یوان جی، نقاش چینی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == ''یوان جی'''''[1]''''' '' == «یوان­جی»(1718-1642 میلادی) نقاش اوایل دوران چینگ است. نام او در اصل «جو روو­جی[2]» بود. پس از سقوط سلسله­ی مینگ، زمانی که وی 5 سال داشت، پدرش دستگیر و به قتل رسید. او برای فرار ا...» ایجاد کرد)
 
خط ۱: خط ۱:


== ''یوان جی''[[یوان جی، نقاش چینی#%20ftn1|'''[1]''']]'' '' ==
«یوان­جی»(1718-1642 میلادی) نقاش اوایل دوران چینگ است. نام او در اصل «جو روو­جی[[یوان جی، نقاش چینی#%20ftn2|(Zhu Ruoji]])» بود. پس از سقوط سلسله ­ی مینگ، زمانی که وی 5 سال داشت، پدرش دستگیر و به قتل رسید. او برای فرار از بیچارگی، به سلک راهبان بودایی در آمد و نام «یوان­جی» را برگزید. در سال­ های باقی مانده از حیاتش، در «یانگ جو» ساکن و با فروش نقاشی­ های خود امرار معاش می ­کرد.  
«یوان­جی»(1718-1642 میلادی) نقاش اوایل دوران چینگ است. نام او در اصل «جو روو­جی[[یوان جی، نقاش چینی#%20ftn2|[2]]]» بود. پس از سقوط سلسله­ی مینگ، زمانی که وی 5 سال داشت، پدرش دستگیر و به قتل رسید. او برای فرار از بیچارگی، به سلک راهبان بودایی در آمد و نام «یوان­جی» را برگزید. در سال­های باقی مانده از حیاتش، در «یانگ جو» ساکن و با فروش نقاشی­های خود امرار معاش می­کرد.  


او به نقاشی گل­ها، میوه­ها و اجسام می­پرداخت و مخصوصاً در نقاشی منظره مهارت زیاد داشت، و در آن زمان از جایگاه والایی برخوردار بود. وی از نیاکان خود به خوبی تجربه آموخته و پژوهشگری خوب در مورد اشیای طبیعی هم بود. وی معتقد بود که «هنرمند باید با زمان سازگار باشد» و یک نقاش منظره باید«به کوهستان و رود خانه، زندگی و حیات بخشد»، «تمام قله­های عجیب و غریب را کاوش و طراحی کند» و سپس«مقررات خاص خود را تدوین کند». با این کار، یک هنرمند می­تواند از گذشتگان خود جدا شده و سبک ویژه­ ای به وجود آورد. کار­های قلم موی او از قید و بند رها بوده و طرح­ها متنوع و بدیع، و با روش­های معمول سبک­های قدیمی آن زمان کاملاً تفاوت دارد.
او به نقاشی گل­ ها، میوه­ ها و اجسام می ­پرداخت و مخصوصاً در نقاشی منظره مهارت زیاد داشت، و در آن زمان از جایگاه والایی برخوردار بود. وی از نیاکان خود به خوبی تجربه آموخته و پژوهشگری خوب در مورد اشیای طبیعی هم بود. وی معتقد بود که «هنرمند باید با زمان سازگار باشد» و یک نقاش منظره باید«به کوهستان و رود خانه، زندگی و حیات بخشد»، «تمام قله ­های عجیب و غریب را کاوش و طراحی کند» و سپس«مقررات خاص خود را تدوین کند». با این کار، یک هنرمند می ­تواند از گذشتگان خود جدا شده و سبک ویژه­ ای به وجود آورد. کار­های قلم موی او از قید و بند رها بوده و طرح ­ها متنوع و بدیع، و با روش­ های معمول سبک ­های قدیمی آن زمان کاملاً تفاوت دارد.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>
----[[یوان جی، نقاش چینی#%20ftnref1|[1]]] - Yuan Ji


[[یوان جی، نقاش چینی#%20ftnref2|[2]]] - Zhu Ruoji
نیز نگاه کنید به [[هنر در چین]]، [[هنر خوشنویسی چینی]]، [[هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان]]، [[خوشنویسان مشهور چین باستان]]، [[هنر نقاشی صورت و گریم چهره در اپرای پکن]]، [[هنر معماری در چین]]
 
= کتابشناسی =

نسخهٔ ‏۱۶ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۳۹

«یوان­جی»(1718-1642 میلادی) نقاش اوایل دوران چینگ است. نام او در اصل «جو روو­جی(Zhu Ruoji)» بود. پس از سقوط سلسله ­ی مینگ، زمانی که وی 5 سال داشت، پدرش دستگیر و به قتل رسید. او برای فرار از بیچارگی، به سلک راهبان بودایی در آمد و نام «یوان­جی» را برگزید. در سال­ های باقی مانده از حیاتش، در «یانگ جو» ساکن و با فروش نقاشی­ های خود امرار معاش می ­کرد.

او به نقاشی گل­ ها، میوه­ ها و اجسام می ­پرداخت و مخصوصاً در نقاشی منظره مهارت زیاد داشت، و در آن زمان از جایگاه والایی برخوردار بود. وی از نیاکان خود به خوبی تجربه آموخته و پژوهشگری خوب در مورد اشیای طبیعی هم بود. وی معتقد بود که «هنرمند باید با زمان سازگار باشد» و یک نقاش منظره باید«به کوهستان و رود خانه، زندگی و حیات بخشد»، «تمام قله ­های عجیب و غریب را کاوش و طراحی کند» و سپس«مقررات خاص خود را تدوین کند». با این کار، یک هنرمند می ­تواند از گذشتگان خود جدا شده و سبک ویژه­ ای به وجود آورد. کار­های قلم موی او از قید و بند رها بوده و طرح ­ها متنوع و بدیع، و با روش­ های معمول سبک ­های قدیمی آن زمان کاملاً تفاوت دارد.[۱]

نیز نگاه کنید به هنر در چین، هنر خوشنویسی چینی، هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان، خوشنویسان مشهور چین باستان، هنر نقاشی صورت و گریم چهره در اپرای پکن، هنر معماری در چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .