جودا، نقاش چینی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == ''جو دا'' == «جو<sub>­</sub>دا[1]»(1705-1626 میلادی) نقاش اوایل دوران چینگ، بازمانده­ای از شانزدهمین پسر امپراتور«جو یوان جانگ[2]» بنیانگذار سلسله­ی مینگ بود. وقتی سلسله­ی مینگ سقوط کرد او 19 سال داشت. وی از تحق...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Bada7.jpg|بندانگشتی|تصویر جو دا]]
«جو<sub>­</sub> دا[[جودا، نقاش چینی#%20ftn1|(Zhu Da]])»(1705-1626 میلادی) نقاش اوایل دوران چینگ، بازمانده ­ای از شانزدهمین پسر امپراتور«جو یوان جانگ[[جودا، نقاش چینی#%20ftn2|(Zhu Yuanzhang]])» بنیانگذار سلسله ­ی مینگ بود. وقتی سلسله­ ی مینگ سقوط کرد او 19 سال داشت. وی از تحقیر و تألمِ به خاطر از دست دادن کشور و خانه ­اش رنج می­ برد، و تظاهر به دیوانگی می-کرد و مثل افراد عزلت گزین در کوه ­ها زندگی م ی­کرد. او در 23 سالگی، به سلک راهبان بودایی و سپس تائویی در آمد. در حدود 60 سالگی به دنیای سکولار وارد شد. «جو دا» معمولاً آثار نقاشی و خوشنویسی خود را «بَدا شانرِن[[جودا، نقاش چینی#%20ftn3|(Bada Shanren]])»(درویش هشت کوهستان) امضا می­ کرد. او به شدت با سیاست خود خواهانه ­ی نژادی که از سوی دولت چینگ اجرا می ­شد، از طریق سرودن اشعار، نوشتن، خوشنویسی و نقاشی مخالفت می ­کرد. برای نمونه، او اغلب در چشمان ماهی و پرنده ­ای که نقاشی می ­کرد، حالت نفرت و انزجار ایجاد می­ کرد تا نمادی از مخالفتش با دولت چینگ باشد.


== ''جو دا'' ==
قلم کاری«جو دا» ساده و متراکم و تصاویرش مبالغه آمیز است. نقاشی­ های منظره ­ای او معمولاً انباشته از صخره ­های عجیب و غریب و تپه ­های متروکه است و جهانی ساکت و سرد را نشان می ­دهد. تکنیک رنگ و آب رنگ او تأثیر زیادی در نقاشان آزاد بعدی گذاشت.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>
«جو<sub>­</sub>دا[[جودا، نقاش چینی#%20ftn1|[1]]]»(1705-1626 میلادی) نقاش اوایل دوران چینگ، بازمانده­ای از شانزدهمین پسر امپراتور«جو یوان جانگ[[جودا، نقاش چینی#%20ftn2|[2]]]» بنیانگذار سلسله­ی مینگ بود. وقتی سلسله­ی مینگ سقوط کرد او 19 سال داشت. وی از تحقیر و تألمِ به خاطر از دست دادن کشور و خانه­اش رنج می­برد، و تظاهر به دیوانگی می-کرد و مثل افراد عزلت گزین در کوه­ها زندگی می­کرد. او در 23 سالگی، به سلک راهبان بودایی وسپس تائویی در آمد. در حدود60 سالگی به دنیای سکولار وارد شد. «جو دا» معمولاً آثار نقاشی و خوشنویسی خود را «بَدا شانرِن[[جودا، نقاش چینی#%20ftn3|[3]]]»(درویش هشت کوهستان) امضا می­کرد. او به شدت با سیاست خود خواهانه­ی نژادی که از سوی دولت چینگ اجرا می­شد، از طریق سرودن اشعار، نوشتن، خوشنویسی و نقاشی مخالفت می­کرد. برای نمونه، او اغلب در چشمان ماهی و پرنده­ای که نقاشی می­کرد، حالت نفرت و انزجار ایجاد می­کرد تا نمادی از مخالفتش با دولت چینگ باشد.  


قلم کاری«جو دا» ساده و متراکم و تصاویرش مبالغه آمیز است. نقاشی­های منظره­ای او معمولاً انباشته از صخره­های عجیب و غریب و تپه­های متروکه است و جهانی ساکت و سرد را نشان می­دهد. تکنیک رنگ و آب رنگ او تأثیر زیادی در نقاشان آزاد بعدی گذاشت.
نیز نگاه کنید به [[هنر در چین]]، [[هنر خوشنویسی چینی]]، [[هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان]]، [[خوشنویسان مشهور چین باستان]]، [[هنر نقاشی صورت و گریم چهره در اپرای پکن]]، [[هنر معماری در چین]]
----[[جودا، نقاش چینی#%20ftnref1|[1]]] - Zhu Da


[[جودا، نقاش چینی#%20ftnref2|[2]]] - Zhu Yuanzhang
= کتابشناسی =
 
[[جودا، نقاش چینی#%20ftnref3|[3]]] - Bada Shanren

نسخهٔ ‏۱۶ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۳۷

تصویر جو دا

«جو­ دا(Zhu Da)»(1705-1626 میلادی) نقاش اوایل دوران چینگ، بازمانده ­ای از شانزدهمین پسر امپراتور«جو یوان جانگ(Zhu Yuanzhang)» بنیانگذار سلسله ­ی مینگ بود. وقتی سلسله­ ی مینگ سقوط کرد او 19 سال داشت. وی از تحقیر و تألمِ به خاطر از دست دادن کشور و خانه ­اش رنج می­ برد، و تظاهر به دیوانگی می-کرد و مثل افراد عزلت گزین در کوه ­ها زندگی م ی­کرد. او در 23 سالگی، به سلک راهبان بودایی و سپس تائویی در آمد. در حدود 60 سالگی به دنیای سکولار وارد شد. «جو دا» معمولاً آثار نقاشی و خوشنویسی خود را «بَدا شانرِن(Bada Shanren)»(درویش هشت کوهستان) امضا می­ کرد. او به شدت با سیاست خود خواهانه ­ی نژادی که از سوی دولت چینگ اجرا می ­شد، از طریق سرودن اشعار، نوشتن، خوشنویسی و نقاشی مخالفت می ­کرد. برای نمونه، او اغلب در چشمان ماهی و پرنده ­ای که نقاشی می ­کرد، حالت نفرت و انزجار ایجاد می­ کرد تا نمادی از مخالفتش با دولت چینگ باشد.

قلم کاری«جو دا» ساده و متراکم و تصاویرش مبالغه آمیز است. نقاشی­ های منظره ­ای او معمولاً انباشته از صخره ­های عجیب و غریب و تپه ­های متروکه است و جهانی ساکت و سرد را نشان می ­دهد. تکنیک رنگ و آب رنگ او تأثیر زیادی در نقاشان آزاد بعدی گذاشت.[۱]

نیز نگاه کنید به هنر در چین، هنر خوشنویسی چینی، هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان، خوشنویسان مشهور چین باستان، هنر نقاشی صورت و گریم چهره در اپرای پکن، هنر معماری در چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .