نظام آموزشی مصر: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


مهمترین اهدافی که سیاست‌­های آموزشی پیش از دانشگاه بر آنها مبتنی است عبارت است از:


مهمترین اهدافی که سیاست­های آموزشی پیش از دانشگاه بر آنها مبتنی است عبارت است از:
الف- ایجاد فرصت: فراهم آوردن فرصت‌­های آموزش خودکفا برای همه کودکان مصری
 
الف-ایجاد فرصت: فراهم آوردن فرصت­های آموزش خودکفا برای همه کودکان مصری


ب- کیفیت: اصلاح و بهبود دائم روند آموزش مطابق استاندارد ملی کیفیت
ب- کیفیت: اصلاح و بهبود دائم روند آموزش مطابق استاندارد ملی کیفیت


ج- نظام­ها: تحول بخشیدن به نظام­های آموزشی با هدف افزایش فعالیت­ها و نهادینه کردن ساختاری  
ج- نظام‌­ها: تحول بخشیدن به نظام‌­های آموزشی با هدف افزایش فعالیت­‌ها و نهادینه کردن ساختاری


چشم­انداز آموزش و پرورش
=== چشم‌­انداز آموزش و پرورش ===
وزارت آموزش و پرورش [[مصر]] تلاش دارد تا با تحول بخشیدن به نظام آموزشی پیش از دانشگاه، بیشترین تعداد دانش‌­آموز را زیر پوشش قرار دهد. این وزارتخانه بر آن است تا این هدف را از راه کیفیت بخشیدن به نظام آموزشی و با رویکرد ساختن شهروند مصری بر بنیان منظومه ارزش­‌های تمدنی و انسانی و نیز نظام غیرمتمرکز مبتنی بر مشارکت جمعی، تحقق بخشد.<ref name=":1">برگرفته از .<nowiki>https://www.moe.gov.eg</nowiki> (2015)</ref>


وزارت آموزش و پرورش [[مصر]] تلاش دارد تا با تحول بخشیدن به نظام آموزشی پیش از دانشگاه، بیشترین تعداد دانش­آموز را زیر پوشش قرار دهد. این وزارتخانه بر آن است تا این هدف را از راه کیفیت بخشیدن به نظام آموزشی و با رویکرد ساختن شهروند مصری بر بنیان منظومه ارزش­های تمدنی و انسانی و نیز نظام غیرمتمرکز مبتنی بر مشارکت جمعی، تحقق بخشد. (www.moe. gov.eg;2015).
=== مشکلات حوزه آموزش ===
[[نظام آموزشی مصر]] با مشکلات متعدد مواجه است. از جمله این مشکلات افزایش جمعیت طی دهه­‌های اخیر و نرخ بالای بی‌سوادی در جامعه است که مطابق آمارهای ماه اوت 2012 به حدود 28% از جمعیت با سن 15 تا 35 سال و 40% از جمعیت با سن 15 سال به بالا رسیده است. همچنین نرخ بی‌سوادی در روستاها 67% از کل جمعیت را شامل شده است. گزارش سال 2010 یونیسف (نیز نشان می­‌دهد 23% از پسران زیر سن 15 سال در فقر ناشی از بی‌سوادی به سر می­برند.<ref>الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص10.</ref>


=== مراحل آموزش پیش از دانشگاه ===
نظام آموزشی پیش از دانشگاه در مصر به دو مرحله پایه و دبیرستان تقسیم شده است. دوره پایه شامل دو مقطع دبستان (6 سال) و راهنمایی (3 سال) است. مقطع متوسطه نیز دارای دو دوره عمومی (3 سال) و فنی (3 تا 5 سال) است. دانش‌­آموزانی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه‌­ها و یا مؤسسات آموزشی فنی و حرفه‌­ای دارند در این دوره ثبت نام می­‌کنند. دوره فنی نیز هنرجویان را برای ورود به بازار کار آموزش می­‌دهد.<ref>الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص16.</ref>


