سنت جادو و جادوگری در سیرالئون: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''جادو و جادوگری''' یکی از شاخصترین سنتهای مردم سیرالئون اعتقاد آنها به جادو و جادوگری است. عموم مردم این کشور اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان آیینهای سنتی بر اساس سنتهای بر جای مانده از اجداد و پیشینیان خود به جادو و جادوگری اعتقاد دارن...» ایجاد کرد) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''جادو و جادوگری''' | '''جادو و جادوگری''' | ||
یکی از شاخصترین سنتهای مردم سیرالئون اعتقاد آنها به جادو و جادوگری است. عموم مردم این کشور اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان آیینهای سنتی بر اساس سنتهای بر جای مانده از اجداد و پیشینیان خود به جادو و جادوگری اعتقاد دارند که البته در این میان پیروان آیینهای سنتی جادو را بخشی از زندگی خود میدانند. جادو و جادوگری در کشور سیرالئون به عبارت کلی یکی از شیوههای تجلّی و بروز قدرت است و جادوگران و افرادی که مدعی ارتباط با عالم ارواح میباشند در نزد مردم و حتی رؤسای قبایل از احترام زیادی برخوردارند و جدای از افراد عامی و بیسواد، حتی دانش آموختگان دانشگاهها و مقامات عالی رتبه کشوری و لشکری نیز در بسیاری از موارد و برای رفع مشکلات خود به جادوگران مراجعه مینمایند. جادوگران تحت عناوینی نظیر «پزشک جادوگر»، «پیشگو»، و «شفا دهنده » بخشی از زندگی مردم به شمار میروند و در مواقع بروز سختی و مشکلات ملجأ و پناهگاه مردم شهری و روستایی محسوب میگردند. در این کشور نیز نظیر دیگر کشورهای آفریقای سیاه، دو نوع جادوگر وجود دارد که شامل جادوگران شرور و موذی و پزشک جادوگران است. جادوگران شرور افرادی ترسناک میباشند که با ارواح شریر در ارتباط بوده و معمولاً در مکانهایی دور از انظار عمومی و در قلب کلبههای جنگلی زندگی میکنند. این قبیل جادوگران عمدتاً پیرزنانی زشت روی و ترشرو هستند که از طریق ارتباط با ارواح موذی زندگی انسانها را دچار مخاطراتی جدی میسازند و به زعم بومیان موجب بروز سختیها و مصائبی همچون قحطی، وبا و خشکسالی میشوند. این جادوگران مخوف از شناسایی خود به مردم پرهیز دارند و در صورتی که فرد یا افرادی به عنوان جادوگران شرور معرفی شوند توسط مردم شهری و روستایی به طرز فجیعی به قتل میرسند. داستانهای بسیار ترسناکی از این جادوگران در فرهنگ شفاهی مردم سیرالئون وجود دارد و در محافل و شب نشینیهای شهریان و روستائیان این داستانها با شاخ و برگ فراوان نقل میشود.گروه دوم جادوگران را پزشک جادوگران یا پزشکان سنتی تشکیل میدهند. این افراد که از دانش وسیعی در زمینه شناسایی داروهای گیاهی برخوردارند و معمولاً داروهای گیاهی مختلفی را از پوست و ریشه درختان و علفهای خودرو تهیه میکنند با ارواح اجداد خود که انسانهای خوبی بودهاند در ارتباط بوده و از این طریق تلاش میکنند مشکلات مردم را رفع کنند. این پزشک جادوگران معمولاً به عنوان واسطه بین انسانها و ارواح در نظر گرفته میشوند و علاوه بر تجویز داروهای گیاهی عهدهدار مشاغلی همچون پیشگویی، روح گیری، رفع چشم زخم، تهیه تعویذ و معرفی افراد جنایتکار و دزد میباشند و از این طریق به مردم شهری و روستایی کمک میکنند. این پزشک جادوگران البته دارای تخصصهایی بوده و هر یک در زمینه خاصی تخصص دارند.