خوشنویسان مشهور چین باستان: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی « == ''- خوشنویسان معروف'' == == ''وانگ شی جی'' == «وانگشیجی»، در خانوادهای اصیل به دنیا آمد. وقتی وی از شغل دولتی استعفا کرد، در شَن یین[1]، گویجی[2](شائوشینگخوشنویسان مشهور چین باس...» ایجاد کرد) |
|||
خط ۱: | خط ۱: | ||
=== ''- خوشنویسان معروف'' === | |||
== '' | ==== ''وانگ شی جی'' ==== | ||
«وانگشیجی»، در خانوادهای اصیل به دنیا آمد. وقتی وی از شغل دولتی استعفا کرد، در شَن یین[[خوشنویسان مشهور چین باستان# ftn1|(Shanyin]])، گویجی[[خوشنویسان مشهور چین باستان# ftn2|(Guiji]]) (شائوشینگ[[خوشنویسان مشهور چین باستان# ftn3|(Shaoxing]]) کنونی استان جه جیانگ[[خوشنویسان مشهور چین باستان# ftn4|(Zhejiang]])) اقامت گزید. او در سال های نخست زندگی، خوشنویسی را از «وِیفورِن[[خوشنویسان مشهور چین باستان# ftn5|(Wei Furen]])» فراگرفت. بعدها خط نویسی مرسوم و شکسته را از «جانگیو[[خوشنویسان مشهور چین باستان# ftn6|(Zhang You]])» و «جانگجی[[خوشنویسان مشهور چین باستان# ftn7|(Zhang Zhi]]» آموخت. وی نقاط قوت هر یک از اساتید را فراگرفت تا سبک خاص خودش را ایجاد کند. ارزش آثار او با استفاده از نوشتار رسمی، کاراکترهای معمولی، پیوسته نویسی و خط شکسته، از سطح هنری اساتید پیشین خوشنویسی فراتر رفت. او توسعه ی خوشنویسی را از مسیر طبیعی به سمت یادگیری مهارت های جدید هدایت و آن را به کمال رساند. وی در دوران حیات خود مشهور و در نسل های بعد به عنوان «حکیم خوشنویس واقعی» محترم شمرده می شد. | |||
«پیش به سوی عمارت کوشک فانوسی» مشهورترین نمونه ی آثار پیوسته نویسی «وانگ شیجی» است. این اثر به عنوان «نخستین اثر پیوسته نویسی زیر آسمان» شمرده می شود. | |||
گفته می شود که «وانگ» این اثر را بارها باز نویسی کرد، ولی احساس کرد نمی تواند آن اثر اصلی را که می خواهد به وجود آورد. این اثر به یک گنجینه ی گرانبهای خانوادگی تبدیل شد. بعدها، این اثر به «جییونگ[[خوشنویسان مشهور چین باستان# ftn8|(Zhiyong]])»، هفتمین نسل از باز ماندگان «وانگشیجی» که او هم یک خوشنویس مشهوری بود، تقدیم شد. | |||
==== ''وانگ شیان جیان'' ==== | |||
«وانگشیانجی» پسر هفتم «وانگ شیجی» هم خوشنویس خوبی بود، او به ویژه، در نوشتن خط پیوسته و خط شکسته شهرت داشت. وی با به ارث بردن دستاوردهای پدرش، سبک های ابتدایی و دشوار خوشنویسی را توسعه داد. وی ظریف و برجسته می نوشت و سبکش تأثیر فراوانی در نسل های بعدی گذاشت. آثار خوشنویسی دو وانگ هنوز هم به صورت وسیع چاپ و منتشر می شود و آخرین چاپ آن«''مجموعه ی کامل آثار خوشنویسی چینی»''، است که در هنرکده ی رونگ بائوزَی[[خوشنویسان مشهور چین باستان# ftn9|(Rongbaozai]]) [http://wiki.icro.ir/%D9%BE%DA%A9%D9%86 پکن] به چاپ رسید که دو جلد از آن مربوط به آثار این دو نفر است. | |||
== '' | ==== ''چوسویلیانگ'' ==== | ||
«چو سویلیانگ»(659 یا 658-596 میلادی) یکی از وزرای خوشنویس دوران امپراتوری تانگ بود. وی وقتی از کار برکنار و از دربار اخراج شد، فوت کرد. او ابتدا سبک خوشنویسی «شیلیانگ» و «اویانگشون» و سپس «یوشینان» را مورد مطالعه قرار داد. او در پایان، آثار دو وانگ را مطالعه و سبک مختص به خود را ابداع کرد. وی در سال های باقی مانده از زندگیش، سبک موج دار و خط نویسی معمولی را که نسل های بعد را به شدت تحت تأثیر قرار داد، به وجود آورد. «چو سویلیانگ» به همراه «اویانگشون»، «یو شینان» و «شووِجی»(713-649 میلادی)، به عنوان چهار خوشنویس بزرگ دوران اولیه ی تانگ مشهور هستند. مورد احترام ترین اثر وی «پیش به سوی بتکده ی قوهای وحشی آموزه های مقدس» است. | |||
== | ==== ''یان جِن چینگ''[[خوشنویسان مشهور چین باستان# ftn10|(Yan Zhenqing]]) '' '' ==== | ||
«یان جِنچینگ» وزیر و خوشنویس دربار تانگ، در خانوادهای معتبر به دنیا آمد. وی در دوران حکمرانی امپراتور دِزونگ[[خوشنویسان مشهور چین باستان# ftn11|(Dezong]]) به دست وزیری خیانتکار به قتل رسید. وی خوشنویسی را از خانواده و «جانگشو»، خوشنویس مشهور فراگرفت. او از تجربیات تمام استادان پیشین بهره برده و سبک خاص خود را در هر دو زمینه ی نوشتار معمولی و پیوسته نویسی ایجاد کرد. سبک یان، قوی، سنگین و ظریف بوده و نشان دهنده ی موفقیت و قدرت سلسله ی تانگ است. اگرچه او خوشنویسی آماتور بود، ولی پرکار بود. طبق اسناد تاریخی، وی 138 اثر خلق کرد، ولی تنها 70 مورد از آنها تا کنون باقی مانده است. | |||
== ''یان جِن چینگ''[[خوشنویسان مشهور چین باستان# | |||
«یان جِنچینگ» وزیر و خوشنویس دربار تانگ، در خانوادهای معتبر به دنیا آمد. وی در دوران حکمرانی امپراتور دِزونگ[[خوشنویسان مشهور چین باستان# | |||
== ''لیو گونگ چوان'' == | == ''لیو گونگ چوان'' == | ||
خط ۴۰: | خط ۳۹: | ||
== ''جائو مِنگ فو''[[خوشنویسان مشهور چین باستان#%20ftn22|'''[22]''']] == | == ''جائو مِنگ فو''[[خوشنویسان مشهور چین باستان#%20ftn22|'''[22]''']] == | ||
«جائو مِنگفو»(1322-1245 میلادی) خوشنویس دوران سلسلهی یوان بود. او هم مثل «سوشی»، به روان و سلیس نویسی مشهور بود. او در سرودن شعر و ادبیات عالی، و اطلاعات خوبی از طریقت تائو و آیین بودا داشت. در نقاشی مهارت داشت و خوشنویس خوبی هم بود، به ویژه در نوشتن خط معمول و مرسوم، پیوسته نویسی و نوشتن کاراکترهای کوچک. او سبک «لییونگ[[خوشنویسان مشهور چین باستان#%20ftn23|[23]]]»، که مبتنی بر سبک دو وانگ بود را آموخت. گفته میشود که او میتوانست روزی ده هزار کلمه خوشنویسی کند و آثار قلمی او به سبک «جائو» معروف بود. او به همراه «یان جِنچینگ»، «لیو گونگچوان» و «اویانگشون»، یکی از «چهار استاد خوشنویسی در نوشتن کاراکترهای رسمی» بود. «جائو» در