حماسه ی جیانگر: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
   
   
حماسه ­ی«جیانگر» در حدود قرن 15تا اوایل قرن 17، درمنطقه ­ی قبیله نشین«ویلات» شکل گرفت. قبیله ­ی «ویلات» یکی از قبایل باستانی مغول­ هاست به معنای قبیله ­ی جنگلی است. افراد این قبیله عمدتا در سلسله جبال«آرتای» در منطقه ی سین­ک یانگ زندگی می کردند. «جیانگر» قهرمان اصلی این حماسه، در دو سالگی به دلیل تصرف زادگاهش توسط«مِنگوس»، پدر و مادر خود را از دست داد.
حماسه ­ی«جیانگر» در حدود قرن 15 تا اوایل قرن 17، درمنطقه ­ی قبیله نشین«ویلات» شکل گرفت. قبیله ­ی «ویلات» یکی از قبایل باستانی مغول­ هاست به معنای قبیله ­ی جنگلی است. افراد این قبیله عمدتا در سلسله جبال«آرتای» در منطقه ی سین­ک یانگ زندگی می کردند. «جیانگر» قهرمان اصلی این حماسه، در دو سالگی به دلیل تصرف زادگاهش توسط«مِنگوس»، پدر و مادر خود را از دست داد.


او، برای گرفتن انتقام خون پدر و مادرش، در سه سالگی سوار بر اسب سحرآمیز خود شده و برای مبارزه به هرجا شتافت. جیانگر، از 7سالگی پیروز تمام نبردها بود و به همین خاطر از طرف اهالی منطقه ی«بائو مو­با» به ­عنوان «خان» برگزیده شد؛ اما، «منگوس» هم­چنان به تجاوز خود به منطقه­ ی«بائو موبا» ادامه می­ داد.
او، برای گرفتن انتقام خون پدر و مادرش، در سه سالگی سوار بر اسب سحرآمیز خود شده و برای مبارزه به هرجا شتافت. جیانگر، از 7سالگی پیروز تمام نبردها بود و به همین خاطر از طرف اهالی منطقه ی«بائو مو­با» به ­عنوان «خان» برگزیده شد؛ اما، «منگوس» هم­چنان به تجاوز خود به منطقه­ ی«بائو موبا» ادامه می­ داد.


«جیانگر» با همراهی 35تن از فرماندهان تنومند و 8000سرباز سلحشور از زادگاه خود دفاع کرده و با درایت و شجاعت بی نظیرش، کشور ایده آلی ساخت که درآن مردم همیشه جوان باقی مانده و بیش از 25سال نداشتند. در این کشور همه جا صدای خنده به گوش می ­رسید و شادمانی مردم مشاهده می ­شد و فقر و تهیدستی از میان رفت. هیچ اثری از زمستان نبود و همیشه و همه جا سرسبزو خرم و همواره بوی بهار به مشام می ­رسید.
«جیانگر» با همراهی 35 تن از فرماندهان تنومند و 8000 سرباز سلحشور از زادگاه خود دفاع کرده و با درایت و شجاعت بی نظیرش، کشور ایده آلی ساخت که درآن مردم همیشه جوان باقی مانده و بیش از 25سال نداشتند. در این کشور همه جا صدای خنده به گوش می ­رسید و شادمانی مردم مشاهده می ­شد و فقر و تهیدستی از میان رفت. هیچ اثری از زمستان نبود و همیشه و همه جا سرسبز و خرم و همواره بوی بهار به مشام می ­رسید.


در این حماسه، «جیانگر» به ­عنوان قهرمانی بلند قامت، غول پیکر، زیرک و هوشمند و پرتوان و رام نشدنی جلوه داده شده است که درمیان اهالی قبیله ازمحبوبیت و احترام فراوانی برخوردار بوده و برای زادگاه و کشور خود ازهیچ تلاشی دریغ نمی ورزید. در وجود او، 99 خصوصیت برتر مغول­ ها متمرکز بوده و نسبت به مردم بی نهایت وفادار و نسبت به دشمنان کین و نفرت بی پایان داشت.
در این حماسه، «جیانگر» به ­عنوان قهرمانی بلند قامت، غول پیکر، زیرک و هوشمند و پرتوان و رام نشدنی جلوه داده شده است که درمیان اهالی قبیله ازمحبوبیت و احترام فراوانی برخوردار بوده و برای زادگاه و کشور خود ازهیچ تلاشی دریغ نمی ورزید. در وجود او، 99 خصوصیت برتر مغول­ ها متمرکز بوده و نسبت به مردم بی نهایت وفادار و نسبت به دشمنان کین و نفرت بی پایان داشت.


درحماسه ­ی«جیانگر» زبان عامیانه­ ی زیبای قبیله ­ی«ویلات» بسیار به­ کار رفته و توأم بافولکلور، مطالبی ستایش آمیز، پندهای آموزنده و ضرب المثل ­ها و مبالغه گویی ­ها و تشبیهات و تعریفات بی­شماری مورد استفاده قرار گرفته است.
درحماسه ­ی«جیانگر» زبان عامیانه­ ی زیبای قبیله ­ی«ویلات» بسیار به­ کار رفته و توأم بافولکلور، مطالبی ستایش آمیز، پندهای آموزنده و ضرب المثل ­ها و مبالغه گویی ­ها و تشبیهات و تعریفات بی­ شماری مورد استفاده قرار گرفته است.


حماسه­ ی«جیانگر» اوج ادبیات کلاسیک ملیت مغول است و تأثیر زیادی در آفرینش ­های ادبی نسل ­های بعدی مغول­ ها داشته است. درحال حاضر، این حماسه یکی از میراث­ های فرهنگی ماندگار مغول­ ها، مورد حمایت و حفاظت دولت [[چین]] قرار گرفته است<ref>سابقی، علی محمد. (1392). "جامعه و فرهنگ چین". تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد اول.</ref>.
حماسه­ ی«جیانگر» اوج ادبیات کلاسیک ملیت مغول است و تأثیر زیادی در آفرینش ­های ادبی نسل ­های بعدی مغول­ ها داشته است. درحال حاضر، این حماسه یکی از میراث­ های فرهنگی ماندگار مغول­ ها، مورد حمایت و حفاظت دولت [[چین]] قرار گرفته است<ref>سابقی، علی محمد. (1392). "جامعه و فرهنگ چین". تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد اول.</ref>.

نسخهٔ ‏۱۳ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۴۹

حماسه ­ی«جیانگر» در حدود قرن 15 تا اوایل قرن 17، درمنطقه ­ی قبیله نشین«ویلات» شکل گرفت. قبیله ­ی «ویلات» یکی از قبایل باستانی مغول­ هاست به معنای قبیله ­ی جنگلی است. افراد این قبیله عمدتا در سلسله جبال«آرتای» در منطقه ی سین­ک یانگ زندگی می کردند. «جیانگر» قهرمان اصلی این حماسه، در دو سالگی به دلیل تصرف زادگاهش توسط«مِنگوس»، پدر و مادر خود را از دست داد.

او، برای گرفتن انتقام خون پدر و مادرش، در سه سالگی سوار بر اسب سحرآمیز خود شده و برای مبارزه به هرجا شتافت. جیانگر، از 7سالگی پیروز تمام نبردها بود و به همین خاطر از طرف اهالی منطقه ی«بائو مو­با» به ­عنوان «خان» برگزیده شد؛ اما، «منگوس» هم­چنان به تجاوز خود به منطقه­ ی«بائو موبا» ادامه می­ داد.

«جیانگر» با همراهی 35 تن از فرماندهان تنومند و 8000 سرباز سلحشور از زادگاه خود دفاع کرده و با درایت و شجاعت بی نظیرش، کشور ایده آلی ساخت که درآن مردم همیشه جوان باقی مانده و بیش از 25سال نداشتند. در این کشور همه جا صدای خنده به گوش می ­رسید و شادمانی مردم مشاهده می ­شد و فقر و تهیدستی از میان رفت. هیچ اثری از زمستان نبود و همیشه و همه جا سرسبز و خرم و همواره بوی بهار به مشام می ­رسید.

در این حماسه، «جیانگر» به ­عنوان قهرمانی بلند قامت، غول پیکر، زیرک و هوشمند و پرتوان و رام نشدنی جلوه داده شده است که درمیان اهالی قبیله ازمحبوبیت و احترام فراوانی برخوردار بوده و برای زادگاه و کشور خود ازهیچ تلاشی دریغ نمی ورزید. در وجود او، 99 خصوصیت برتر مغول­ ها متمرکز بوده و نسبت به مردم بی نهایت وفادار و نسبت به دشمنان کین و نفرت بی پایان داشت.

درحماسه ­ی«جیانگر» زبان عامیانه­ ی زیبای قبیله ­ی«ویلات» بسیار به­ کار رفته و توأم بافولکلور، مطالبی ستایش آمیز، پندهای آموزنده و ضرب المثل ­ها و مبالغه گویی ­ها و تشبیهات و تعریفات بی­ شماری مورد استفاده قرار گرفته است.

حماسه­ ی«جیانگر» اوج ادبیات کلاسیک ملیت مغول است و تأثیر زیادی در آفرینش ­های ادبی نسل ­های بعدی مغول­ ها داشته است. درحال حاضر، این حماسه یکی از میراث­ های فرهنگی ماندگار مغول­ ها، مورد حمایت و حفاظت دولت چین قرار گرفته است[۱].

نیز نگاه کنید به ادبیات باستان در چین؛ ادبیات چینی

پاورقی

[i] - احتمال دارد که نام اصلی این حماسه و قهرمان آن «جهانگیر» باشد.

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد. (1392). "جامعه و فرهنگ چین". تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد اول.