تاریخ ورود مهاجران به کانادا: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
در سال 1869 م [[کانادا]] سرزمین روپرت (Rupert's Land) را از شرکت [ | در سال 1869 م [[کانادا]] سرزمین روپرت (Rupert's Land) را از شرکت [[خلیج هودسن کانادا|خلیج هودسون]] خرید و ابعاد آن را گسترش داد. این خرید برای اقوام بومی و میتیسها (Métis people) <sup>[i]</sup>، که در آنجا زندگی میکردند، ناخوشایند بود. از جمله نگرانیها، قصور دولت در اعطای حقوق سرزمینی به میتسها بود. همزمان با آمدن [[تاریخ ورود مهاجران به کانادا|مهاجران]] به این ناحیه تازه به رسمیت شناخته شده میتیسها احساس تهدید کردند. آنان فکر میکردند آمدن مهاجران سبک زندگی و مالکیت بر اموالشان را شدیداً تغییر میدهد. لوئیس ریئل (Louis Riel)، از رهبران میتیسی، شورشی را در آپر فورت گری (Upper Fort Garry) به راه انداخت. میتیسها خودشان را دولت موقت آن سرزمین اعلام کردند. در سال 1870م، برای فرو نشاندن این درگیری دولت [[کانادا]] قانون [[استان مانیتوبای کانادا|مانیتوبا]] را تصویب کرد. این قانون استان پنجم، یعنی [[استان مانیتوبای کانادا|مانیتوبا]]، را تأسیس و حق مالکیت و زبان میتیسها را تضمین کرد. طی پانزده سال بعد ریئل درگیریهای زیادی ایجاد کرد. سرانجام، با اعدام ریئل، تنشهای نژادی میان کاناداییهای فرانسوی- سرخپوست و کاناداییهای انگلیسی گسترش پیدا کرد و در نتیجه وحدت روبه رشد [[کانادا]] در این منطقه دچار آسیب شد. | ||
در این دوره، شرکت راهآهن پسیفیک کانادا (Canadian Pacific Railway) اقدام به تأسیس راهآهن سراسری نمود. | در این دوره، شرکت راهآهن پسیفیک کانادا (Canadian Pacific Railway) اقدام به تأسیس راهآهن سراسری نمود. یکی از اهداف تاسیس راه آهن این بود که بتوانند صدها هزار مهاجر را به سکونت در چمنزارهای گسترده [[کانادا]] و دیگر نواحی کم جمعیت تشویق کنند. کار دشوار و مشکلات مالی بارها در ساخت این راهآهن وقفه ایجاد کرد. با این حال، صرفاً وعده ساخت این راهآهن سراسری که [[استان بریتیش کلمبیای کانادا|بریتیش کلمبیا]] را به ساحل شرقی کانادا متصل میساخت، آن ناحیه را تشویق کرد تا به کنفدراسیون [[کانادا]] بپیوندد. در سال 1871م، [[استان بریتیش کلمبیای کانادا|بریتیش کلمبیا]] حتی پیش از تکمیل راهآهن استان ششم کانادا شده بود. | ||
سر انجام در سال 1885م، رویای راهآهن سراسری به حقیقت پیوست. برای نخستین بار در تاریخ این کشور جوان، مسیر ارتباطی شرق و غرب کانادا به هم متصل شد. چشمانداز پرفراز و نشیب سپر کانادایی (فلات لارنس (Lawrence)) و رخنه کردن در سد بلند کوردیلرا (Cordillera) برای کسانی که راهآهن را ساختند، دشوارترین کار بود. در نتیجه، با تلاشهای پانزده هزار کارگر چینی و کمک هزاران نفر دیگر، ساخت راهآهن در کوههای بریتیش کلمبیا تکمیل شد. با پیشروی راهآهن در چمنزارها و بالا رفتن آن از کوهها هزارن مهاجر از راه رسیدند. راهآهن پاسیفیک کانادا موجب رشد و تکاپو در روستاها و شهرکها شد و غرب این کشور را زنده کرد. هجوم دیگری، این بار برای طلا، سرزمین اصلی بریتیش کلمبیا را برای همیشه تغییر داد. | سر انجام در سال 1885م، رویای راهآهن سراسری به حقیقت پیوست. برای نخستین بار در تاریخ این کشور جوان، مسیر ارتباطی شرق و غرب [[کانادا]] به هم متصل شد. چشمانداز پرفراز و نشیب سپر کانادایی (فلات لارنس (Lawrence)) و رخنه کردن در سد بلند کوردیلرا (Cordillera) برای کسانی که راهآهن را ساختند، دشوارترین کار بود. در نتیجه، با تلاشهای پانزده هزار کارگر چینی و کمک هزاران نفر دیگر، ساخت راهآهن در کوههای [[استان بریتیش کلمبیای کانادا|بریتیش کلمبیا]] تکمیل شد. با پیشروی راهآهن در چمنزارها و بالا رفتن آن از کوهها هزارن مهاجر از راه رسیدند. راهآهن پاسیفیک [[کانادا]] موجب رشد و تکاپو در روستاها و شهرکها شد و غرب این کشور را زنده کرد. هجوم دیگری، این بار برای طلا، سرزمین اصلی [[استان بریتیش کلمبیای کانادا|بریتیش کلمبیا]] را برای همیشه تغییر داد. | ||
وقتی در سال 1860م هجوم به طلای کاریبو و رویای ثروتمند شدن آنی از بین رفت، جادههای منتهی به معادن طلا از پیش ساخته شده بود. این جادهها به رشته کوههای کاریبو (Range of Caribou) در [[استان بریتیش کلمبیای کانادا|بریتیش کلمبیا]] و دورتر از نواحی پرجمعیتتر ساحلی رسید. این امر درهای سرزمین اصلی استان را به روی [[تاریخ ورود مهاجران به کانادا|مهاجران]] گشود. رویدادهای مشابه دیگری در دهه 1890 و به هنگام آغاز هجوم به طلای کلاندایک (Klondike Gold) در یوکان اتفاق افتاد.<ref name=":1">Desaulniers, K. L. (2003). Canada. Published by Chelsea House Publications, Mishawaka, IN, U.S.A.</ref><ref>Madsen, D. B. (Ed.). (2004). Entering America: Northeast Asia and Beringia before the Last Glacial Maximum. Salt Lake City: University of Utah Press .</ref><ref>لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].</ref> | |||
== پاورقی == | == پاورقی == | ||
[i].متیسها، مردمانی با اجداد فرانسوی و سرخپوست میباشند. | [i].متیسها، مردمانی با اجداد فرانسوی و سرخپوست میباشند. |
نسخهٔ ۲۲ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۳۳
در سال 1869 م کانادا سرزمین روپرت (Rupert's Land) را از شرکت خلیج هودسون خرید و ابعاد آن را گسترش داد. این خرید برای اقوام بومی و میتیسها (Métis people) [i]، که در آنجا زندگی میکردند، ناخوشایند بود. از جمله نگرانیها، قصور دولت در اعطای حقوق سرزمینی به میتسها بود. همزمان با آمدن مهاجران به این ناحیه تازه به رسمیت شناخته شده میتیسها احساس تهدید کردند. آنان فکر میکردند آمدن مهاجران سبک زندگی و مالکیت بر اموالشان را شدیداً تغییر میدهد. لوئیس ریئل (Louis Riel)، از رهبران میتیسی، شورشی را در آپر فورت گری (Upper Fort Garry) به راه انداخت. میتیسها خودشان را دولت موقت آن سرزمین اعلام کردند. در سال 1870م، برای فرو نشاندن این درگیری دولت کانادا قانون مانیتوبا را تصویب کرد. این قانون استان پنجم، یعنی مانیتوبا، را تأسیس و حق مالکیت و زبان میتیسها را تضمین کرد. طی پانزده سال بعد ریئل درگیریهای زیادی ایجاد کرد. سرانجام، با اعدام ریئل، تنشهای نژادی میان کاناداییهای فرانسوی- سرخپوست و کاناداییهای انگلیسی گسترش پیدا کرد و در نتیجه وحدت روبه رشد کانادا در این منطقه دچار آسیب شد.
در این دوره، شرکت راهآهن پسیفیک کانادا (Canadian Pacific Railway) اقدام به تأسیس راهآهن سراسری نمود. یکی از اهداف تاسیس راه آهن این بود که بتوانند صدها هزار مهاجر را به سکونت در چمنزارهای گسترده کانادا و دیگر نواحی کم جمعیت تشویق کنند. کار دشوار و مشکلات مالی بارها در ساخت این راهآهن وقفه ایجاد کرد. با این حال، صرفاً وعده ساخت این راهآهن سراسری که بریتیش کلمبیا را به ساحل شرقی کانادا متصل میساخت، آن ناحیه را تشویق کرد تا به کنفدراسیون کانادا بپیوندد. در سال 1871م، بریتیش کلمبیا حتی پیش از تکمیل راهآهن استان ششم کانادا شده بود.
سر انجام در سال 1885م، رویای راهآهن سراسری به حقیقت پیوست. برای نخستین بار در تاریخ این کشور جوان، مسیر ارتباطی شرق و غرب کانادا به هم متصل شد. چشمانداز پرفراز و نشیب سپر کانادایی (فلات لارنس (Lawrence)) و رخنه کردن در سد بلند کوردیلرا (Cordillera) برای کسانی که راهآهن را ساختند، دشوارترین کار بود. در نتیجه، با تلاشهای پانزده هزار کارگر چینی و کمک هزاران نفر دیگر، ساخت راهآهن در کوههای بریتیش کلمبیا تکمیل شد. با پیشروی راهآهن در چمنزارها و بالا رفتن آن از کوهها هزارن مهاجر از راه رسیدند. راهآهن پاسیفیک کانادا موجب رشد و تکاپو در روستاها و شهرکها شد و غرب این کشور را زنده کرد. هجوم دیگری، این بار برای طلا، سرزمین اصلی بریتیش کلمبیا را برای همیشه تغییر داد.
وقتی در سال 1860م هجوم به طلای کاریبو و رویای ثروتمند شدن آنی از بین رفت، جادههای منتهی به معادن طلا از پیش ساخته شده بود. این جادهها به رشته کوههای کاریبو (Range of Caribou) در بریتیش کلمبیا و دورتر از نواحی پرجمعیتتر ساحلی رسید. این امر درهای سرزمین اصلی استان را به روی مهاجران گشود. رویدادهای مشابه دیگری در دهه 1890 و به هنگام آغاز هجوم به طلای کلاندایک (Klondike Gold) در یوکان اتفاق افتاد.[۱][۲][۳]
پاورقی
[i].متیسها، مردمانی با اجداد فرانسوی و سرخپوست میباشند.
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ Desaulniers, K. L. (2003). Canada. Published by Chelsea House Publications, Mishawaka, IN, U.S.A.
- ↑ Madsen, D. B. (Ed.). (2004). Entering America: Northeast Asia and Beringia before the Last Glacial Maximum. Salt Lake City: University of Utah Press .
- ↑ لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.