مایوان، نقاش چینی: تفاوت میان نسخهها
خط ۱: | خط ۱: | ||
«ما یوان[[مایوان، نقاش چینی#%20ftn1|(Ma Yuan]])» نقاش دوران سلسله ی سونگ شمالی(1279-1127 میلادی) بود. سالروز تولد و مرگ وی نامشخص است. وی نقاشی را از پدر و پدربزرگش یاد گرفت. او در دوران حکمرانی امپراتور «گوانگزونگ[[مایوان، نقاش چینی#%20ftn2|(Guangzong]])» و «نینگ زونگ[[مایوان، نقاش چینی#%20ftn3|(Ningzong]])»(1224-1190میلادی) معاون سردبیر فرهنگستان نقاشی بود. او در نقاشی مناظر، و به کار بردن رنگ با قلم موهای جارویی برای شکل دادن به صخره ها و کوه ها استاد بود. وی در سال های بعد به همراه «شیا گووی[[مایوان، نقاش چینی#%20ftn4|( Xia Gui]])»، «لیتانگ[[مایوان، نقاش چینی#%20ftn5|(Li Tang]])»، و «لیوسونگ نیان[[مایوان، نقاش چینی#%20ftn6|(Liu Songnian]])»، یکی از چهار استاد نقاشی دوران سونگ جنوبی شناخته می شد. اثر هنری«چهار کشاورز آواز خوان در راهِ باز گشت به خانه» از وی، در دورانی نقاشی شد که سلسله ی سونگ با دشمن شمالی خود «جین»، در حال جنگ بود، و حال و روز خوب کشاورزان را در منظره ی کوهستانی زیبا و بدیع منعکس می کند.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref> | «ما یوان[[مایوان، نقاش چینی#%20ftn1|(Ma Yuan]])» نقاش دوران سلسله ی سونگ شمالی(1279-1127 میلادی) بود. سالروز تولد و مرگ وی نامشخص است. وی نقاشی را از پدر و پدربزرگش یاد گرفت. او در دوران حکمرانی امپراتور «گوانگزونگ[[مایوان، نقاش چینی#%20ftn2|(Guangzong]])» و «نینگ زونگ[[مایوان، نقاش چینی#%20ftn3|(Ningzong]])»(1224-1190میلادی) معاون سردبیر فرهنگستان نقاشی بود. او در نقاشی مناظر، و به کار بردن رنگ با قلم موهای جارویی برای شکل دادن به صخره ها و کوه ها استاد بود. وی در سال های بعد به همراه «شیا گووی[[مایوان، نقاش چینی#%20ftn4|( Xia Gui]])»، «لیتانگ[[مایوان، نقاش چینی#%20ftn5|(Li Tang]])»، و «لیوسونگ نیان[[مایوان، نقاش چینی#%20ftn6|(Liu Songnian]])»، یکی از چهار استاد نقاشی دوران سونگ جنوبی شناخته می شد. اثر هنری«چهار کشاورز آواز خوان در راهِ باز گشت به خانه» از وی، در دورانی نقاشی شد که سلسله ی سونگ با دشمن شمالی خود «جین»، در حال جنگ بود، و حال و روز خوب کشاورزان را در منظره ی کوهستانی زیبا و بدیع منعکس می کند.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref> | ||
نیز نگاه کنید به [[هنر در چین]]، [[هنر خوشنویسی چینی]]، [[هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان]]، [[خوشنویسان مشهور چین باستان]]، [[هنر نقاشی صورت و گریم چهره در اپرای پکن]]، [[هنر معماری در چین]] | نیز نگاه کنید به [[هنر در چین]]، [[هنر خوشنویسی چینی]]، [[هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان]]، [[خوشنویسان مشهور چین باستان]]، [[هنر نقاشی صورت و گریم چهره در اپرای پکن]]، [[هنر معماری در چین]] | ||
= کتابشناسی = | = کتابشناسی = |
نسخهٔ ۱۶ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۲۱
«ما یوان(Ma Yuan)» نقاش دوران سلسله ی سونگ شمالی(1279-1127 میلادی) بود. سالروز تولد و مرگ وی نامشخص است. وی نقاشی را از پدر و پدربزرگش یاد گرفت. او در دوران حکمرانی امپراتور «گوانگزونگ(Guangzong)» و «نینگ زونگ(Ningzong)»(1224-1190میلادی) معاون سردبیر فرهنگستان نقاشی بود. او در نقاشی مناظر، و به کار بردن رنگ با قلم موهای جارویی برای شکل دادن به صخره ها و کوه ها استاد بود. وی در سال های بعد به همراه «شیا گووی( Xia Gui)»، «لیتانگ(Li Tang)»، و «لیوسونگ نیان(Liu Songnian)»، یکی از چهار استاد نقاشی دوران سونگ جنوبی شناخته می شد. اثر هنری«چهار کشاورز آواز خوان در راهِ باز گشت به خانه» از وی، در دورانی نقاشی شد که سلسله ی سونگ با دشمن شمالی خود «جین»، در حال جنگ بود، و حال و روز خوب کشاورزان را در منظره ی کوهستانی زیبا و بدیع منعکس می کند.[۱]
نیز نگاه کنید به هنر در چین، هنر خوشنویسی چینی، هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان، خوشنویسان مشهور چین باستان، هنر نقاشی صورت و گریم چهره در اپرای پکن، هنر معماری در چین