مراكز غیرانتفاعی آموزش زبان فارسی در اوكراین: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''مراكز غیرانتفاعی آموزش زبان فارسی در اوكراین''' 1ـ اولین مركزغیرانتفاعی در بند اودسا توسط آقای پهلوانزاده، پایهگذار مركز فرهنگی ایران زمین در شهر اودسا، راهاندازی شده است. نكته جالب توجه این است كه پهلوانزاده فارغالتحصیل دانشگاه پ...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
1ـ اولین مركزغیرانتفاعی در بند اودسا توسط آقای پهلوانزاده، پایهگذار مركز فرهنگی ایران زمین در شهر اودسا، راهاندازی شده است. نكته جالب توجه این است كه پهلوانزاده فارغالتحصیل دانشگاه پزشكی اودسا است و با همكاری همین دانشگاه اقدام به آموزش زبان فارسی نموده، و تا سال 2004میلادی 100 نفر از علاقهمندان به فراگیری این زبان ثبت نام نموده بود. | |||
1ـ اولین مركزغیرانتفاعی در بند اودسا توسط آقای پهلوانزاده، پایهگذار مركز فرهنگی ایران زمین در شهر اودسا، راهاندازی شده است. نكته جالب توجه این است كه پهلوانزاده فارغالتحصیل دانشگاه پزشكی اودسا است و با همكاری همین دانشگاه اقدام به آموزش زبان فارسی نموده، و تا سال | |||
2ـ سفارت جمهوری اسلامی ایران در كتابخانه ملی اوكراین، مركزی با مساحت 80 مترمربع را در سال 1381 به نام «بخش ادبیات ایران» تشكیل داده است كه با حداقل دو هزار جلد كتاب، سیستم سمعی و بصری و رایانه تجهیز شده است. | 2ـ سفارت جمهوری اسلامی ایران در كتابخانه ملی اوكراین، مركزی با مساحت 80 مترمربع را در سال 1381 به نام «بخش ادبیات ایران» تشكیل داده است كه با حداقل دو هزار جلد كتاب، سیستم سمعی و بصری و رایانه تجهیز شده است. | ||
خط ۷: | خط ۵: | ||
2ـ علاوه بر آن در مراكز آموزشی و علمی زیر نیز اتاق فرهنگی ایران تشكیل شده است: | 2ـ علاوه بر آن در مراكز آموزشی و علمی زیر نیز اتاق فرهنگی ایران تشكیل شده است: | ||
دانشگاه بینالمللی ـ كییف، دانشگاه ملی شفچنكو ـ دانشگاه دولتی زبانشناسی ـ كییف، مدرسه | دانشگاه بینالمللی ـ كییف، دانشگاه ملی شفچنكو ـ دانشگاه دولتی زبانشناسی ـ كییف، مدرسه زبانهای شرقی، دانشگاه خاركف، دانشگاه سیمفروپل، مدرسه 12 ایرپین. اضافه می شود طی سالهای اخیر تغییراتی در وضعیت آموزشی فوق الذکر رخ داده است. | ||
در اوكراین نیز مانند دیگر كشورها برخی مشكلات مشابه برای آموزش زبان فارسی وجود دارد كه به طور مختصر به | در اوكراین نیز مانند دیگر كشورها برخی مشكلات مشابه برای آموزش زبان فارسی وجود دارد كه به طور مختصر به آنها اشاره میشود: | ||
1ـ تهیه كتب و منابع آموزشی به زبان | 1ـ تهیه كتب و منابع آموزشی به زبان اوكراینی یا روسی كه به طوریكسان و منظم درتمام شهرها توزیع | ||
2.اعزام مدرس زبان فارسی كه از نیرو و توانایی كافی برای مواجه شدن با جوانان دانشجو برخوردار باشد و در ابتدای امر تأكید بیشتر بر آموزش زبان فارسی داشته باشد نه ادبیات فارسی. | 2.اعزام مدرس زبان فارسی كه از نیرو و توانایی كافی برای مواجه شدن با جوانان دانشجو برخوردار باشد و در ابتدای امر تأكید بیشتر بر آموزش زبان فارسی داشته باشد نه ادبیات فارسی. | ||
3. ارسال | 3. ارسال كتابهای آسان و روان، ارسال فیلم و سی دیهای آموزشی به جای ارسال كتابهای حجیم و غیرقابل استفاده ادبی، تاریخی، فلسفی، عرفانی و ... كه حتی مورد استفاده استادان نیز قرار نمیگیرد. | ||
