در زبان عربی و ریاضیات و فراگیری یکی از زبانهای بینالمللی | |||
- ارتقای سطح تحصیل | |||
- توسعه و تقویت کادر آموزشی | - توسعه و تقویت کادر آموزشی | ||
====== آمارها ====== | |||
به استناد آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانشآموزان ،مدارس و معلمان مقطع راهنمایی در سال تحصیلی 2013-2014 به شرح زیر بوده است: | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
| colspan="2" |''' | | colspan="2" |'''دانشآموزان''' | ||
| colspan="2" |'''مدارس''' | | colspan="2" |'''مدارس''' | ||
|'''معلمان''' | |'''معلمان''' | ||
خط ۸۷: | خط ۸۳: | ||
|دولتی | |دولتی | ||
|غیردولتی | |غیردولتی | ||
| rowspan="2" |264 | | rowspan="2" |424/264 | ||
|- | |- | ||
| | |4/052/623 | ||
|082 | |285/082 | ||
|407 | |8/407 | ||
|521 | |1/521 | ||
|} | |}<ref name=":1" /> | ||
==== مقطع دبیرستان ==== | |||
===== دبیرستان (عمومی) ===== | |||
هدف کلی این شاخه تحصیلی عبارت است از آموزش مناسب با معیارهای جهانی به گونهای که فارغالتحصیلان را برای ورود به مرحله آموزش عالی آماده سازد. | |||
====== اهداف استراتژیک ====== | |||
- افزایش امکان جذب دانشآموز | |||
- حمایت از توانمندیهای کادر آموزشی | |||
- حمایت از | |||
- تحول بخشیدن به سازوکار اداری | - تحول بخشیدن به سازوکار اداری | ||
- بهبود کیفیت محیط آموزش برای | - بهبود کیفیت محیط آموزش برای دانشآموزان | ||
- ارائه الگوهای ابتکاری به مثابه اساسی تحول در نظام آموزشی | - ارائه الگوهای ابتکاری به مثابه اساسی تحول در نظام آموزشی<ref>الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص75.</ref> | ||
===== دبیرستان (فنی) ===== | |||
هدف کلی این شاخه آموزشی، تربیت نیروی فنی ماهری است که توانمندیهای لازم را برای رقابت در بازار کار محلی، منطقهای و جهانی کسب کرده باشد و به شکلی ایجابی در توسعه کشور مشارکت داشته باشد. | |||
====== اهداف استراتژیک ====== | |||
- افزایش فرصتها و نوسازی رشتههای تخصصی آموزش فنی در مصر و کشورهای اطراف دریای مدیترانه | |||
- دگرگون سازی روشها متناسب با اقتضائات جدید با هدف همراه شدن با بازار کار | |||
- | - فراهم آوردن تجهیزات و فناوری آموزش مناسب با نوع آموزشهای فنی و تعدد دانشآموزان | ||
- | - ارتقای سطح حرفهای و مادی و معنوی آموزگار | ||
- | - فعالسازی مشارکتهای محلی و بینالمللی | ||
- | - فعالسازی طرح شورای عالی آموزش فنی و تربیت حرفهای | ||
- | - آموزش و تربیت برای ایجاد شغل<ref>الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص78.</ref> | ||
- | ====== آمارها ====== | ||
آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر در سال تحصیلی 2013-2014، تعداد دانشآموزان و مدارس و معلمان مقطع دبیرستان (عمومی و فنی) را به شرح زیر نشان میدهد: | |||
دانشآموزان: | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|'''نوع''' | |'''نوع''' | ||
خط ۱۴۴: | خط ۱۳۶: | ||
|- | |- | ||
|عمومی | |عمومی | ||
صنعتی | صنعتی | ||
خط ۱۵۰: | خط ۱۴۱: | ||
بازرگانی | بازرگانی | ||
| | |1/279/194 | ||
791/359 | |||
165/513 | |||
545/692 | |||
|176/278 | |||
2/856 | |||
104/459 | |||
|1/455/472 | |||
794/215 | |||
165/513 | |||
650/151 | |||
|}تعداد مدارس: | |||
151 | |||
|} | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|'''نوع''' | |'''نوع''' | ||
خط ۱۸۲: | خط ۱۶۶: | ||
|- | |- | ||
|عمومی | |عمومی | ||
صنعتی | صنعتی | ||
خط ۱۸۹: | خط ۱۷۲: | ||
بازرگانی | بازرگانی | ||
|2051 | |2051 | ||
955 | 955 | ||
خط ۱۹۶: | خط ۱۷۸: | ||
599 | 599 | ||
|943 | |943 | ||
11 | 11 | ||
خط ۲۰۳: | خط ۱۸۴: | ||
220 | 220 | ||
|2994 | |2994 | ||
966 | 966 | ||
خط ۲۰۹: | خط ۱۸۹: | ||
819 | 819 | ||
|} | |}معلمان و مربیان: | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|عمومی | |عمومی | ||
خط ۲۲۳: | خط ۲۰۲: | ||
|بازرگانی | |بازرگانی | ||
|'''37375''' | |'''37375''' | ||
|} | |}<ref name=":1" /> <ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص358-364.</ref> | ||
==نیز نگاه کنید به== | |||
*[http://wiki.icro.ir/%D9%85%D8%B5%D8%B1 مصر] | |||
*[http://wiki.icro.ir/%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%20%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%D8%8C%20%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%A7%D8%AA%20%D9%88%20%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C%20%D9%85%D8%B5%D8%B1 نظام آموزش، تحقیقات و فناوری مصر] | |||
==کتابشناسی== | |||
[ | |||
[ | |||
نسخهٔ ۳۰ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۱۵
مهمترین اهدافی که سیاستهای آموزشی پیش از دانشگاه بر آنها مبتنی است عبارت است از:
الف- ایجاد فرصت: فراهم آوردن فرصتهای آموزش خودکفا برای همه کودکان مصری
ب- کیفیت: اصلاح و بهبود دائم روند آموزش مطابق استاندارد ملی کیفیت
ج- نظامها: تحول بخشیدن به نظامهای آموزشی با هدف افزایش فعالیتها و نهادینه کردن ساختاری
چشمانداز آموزش و پرورش
وزارت آموزش و پرورش مصر تلاش دارد تا با تحول بخشیدن به نظام آموزشی پیش از دانشگاه، بیشترین تعداد دانشآموز را زیر پوشش قرار دهد. این وزارتخانه بر آن است تا این هدف را از راه کیفیت بخشیدن به نظام آموزشی و با رویکرد ساختن شهروند مصری بر بنیان منظومه ارزشهای تمدنی و انسانی و نیز نظام غیرمتمرکز مبتنی بر مشارکت جمعی، تحقق بخشد.[۱]
مشکلات حوزه آموزش
نظام آموزشی مصر با مشکلات متعدد مواجه است. از جمله این مشکلات افزایش جمعیت طی دهههای اخیر و نرخ بالای بیسوادی در جامعه است که مطابق آمارهای ماه اوت 2012 به حدود 28% از جمعیت با سن 15 تا 35 سال و 40% از جمعیت با سن 15 سال به بالا رسیده است. همچنین نرخ بیسوادی در روستاها 67% از کل جمعیت را شامل شده است. گزارش سال 2010 یونیسف (نیز نشان میدهد 23% از پسران زیر سن 15 سال در فقر ناشی از بیسوادی به سر میبرند.[۲]
مراحل آموزش پیش از دانشگاه
نظام آموزشی پیش از دانشگاه در مصر به دو مرحله پایه و دبیرستان تقسیم شده است. دوره پایه شامل دو مقطع دبستان (6 سال) و راهنمایی (3 سال) است. مقطع متوسطه نیز دارای دو دوره عمومی (3 سال) و فنی (3 تا 5 سال) است. دانشآموزانی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاهها و یا مؤسسات آموزشی فنی و حرفهای دارند در این دوره ثبت نام میکنند. دوره فنی نیز هنرجویان را برای ورود به بازار کار آموزش میدهد.[۳]
آموزش پایه
مقطع ابتدایی
اهداف استراتژیک
- فراهم آوردن خدمات آموزشی مطلوب و با کیفیت برای همه کودکان در سن آموزش ابتدایی
- از میان برداشتن شکافها و تفاوتهای میان مدارس ابتدایی
- افزایش توانمندیهای کادر آموزشی در این مقطع
سیاست ارتقای کیفی
- ارائه روشهایی که به لحاظ محتوا و شیوههای تدریس با استانداردهای بینالمللی مطابقت داشته باشد
- نوسازی و تحول بخشیدن به آموزش زبان عربی، پرورش دینی و مواد مدرسی در حوزه علوم اجتماعی و تعمیق بخشیدن به مفاهیم ملی و هویتی
- فراهم آوردن زمینهها و عوامل لازم برای امنیت و سلامت محیط تحصیل و از میان برداشتن زمینهها و عوامل خشونتزا در مدارس
- تنظیم برنامههایی برای افزایش تعداد دانشآموزان و کاهش میزان فرار از تحصیل و تعداد مردودیها
- تأمین نیازهای همه مدارس ابتدایی به آموزگاران آموزش دیده در تخصصهای مختلف[۴]
آمارها
بر اساس آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانشآموزان، مدارس و معلمان مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 2013-2014 به شرح زیر بوده است:
دانشآموزان | مدارس | معلمان | ||
دولتی | غیردولتی | دولتی | غیردولتی | 394/710 |
9/008/288 | 898/005 | 80/202 | 20/25 |
مقطع راهنمایی
هدف از این مقطع آموزشی، تربیت دانشآموزانی است که از مهارتهای زبانی، ریاضیات، علوم و ارتباطات برخوردار شده و آماده ورود به مرحله بعدی برای توسعه توانمندیها و خلاقیتها و حرکت در مسیر تحولات جهانی با تأکید بر ارزشهای ملی، دینی، هویت عربی و مشارکت با دیگران، پذیرش و تعامل با آنان باشند.