'''مراحل آموزش پیش از دانشگاه'''
==== آموزش پایه ====


نظام آموزشی پیش از دانشگاه در مصر به دو مرحله پایه و دبیرستان تقسیم شده است. دوره پایه شامل دو مقطع دبستان (6 سال) و راهنمایی  (3 سال) است. مقطع متوسطه نیز دارای دو دوره عمومی  (3 سال ) و فنی  (3 تا 5 سال )است. دانش­آموزانی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه­ها و یا مؤسسات آموزشی فنی و حرفه­ای دارند در این دوره ثبت نام می­کنند. دوره فنی نیز هنرجویان را برای ورود به بازار کار آموزش می­دهد. (همان:16)
===== مقطع ابتدایی =====
 
'''الف- آموزش پایه'''
 
'''1- مقطع ابتدایی'''
 
اهداف استراتژیک:


====== اهداف استراتژیک ======
-       فراهم آوردن خدمات آموزشی مطلوب و با کیفیت برای همه کودکان در سن آموزش ابتدایی
-       فراهم آوردن خدمات آموزشی مطلوب و با کیفیت برای همه کودکان در سن آموزش ابتدایی


-       از میان برداشتن شکاف­ها و تفاوت­های میان مدارس ابتدایی
-       از میان برداشتن شکاف­‌ها و تفاوت‌­های میان مدارس ابتدایی
 
-       افزایش توانمندی­های کادر آموزشی در این مقطع


'''سیاست ارتقای کیفی:'''
-       افزایش توانمندی‌­های کادر آموزشی در این مقطع


-       ارائه روش­هایی که به لحاظ محتوا و شیوه­های تدریس با استانداردهای بین­المللی مطابقت داشته باشد
====== سیاست ارتقای کیفی ======
-       ارائه روش‌­هایی که به لحاظ محتوا و شیوه­‌های تدریس با استانداردهای بین‌­المللی مطابقت داشته باشد


-       نوسازی و تحول بخشیدن به آموزش زبان عربی، پرورش دینی و مواد مدرسی در حوزه علوم اجتماعی و تعمیق بخشیدن به مفاهیم ملی و هویتی
-       نوسازی و تحول بخشیدن به آموزش زبان عربی، پرورش دینی و مواد مدرسی در حوزه علوم اجتماعی و تعمیق بخشیدن به مفاهیم ملی و هویتی


-       فراهم آوردن زمینه­ها و عوامل لازم برای امنیت و سلامت  محیط تحصیل و از میان برداشتن زمینه­ها و عوامل خشونت­زا در مدارس
-       فراهم آوردن زمینه­‌ها و عوامل لازم برای امنیت و سلامت  محیط تحصیل و از میان برداشتن زمینه‌­ها و عوامل خشونت‌­زا در مدارس


-       تنظیم برنامه­هایی برای افزایش تعداد دانش­آموزان و کاهش میزان فرار از تحصیل و تعداد مردودی­ها
-       تنظیم برنامه­‌هایی برای افزایش تعداد دانش‌­آموزان و کاهش میزان فرار از تحصیل و تعداد مردودی­‌ها


-       تأمین نیازهای همه مدارس ابتدایی به آموزگاران آموزش دیده در تخصص­های مختلف (همان: 17)
-       تأمین نیازهای همه مدارس ابتدایی به آموزگاران آموزش دیده در تخصص‌­های مختلف<ref>الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص17.</ref>


آمارها: بر اساس آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانش­آموزان، مدارس و معلمان مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 2013-2014 به شرح زیر بوده است:  
====== آمارها ======
بر اساس آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانش‌­آموزان، مدارس و معلمان مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 2013-2014 به شرح زیر بوده است:
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
| colspan="2" |'''دانش­آموزان'''
| colspan="2" |'''دانش‌­آموزان'''
| colspan="2" |'''مدارس'''
| colspan="2" |'''مدارس'''
|'''معلمان'''
|'''معلمان'''
خط ۵۲: خط ۵۰:
|دولتی
|دولتی
|غیردولتی
|غیردولتی
| rowspan="2" |710/394
| rowspan="2" |394/710
|-
|-
|288/008/9
|9/008/288
|005/898
|898/005
|202/80
|80/202
|025/2
|20/25
|}
|}<ref name=":1" />
www.moe.gov.eg;2015))
 