4ـ برگزاری دورههای دانشافزایی و بورسیه نمودن دانشجویان ممتاز. | 4ـ برگزاری دورههای دانشافزایی و بورسیه نمودن دانشجویان ممتاز. | ||
5ـ برنامهریزی برای استفاده بهینه از دانشجویان و به خصوص فارغالتحصیلان رشته زبان فارسی و عدم قطع رابطه با | 5ـ برنامهریزی برای استفاده بهینه از دانشجویان و به خصوص فارغالتحصیلان رشته زبان فارسی و عدم قطع رابطه با آنها و بهرهبرداری از هزینهای كه برای این منظور شده است. | ||
6ـ حمایت از تأسیس مركز ایرانشناسی در آكادمی مائوپ و تألیف فرهنگ لغات اوكراینی به فارسی. | 6ـ حمایت از تأسیس مركز ایرانشناسی در آكادمی مائوپ و تألیف فرهنگ لغات اوكراینی به فارسی. | ||
7ـ تأسیس انجمن فارغالتحصیلان رشتههای ایرانشناسی و زبان فارسی كییف و نظارت غیرمستقیم نمایندگی. | 7ـ تأسیس انجمن فارغالتحصیلان رشتههای ایرانشناسی و زبان فارسی كییف و نظارت غیرمستقیم نمایندگی.<ref name=":2">شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی(1382).</ref><ref>موسسه ایراس(1392). جامعه و فرهنگ اکراین. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)</ref> | ||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ ۵ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۰:۲۸
1ـ اولین مركزغیرانتفاعی در بند اودسا توسط آقای پهلوانزاده، پایهگذار مركز فرهنگی ایران زمین در شهر اودسا، راهاندازی شده است. نكته جالب توجه این است كه پهلوانزاده فارغالتحصیل دانشگاه پزشكی اودسا است و با همكاری همین دانشگاه اقدام به آموزش زبان فارسی نموده، و تا سال 2004میلادی 100 نفر از علاقهمندان به فراگیری این زبان ثبت نام نموده بود.
2ـ سفارت جمهوری اسلامی ایران در كتابخانه ملی اوكراین، مركزی با مساحت 80 مترمربع را در سال 1381 به نام «بخش ادبیات ایران» تشكیل داده است كه با حداقل دو هزار جلد كتاب، سیستم سمعی و بصری و رایانه تجهیز شده است.
2ـ علاوه بر آن در مراكز آموزشی و علمی زیر نیز اتاق فرهنگی ایران تشكیل شده است:
دانشگاه بینالمللی ـ كییف، دانشگاه ملی شفچنكو ـ دانشگاه دولتی زبانشناسی ـ كییف، مدرسه زبانهای شرقی، دانشگاه خاركف، دانشگاه سیمفروپل، مدرسه 12 ایرپین. اضافه می شود طی سالهای اخیر تغییراتی در وضعیت آموزشی فوق الذکر رخ داده است.
در اوكراین نیز مانند دیگر كشورها برخی مشكلات مشابه برای آموزش زبان فارسی وجود دارد كه به طور مختصر به آنها اشاره میشود:
1ـ تهیه كتب و منابع آموزشی به زبان اوكراینی یا روسی كه به طوریكسان و منظم درتمام شهرها توزیع
2.اعزام مدرس زبان فارسی كه از نیرو و توانایی كافی برای مواجه شدن با جوانان دانشجو برخوردار باشد و در ابتدای امر تأكید بیشتر بر آموزش زبان فارسی داشته باشد نه ادبیات فارسی.
3. ارسال كتابهای آسان و روان، ارسال فیلم و سی دیهای آموزشی به جای ارسال كتابهای حجیم و غیرقابل استفاده ادبی، تاریخی، فلسفی، عرفانی و ... كه حتی مورد استفاده استادان نیز قرار نمیگیرد.
4ـ برگزاری دورههای دانشافزایی و بورسیه نمودن دانشجویان ممتاز.
5ـ برنامهریزی برای استفاده بهینه از دانشجویان و به خصوص فارغالتحصیلان رشته زبان فارسی و عدم قطع رابطه با آنها و بهرهبرداری از هزینهای كه برای این منظور شده است.
6ـ حمایت از تأسیس مركز ایرانشناسی در آكادمی مائوپ و تألیف فرهنگ لغات اوكراینی به فارسی.
7ـ تأسیس انجمن فارغالتحصیلان رشتههای ایرانشناسی و زبان فارسی كییف و نظارت غیرمستقیم نمایندگی.[۱][۲]