تاسیس مراکز آموزشی در چین برای پیشرفت علمی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
=== تأسیس مراکز آموزشی برای پیشرفت علمی ===
برخی از چینی­‌ها بواسطه‌­ی مواجه‌ی با غرب و آشنایی با علم، ایده و دانش جدید، ایده­‌های کهنه­‌ی خود را کنار گذاشته و عمیقاً روی ارزش علم و فناوری جدید به تفکر پرداختند. برای رفع این عقب ماندگی، در سال 1862 میلادی، مؤسسه­‌ی روابط دیپلماتیک در [[پکن]] راه اندازی شد که در آن زبان انگلیسی، فرانسه و روسی آموزش داده می­شد. در سال 1867 میلادی نیز مؤسسه­‌ی ستاره شناسی و ریاضیات تأسیس شد که در آن زمان در جامعه شور و هیجان خاصی را به وجود آورد. به دلیل نیاز [[چین]] به نوگرایی و به دست گرفتن استقلال خود، علم و دانش جدیدِ تولید و معرفی شده به [[چین]] از طریق ترجمه، تأثیر زیادی در دانشمندان چینی گذاشت. هم­زمان با این تحولات فرهنگی، رواج فرهنگ غربی و نوگرایی در [[چین]] هم زمینه پیدا کرد.
برخی از چینی­‌ها بواسطه‌­ی مواجه‌ی با غرب و آشنایی با علم، ایده و دانش جدید، ایده­‌های کهنه­‌ی خود را کنار گذاشته و عمیقاً روی ارزش علم و فناوری جدید به تفکر پرداختند. برای رفع این عقب ماندگی، در سال 1862 میلادی، مؤسسه­‌ی روابط دیپلماتیک در [[پکن]] راه اندازی شد که در آن زبان انگلیسی، فرانسه و روسی آموزش داده می­شد. در سال 1867 میلادی نیز مؤسسه­‌ی ستاره شناسی و ریاضیات تأسیس شد که در آن زمان در جامعه شور و هیجان خاصی را به وجود آورد. به دلیل نیاز [[چین]] به نوگرایی و به دست گرفتن استقلال خود، علم و دانش جدیدِ تولید و معرفی شده به چین از طریق ترجمه، تأثیر زیادی در دانشمندان چینی گذاشت. هم­زمان با این تحولات فرهنگی، رواج فرهنگ غربی و نوگرایی در [[چین]] هم زمینه پیدا کرد.


در این دوران اهمیت فزاینده­ای به جایگاه و نقش فرهنگ داده می­شد. تا پیش از آغاز جنبش فرهنگی چهارم ماه مه سال 1919، مردم همیشه فرهنگ را نخستین موضوع مهم برای حل مشکلات [[چین]] تلقی می­کردند. بدون شک، این موضوع در توسعه‌­ی فرهنگی [[چین]] مؤثر بود.<ref><sub>سابقی محمدعلی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی جلد اول ص1102</sub></ref>
در این دوران اهمیت فزاینده­ای به جایگاه و نقش فرهنگ داده می­شد. تا پیش از آغاز جنبش فرهنگی چهارم ماه مه سال 1919، مردم همیشه فرهنگ را نخستین موضوع مهم برای حل مشکلات [[چین]] تلقی می­کردند. بدون شک، این موضوع در توسعه‌­ی فرهنگی [[چین]] مؤثر بود.<ref><sub>سابقی محمدعلی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی جلد اول ص1102</sub></ref>
نیز نگاه کنید به [[زبان و ادبیات چینی]]؛ [[ادبیات چینی]]؛ [[زبان چینی]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱۳ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۳:۰۵

برخی از چینی­‌ها بواسطه‌­ی مواجه‌ی با غرب و آشنایی با علم، ایده و دانش جدید، ایده­‌های کهنه­‌ی خود را کنار گذاشته و عمیقاً روی ارزش علم و فناوری جدید به تفکر پرداختند. برای رفع این عقب ماندگی، در سال 1862 میلادی، مؤسسه­‌ی روابط دیپلماتیک در پکن راه اندازی شد که در آن زبان انگلیسی، فرانسه و روسی آموزش داده می­شد. در سال 1867 میلادی نیز مؤسسه­‌ی ستاره شناسی و ریاضیات تأسیس شد که در آن زمان در جامعه شور و هیجان خاصی را به وجود آورد. به دلیل نیاز چین به نوگرایی و به دست گرفتن استقلال خود، علم و دانش جدیدِ تولید و معرفی شده به چین از طریق ترجمه، تأثیر زیادی در دانشمندان چینی گذاشت. هم­زمان با این تحولات فرهنگی، رواج فرهنگ غربی و نوگرایی در چین هم زمینه پیدا کرد.

در این دوران اهمیت فزاینده­ای به جایگاه و نقش فرهنگ داده می­شد. تا پیش از آغاز جنبش فرهنگی چهارم ماه مه سال 1919، مردم همیشه فرهنگ را نخستین موضوع مهم برای حل مشکلات چین تلقی می­کردند. بدون شک، این موضوع در توسعه‌­ی فرهنگی چین مؤثر بود.[۱]

نیز نگاه کنید به زبان و ادبیات چینی؛ ادبیات چینی؛ زبان چینی

کتابشناسی

  1. سابقی محمدعلی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی جلد اول ص1102