'''2- مقطع راهنمایی'''


هدف از این مقطع آموزشی، تربیت دانش­آموزانی است که از مهارت­های زبانی، ریاضیات، علوم و ارتباطات برخوردار شده و آماده ورود به مرحله بعدی برای توسعه توانمندی­ها و خلاقیت­ها و حرکت در مسیر تحولات جهانی با تأکید بر ارزش­های ملی، دینی، هویت عربی و مشارکت با دیگران، پذیرش و تعامل با آنان باشند.  
===== مقطع راهنمایی =====
هدف از این مقطع آموزشی، تربیت دانش‌­آموزانی است که از مهارت‌­های زبانی، ریاضیات، علوم و ارتباطات برخوردار شده و آماده ورود به مرحله بعدی برای توسعه توانمندی‌­ها و خلاقیت‌­ها و حرکت در مسیر تحولات جهانی با تأکید بر ارزش‌­های ملی، دینی، هویت عربی و مشارکت با دیگران، پذیرش و تعامل با آنان باشند.


'''اهداف استراتژیک:'''
====== اهداف استراتژیک ======
-       فراهم آوردن فرصت آموزش مطلوب برای دانش‌­آموزان ورودی این مقطع از طریق تأمین فضای متناسب با فراگیری و رعایت جنبه‌­های اجتماعی، محیطی و اقتصادی متفاوت آنان


-       فراهم آوردن فرصت آموزش مطلوب برای دانش­آموزان ورودی این مقطع از طریق تأمین فضای متناسب با فراگیری و رعایت جنبه­های اجتماعی، محیطی و اقتصادی متفاوت آنان
-       فراهم آوردن نیروی آموزشی کافی و برخورداری از سطح حرفه‌­ای بالا


-       فراهم آوردن نیروی آموزشی کافی و برخورداری از سطح حرفه­ای بالا
-       تمرکز بر مدرسه به عنوان محور اصلاح و بهبود واقعی در تحصیل و سطح یادگیری آنان و نیز تلاش برای نگهداری دانش‌­آموزان تا پایان مقطع


-       تمرکز بر مدرسه به عنوان محور اصلاح و بهبود واقعی در تحصیل و سطح یادگیری آنان و نیز تلاش برای نگهداری دانش­آموزان تا پایان مقطع
-       ارتقای سطح تحصیل دانش‌­آموزان به ویژه در زبان عربی و ریاضیات و فراگیری یکی از زبان­‌های بین‌­المللی
 
-       ارتقای سطح تحصیل دانش­آموزان به ویژه در زبان عربی و ریاضیات و فراگیری یکی از زبان­های بین­المللی


-       توسعه و تقویت کادر آموزشی
-       توسعه و تقویت کادر آموزشی


'''آمارها:''' به استناد آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانش­آموزان ،مدارس و معلمان مقطع راهنمایی در سال تحصیلی 2013-2014 به شرح زیر بوده است:  
====== آمارها ======
به استناد آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانش‌­آموزان ،مدارس و معلمان مقطع راهنمایی در سال تحصیلی 2013-2014 به شرح زیر بوده است:
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
| colspan="2" |'''دانش­آموزان'''
| colspan="2" |'''دانش‌­آموزان'''
| colspan="2" |'''مدارس'''
| colspan="2" |'''مدارس'''
|'''معلمان'''
|'''معلمان'''
خط ۸۷: خط ۸۳:
|دولتی
|دولتی
|غیردولتی
|غیردولتی
| rowspan="2" |264/242
| rowspan="2" |424/264
|-
|-
|623/052/4
|4/052/623
|082/285
|285/082
|407/8
|8/407
|521/1
|1/521
|}
|}<ref name=":1" />
www.moe.gov.eg;2015))


'''ب- مقطع دبیرستان'''
==== مقطع دبیرستان ====


'''1- دبیرستان (عمومی)'''
===== دبیرستان (عمومی) =====
هدف کلی این شاخه تحصیلی عبارت است از آموزش مناسب با معیارهای جهانی به گونه‌­ای که فارغ‌­التحصیلان را برای ورود به مرحله آموزش عالی آماده سازد.


