وضعیت کنونی ادبیات معاصر چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == ''وضعیت کنونی ادبیات معاصر چین'' == اگرچه اجرای اصلاحات اقتصادی در سال 1979زمینه­ی ارتباط نویسندگان و شعرای چین را با همتایان خارجی و ادبیات جهانی سهل­تر کرد، ولی نگرش به شدت اقتصاد زده­ی مردم و جامعه، علی­رغم تشدید فعالیت نویسندگان ادبی، فضای...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


== ''وضعیت کنونی ادبیات معاصر چین'' ==
== ''وضعیت کنونی ادبیات معاصر چین'' ==
اگرچه اجرای اصلاحات اقتصادی در سال 1979زمینه­ی ارتباط نویسندگان و شعرای چین را با همتایان خارجی و ادبیات جهانی سهل­تر کرد، ولی نگرش به شدت اقتصاد زده­ی مردم و جامعه، علی­رغم تشدید فعالیت نویسندگان ادبی، فضای چندانی برای توجه به ادبیات در داخل و رشد و تکامل و ورود ادبیات معاصر چین به عرصه­ی بین المللی باقی نگذاشت. از آن­جا که نویسندگان ادبی چین معاصر نیز اغلب به زبان خارجی آشنایی ندارند، و بیشتر نویسندگان غربی هم زبان چینی نمی­دانند تا برای معرفی آن در خارج تلاش کنند. لذا، اطلاعات چندانی در خصوص جایگاه و وضعیت کنونی ادبیات چینی در محافل ادبیات جهانی وجود ندارد، تنها چینی­های مهاجر و ساکن در غرب و نویسندگان هنگ­کنگی و تایوانی هستند که به­عنوان پل ارتباطی میان ادبیات چین و غرب عمل می­کنند و تا حدودی در معرفی ادبیات معاصر چین به خارج نقش ایفا کرده­اند. به همین خاطر است که شعر و ادبیات چینی بیش از سایر تولیدات فرهنگی مانند فیلم و سینمای چین در دنیا مطرح شده است.  
اگرچه اجرای اصلاحات اقتصادی در سال 1979زمینه‌­ی ارتباط نویسندگان و شعرای [[چین]] را با همتایان خارجی و ادبیات جهانی سهل­‌تر کرد، ولی نگرش به شدت اقتصاد زده­‌ی مردم و جامعه، علی­رغم تشدید فعالیت نویسندگان ادبی، فضای چندانی برای توجه به ادبیات در داخل و رشد و تکامل و ورود [[ادبیات معاصر چین]] به عرصه­‌ی بین المللی باقی نگذاشت. از آن­جا که نویسندگان ادبی چین معاصر نیز اغلب به زبان خارجی آشنایی ندارند، و بیشتر نویسندگان غربی هم [[زبان چینی]] نمی­دانند تا برای معرفی آن در خارج تلاش کنند. لذا، اطلاعات چندانی در خصوص جایگاه و وضعیت کنونی [[ادبیات چینی]] در محافل ادبیات جهانی وجود ندارد، تنها چینی­‌های مهاجر و ساکن در غرب و نویسندگان هنگ­‌کنگی و تایوانی هستند که به‌­عنوان پل ارتباطی میان ادبیات چین و غرب عمل می­کنند و تا حدودی در معرفی ادبیات معاصر چین به خارج نقش ایفا کرده‌­اند. به همین خاطر است که شعر و ادبیات چینی بیش از سایر تولیدات فرهنگی مانند فیلم و سینمای چین در دنیا مطرح شده است.  




با معرفی گسترده­ی اقتصاد مبتنی بر بازار در چین، فرهنگ مصرف در این کشور توسعه­ی زیادی یافت و به فرهنگ عمومی و محبوب نیاز واقعی فرهنگی مردم تبدیل شد. نویسندگان نیز، تحت تأثیر اقتصاد مبتنی بر بازار، از اهمیت خلق آثار ادبی و انتشار و توزیع آن آگاه شده و در نتیجه فعالانه به خلق آثار سود آور ادبی پرداخته و«شاخه­های آثار ادبی» هم­چون ادبیات رسانه­ای، تلویزیونی، و اینترنتی به شدت گسترش و به بخش مهمی از ادبیات روز تبدیل شدند.  