اهداف استراتژیک
- فراهم آوردن فرصت آموزش مطلوب برای دانشآموزان ورودی این مقطع از طریق تأمین فضای متناسب با فراگیری و رعایت جنبههای اجتماعی، محیطی و اقتصادی متفاوت آنان
- فراهم آوردن نیروی آموزشی کافی و برخورداری از سطح حرفهای بالا
- تمرکز بر مدرسه به عنوان محور اصلاح و بهبود واقعی در تحصیل و سطح یادگیری آنان و نیز تلاش برای نگهداری دانشآموزان تا پایان مقطع
- ارتقای سطح تحصیل دانشآموزان به ویژه در زبان عربی و ریاضیات و فراگیری یکی از زبانهای بینالمللی
- توسعه و تقویت کادر آموزشی
آمارها
به استناد آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانشآموزان ،مدارس و معلمان مقطع راهنمایی در سال تحصیلی 2013-2014 به شرح زیر بوده است:
دانشآموزان | مدارس | معلمان | ||
دولتی | غیردولتی | دولتی | غیردولتی | 424/264 |
4/052/623 | 285/082 | 8/407 | 1/521 |
مقطع دبیرستان
دبیرستان (عمومی)
هدف کلی این شاخه تحصیلی عبارت است از آموزش مناسب با معیارهای جهانی به گونهای که فارغالتحصیلان را برای ورود به مرحله آموزش عالی آماده سازد.
اهداف استراتژیک
- افزایش امکان جذب دانشآموز
- حمایت از توانمندیهای کادر آموزشی
- تحول بخشیدن به سازوکار اداری
- بهبود کیفیت محیط آموزش برای دانشآموزان
- ارائه الگوهای ابتکاری به مثابه اساسی تحول در نظام آموزشی[۵]
دبیرستان (فنی)
هدف کلی این شاخه آموزشی، تربیت نیروی فنی ماهری است که توانمندیهای لازم را برای رقابت در بازار کار محلی، منطقهای و جهانی کسب کرده باشد و به شکلی ایجابی در توسعه کشور مشارکت داشته باشد.
اهداف استراتژیک
- افزایش فرصتها و نوسازی رشتههای تخصصی آموزش فنی در مصر و کشورهای اطراف دریای مدیترانه
- دگرگون سازی روشها متناسب با اقتضائات جدید با هدف همراه شدن با بازار کار
- فراهم آوردن تجهیزات و فناوری آموزش مناسب با نوع آموزشهای فنی و تعدد دانشآموزان
- ارتقای سطح حرفهای و مادی و معنوی آموزگار
- فعالسازی مشارکتهای محلی و بینالمللی
- فعالسازی طرح شورای عالی آموزش فنی و تربیت حرفهای
- آموزش و تربیت برای ایجاد شغل[۶]
آمارها
آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر در سال تحصیلی 2013-2014، تعداد دانشآموزان و مدارس و معلمان مقطع دبیرستان (عمومی و فنی) را به شرح زیر نشان میدهد:
دانشآموزان:
نوع | دولتی | غیردولتی | جمع |
عمومی
صنعتی کشاورزی بازرگانی |
1/279/194
791/359 165/513 545/692 |
176/278
2/856
|
1/455/472
794/215 165/513 650/151 |
تعداد مدارس:
نوع | دولتی | غیردولتی | جمع |
عمومی
صنعتی کشاورزی بازرگانی |
2051
955 199 599 |
943
11 0 220 |
2994
966 199 819 |
معلمان و مربیان:
عمومی | 103654 |
صنعتی | 95360 |
کشاورزی | 13659 |
بازرگانی | 37375 |
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ برگرفته از .https://www.moe.gov.eg (2015)
- ↑ الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص10.
- ↑ الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص16.
- ↑ الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص17.
- ↑ الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص75.
- ↑ الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص78.
- ↑ صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص358-364.