هدف کلی این شاخه تحصیلی عبارت است از آموزش مناسب با معیارهای جهانی به گونه­ای که فارغ­التحصیلان را برای ورود به مرحله آموزش عالی آماده سازد.
====== اهداف استراتژیک ======
-       افزایش امکان جذب دانش‌­آموز


'''اهداف استراتژیک:'''
-       حمایت از توانمندی‌­های کادر آموزشی
 
-       افزایش امکان جذب دانش­آموز
 
-       حمایت از توانمندی­های کادر آموزشی


-       تحول بخشیدن به سازوکار اداری
-       تحول بخشیدن به سازوکار اداری


-       بهبود کیفیت محیط آموزش برای دانش­آموزان
-       بهبود کیفیت محیط آموزش برای دانش‌­آموزان


-       ارائه الگوهای ابتکاری به مثابه اساسی تحول در نظام آموزشی (الخطة الاستراتیجیة للتعلیم : 75)
-       ارائه الگوهای ابتکاری به مثابه اساسی تحول در نظام آموزشی<ref>الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص75.</ref>


'''2- دبیرستان (فنی)'''
===== دبیرستان (فنی) =====
هدف کلی این شاخه آموزشی، تربیت نیروی فنی ماهری است که توانمندی‌­های لازم را برای رقابت در بازار کار محلی، منطقه‌­ای و جهانی کسب کرده باشد و به شکلی ایجابی در توسعه کشور مشارکت داشته باشد.


هدف کلی این شاخه آموزشی، تربیت نیروی فنی ماهری است که توانمندی­های لازم را برای رقابت در بازار کار محلی، منطقه­ای و جهانی کسب کرده باشد و به شکلی ایجابی در توسعه کشور مشارکت داشته باشد.
====== اهداف استراتژیک ======
-       افزایش فرصت‌­ها و نوسازی رشته­‌های تخصصی آموزش فنی در مصر و کشورهای اطراف دریای مدیترانه


'''اهداف استراتژیک'''
-       دگرگون سازی روش­‌ها متناسب با اقتضائات جدید با هدف همراه شدن با بازار کار


-       افزایش فرصت­ها و نوسازی رشته­های تخصصی آموزش فنی در مصر و کشورهای اطراف دریای مدیترانه
-       فراهم آوردن تجهیزات و فناوری آموزش مناسب با نوع آموزش­‌های فنی و تعدد دانش‌­آموزان


-       دگرگون سازی روش­ها متناسب با اقتضائات جدید با هدف همراه شدن با بازار کار
-       ارتقای سطح حرفه­‌ای و مادی و معنوی آموزگار


-       فراهم آوردن تجهیزات و فناوری آموزش مناسب با نوع آموزش­های فنی و تعدد دانش­آموزان
-       فعال­سازی مشارکت‌­های محلی و بین‌­المللی


-       ارتقای سطح حرفه­ای و مادی و معنوی آموزگار
-       فعال­سازی طرح شورای عالی آموزش فنی و تربیت حرفه­‌ای


-       فعال­سازی مشارکت­های محلی و بین­المللی
-       آموزش و تربیت برای ایجاد شغل<ref>الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص78.</ref>


-       فعال­سازی طرح شورای عالی آموزش فنی و تربیت حرفه­ای
====== آمارها ======
آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر در سال تحصیلی 2013-2014، تعداد دانش‌­آموزان و مدارس و معلمان مقطع دبیرستان (عمومی و فنی) را به شرح زیر نشان می­‌دهد:


-       آموزش و تربیت برای ایجاد شغل (همان:78)
دانش‌­آموزان:
 
'''آمارها:''' آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر در سال تحصیلی 2013-2014، تعداد دانش­آموزان و مدارس و معلمان مقطع دبیرستان (عمومی و فنی) را به شرح زیر نشان می­دهد:
 
'''الف: دانش­آموزان:'''
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|'''نوع'''
|'''نوع'''
خط ۱۴۴: خط ۱۳۶:
|-
|-
|عمومی
|عمومی
صنعتی
صنعتی


خط ۱۵۰: خط ۱۴۱:


بازرگانی
بازرگانی
|194/279/1
|1/279/194
791/359


359/791
165/513


513/165
545/692
|176/278
2/856


692/545
|278/176


856/2
104/459
|1/455/472
794/215


165/513


459/104
650/151
|472/455/1
|}تعداد مدارس:
 
215/794
 
513/165
 
151/650
|}
 
 
 
'''ب: تعداد مدارس:'''
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|'''نوع'''
|'''نوع'''
خط ۱۸۲: خط ۱۶۶:
|-
|-
|عمومی
|عمومی
صنعتی
صنعتی


خط ۱۸۹: خط ۱۷۲:
بازرگانی
بازرگانی
|2051
|2051
955
955


خط ۱۹۶: خط ۱۷۸:
599
599
|943
|943
11
11


خط ۲۰۳: خط ۱۸۴:
220
220
|2994
|2994
966
966


خط ۲۰۹: خط ۱۸۹:


819
819
|}
|}معلمان و مربیان:
'''ج: معلمان و مربیان:'''
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|عمومی
|عمومی
خط ۲۲۳: خط ۲۰۲:
|بازرگانی
|بازرگانی
|'''37375'''
|'''37375'''
|}
|}<ref name=":1" /> <ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص358-364.</ref>
www.moe.gov.eg;2015)
==نیز نگاه کنید به==
 
*[http://wiki.icro.ir/%D9%85%D8%B5%D8%B1 مصر]
 
*[http://wiki.icro.ir/%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%20%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%D8%8C%20%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%A7%D8%AA%20%D9%88%20%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C%20%D9%85%D8%B5%D8%B1 نظام آموزش، تحقیقات و فناوری مصر]
 
==کتابشناسی==
----1- جامعة القاهرة
 
2- جامعة الاسکندریة
 
3- جامعة عین شمس
 
4- جامعة المنصورة
 
[5] - جامعة اسیوط
 
[6] - جامعة طنطا
 
[7] - الجامعة الامیرکیة بالقاهرة
 
[8] - مرکز الدراسات السیاسیة و الاستراتیجیة بالاهرام
 
[9] - مرکز ابن خلدون للدراسات الانمائیة
 
[10] - جامعه مدنی و تحول دموکراتیک در میهن عربی
 
[11] - گزارش سالانه از تحول دموکراتیک در میهن عربی
 
[12] - المرکز العربی للدراسات الانسانیة
 
[13] - مرکز یافا للدراسات و الابحاث

نسخهٔ ‏۳۰ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۱۵

مهمترین اهدافی که سیاست‌­های آموزشی پیش از دانشگاه بر آنها مبتنی است عبارت است از:

الف- ایجاد فرصت: فراهم آوردن فرصت‌­های آموزش خودکفا برای همه کودکان مصری

ب- کیفیت: اصلاح و بهبود دائم روند آموزش مطابق استاندارد ملی کیفیت

ج- نظام‌­ها: تحول بخشیدن به نظام‌­های آموزشی با هدف افزایش فعالیت­‌ها و نهادینه کردن ساختاری

