جائو منگ فو، خوشنویس چینی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == ''جائو مِنگ فو'''''[1]''' == «جائو مِنگ­فو»(1322-1245 میلادی) خوشنویس دوران سلسله­ی یوان بود. او هم مثل «سوشی»، به روان و سلیس نویسی مشهور بود. او در سرودن شعر و ادبیات عالی، و اطلاعات خوبی از طریقت تائو و آیین بودا داشت....» ایجاد کرد)
 
خط ۱: خط ۱:
=== ''جائو مِنگ فو''[[جائو منگ فو، خوشنویس چینی#%20ftn1|(Zhao Mengfu]]) ===
«جائو مِنگ­فو»(1322-1245 میلادی) خوشنویس دوران سلسله ­ی یوان بود. او هم مثل «سوشی»، به روان و سلیس نویسی مشهور بود. او در سرودن شعر و ادبیات عالی، و اطلاعات خوبی از طریقت تائو و [[آیین بودا]] داشت. در نقاشی مهارت داشت و خوشنویس خوبی هم بود، به ویژه در نوشتن خط معمول و مرسوم، پیوسته نویسی و نوشتن کاراکتر­های کوچک. او سبک «لی­یونگ[[جائو منگ فو، خوشنویس چینی#%20ftn2|(Li Yong]])»، که مبتنی بر سبک دو وانگ بود را آموخت. گفته می ­شود که او می ­توانست روزی ده هزار کلمه خوشنویسی کند و آثار قلمی او به سبک «جائو» معروف بود. او به همراه «یان جِن­چینگ»، «لیو گونگچوان» و «اویانگ­شون»، یکی از «چهار استاد خوشنویسی در نوشتن کاراکتر­های رسمی» بود. «جائو» در سن 63 سالگی، از طرف امپراتور مأمور شد تا لوح سنگی «دَنبا» را به خط رسمی بنویسد که اینک در موزه­ ی کاخ [[پکن]] نگهداری می ­شود.


== ''جائو مِنگ فو''[[جائو منگ فو، خوشنویس چینی#%20ftn1|'''[1]''']] ==
«جائو مِنگ­فو» از باز ماندگان خانواده ­ی امپراتوری سونگ بود، ولی با حاکمان فاتح سلسله­ ی یوان هم­­کاری می ­کرد، لذا یاد آوری خاطرات گذشته همیشه او را ناراحت می­ کرد. او با غوطه ور شدن در خوشنویسی به دنبال رهایی از احساس متضاد درون خود بود.<ref>سابقی، علی محمد(1392). "جامعه و فرهنگ [[چین]]." تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>
«جائو مِنگ­فو»(1322-1245 میلادی) خوشنویس دوران سلسله­ی یوان بود. او هم مثل «سوشی»، به روان و سلیس نویسی مشهور بود. او در سرودن شعر و ادبیات عالی، و اطلاعات خوبی از طریقت تائو و آیین بودا داشت. در نقاشی مهارت داشت و خوشنویس خوبی هم بود، به ویژه در نوشتن خط معمول و مرسوم، پیوسته نویسی و نوشتن کاراکتر­های کوچک. او سبک «لی­یونگ[[جائو منگ فو، خوشنویس چینی#%20ftn2|[2]]]»، که مبتنی بر سبک دو وانگ بود را آموخت. گفته می­شود که او می­توانست روزی ده هزار کلمه خوشنویسی کند و آثار قلمی او به سبک «جائو» معروف بود. او به همراه «یان جِن­چینگ»، «لیو گونگچوان» و «اویانگ­شون»، یکی از «چهار استاد خوشنویسی در نوشتن کاراکتر­های رسمی» بود. «جائو» در سن 63 سالگی، از طرف امپراتور مأمور شد تا لوح سنگی «دَنبا» را به خط رسمی بنویسد که اینک در موزه­ی کاخ پکن نگهداری می­شود.


«جائو مِنگ­فو» از باز ماندگان خانواده­ی امپراتوری سونگ بود، ولی با حاکمان فاتح سلسله­ی یوان هم­­کاری می­کرد، لذا یاد آوری خاطرات گذشته همیشه او را ناراحت می­کرد. او با غوطه ور شدن در خوشنویسی به دنبال رهایی از احساس متضاد درون خود بود.
= کتابشناسی =
----[[جائو منگ فو، خوشنویس چینی#%20ftnref1|[1]]] - Zhao Mengfu
 
[[جائو منگ فو، خوشنویس چینی#%20ftnref2|[2]]] - Li Yong

نسخهٔ ‏۱۰ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۴۸

جائو مِنگ فو(Zhao Mengfu)

«جائو مِنگ­فو»(1322-1245 میلادی) خوشنویس دوران سلسله ­ی یوان بود. او هم مثل «سوشی»، به روان و سلیس نویسی مشهور بود. او در سرودن شعر و ادبیات عالی، و اطلاعات خوبی از طریقت تائو و آیین بودا داشت. در نقاشی مهارت داشت و خوشنویس خوبی هم بود، به ویژه در نوشتن خط معمول و مرسوم، پیوسته نویسی و نوشتن کاراکتر­های کوچک. او سبک «لی­یونگ(Li Yong)»، که مبتنی بر سبک دو وانگ بود را آموخت. گفته می ­شود که او می ­توانست روزی ده هزار کلمه خوشنویسی کند و آثار قلمی او به سبک «جائو» معروف بود. او به همراه «یان جِن­چینگ»، «لیو گونگچوان» و «اویانگ­شون»، یکی از «چهار استاد خوشنویسی در نوشتن کاراکتر­های رسمی» بود. «جائو» در سن 63 سالگی، از طرف امپراتور مأمور شد تا لوح سنگی «دَنبا» را به خط رسمی بنویسد که اینک در موزه­ ی کاخ پکن نگهداری می ­شود.

«جائو مِنگ­فو» از باز ماندگان خانواده ­ی امپراتوری سونگ بود، ولی با حاکمان فاتح سلسله­ ی یوان هم­­کاری می ­کرد، لذا یاد آوری خاطرات گذشته همیشه او را ناراحت می­ کرد. او با غوطه ور شدن در خوشنویسی به دنبال رهایی از احساس متضاد درون خود بود.[۱]

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). "جامعه و فرهنگ چین." تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .