نام های اسلامی مسلمانان در سیرالئون: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''نامهای اسلامی مسلمانان:''' یکی از زیباترین سنتهای اسلامی مسلمانان کشور سیرالئون تأکید والدین بر اطلاق اسامی اسلامی و الفاظ جلاله بر فرزندان خویش است. مسلمانان بر اساس معتقدات دینی ملقب ساختن فرزندان خویش با اسامی اسلامی را بخشی از غرور و...» ایجاد کرد) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''نامهای اسلامی مسلمانان:''' | '''نامهای اسلامی مسلمانان:''' | ||
یکی از زیباترین سنتهای اسلامی مسلمانان کشور سیرالئون تأکید والدین بر اطلاق اسامی اسلامی و الفاظ جلاله بر فرزندان خویش است. مسلمانان بر اساس معتقدات دینی ملقب ساختن فرزندان خویش با اسامی اسلامی را بخشی از غرور و هویت دینی و ملی خود میدانند و در این ارتباط به نظر میرسد تا حدودی با مسیحیان که در به کارگیری نامهای حواریون و قدیسان کتب عهد عتیق و جدید جدیت خاصی دارند نیز رقابت میکنند. به هر صورت امروزه شاخصترین صفت ممیزه جوامع مسلمان شهری و روستایی سیرالئون اسامی اسلامی نوجوانان و جوانان مسلمان است که البته در این میان نامهای شیعی و اسامی خاندان اهل البیت(ع) و ائمه اطهار(ع) نیز جایگاه خاصی را به خود اختصاص دادهاند. | یکی از زیباترین سنتهای اسلامی مسلمانان کشور [[سیرالئون]] تأکید والدین بر اطلاق اسامی اسلامی و الفاظ جلاله بر فرزندان خویش است. مسلمانان بر اساس معتقدات دینی ملقب ساختن فرزندان خویش با اسامی اسلامی را بخشی از غرور و هویت دینی و ملی خود میدانند و در این ارتباط به نظر میرسد تا حدودی با مسیحیان که در به کارگیری نامهای حواریون و قدیسان کتب عهد عتیق و جدید جدیت خاصی دارند نیز رقابت میکنند. به هر صورت امروزه شاخصترین صفت ممیزه جوامع مسلمان شهری و روستایی سیرالئون اسامی اسلامی نوجوانان و جوانان مسلمان است که البته در این میان نامهای شیعی و اسامی خاندان اهل البیت(ع) و ائمه اطهار(ع) نیز جایگاه خاصی را به خود اختصاص دادهاند. | ||
اسامی رایج در بین مسلمانان کشور سیرالئون عبارت است از: | اسامی رایج در بین مسلمانان کشور سیرالئون عبارت است از: |
نسخهٔ ۱۴ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۲۹
نامهای اسلامی مسلمانان:
یکی از زیباترین سنتهای اسلامی مسلمانان کشور سیرالئون تأکید والدین بر اطلاق اسامی اسلامی و الفاظ جلاله بر فرزندان خویش است. مسلمانان بر اساس معتقدات دینی ملقب ساختن فرزندان خویش با اسامی اسلامی را بخشی از غرور و هویت دینی و ملی خود میدانند و در این ارتباط به نظر میرسد تا حدودی با مسیحیان که در به کارگیری نامهای حواریون و قدیسان کتب عهد عتیق و جدید جدیت خاصی دارند نیز رقابت میکنند. به هر صورت امروزه شاخصترین صفت ممیزه جوامع مسلمان شهری و روستایی سیرالئون اسامی اسلامی نوجوانان و جوانان مسلمان است که البته در این میان نامهای شیعی و اسامی خاندان اهل البیت(ع) و ائمه اطهار(ع) نیز جایگاه خاصی را به خود اختصاص دادهاند.
اسامی رایج در بین مسلمانان کشور سیرالئون عبارت است از:
الفاظ جلاله و اسماء الحسنی خداوند متعال:
عبدا....، عبدالرحمن، عبدالرحیم، عبدالرزاق، عبدالکریم که معمولاً با حذف عبد بهصورت «رحمن»، «رزاق»، «لطیف»، «حفیظ» «لطیف»، «وهاب» و... خوانده میشوند.
نامها و صفات حضرت محمد(ص): مسلمانان سیرالئون پیامبر اکرم (ص) را والاترین مخلوق خداوند میشمارند و نهادن نام او بر فرزندان خود را افتخاری بسیار بزرگ و موجب برکت و نعمت زندگی خویش میدانند. از این روی نام، القاب و صفات رسول اکرم(ص) را طی مراسمی خاصی برای فرزندان خود انتخاب میکنند. این اسامی البته بر طبق آداب و رسوم مسلمانان کشور به شرح ذیل تغییراتی مییابد:
- محمد: مومودو، مومو، میمی
- محمود: مامود، مودی، محامود
- احمد: امدو، احمدو، امد
- مدثر: مودو
- جامع: جمع، جمو، جمعو
- طاهر: طاهرو، اطاهر
- امین: امینو
- بشیر: بشیرو، بش
بعضی خانوادهها نیز در اثر عشق فراوان خود به حضرت پیامبر (ص) فرزندان پسر خودرا محمد اول، محمد ثانی، محمد ثالث و... مینامند. مسلمانان سیرالئون برای اهل البیت(ع) و ائمه اطهار(ع) نیز بهعنوان نوادگان پیامبر بزرگ اسلام(ص) احترام زیادی قائل بوده و در روستاهای این کشور بسیاری از کودکان و نوجوانان با اسامی ائمه اطهار و خاندان مطهر اهل البیت(ع) نامیده میشوند بدون آن که این افراد شیعه بوده و یا از تشیع اطلاع چندانی داشته باشند.[25]
جالب اینجاست که مسلمانان مالکی سیرالئون معتقدند حضرات حسنین(ع) دوقلو بودهاند و به دلیل علاقه بسیار زیادی که به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دارند معمولاً برای فرزندان دوقلوی خود اسامی حسنتو و حسینتو را انتخاب میکنند. نامگذاری فرزندان تازه به دنیا آمده و مطهر ساختن آنان با نامهای حضرت پیامبر(ص) و ائمه بزرگوار با تشریفات خاصی صورت میگیرد و معمولاً پسران در نهمین روز تولد و دختران در روز هفتم تولد به اسامی اسلامی خویش مفتخر میگردند. (مطالعات میدانی نویسنده، فریتاون، 1386)