سن 63 سالگی، از طرف امپراتور مأمور شد تا لوح سنگی «دَنبا» را به خط رسمی بنویسد که اینک در موزهی کاخ پکن نگهداری میشود. | «جائو مِنگفو»(1322-1245 میلادی) خوشنویس دوران سلسلهی یوان بود. او هم مثل «سوشی»، به روان و سلیس نویسی مشهور بود. او در سرودن شعر و ادبیات عالی، و اطلاعات خوبی از طریقت تائو و [[آیین بودا]] داشت. در نقاشی مهارت داشت و خوشنویس خوبی هم بود، به ویژه در نوشتن خط معمول و مرسوم، پیوسته نویسی و نوشتن کاراکترهای کوچک. او سبک «لییونگ[[خوشنویسان مشهور چین باستان#%20ftn23|[23]]]»، که مبتنی بر سبک دو وانگ بود را آموخت. گفته میشود که او میتوانست روزی ده هزار کلمه خوشنویسی کند و آثار قلمی او به سبک «جائو» معروف بود. او به همراه «یان جِنچینگ»، «لیو گونگچوان» و «اویانگشون»، یکی از «چهار استاد خوشنویسی در نوشتن کاراکترهای رسمی» بود. «جائو» در سن 63 سالگی، از طرف امپراتور مأمور شد تا لوح سنگی «دَنبا» را به خط رسمی بنویسد که اینک در موزهی کاخ [[پکن]] نگهداری میشود. | ||
«جائو مِنگفو» از باز ماندگان خانوادهی امپراتوری سونگ بود، ولی با حاکمان فاتح سلسلهی یوان همکاری میکرد، لذا یاد آوری خاطرات گذشته همیشه او را ناراحت میکرد. او با غوطه ور شدن در خوشنویسی به دنبال رهایی از احساس متضاد درون خود بود. | «جائو مِنگفو» از باز ماندگان خانوادهی امپراتوری سونگ بود، ولی با حاکمان فاتح سلسلهی یوان همکاری میکرد، لذا یاد آوری خاطرات گذشته همیشه او را ناراحت میکرد. او با غوطه ور شدن در خوشنویسی به دنبال رهایی از احساس متضاد درون خود بود. | ||
----[[خوشنویسان مشهور چین باستان#%20ftnref1|[1]]] - Shanyin | ----[[خوشنویسان مشهور چین باستان#%20ftnref1|[1]]] - Shanyin |
نسخهٔ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۳۱
- خوشنویسان معروف
وانگ شی جی
«وانگشیجی»، در خانوادهای اصیل به دنیا آمد. وقتی وی از شغل دولتی استعفا کرد، در شَن یین(Shanyin)، گویجی(Guiji) (شائوشینگ(Shaoxing) کنونی استان جه جیانگ(Zhejiang)) اقامت گزید. او در سال های نخست زندگی، خوشنویسی را از «وِیفورِن(Wei Furen)» فراگرفت. بعدها خط نویسی مرسوم و شکسته را از «جانگیو(Zhang You)» و «جانگجی(Zhang Zhi» آموخت. وی نقاط قوت هر یک از اساتید را فراگرفت تا سبک خاص خودش را ایجاد کند. ارزش آثار او با استفاده از نوشتار رسمی، کاراکترهای معمولی، پیوسته نویسی و خط شکسته، از سطح هنری اساتید پیشین خوشنویسی فراتر رفت. او توسعه ی خوشنویسی را از مسیر طبیعی به سمت یادگیری مهارت های جدید هدایت و آن را به کمال رساند. وی در دوران حیات خود مشهور و در نسل های بعد به عنوان «حکیم خوشنویس واقعی» محترم شمرده می شد.
«پیش به سوی عمارت کوشک فانوسی» مشهورترین نمونه ی آثار پیوسته نویسی «وانگ شیجی» است. این اثر به عنوان «نخستین اثر پیوسته نویسی زیر آسمان» شمرده می شود.
گفته می شود که «وانگ» این اثر را بارها باز نویسی کرد، ولی احساس کرد نمی تواند آن اثر اصلی را که می خواهد به وجود آورد. این اثر به یک گنجینه ی گرانبهای خانوادگی تبدیل شد. بعدها، این اثر به «جییونگ(Zhiyong)»، هفتمین نسل از باز ماندگان «وانگشیجی» که او هم یک خوشنویس مشهوری بود، تقدیم شد.
وانگ شیان جیان
«وانگشیانجی» پسر هفتم «وانگ شیجی» هم خوشنویس خوبی بود، او به ویژه، در نوشتن خط پیوسته و خط شکسته شهرت داشت. وی با به ارث بردن دستاوردهای پدرش، سبک های ابتدایی و دشوار خوشنویسی را توسعه داد. وی ظریف و برجسته می نوشت و سبکش تأثیر فراوانی در نسل های بعدی گذاشت. آثار خوشنویسی دو وانگ هنوز هم به صورت وسیع چاپ و منتشر می شود و آخرین چاپ آن«مجموعه ی کامل آثار خوشنویسی چینی»، است که در هنرکده ی رونگ بائوزَی(Rongbaozai) پکن به چاپ رسید که دو جلد از آن مربوط به آثار این دو نفر است.
چوسویلیانگ
«چو سویلیانگ»(659 یا 658-596 میلادی) یکی از وزرای خوشنویس دوران امپراتوری تانگ بود. وی وقتی از کار برکنار و از دربار اخراج شد، فوت کرد. او ابتدا سبک خوشنویسی «شیلیانگ» و «اویانگشون» و سپس «یوشینان» را مورد مطالعه قرار داد. او در پایان، آثار دو وانگ را مطالعه و سبک مختص به خود را ابداع کرد. وی در سال های باقی مانده از زندگیش، سبک موج دار و خط نویسی معمولی را که نسل های بعد را به شدت تحت تأثیر قرار داد، به وجود آورد. «چو سویلیانگ» به همراه «اویانگشون»، «یو شینان» و «شووِجی»(713-649 میلادی)، به عنوان چهار خوشنویس بزرگ دوران اولیه ی تانگ مشهور هستند. مورد احترام ترین اثر وی «پیش به سوی بتکده ی قوهای وحشی آموزه های مقدس» است.
یان جِن چینگ(Yan Zhenqing)
«یان جِنچینگ» وزیر و خوشنویس دربار تانگ، در خانوادهای معتبر به دنیا آمد. وی در دوران حکمرانی امپراتور دِزونگ(Dezong) به دست وزیری خیانتکار به قتل رسید. وی خوشنویسی را از خانواده و «جانگشو»، خوشنویس مشهور فراگرفت. او از تجربیات تمام استادان پیشین بهره برده و سبک خاص خود را در هر دو زمینه ی نوشتار معمولی و پیوسته نویسی ایجاد کرد. سبک یان، قوی، سنگین و ظریف بوده و نشان دهنده ی موفقیت و قدرت سلسله ی تانگ است. اگرچه او خوشنویسی آماتور بود، ولی پرکار بود. طبق اسناد تاریخی، وی 138 اثر خلق کرد، ولی تنها 70 مورد از آنها تا کنون باقی مانده است.
لیو گونگ چوان
«لیو گونگ چوان» خوشنویس عصر تانگ بود. وی به خاطر نوشتن کاراکترهای منظم و مرتب معروف بود. او با به کار گیری ساختار به هم پیوستهی سبک «اویانگشون» و توسعهی حرکت قلم مویِ سبک «یان جِنچینگ»، سبک خاص لیویِ خود را ابداع کرد. خوشنویسی او سبک استخوان دار و توانمند با چارچوبی استوار و حرکاتی قدرتمند بوده، و بر ایدهای قوی و ساختدار تأکید دارد. کارهای او اغلب به کار «یان جِنچینگ» ارتباط داده میشود. «رگهای یان و استخوان لیو» نماد ویژگی اصلی این دو سبک بزرگ نوشتاری قاعده مند سلسلهی تانگ است. لیو هم مثل یان خیلی پرکار بود.
معروف ترین اثر وی «لوح بتکدهی شوانبی»است که داستان استاد مانک دادا[12]، کسی که مقرب امپراتوران سلسلهی تانگ بود را بازگو میکند. این لوح سنگی در ماه دوازدهم سال 841 میلادی ساخته شده است. متن لوح به خط خوشنویسی معمولی نوشته و حکاکی شده است. در حال حاضر، این لوح در سالن شمارهی 2 در موزهی جنگل ستونهای یاد بود شهر شیاَن نگهداری میشود.
خوَی سو
«خوَی سو» راهبی خوشنویس بود که از دوران کودکی به خطاطی علاقمند و به خاطر خط شکستهاش معروف بود. وی آنقدر نوشت که تعداد زیادی قلم مو و جوهر دان سنگی را شکست، لذا به جای کاغذ شروع به استفاده از برگ درخت موزی که خودش کاشته بود کرد. او هنرکدهاش را«خانهی آسمان سبز» مینامید. وی ابتدا رسم الخط «جونگ یوو[13]» و دو«وانگ» را تمرین کرد. بعدها خوشنویسیِ معمول«جانگ شو» را از «یان جِنچینگ» آموخت و خط شکستهی سبک خاص خود را ابداع کرده و همچون «جانگشو» که به«جانگ خشن» و شخص دیگری که به «سویِ مست» معروف بود، شهرت یافت. خط شکستهی زمخت(کوانگ چائو[14]) سبکی است که کاملاً آزاد نوشته میشود. خطاط احساس و آرزوهایش را به وسیلهی قلم مو بیان میکند، که بی نهایت خلاصه و مختصر است و اغلب چند کلمه با یک حرکت قلم نوشته میشود. این سبک بی نهایت شکسته نویسی است. سبک خوَی سو، بدون زیرپا گذاشتن مقررات، متنوع تر از سبک «جانگ» است. این سبک همچنین بیشتر قابل تشخیص است لذا بیش از سبک «جانگ» در نسلهای بعدی تأثیرگذاشته است. اثر«طومار زندگینامهی سوبِن»بهترین کار او شمرده میشود.
سوشی
«سوشی»(1101-1037 میلادی) نویسنده، خطاط و نقاش سلسلهی سونگ شمالی بود. اگرچه وی تلاش کرد تا شغلی دولتی به دست آورد، ولی اغلب بی نتیجه بود و همیشه تنزل مقام مییافت. او فردی با توانمندیهایی همچون شاعر، ادیب، و خوشنویس بود و خدمات زیادی در این زمینهها داشت. او معروف به پیوسته نویسی و خوشنویسی معمولی بود و از سبک «لی یونگ[15]»(747-678 میلادی)، «شو خائو[16]»(782-703 میلادی)، «یان جِنچینگ»، و «یانگ نینگشی[17]»(954-873 میلادی) پیروی میکرد. وی همچنین سبک خاصی را با حس اشباع کننده و افسونگرانه ابداع کرد که در دورانهای سونگ و یوان به سبک ویژهی دارای مفهوم تبدیل شد. «سوشی»، «خوانگ تینگجیان»، «میفِی»، و «چَیشیانگ[18]»(1067-1012 میلادی)به عنوان«چهار استاد خوشنویسی» آن زمان شناخته میشوند. اشعار نوشته شده در ماه آوریل در«خوانگجو» نمونهای از کارهای پیوسته نویسی او به شمار میآید.
خوانگ تینگ جیان
«خوانگ تینگجیان»(1105-1045 میلادی)شاعر و خوشنویس سلسلهی سونگ شمالی بود، که به عنوان یکی از «چهار استاد خوشنویسی دوران سونگ» شمرده میشود. وی پس از مطالعهی خط شکستهی «خوَیسو» و خوشنویسی معمول «یان جِنچینگ»، سبک نوشتاری پیوسته نویسی و خط شکستهی خاص خود را ابداع کرد. کتاب اشعار وی که به خط پیوسته نوشته شده است، اینک در موزهی کاخ تایپه نگهداری میشود.
زندگی سخت و مأیوسانهی «خوانگ تینگجیان»، مثل «سوشی» بود. او هم اغلب از کار برکنار میشد. وی در سن 57 سالگی، به کوه «فَنشان» در «اِچِنگ» در استان «خوبِی» مسافرت کرد. در آنجا کوشکی پیدا کرد که نامش عمارت کوشکِ بادِ متمایل به جنوب غمناک بود که در وسط منظرهی طبیعی زیبایی قرار داشت. منظره عمیقاً او را تحت تأثیر قرار داد و الهام بخش اشعارش شد که وی در آن نومیدی از کار برکنار شدن و اشتیاقش به آزادی را بیان کرده است.
جائو گوو[19]
«جائو گوو»(1187-1107 میلادی)، در دوران امپراتور گائوزونگِ سونگ جنوبی، از سال 1127 تا 1162 میلادی بر سرِ قدرت بود. وی و پدرش از نظر سیاسی بی لیاقت بودند ولی از نظر هنری موهبتی به شمار میآمدند. خوشنویسی جائو گوو از پدرش هم بهتر بود، از گذشته بهرهی زیادی برده و از خود بینش عمیقی به نمایش میگذاشت.
او نخست از سبک خوشنویسی «خوانگ تینجیانگ»، سپس«میفِی»، پیروی کرد، و بعدها روی سبک «جونگ یائو[20]»، خوشنویس مشهور دوران سه پادشاهی، و «وانگ شیجی[21]» تمرکز کرد. او به سختی کار میکرد. او گفته،«من در طول50 سال گذشته، هرگز حتی برای یک روز اگر کار مهمی نداشتم، قلمم را بر زمین نگذاشتم». «من سبکهای تمام خوشنویسان دورانهای «وِی»، «جین» و شش سلسله را آموختم». وی کتابی تحت عنوان «پیرامون خوشنویسی» نوشت، کتابی پُر از بصیرت و بینش.
جائو مِنگ فو[22]
«جائو مِنگفو»(1322-1245 میلادی) خوشنویس دوران سلسلهی یوان بود. او هم مثل «سوشی»، به روان و سلیس نویسی مشهور بود. او در سرودن شعر و ادبیات عالی، و اطلاعات خوبی از طریقت تائو و آیین بودا داشت. در نقاشی مهارت داشت و خوشنویس خوبی هم بود، به ویژه در نوشتن خط معمول و مرسوم، پیوسته نویسی و نوشتن کاراکترهای کوچک. او سبک «لییونگ[23]»، که مبتنی بر سبک دو وانگ بود را آموخت. گفته میشود که او میتوانست روزی ده هزار کلمه خوشنویسی کند و آثار قلمی او به سبک «جائو» معروف بود. او به همراه «یان جِنچینگ»، «لیو گونگچوان» و «اویانگشون»، یکی از «چهار استاد خوشنویسی در نوشتن کاراکترهای رسمی» بود. «جائو» در سن 63 سالگی، از طرف امپراتور مأمور شد تا لوح سنگی «دَنبا» را به خط رسمی بنویسد که اینک در موزهی کاخ پکن نگهداری میشود. «جائو مِنگفو» از باز ماندگان خانوادهی امپراتوری سونگ بود، ولی با حاکمان فاتح سلسلهی یوان همکاری میکرد، لذا یاد آوری خاطرات گذشته همیشه او را ناراحت میکرد. او با غوطه ور شدن در خوشنویسی به دنبال رهایی از احساس متضاد درون خود بود.
[1] - Shanyin
[2] - Guiji
[3] - Shaoxing
[4] - Zhejiang
[5] - Wei Furen
[6] - Zhang You
[7] - Zhang Zhi
[8] - Zhiyong
[9] - Rongbaozai
[10] - Yan Zhenqing
[11] - Dezong
[12] - Dada
[13] - Zhong You
[14] - Kuang Cao
[15] - Li Yong
[16] - Xu Hao
[17] - Yan Ningshi
[18] - Cai Xiang
[19] - Zhao Gou
[20] - Zhong Yao
[21] - Wang Xizhi
[22] - Zhao Mengfu
[23] - Li Yong