اختلاف میان حضور پرقدرت اقتصادی چین در عرصه­ی بین المللی و حضور ضعیف ادبی این کشور از یک سو، و حضور پر رنگ ترجمه­ی ادبیات جهان در چین و معرفی کم رنگ ادبیات چینی در جهان خارج از سوی دیگر، اخیرا توجه محافل ادبی این کشور را به خود جلب کرده است. از این رو، در سال های اخیر چندین کنفرانس بین المللی برای بررسی جایگاه ادبیات معاصر چین در ادبیات جهان، با حضور نویسندگان مطرح جهان و داخل چین برگزار شده است که ظاهرا نتایج خوبی در بر داشته و توجه محافل ادبی داخلی و خارجی را به این موضوع جلب کرده است. موضوع کنفرانس سال 2008 که در پکن برگزار شد، هارمونی در شعر چینی بود که مورد بحث و بررسی شرکت کنندگان قرار گرفت. در سال 2009 موضوع کنفرانس به مسئله­ی چین شناسی در جهان پرداخت و در کنفرانس سال 2010، طبیعت جهانی و اهمیت ادبیات معاصر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست شرکت کنندگان عدم توازن موجود میان رشد اقتصادی چین و ادبیات در این کشور در قرن 21؛ تأثیر فرهنگی آن در جهان؛ حضور مؤثر ادبیات جهان در چین و موفقیت­های محدود ادبیات چینی در عرصه­ی بین الملل؛ هم چنین، چگونه بایستی ارزش هنری ادبیات معاصر چین بررسی شود؟؛ جایگاه ادبیات معاصر چینی در ادبیات معاصر جهان؛ آیا نویسندگان چینی باید ادبیات جهان را مدنظر قرار دهند یا برای توسعه­ی آن به سنت­های داخلی روی آورند؟ را به بحث گذاشتند[[وضعیت کنونی ادبیات معاصر چین#%20edn1|[i]]]. 
با معرفی گسترده‌­ی اقتصاد مبتنی بر بازار در چین، فرهنگ مصرف در این کشور توسعه­‌ی زیادی یافت و به فرهنگ عمومی و محبوب نیاز واقعی فرهنگی مردم تبدیل شد. نویسندگان نیز، تحت تأثیر اقتصاد مبتنی بر بازار، از اهمیت خلق آثار ادبی و انتشار و توزیع آن آگاه شده و در نتیجه فعالانه به خلق آثار سود آور ادبی پرداخته و«شاخه­‌های آثار ادبی» هم­چون ادبیات رسانه‌­ای، تلویزیونی، و اینترنتی به شدت گسترش و به بخش مهمی از ادبیات روز تبدیل شدند.  
----[[وضعیت کنونی ادبیات معاصر چین#%20ednref1|[i]]] - Christen Cornell. On Open Book? Contemporary Chinese Literature in a Global Perspective.
 
اختلاف میان حضور پرقدرت اقتصادی چین در عرصه‌­ی بین المللی و حضور ضعیف ادبی این کشور از یک سو، و حضور پر رنگ ترجمه‌­ی ادبیات جهان در چین و معرفی کم رنگ ادبیات چینی در جهان خارج از سوی دیگر، اخیرا توجه محافل ادبی این کشور را به خود جلب کرده است. از این رو، در سال های اخیر چندین کنفرانس بین المللی برای بررسی جایگاه ادبیات معاصر چین در ادبیات جهان، با حضور نویسندگان مطرح جهان و داخل چین برگزار شده است که ظاهرا نتایج خوبی در بر داشته و توجه محافل ادبی داخلی و خارجی را به این موضوع جلب کرده است. موضوع کنفرانس سال 2008 که در [[پکن]] برگزار شد، هارمونی در شعر چینی بود که مورد بحث و بررسی شرکت کنندگان قرار گرفت. در سال 2009 موضوع کنفرانس به مسئله­‌ی چین شناسی در جهان پرداخت و در کنفرانس سال 2010، طبیعت جهانی و اهمیت ادبیات معاصر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست شرکت کنندگان عدم توازن موجود میان رشد اقتصادی چین و ادبیات در این کشور در قرن 21؛ تأثیر فرهنگی آن در جهان؛ حضور مؤثر ادبیات جهان در چین و موفقیت‌­های محدود ادبیات چینی در عرصه­‌ی بین الملل؛ هم چنین، چگونه بایستی ارزش هنری ادبیات معاصر چین بررسی شود؟؛ جایگاه ادبیات معاصر چینی در ادبیات معاصر جهان؛ آیا نویسندگان چینی باید ادبیات جهان را مدنظر قرار دهند یا برای توسعه­‌ی آن به سنت­‌های داخلی روی آورند؟ را به بحث گذاشتندChristen Cornell. On Open Book? ContemporaryChinese Literature in a Global Perspective). <ref><sub>سابقی محمدعلی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی جلد اول ص1112</sub></ref>
 
==== کتابشناسی ====

نسخهٔ ‏۳۰ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۳۰

وضعیت کنونی ادبیات معاصر چین

اگرچه اجرای اصلاحات اقتصادی در سال 1979زمینه‌­ی ارتباط نویسندگان و شعرای چین را با همتایان خارجی و ادبیات جهانی سهل­‌تر کرد، ولی نگرش به شدت اقتصاد زده­‌ی مردم و جامعه، علی­رغم تشدید فعالیت نویسندگان ادبی، فضای چندانی برای توجه به ادبیات در داخل و رشد و تکامل و ورود ادبیات معاصر چین به عرصه­‌ی بین المللی باقی نگذاشت. از آن­جا که نویسندگان ادبی چین معاصر نیز اغلب به زبان خارجی آشنایی ندارند، و بیشتر نویسندگان غربی هم زبان چینی نمی­دانند تا برای معرفی آن در خارج تلاش کنند. لذا، اطلاعات چندانی در خصوص جایگاه و وضعیت کنونی ادبیات چینی در محافل ادبیات جهانی وجود ندارد، تنها چینی­‌های مهاجر و ساکن در غرب و نویسندگان هنگ­‌کنگی و تایوانی هستند که به‌­عنوان پل ارتباطی میان ادبیات چین و غرب عمل می­کنند و تا حدودی در معرفی ادبیات معاصر چین به خارج نقش ایفا کرده‌­اند. به همین خاطر است که شعر و ادبیات چینی بیش از سایر تولیدات فرهنگی مانند فیلم و سینمای چین در دنیا مطرح شده است.


با معرفی گسترده‌­ی اقتصاد مبتنی بر بازار در چین، فرهنگ مصرف در این کشور توسعه­‌ی زیادی یافت و به فرهنگ عمومی و محبوب نیاز واقعی فرهنگی مردم تبدیل شد. نویسندگان نیز، تحت تأثیر اقتصاد مبتنی بر بازار، از اهمیت خلق آثار ادبی و انتشار و توزیع آن آگاه شده و در نتیجه فعالانه به خلق آثار سود آور ادبی پرداخته و«شاخه­‌های آثار ادبی» هم­چون ادبیات رسانه‌­ای، تلویزیونی، و اینترنتی به شدت گسترش و به بخش مهمی از ادبیات روز تبدیل شدند.  

اختلاف میان حضور پرقدرت اقتصادی چین در عرصه‌­ی بین المللی و حضور ضعیف ادبی این کشور از یک سو، و حضور پر رنگ ترجمه‌­ی ادبیات جهان در چین و معرفی کم رنگ ادبیات چینی در جهان خارج از سوی دیگر، اخیرا توجه محافل ادبی این کشور را به خود جلب کرده است. از این رو، در سال های اخیر چندین کنفرانس بین المللی برای بررسی جایگاه ادبیات معاصر چین در ادبیات جهان، با حضور نویسندگان مطرح جهان و داخل چین برگزار شده است که ظاهرا نتایج خوبی در بر داشته و توجه محافل ادبی داخلی و خارجی را به این موضوع جلب کرده است. موضوع کنفرانس سال 2008 که در پکن برگزار شد، هارمونی در شعر چینی بود که مورد بحث و بررسی شرکت کنندگان قرار گرفت. در سال 2009 موضوع کنفرانس به مسئله­‌ی چین شناسی در جهان پرداخت و در کنفرانس سال 2010، طبیعت جهانی و اهمیت ادبیات معاصر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست شرکت کنندگان عدم توازن موجود میان رشد اقتصادی چین و ادبیات در این کشور در قرن 21؛ تأثیر فرهنگی آن در جهان؛ حضور مؤثر ادبیات جهان در چین و موفقیت‌­های محدود ادبیات چینی در عرصه­‌ی بین الملل؛ هم چنین، چگونه بایستی ارزش هنری ادبیات معاصر چین بررسی شود؟؛ جایگاه ادبیات معاصر چینی در ادبیات معاصر جهان؛ آیا نویسندگان چینی باید ادبیات جهان را مدنظر قرار دهند یا برای توسعه­‌ی آن به سنت­‌های داخلی روی آورند؟ را به بحث گذاشتندChristen Cornell. On Open Book? Contemporary) Chinese Literature in a Global Perspective). [۱]

کتابشناسی

  1. سابقی محمدعلی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی جلد اول ص1112