چشم‌­انداز آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش مصر تلاش دارد تا با تحول بخشیدن به نظام آموزشی پیش از دانشگاه، بیشترین تعداد دانش‌­آموز را زیر پوشش قرار دهد. این وزارتخانه بر آن است تا این هدف را از راه کیفیت بخشیدن به نظام آموزشی و با رویکرد ساختن شهروند مصری بر بنیان منظومه ارزش­‌های تمدنی و انسانی و نیز نظام غیرمتمرکز مبتنی بر مشارکت جمعی، تحقق بخشد.[۱]

مشکلات حوزه آموزش

نظام آموزشی مصر با مشکلات متعدد مواجه است. از جمله این مشکلات افزایش جمعیت طی دهه­‌های اخیر و نرخ بالای بی‌سوادی در جامعه است که مطابق آمارهای ماه اوت 2012 به حدود 28% از جمعیت با سن 15 تا 35 سال و 40% از جمعیت با سن 15 سال به بالا رسیده است. همچنین نرخ بی‌سوادی در روستاها 67% از کل جمعیت را شامل شده است. گزارش سال 2010 یونیسف (نیز نشان می­‌دهد 23% از پسران زیر سن 15 سال در فقر ناشی از بی‌سوادی به سر می­برند.[۲]

مراحل آموزش پیش از دانشگاه

نظام آموزشی پیش از دانشگاه در مصر به دو مرحله پایه و دبیرستان تقسیم شده است. دوره پایه شامل دو مقطع دبستان (6 سال) و راهنمایی (3 سال) است. مقطع متوسطه نیز دارای دو دوره عمومی (3 سال) و فنی (3 تا 5 سال) است. دانش‌­آموزانی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه‌­ها و یا مؤسسات آموزشی فنی و حرفه‌­ای دارند در این دوره ثبت نام می­‌کنند. دوره فنی نیز هنرجویان را برای ورود به بازار کار آموزش می­‌دهد.[۳]

آموزش پایه

مقطع ابتدایی
اهداف استراتژیک

-       فراهم آوردن خدمات آموزشی مطلوب و با کیفیت برای همه کودکان در سن آموزش ابتدایی

-       از میان برداشتن شکاف­‌ها و تفاوت‌­های میان مدارس ابتدایی

-       افزایش توانمندی‌­های کادر آموزشی در این مقطع

سیاست ارتقای کیفی

-       ارائه روش‌­هایی که به لحاظ محتوا و شیوه­‌های تدریس با استانداردهای بین‌­المللی مطابقت داشته باشد

-       نوسازی و تحول بخشیدن به آموزش زبان عربی، پرورش دینی و مواد مدرسی در حوزه علوم اجتماعی و تعمیق بخشیدن به مفاهیم ملی و هویتی

-       فراهم آوردن زمینه­‌ها و عوامل لازم برای امنیت و سلامت  محیط تحصیل و از میان برداشتن زمینه‌­ها و عوامل خشونت‌­زا در مدارس

-       تنظیم برنامه­‌هایی برای افزایش تعداد دانش‌­آموزان و کاهش میزان فرار از تحصیل و تعداد مردودی­‌ها

-       تأمین نیازهای همه مدارس ابتدایی به آموزگاران آموزش دیده در تخصص‌­های مختلف[۴]

آمارها

بر اساس آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانش‌­آموزان، مدارس و معلمان مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 2013-2014 به شرح زیر بوده است:

دانش‌­آموزان مدارس معلمان
دولتی غیردولتی دولتی غیردولتی 394/710
9/008/288 898/005 80/202 20/25

[۱]

مقطع راهنمایی

هدف از این مقطع آموزشی، تربیت دانش‌­آموزانی است که از مهارت‌­های زبانی، ریاضیات، علوم و ارتباطات برخوردار شده و آماده ورود به مرحله بعدی برای توسعه توانمندی‌­ها و خلاقیت‌­ها و حرکت در مسیر تحولات جهانی با تأکید بر ارزش‌­های ملی، دینی، هویت عربی و مشارکت با دیگران، پذیرش و تعامل با آنان باشند.