افرادی که عهدهدار روح گیری و جن زدگی مردم میباشند با دیگر پزشک جادوگرانی که با استفاده از اشیاء مختلف چشم زخم تهیه کرده و از این طریق ارواح موذی را از زندگی انسانها دور میسازند کاملاً متفاوت میباشند. (Sibthorpe 1970: 87) | یکی از شاخصترین سنتهای مردم [[سیرالئون]] اعتقاد آنها به جادو و جادوگری است. عموم مردم این کشور اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان آیینهای سنتی بر اساس سنتهای بر جای مانده از اجداد و پیشینیان خود به جادو و جادوگری اعتقاد دارند که البته در این میان پیروان آیینهای سنتی جادو را بخشی از زندگی خود میدانند. جادو و جادوگری در کشور سیرالئون به عبارت کلی یکی از شیوههای تجلّی و بروز قدرت است و جادوگران و افرادی که مدعی ارتباط با عالم ارواح میباشند در نزد مردم و حتی رؤسای قبایل از احترام زیادی برخوردارند و جدای از افراد عامی و بیسواد، حتی دانش آموختگان دانشگاهها و مقامات عالی رتبه کشوری و لشکری نیز در بسیاری از موارد و برای رفع مشکلات خود به جادوگران مراجعه مینمایند. جادوگران تحت عناوینی نظیر «پزشک جادوگر»، «پیشگو»، و «شفا دهنده » بخشی از زندگی مردم به شمار میروند و در مواقع بروز سختی و مشکلات ملجأ و پناهگاه مردم شهری و روستایی محسوب میگردند. در این کشور نیز نظیر دیگر کشورهای آفریقای سیاه، دو نوع جادوگر وجود دارد که شامل جادوگران شرور و موذی و پزشک جادوگران است. جادوگران شرور افرادی ترسناک میباشند که با ارواح شریر در ارتباط بوده و معمولاً در مکانهایی دور از انظار عمومی و در قلب کلبههای جنگلی زندگی میکنند. این قبیل جادوگران عمدتاً پیرزنانی زشت روی و ترشرو هستند که از طریق ارتباط با ارواح موذی زندگی انسانها را دچار مخاطراتی جدی میسازند و به زعم بومیان موجب بروز سختیها و مصائبی همچون قحطی، وبا و خشکسالی میشوند. این جادوگران مخوف از شناسایی خود به مردم پرهیز دارند و در صورتی که فرد یا افرادی به عنوان جادوگران شرور معرفی شوند توسط مردم شهری و روستایی به طرز فجیعی به قتل میرسند. داستانهای بسیار ترسناکی از این جادوگران در فرهنگ شفاهی مردم سیرالئون وجود دارد و در محافل و شب نشینیهای شهریان و روستائیان این داستانها با شاخ و برگ فراوان نقل میشود.گروه دوم جادوگران را پزشک جادوگران یا پزشکان سنتی تشکیل میدهند. این افراد که از دانش وسیعی در زمینه شناسایی داروهای گیاهی برخوردارند و معمولاً داروهای گیاهی مختلفی را از پوست و ریشه درختان و علفهای خودرو تهیه میکنند با ارواح اجداد خود که انسانهای خوبی بودهاند در ارتباط بوده و از این طریق تلاش میکنند مشکلات مردم را رفع کنند. این پزشک جادوگران معمولاً به عنوان واسطه بین انسانها و ارواح در نظر گرفته میشوند و علاوه بر تجویز داروهای گیاهی عهدهدار مشاغلی همچون پیشگویی، روح گیری، رفع چشم زخم، تهیه تعویذ و معرفی افراد جنایتکار و دزد میباشند و از این طریق به مردم شهری و روستایی کمک میکنند. این پزشک جادوگران البته دارای تخصصهایی بوده و هر یک در زمینه خاصی تخصص دارند.افرادی که عهدهدار روح گیری و جن زدگی مردم میباشند با دیگر پزشک جادوگرانی که با استفاده از اشیاء مختلف چشم زخم تهیه کرده و از این طریق ارواح موذی را از زندگی انسانها دور میسازند کاملاً متفاوت میباشند. (Sibthorpe 1970: 87) |
نسخهٔ ۱۳ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۰۶
جادو و جادوگری
یکی از شاخصترین سنتهای مردم سیرالئون اعتقاد آنها به جادو و جادوگری است. عموم مردم این کشور اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان آیینهای سنتی بر اساس سنتهای بر جای مانده از اجداد و پیشینیان خود به جادو و جادوگری اعتقاد دارند که البته در این میان پیروان آیینهای سنتی جادو را بخشی از زندگی خود میدانند. جادو و جادوگری در کشور سیرالئون به عبارت کلی یکی از شیوههای تجلّی و بروز قدرت است و جادوگران و افرادی که مدعی ارتباط با عالم ارواح میباشند در نزد مردم و حتی رؤسای قبایل از احترام زیادی برخوردارند و جدای از افراد عامی و بیسواد، حتی دانش آموختگان دانشگاهها و مقامات عالی رتبه کشوری و لشکری نیز در بسیاری از موارد و برای رفع مشکلات خود به جادوگران مراجعه مینمایند. جادوگران تحت عناوینی نظیر «پزشک جادوگر»، «پیشگو»، و «شفا دهنده » بخشی از زندگی مردم به شمار میروند و در مواقع بروز سختی و مشکلات ملجأ و پناهگاه مردم شهری و روستایی محسوب میگردند. در این کشور نیز نظیر دیگر کشورهای آفریقای سیاه، دو نوع جادوگر وجود دارد که شامل جادوگران شرور و موذی و پزشک جادوگران است. جادوگران شرور افرادی ترسناک میباشند که با ارواح شریر در ارتباط بوده و معمولاً در مکانهایی دور از انظار عمومی و در قلب کلبههای جنگلی زندگی میکنند. این قبیل جادوگران عمدتاً پیرزنانی زشت روی و ترشرو هستند که از طریق ارتباط با ارواح موذی زندگی انسانها را دچار مخاطراتی جدی میسازند و به زعم بومیان موجب بروز سختیها و مصائبی همچون قحطی، وبا و خشکسالی میشوند. این جادوگران مخوف از شناسایی خود به مردم پرهیز دارند و در صورتی که فرد یا افرادی به عنوان جادوگران شرور معرفی شوند توسط مردم شهری و روستایی به طرز فجیعی به قتل میرسند. داستانهای بسیار ترسناکی از این جادوگران در فرهنگ شفاهی مردم سیرالئون وجود دارد و در محافل و شب نشینیهای شهریان و روستائیان این داستانها با شاخ و برگ فراوان نقل میشود.گروه دوم جادوگران را پزشک جادوگران یا پزشکان سنتی تشکیل میدهند. این افراد که از دانش وسیعی در زمینه شناسایی داروهای گیاهی برخوردارند و معمولاً داروهای گیاهی مختلفی را از پوست و ریشه درختان و علفهای خودرو تهیه میکنند با ارواح اجداد خود که انسانهای خوبی بودهاند در ارتباط بوده و از این طریق تلاش میکنند مشکلات مردم را رفع کنند. این پزشک جادوگران معمولاً به عنوان واسطه بین انسانها و ارواح در نظر گرفته میشوند و علاوه بر تجویز داروهای گیاهی عهدهدار مشاغلی همچون پیشگویی، روح گیری، رفع چشم زخم، تهیه تعویذ و معرفی افراد جنایتکار و دزد میباشند و از این طریق به مردم شهری و روستایی کمک میکنند. این پزشک جادوگران البته دارای تخصصهایی بوده و هر یک در زمینه خاصی تخصص دارند.افرادی که عهدهدار روح گیری و جن زدگی مردم میباشند با دیگر پزشک جادوگرانی که با استفاده از اشیاء مختلف چشم زخم تهیه کرده و از این طریق ارواح موذی را از زندگی انسانها دور میسازند کاملاً متفاوت میباشند. (Sibthorpe 1970: 87)