اسلام ستیزی در فرانسه: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''اسلام ستيزي در فرانسه''' به نظر مي رسد با روش اسلام ستيزانه رسانهها در غرب، به زودي وضعيت به صورتي در بيايد که مسلمانان جايگاهي در حد جايگاه يهوديان در سالهاي 30 ميلادي در اروپا پيدا کنند. رسانههاي فرانسوي بي توجه به مفاهيم و عبارات از آنه...» ایجاد کرد) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''اسلام ستيزي در فرانسه''' | '''اسلام ستيزي در [[فرانسه]]''' | ||
به نظر مي رسد با روش اسلام ستيزانه رسانهها در غرب، به زودي وضعيت به صورتي در بيايد که مسلمانان جايگاهي در حد جايگاه يهوديان در سالهاي 30 ميلادي در اروپا پيدا کنند. رسانههاي فرانسوي بي توجه به مفاهيم و عبارات از آنها استفاده ميکنند و تفاوتي ميان «اسلام گرايي» و « اسلام گرايي افراطي» قائل نميشوند. رسانههاي مکتوب تلاش بسياري کردند که شکلي متعادل و بدون غرض را از مضامين اسلامي ارائه دهند اما در مقايسه با ساير رسانهها همچون راديو و تلويزيون که اسلام گرايي را مهمترين خطر معرفي کرده و حتي از آن بهعنوان نبردکننده با تمدن نام بردند! از تاثير گذاري کمتري برخوردارند. بهعنوان مثال، راديو خبري فرانسه (فرانس انفو) از مهمترين مراکز ايجاد اسلام هراسي است و پوشش خبري آن از موضوعات اسلامي بدترين نوع تبليغات محسوب ميشود. | به نظر مي رسد با روش اسلام ستيزانه رسانهها در غرب، به زودي وضعيت به صورتي در بيايد که مسلمانان جايگاهي در حد جايگاه يهوديان در سالهاي 30 ميلادي در اروپا پيدا کنند. رسانههاي فرانسوي بي توجه به مفاهيم و عبارات از آنها استفاده ميکنند و تفاوتي ميان «اسلام گرايي» و « اسلام گرايي افراطي» قائل نميشوند. رسانههاي مکتوب تلاش بسياري کردند که شکلي متعادل و بدون غرض را از مضامين اسلامي ارائه دهند اما در مقايسه با ساير رسانهها همچون راديو و تلويزيون که اسلام گرايي را مهمترين خطر معرفي کرده و حتي از آن بهعنوان نبردکننده با تمدن نام بردند! از تاثير گذاري کمتري برخوردارند. بهعنوان مثال، راديو خبري فرانسه (فرانس انفو) از مهمترين مراکز ايجاد اسلام هراسي است و پوشش خبري آن از موضوعات اسلامي بدترين نوع تبليغات محسوب ميشود. |
نسخهٔ ۲ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۵۲
اسلام ستيزي در فرانسه
به نظر مي رسد با روش اسلام ستيزانه رسانهها در غرب، به زودي وضعيت به صورتي در بيايد که مسلمانان جايگاهي در حد جايگاه يهوديان در سالهاي 30 ميلادي در اروپا پيدا کنند. رسانههاي فرانسوي بي توجه به مفاهيم و عبارات از آنها استفاده ميکنند و تفاوتي ميان «اسلام گرايي» و « اسلام گرايي افراطي» قائل نميشوند. رسانههاي مکتوب تلاش بسياري کردند که شکلي متعادل و بدون غرض را از مضامين اسلامي ارائه دهند اما در مقايسه با ساير رسانهها همچون راديو و تلويزيون که اسلام گرايي را مهمترين خطر معرفي کرده و حتي از آن بهعنوان نبردکننده با تمدن نام بردند! از تاثير گذاري کمتري برخوردارند. بهعنوان مثال، راديو خبري فرانسه (فرانس انفو) از مهمترين مراکز ايجاد اسلام هراسي است و پوشش خبري آن از موضوعات اسلامي بدترين نوع تبليغات محسوب ميشود.
«ولتر» فيلسوف قرن 18 ميلادي از عبارت فرانسوي «islamisme» براي اسلام گرايي استفاده ميکرد اما عبارتي که علوم سياسي فرانسه از آن استفاده و آن را منتشر کرد«islamiste» است که مفهوم افراط گرايي درون آن مستتر است. اين عبارات بويژه پس از «فروريزي ديوار برلين» در سال 1989 ميلادي توسط سياستمداران فرانسوي بهکار رفت. فرانسه کوشيد تا به اين وسيله دشمن ديگري را بيايد و بودجه اختصاص يافته به بخش دفاعي خود را توجيه کند. امروز، از همين عبارت براي گروههاي افراطي چون «القاعده» نيز استفاده ميشود. استفاده از عبارت يکسان براي مفاهيم متفاوت مسئله را پيچيده ميکند و تنها راه مقابله با آن، جدا سازي مفاهيمي هستند که ايجاد سردرگمي ميکنند. امروز مردم اروپا با هراس از اسلام سخن ميگويند. خصومت آنان فقط به کشورهاي مسلمان خلاصه نميشود و مسلمانان ساکن اروپا را نيز شامل ميشود. امروز جايگاه مسلمانان در غرب، همان جايگاهي است که يهوديان در سالهاي 30 ميلادي از آن برخوردار بودند. مواضع متمايل به اسرائيل (رژيم صهيونيستي) در گروههاي راست افراطي و موضع ضد اسلامي آنان، شاهد اين مدعا است؛ بويژه اقدامات حزب «جبهه ملي» فرانسه و شخص «مارين لوپن» رئيس اين حزب که ميکوشد به هر قيمتي با اسرائيل (رژيم صهيونيستي ) رابطه برقرار کند.
در مورد مسلمانان، اتهاماتي مطرح ميشود که در سالهاي 30 ميلادي در مورد يهوديان مطرح ميشد. گفته ميشود که آنها همانند ما نيستند و خطري براي جمهوري محسوب ميشوند. آنها با جامعه فرانسه تفاوت دارند، هرگز فرانسوي نبودهاند و بيگانه ميمانند! عباراتي که امروز براي تحقير اعراب و مسلمانان بهکار ميرود، مارا به ياد عبارات تحقير آميزي مياندازد که پيش از اين بر ضد يهوديان به کار ميرفت. اين عبارات نشان دهنده همان ميزان تنفر است، اما اينبار نسبت به اعراب و مسلمانان بيان مي شود. رواج نگاه ضد ديني و بويژه اسلام ستيزانه در غرب در دهههاي اخير نمود آشکار تري يافته است. محافل رسمي در فرانسه، وجود جمعيت رو به ازدياد مسلمانان باقيمانده از اتباع مهاجر مستعمرات سابق اين کشور در آفريقا را يک خطر بالقوه قلمداد ميکنند و از همين رو در سالهاي اخير، مجموعهاي از تبليغات که در آنها چهره اسلام و پيروان آن منفي جلوه داده ميشود در اين کشور اروپاي غربي افزايش يافته است.