اهداف استراتژیک

-       فراهم آوردن فرصت آموزش مطلوب برای دانش‌­آموزان ورودی این مقطع از طریق تأمین فضای متناسب با فراگیری و رعایت جنبه‌­های اجتماعی، محیطی و اقتصادی متفاوت آنان

-       فراهم آوردن نیروی آموزشی کافی و برخورداری از سطح حرفه‌­ای بالا

-       تمرکز بر مدرسه به عنوان محور اصلاح و بهبود واقعی در تحصیل و سطح یادگیری آنان و نیز تلاش برای نگهداری دانش‌­آموزان تا پایان مقطع

-       ارتقای سطح تحصیل دانش‌­آموزان به ویژه در زبان عربی و ریاضیات و فراگیری یکی از زبان­‌های بین‌­المللی

-       توسعه و تقویت کادر آموزشی

آمارها

به استناد آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانش‌­آموزان ،مدارس و معلمان مقطع راهنمایی در سال تحصیلی 2013-2014 به شرح زیر بوده است:

دانش‌­آموزان مدارس معلمان
دولتی غیردولتی دولتی غیردولتی 424/264
4/052/623 285/082 8/407 1/521

[۱]

مقطع دبیرستان

دبیرستان (عمومی)

هدف کلی این شاخه تحصیلی عبارت است از آموزش مناسب با معیارهای جهانی به گونه‌­ای که فارغ‌­التحصیلان را برای ورود به مرحله آموزش عالی آماده سازد.

اهداف استراتژیک

-       افزایش امکان جذب دانش‌­آموز

-       حمایت از توانمندی‌­های کادر آموزشی

-       تحول بخشیدن به سازوکار اداری

-       بهبود کیفیت محیط آموزش برای دانش‌­آموزان

-       ارائه الگوهای ابتکاری به مثابه اساسی تحول در نظام آموزشی[۵]

دبیرستان (فنی)

هدف کلی این شاخه آموزشی، تربیت نیروی فنی ماهری است که توانمندی‌­های لازم را برای رقابت در بازار کار محلی، منطقه‌­ای و جهانی کسب کرده باشد و به شکلی ایجابی در توسعه کشور مشارکت داشته باشد.

اهداف استراتژیک

-       افزایش فرصت‌­ها و نوسازی رشته­‌های تخصصی آموزش فنی در مصر و کشورهای اطراف دریای مدیترانه

-       دگرگون سازی روش­‌ها متناسب با اقتضائات جدید با هدف همراه شدن با بازار کار

-       فراهم آوردن تجهیزات و فناوری آموزش مناسب با نوع آموزش­‌های فنی و تعدد دانش‌­آموزان

-       ارتقای سطح حرفه­‌ای و مادی و معنوی آموزگار

-       فعال­سازی مشارکت‌­های محلی و بین‌­المللی

-       فعال­سازی طرح شورای عالی آموزش فنی و تربیت حرفه­‌ای

-       آموزش و تربیت برای ایجاد شغل[۶]

آمارها

آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر در سال تحصیلی 2013-2014، تعداد دانش‌­آموزان و مدارس و معلمان مقطع دبیرستان (عمومی و فنی) را به شرح زیر نشان می­‌دهد:

دانش‌­آموزان:

نوع دولتی غیردولتی جمع
عمومی

صنعتی

کشاورزی

بازرگانی

1/279/194

791/359

165/513

545/692

176/278

2/856


104/459

1/455/472

794/215

165/513

650/151

تعداد مدارس:

نوع دولتی غیردولتی جمع
عمومی

صنعتی

کشاورزی

بازرگانی

2051

955

199

599

943

11

0

220

2994

966

199

819

معلمان و مربیان:

عمومی 103654
صنعتی 95360
کشاورزی 13659
بازرگانی 37375

[۱] [۷]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ برگرفته از .https://www.moe.gov.eg (2015)
  2. الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص10.
  3. الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص16.
  4. الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص17.
  5. الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص75.
  6. الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص78.
  7. صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص358-364.