اعتقاد به ارواح در قبایل سیرالئون: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''اعتقاد به ارواح:''' قبایل مختلف سیرالئون اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان آیین­های سنتی اعتقاد عمیقی به ارواح و حضور آنان در زندگی روزمره­شان داشته و معمولاً بخشی از زندگی خود را به ویژه در هنگام بروز مشکلات پیش بینی نشده به تقدیس و بزرگداش...» ایجاد کرد)
 
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
خط ۱: خط ۱:
'''اعتقاد به ارواح:'''
'''اعتقاد به ارواح:'''


قبایل مختلف سیرالئون اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان آیین­های سنتی اعتقاد عمیقی به ارواح و حضور آنان در زندگی روزمره­شان داشته و معمولاً بخشی از زندگی خود را به ویژه در هنگام بروز مشکلات پیش بینی نشده به تقدیس و بزرگداشت ارواج اجدادِ خود اختصاص می­دهند که البته اعتقاد به ارواح در بین پیروان آیین­های سنتی عمیق­تر است. آنیمیست­های «تمنی» در این ارتباط با ارج نهادن به اجداد خود آنها را واسطه بین خداوند و مردم در نظر می­گیرند و در هنگام سختی معیشت و نامساعد بودن اوضاع به اعماق جنگل و به مکانی موسوم به «بورا ماسار[14]» می­روند. در این مکان سنگ‌هایی وجود دارد که هر یک نمایانگر یکی از رؤسای قبیله و قهرمآنان آنهاست. پس از تجمع افراد قبیله تمنی در این مکان فردی نسب شناس سنگ­ها را یکی یکی برداشته و نام تک تک اجداد و قهرمآنان تمنه را برمی­شمارد و بدین وسیله از آنها برای رفع مشکل قبیله کمک می­خواهد. پس از پایان این مراسم کلیه افراد طعام، حصیر و کولایی را که برای استفاده اجدادشان به همراه آورده­اند در معبد «بورا ماسار» نهاده و به دهکده خود باز می­گردند و معتقدند پس از خروج آنها از این معبد ارواح اجداد در مکان مزبور حضور یافته و قبیله را مورد حمایت خود قرار می­دهند. (شکیبا، پیشین: 21) مردمان «لیمبا» نیز به ارواح اعتقاد خاصی دارند و معتقدند تپه­ای به نام «کبولا[15]» در منطقه سکونت آنها وجود دارد که ارواح اجدادشان در این تپه زندگی می­کنند و رؤسای قبیله نیز پس از مرگ به آن منطقه می­روند. اعتقاد به ارواح در گذشتگان و پیشینیان در بین سایر قبایل سیرالئون نیز از جایگاه والایی برخوردار است و جدای از پیروان آیین­های سنتی، مسلمانان و مسیحیان نیز ارواح اجداد خود را مورد گرامیداشت قرار می­دهند. در بین پیروان آیین­های سنتی روح­گیری و احضار روح نیز رواج دارد و بومیان از طریق پزشک جادوگران روح­گیر با ارواح پیشینیان خود ارتباط برقرار می­کنند. (Sibthorpe, 1970: 88)
قبایل مختلف [[سیرالئون]] اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان آیین­های سنتی اعتقاد عمیقی به ارواح و حضور آنان در زندگی روزمره­شان داشته و معمولاً بخشی از زندگی خود را به ویژه در هنگام بروز مشکلات پیش بینی نشده به تقدیس و بزرگداشت ارواج اجدادِ خود اختصاص می­دهند که البته اعتقاد به ارواح در بین پیروان آیین­های سنتی عمیق­تر است. آنیمیست­های «تمنی» در این ارتباط با ارج نهادن به اجداد خود آنها را واسطه بین خداوند و مردم در نظر می­گیرند و در هنگام سختی معیشت و نامساعد بودن اوضاع به اعماق جنگل و به مکانی موسوم به «بورا ماسار[14]» می­روند. در این مکان سنگ‌هایی وجود دارد که هر یک نمایانگر یکی از رؤسای قبیله و قهرمآنان آنهاست. پس از تجمع افراد قبیله تمنی در این مکان فردی نسب شناس سنگ­ها را یکی یکی برداشته و نام تک تک اجداد و قهرمآنان تمنه را برمی­شمارد و بدین وسیله از آنها برای رفع مشکل قبیله کمک می­خواهد. پس از پایان این مراسم کلیه افراد طعام، حصیر و کولایی را که برای استفاده اجدادشان به همراه آورده­اند در معبد «بورا ماسار» نهاده و به دهکده خود باز می­گردند و معتقدند پس از خروج آنها از این معبد ارواح اجداد در مکان مزبور حضور یافته و قبیله را مورد حمایت خود قرار می­دهند. (شکیبا، پیشین: 21) مردمان «لیمبا» نیز به ارواح اعتقاد خاصی دارند و معتقدند تپه­ای به نام «کبولا[15]» در منطقه سکونت آنها وجود دارد که ارواح اجدادشان در این تپه زندگی می­کنند و رؤسای قبیله نیز پس از مرگ به آن منطقه می­روند. اعتقاد به ارواح در گذشتگان و پیشینیان در بین سایر قبایل سیرالئون نیز از جایگاه والایی برخوردار است و جدای از پیروان آیین­های سنتی، مسلمانان و مسیحیان نیز ارواح اجداد خود را مورد گرامیداشت قرار می­دهند. در بین پیروان آیین­های سنتی روح­گیری و احضار روح نیز رواج دارد و بومیان از طریق پزشک جادوگران روح­گیر با ارواح پیشینیان خود ارتباط برقرار می­کنند. (Sibthorpe, 1970: 88)

نسخهٔ ‏۱۲ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۰۶:۴۵

اعتقاد به ارواح:

قبایل مختلف سیرالئون اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان آیین­های سنتی اعتقاد عمیقی به ارواح و حضور آنان در زندگی روزمره­شان داشته و معمولاً بخشی از زندگی خود را به ویژه در هنگام بروز مشکلات پیش بینی نشده به تقدیس و بزرگداشت ارواج اجدادِ خود اختصاص می­دهند که البته اعتقاد به ارواح در بین پیروان آیین­های سنتی عمیق­تر است. آنیمیست­های «تمنی» در این ارتباط با ارج نهادن به اجداد خود آنها را واسطه بین خداوند و مردم در نظر می­گیرند و در هنگام سختی معیشت و نامساعد بودن اوضاع به اعماق جنگل و به مکانی موسوم به «بورا ماسار[14]» می­روند. در این مکان سنگ‌هایی وجود دارد که هر یک نمایانگر یکی از رؤسای قبیله و قهرمآنان آنهاست. پس از تجمع افراد قبیله تمنی در این مکان فردی نسب شناس سنگ­ها را یکی یکی برداشته و نام تک تک اجداد و قهرمآنان تمنه را برمی­شمارد و بدین وسیله از آنها برای رفع مشکل قبیله کمک می­خواهد. پس از پایان این مراسم کلیه افراد طعام، حصیر و کولایی را که برای استفاده اجدادشان به همراه آورده­اند در معبد «بورا ماسار» نهاده و به دهکده خود باز می­گردند و معتقدند پس از خروج آنها از این معبد ارواح اجداد در مکان مزبور حضور یافته و قبیله را مورد حمایت خود قرار می­دهند. (شکیبا، پیشین: 21) مردمان «لیمبا» نیز به ارواح اعتقاد خاصی دارند و معتقدند تپه­ای به نام «کبولا[15]» در منطقه سکونت آنها وجود دارد که ارواح اجدادشان در این تپه زندگی می­کنند و رؤسای قبیله نیز پس از مرگ به آن منطقه می­روند. اعتقاد به ارواح در گذشتگان و پیشینیان در بین سایر قبایل سیرالئون نیز از جایگاه والایی برخوردار است و جدای از پیروان آیین­های سنتی، مسلمانان و مسیحیان نیز ارواح اجداد خود را مورد گرامیداشت قرار می­دهند. در بین پیروان آیین­های سنتی روح­گیری و احضار روح نیز رواج دارد و بومیان از طریق پزشک جادوگران روح­گیر با ارواح پیشینیان خود ارتباط برقرار می­کنند. (Sibthorpe, 1970: 88)