هویت ملی در بنگلادش: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''هویت ملی و عناصر مقوم و شکل دهنده آن''' عناصر شکل دهنده بنگالی ها در واقع همان عناصری است که در سرزمین اصلی، یعنی بنگال غربی داشته و ریشه در اختلافات انسانی شبه قاره هند دارد. عناصر ترکیبی جامعه نخستین هند بعد از آمدن آریائی ها به این سرزمین، و...» ایجاد کرد) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''هویت ملی و عناصر مقوم و شکل دهنده آن''' | '''هویت ملی و عناصر مقوم و شکل دهنده آن''' | ||
عناصر شکل دهنده بنگالی ها در واقع همان عناصری است که در سرزمین اصلی، یعنی بنگال غربی داشته و ریشه در اختلافات انسانی شبه قاره هند دارد. عناصر ترکیبی جامعه نخستین هند بعد از آمدن آریائی ها به این سرزمین، و بعد از اختلاط با اقوام بومی (دراویدین ها)، هسته های جمعیتی هند را به وجود آورد. طبعا ساکنین بخش شرقی هند از این رویداد بی بهره نماندند و مشخصات انسانی ساکنین شمال و غرب شبه قاره را به میراث بردند. بعدها با آمدن مسلمانان از کشورهای غربی به ویژه عربی و فلات ایران و آناطولی، عناصر غیر هندی نیز به ترکیب جمعیتی تازه ای دست یافتند؛ می توان با قاطعیت همه این عناصر را اجزای شکل دهنده مردمی دانست که امروز جمعیت بنگلادش را تشکیل داده اند. آنچه در این تعریف برجسته است، دین، به ویژه دین اسلام است که نقشی اساسی در هویت فرهنگی بنگلادشی ها بازی می کند ( West, 2009:115). این کشور یکی از کشورهای بزرگ مسلمان از لحاظ تعداد جمعیت است. بعد از استقلال (1971م.)، سیمای اسلامی بنگلادش در جهان بیشتر برجسته شده است. | عناصر شکل دهنده بنگالی ها در واقع همان عناصری است که در سرزمین اصلی، یعنی بنگال غربی داشته و ریشه در اختلافات انسانی شبه قاره هند دارد. عناصر ترکیبی جامعه نخستین هند بعد از آمدن آریائی ها به این سرزمین، و بعد از اختلاط با اقوام بومی (دراویدین ها)، هسته های جمعیتی هند را به وجود آورد. طبعا ساکنین بخش شرقی هند از این رویداد بی بهره نماندند و مشخصات انسانی ساکنین شمال و غرب شبه قاره را به میراث بردند. بعدها با آمدن مسلمانان از کشورهای غربی به ویژه عربی و فلات ایران و آناطولی، عناصر غیر هندی نیز به ترکیب جمعیتی تازه ای دست یافتند؛ می توان با قاطعیت همه این عناصر را اجزای شکل دهنده مردمی دانست که امروز جمعیت [[بنگلادش]] را تشکیل داده اند. آنچه در این تعریف برجسته است، دین، به ویژه دین اسلام است که نقشی اساسی در هویت فرهنگی بنگلادشی ها بازی می کند ( West, 2009:115). این کشور یکی از کشورهای بزرگ مسلمان از لحاظ تعداد جمعیت است. بعد از استقلال (1971م.)، سیمای اسلامی بنگلادش در جهان بیشتر برجسته شده است. | ||
کلید دیگر فهم هویت این کشور، درک فرهنگی آن، یعنی زندگی روستایی و طبیعی مردم آن است؛ زیرا حدود 54 درصد جمعیت بنگلادش در روستاها زندگی می کنند و از طریق کشاورزی امرار معاش می نمایند ( Ibid:115-116 ). | کلید دیگر فهم هویت این کشور، درک فرهنگی آن، یعنی زندگی روستایی و طبیعی مردم آن است؛ زیرا حدود 54 درصد [[جمعیت بنگلادش]] در روستاها زندگی می کنند و از طریق کشاورزی امرار معاش می نمایند ( Ibid:115-116 ). | ||
با اینکه از هنگام استقلال بنگلادش تا کنون، زمان زیادی نمی گذرد و تاریخی طولانی ندارد، اما فرهنگ بنگالی ها به هزاران سال قبل برمی گردد و بنگلادشی ها هویت خود را با گذشته سرزمین بنگال مربوط می دانند؛ آن ها به شاعران، موسیقی دانان، فرزانگان و هنرمندان سرزمین بنگال، به منزله میراث دار فرهنگی خود فخر می فروشند و احساس غرور می کنند. این جنبه های فرهنگ بنگلادشی، آنان را ملتی، متحد می کند (Ibid:115 ). | با اینکه از هنگام استقلال بنگلادش تا کنون، زمان زیادی نمی گذرد و تاریخی طولانی ندارد، اما فرهنگ بنگالی ها به هزاران سال قبل برمی گردد و بنگلادشی ها هویت خود را با گذشته سرزمین بنگال مربوط می دانند؛ آن ها به شاعران، موسیقی دانان، فرزانگان و هنرمندان سرزمین بنگال، به منزله میراث دار فرهنگی خود فخر می فروشند و احساس غرور می کنند. این جنبه های فرهنگ بنگلادشی، آنان را ملتی، متحد می کند (Ibid:115 ). |
نسخهٔ ۱۴ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۰:۱۰
هویت ملی و عناصر مقوم و شکل دهنده آن
عناصر شکل دهنده بنگالی ها در واقع همان عناصری است که در سرزمین اصلی، یعنی بنگال غربی داشته و ریشه در اختلافات انسانی شبه قاره هند دارد. عناصر ترکیبی جامعه نخستین هند بعد از آمدن آریائی ها به این سرزمین، و بعد از اختلاط با اقوام بومی (دراویدین ها)، هسته های جمعیتی هند را به وجود آورد. طبعا ساکنین بخش شرقی هند از این رویداد بی بهره نماندند و مشخصات انسانی ساکنین شمال و غرب شبه قاره را به میراث بردند. بعدها با آمدن مسلمانان از کشورهای غربی به ویژه عربی و فلات ایران و آناطولی، عناصر غیر هندی نیز به ترکیب جمعیتی تازه ای دست یافتند؛ می توان با قاطعیت همه این عناصر را اجزای شکل دهنده مردمی دانست که امروز جمعیت بنگلادش را تشکیل داده اند. آنچه در این تعریف برجسته است، دین، به ویژه دین اسلام است که نقشی اساسی در هویت فرهنگی بنگلادشی ها بازی می کند ( West, 2009:115). این کشور یکی از کشورهای بزرگ مسلمان از لحاظ تعداد جمعیت است. بعد از استقلال (1971م.)، سیمای اسلامی بنگلادش در جهان بیشتر برجسته شده است.
کلید دیگر فهم هویت این کشور، درک فرهنگی آن، یعنی زندگی روستایی و طبیعی مردم آن است؛ زیرا حدود 54 درصد جمعیت بنگلادش در روستاها زندگی می کنند و از طریق کشاورزی امرار معاش می نمایند ( Ibid:115-116 ).
با اینکه از هنگام استقلال بنگلادش تا کنون، زمان زیادی نمی گذرد و تاریخی طولانی ندارد، اما فرهنگ بنگالی ها به هزاران سال قبل برمی گردد و بنگلادشی ها هویت خود را با گذشته سرزمین بنگال مربوط می دانند؛ آن ها به شاعران، موسیقی دانان، فرزانگان و هنرمندان سرزمین بنگال، به منزله میراث دار فرهنگی خود فخر می فروشند و احساس غرور می کنند. این جنبه های فرهنگ بنگلادشی، آنان را ملتی، متحد می کند (Ibid:115 ).