گرایش اجتماعی چینی(گوانشی): تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == گرایش ارتباطی(گوانشی) == این نوع از گرایش اجتماعی چینی(گوانشی[1])، دارای چند ویژگی مهم است: رابطه­ی تشریفاتی: چینی­ها به خاطر اتکای به روابط شخصی براساس تعریف جایگاه اجتماعی خود معروف هستند. برای نمونه، من پسر فلان هستم، من پیرو فلان هستم، یا...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


== گرایش ارتباطی(گوانشی) ==
== گرایش ارتباطی(گوانشی) ==
این نوع از گرایش اجتماعی چینی(گوانشی[1])، دارای چند ویژگی مهم است:  
این نوع از گرایش اجتماعی چینی(گوانشی(Guanxi))، دارای چند ویژگی مهم است:  


رابطه­ی تشریفاتی: چینی­ها به خاطر اتکای به روابط شخصی براساس تعریف جایگاه اجتماعی خود معروف هستند. برای نمونه، من پسر فلان هستم، من پیرو فلان هستم، یا دوست فلان هستم. وقتی یک چینی در روابط خود به جایگاه اجتماعیش تأکید می­کند، در واقع خود را مقید به مقررات اجتماعی می­داند. در جامعه­ی سنتی چینی، پنج نوع رابطه­ی جفتی وجود دارد: رابطه­ی میان امپراتور و زیر دستان؛ پدر و پسر؛ همسر و زن؛ برادران؛ و دوستان. این روابط جفتی چنان مستحکم است که هر فرد بایستی خود را با مقررات مربوط به هر یک از این ارتباطات تطبیق دهد. در این پنج نوع از رابطه، سه گونه­ی اول درون خانواده و دو گونه­ی دیگر برون خانوادگی است. البته، رابطه­ی امپراتور و رعایا و رابطه­ی بین دوستان نیز به صورت مجازی به منزله­ی رابطه­ی پدر-پسر و رابطه­ی بین برادران تلقی می­شود. هم­چنین است رابطه­ی استاد و شاگرد، رییس و مرئوس و مافوق و مادون. این پنج نوع رابطه­ی اجتماعی، شبکه­ی کاملی از هنجارهای روابط را شکل می­دهند که تمام عرصه­ی زندگی را در بر می­گیرد. (www.worldlearchinese.com)
رابطه­‌ی تشریفاتی: چینی­‌ها به خاطر اتکای به روابط شخصی براساس تعریف جایگاه اجتماعی خود معروف هستند. برای نمونه، من پسر فلان هستم، من پیرو فلان هستم، یا دوست فلان هستم. وقتی یک چینی در روابط خود به جایگاه اجتماعیش تأکید می­‌کند، در واقع خود را مقید به مقررات اجتماعی می­‌داند. در جامعه­‌ی سنتی چینی، پنج نوع رابطه­‌ی جفتی وجود دارد: رابطه­‌ی میان امپراتور و زیر دستان؛ پدر و پسر؛ همسر و زن؛ برادران؛ و دوستان. این روابط جفتی چنان مستحکم است که هر فرد بایستی خود را با مقررات مربوط به هر یک از این ارتباطات تطبیق دهد. در این پنج نوع از رابطه، سه گونه‌­ی اول درون خانواده و دو گونه­‌ی دیگر برون خانوادگی است. البته، رابطه­‌ی امپراتور و رعایا و رابطه­‌ی بین دوستان نیز به صورت مجازی به منزله­ی‌ رابطه­‌ی پدر-پسر و رابطه­‌ی بین برادران تلقی می­‌شود. هم­چنین است رابطه­‌ی استاد و شاگرد، رییس و مرئوس و مافوق و مادون. این پنج نوع رابطه­‌ی اجتماعی، شبکه­‌ی کاملی از هنجارهای روابط را شکل می‌­دهند که تمام عرصه­‌ی زندگی را در بر می­‌گیرد. (www.worldlearchinese.com)




رابطه­ی وابستگی متقابل: در جامعه­ی سنتی چینی، هر رابطه به عنوان مکمل رابطه­ی مقابل تعریف شده است. در فعالیت معمول اجتماعی،  پذیرفتن هر نقشی در ارتباط با نقش دیگر امکان پذیر است. به عبارت دیگر، تمام فعالیت­های اجتماعی نقش تعاملی داشته و نقش تعاملی بر پایه­ی نقش تکمیلی است. نقش جفتی نه تنها در سطح ساختاری، بلکه در سطح عملی هم مکملی است. لذا، دو طرف به صورت انگیزه­ای، احساسی، منفعتی و رفتاری به هم وابسته هستند و این نوع از وابستگی درونی جفتی، آشکارترین ویژگی جامعه­ی چین است.


رابطه­ی هماهنگ: از گذشته­های خیلی دور، چینی­ها به ویژگی تأکید زیاد بر هماهنگی و وحدت در روابط اجتماعی و درون گروهی شناخته شده­اند. لذا، اغلب مردم نیازمند پیروی از هماهنگی با مقررات اجتماعی در روابط اجتماعی خود هستند.  
رابطه­‌ی وابستگی متقابل: در جامعه‌­ی سنتی چینی، هر رابطه به عنوان مکمل رابطه­‌ی مقابل تعریف شده است. در فعالیت معمول اجتماعی،  پذیرفتن هر نقشی در ارتباط با نقش دیگر امکان پذیر است. به عبارت دیگر، تمام فعالیت‌­های اجتماعی نقش تعاملی داشته و نقش تعاملی بر پایه­‌ی نقش تکمیلی است. نقش جفتی نه تنها در سطح ساختاری، بلکه در سطح عملی هم مکملی است. لذا، دو طرف به صورت انگیزه‌­ای، احساسی، منفعتی و رفتاری به هم وابسته هستند و این نوع از وابستگی درونی جفتی، آشکارترین ویژگی جامعه­‌ی چین است.
 
رابطه­‌ی هماهنگ: از گذشته­‌های خیلی دور، چینی­‌ها به ویژگی تأکید زیاد بر هماهنگی و وحدت در روابط اجتماعی و درون گروهی شناخته شده‌­اند. لذا، اغلب مردم نیازمند پیروی از هماهنگی با مقررات اجتماعی در روابط اجتماعی خود هستند.  


(china Publishes، 2006)
(china Publishes، 2006)


در این نوع از روابط، دو طرف می­بایست براساس مقررات همان نوع از روابط عمل کنند تا انتظارات متقابلی که از این رابطه شکل گرفته با موفقیت برآورده شود. به نظر می­رسد از دوران باستان مردم چین از هرج و­مرج اجتماعی هراس داشته­اند. آن­ها در برابر هرج و مرج اجتماعی بردبار ولی به شدت از آن بیزار و هراسناک می­باشند. نا هماهنگی درونی و حتی فکر آن، موجب اضطراب غیر قابل تحمل برای آن­هاست. نیاز شدید به کاهش و یا از بین بردن این ضطراب و هراس افراد را وادار می­کند تا به هر طریق ممکن، شرایط هماهنگ را برقرار و از هرگونه نا هماهنگی اجتناب نماید[2].
در این نوع از روابط، دو طرف می­‌بایست براساس مقررات همان نوع از روابط عمل کنند تا انتظارات متقابلی که از این رابطه شکل گرفته با موفقیت برآورده شود. به نظر می‌­رسد از دوران باستان مردم چین از هرج و­مرج اجتماعی هراس داشته‌­اند. آن­‌ها در برابر هرج و مرج اجتماعی بردبار ولی به شدت از آن بیزار و هراسناک می‌­باشند. نا هماهنگی درونی و حتی فکر آن، موجب اضطراب غیر قابل تحمل برای آن­‌هاست. نیاز شدید به کاهش و یا از بین بردن این ضطراب و هراس افراد را وادار می­‌کند تا به هر طریق ممکن، شرایط هماهنگ را برقرار و از هرگونه نا هماهنگی اجتناب نماید(Xiaokang).<ref>سابقی، محمد علی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص275-277</ref>
----[1] - Guanxi.


[2] - Xiaokang.
=== کتاب شناسی ===

نسخهٔ ‏۱۳ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۱۱

گرایش ارتباطی(گوانشی)

این نوع از گرایش اجتماعی چینی(گوانشی(Guanxi))، دارای چند ویژگی مهم است:

رابطه­‌ی تشریفاتی: چینی­‌ها به خاطر اتکای به روابط شخصی براساس تعریف جایگاه اجتماعی خود معروف هستند. برای نمونه، من پسر فلان هستم، من پیرو فلان هستم، یا دوست فلان هستم. وقتی یک چینی در روابط خود به جایگاه اجتماعیش تأکید می­‌کند، در واقع خود را مقید به مقررات اجتماعی می­‌داند. در جامعه­‌ی سنتی چینی، پنج نوع رابطه­‌ی جفتی وجود دارد: رابطه­‌ی میان امپراتور و زیر دستان؛ پدر و پسر؛ همسر و زن؛ برادران؛ و دوستان. این روابط جفتی چنان مستحکم است که هر فرد بایستی خود را با مقررات مربوط به هر یک از این ارتباطات تطبیق دهد. در این پنج نوع از رابطه، سه گونه‌­ی اول درون خانواده و دو گونه­‌ی دیگر برون خانوادگی است. البته، رابطه­‌ی امپراتور و رعایا و رابطه­‌ی بین دوستان نیز به صورت مجازی به منزله­ی‌ رابطه­‌ی پدر-پسر و رابطه­‌ی بین برادران تلقی می­‌شود. هم­چنین است رابطه­‌ی استاد و شاگرد، رییس و مرئوس و مافوق و مادون. این پنج نوع رابطه­‌ی اجتماعی، شبکه­‌ی کاملی از هنجارهای روابط را شکل می‌­دهند که تمام عرصه­‌ی زندگی را در بر می­‌گیرد. (www.worldlearchinese.com)


رابطه­‌ی وابستگی متقابل: در جامعه‌­ی سنتی چینی، هر رابطه به عنوان مکمل رابطه­‌ی مقابل تعریف شده است. در فعالیت معمول اجتماعی،  پذیرفتن هر نقشی در ارتباط با نقش دیگر امکان پذیر است. به عبارت دیگر، تمام فعالیت‌­های اجتماعی نقش تعاملی داشته و نقش تعاملی بر پایه­‌ی نقش تکمیلی است. نقش جفتی نه تنها در سطح ساختاری، بلکه در سطح عملی هم مکملی است. لذا، دو طرف به صورت انگیزه‌­ای، احساسی، منفعتی و رفتاری به هم وابسته هستند و این نوع از وابستگی درونی جفتی، آشکارترین ویژگی جامعه­‌ی چین است.

رابطه­‌ی هماهنگ: از گذشته­‌های خیلی دور، چینی­‌ها به ویژگی تأکید زیاد بر هماهنگی و وحدت در روابط اجتماعی و درون گروهی شناخته شده‌­اند. لذا، اغلب مردم نیازمند پیروی از هماهنگی با مقررات اجتماعی در روابط اجتماعی خود هستند.

(china Publishes، 2006)

در این نوع از روابط، دو طرف می­‌بایست براساس مقررات همان نوع از روابط عمل کنند تا انتظارات متقابلی که از این رابطه شکل گرفته با موفقیت برآورده شود. به نظر می‌­رسد از دوران باستان مردم چین از هرج و­مرج اجتماعی هراس داشته‌­اند. آن­‌ها در برابر هرج و مرج اجتماعی بردبار ولی به شدت از آن بیزار و هراسناک می‌­باشند. نا هماهنگی درونی و حتی فکر آن، موجب اضطراب غیر قابل تحمل برای آن­‌هاست. نیاز شدید به کاهش و یا از بین بردن این ضطراب و هراس افراد را وادار می­‌کند تا به هر طریق ممکن، شرایط هماهنگ را برقرار و از هرگونه نا هماهنگی اجتناب نماید(Xiaokang).[۱]

کتاب شناسی

  1. سابقی، محمد علی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص275-277