مترو مسکو: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «پیشنهاد ساخت مترو زیرزمینی مسکو برای اولین بار در اوایل سده بیست، زمانی که جمعیت شهر از مرز 1 میلیون نفر گذشت، مطرح شد. طرح مترو در سال 1902 برای بررسی به دومای شهری مسکو ارایه شد، اما به دلیل مخالفت‌‌های شدید دارندگان شرکت‌‌...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
پیشنهاد ساخت مترو زیرزمینی [[مسکو]] برای اولین بار در اوایل سده بیست، زمانی که [[جمعیت روسیه|جمعیت شهر]] از مرز 1 میلیون نفر گذشت، مطرح شد. طرح مترو در سال 1902 برای بررسی به دومای شهری [[مسکو]] ارایه شد، اما به دلیل مخالفت‌‌های شدید دارندگان شرکت‌‌های خطوط تراموا پذیرفته نشد. ایده تأسیس مترو برای بار دوم در زمان حکومت اتحاد شوروی مطرح شد و در سال 1931 اولین تونل آزمایشی کشیده شد.  
پیشنهاد ساخت مترو زیرزمینی [[مسکو]] برای اولین بار در اوایل سده بیست، زمانی که [[جمعیت روسیه|جمعیت شهر]] از مرز 1 میلیون نفر گذشت، مطرح شد. طرح مترو در سال 1902 برای بررسی به دومای شهری [[مسکو]] ارایه شد، اما به دلیل مخالفت‌‌های شدید دارندگان شرکت‌‌های خطوط تراموا پذیرفته نشد. ایده تأسیس مترو برای بار دوم در زمان حکومت اتحاد شوروی مطرح شد و در سال 1931 اولین تونل آزمایشی کشیده شد.  


با گذشت یک سال پروژه به مرحله ساخت رسید و ساعت 7 صبح 15 ماه مه 1935 مترو برای استفاده عموم افتتاح شد. در تأسیس ایستگاه‌‌های مترو معماران بزرگی شرکت داشتند که بین آن‌ها می‌توان به آ. شوسف، سازنده آرامگاه لنین اشاره کرد<ref>کرمی، جهانگیر (1392). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87 روسیه]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، جلد دوم، ص413-458.</ref>.
با گذشت یک سال پروژه به مرحله ساخت رسید و ساعت 7 صبح 15 ماه مه 1935 مترو برای استفاده عموم افتتاح شد. در تأسیس ایستگاه‌‌های مترو معماران بزرگی شرکت داشتند که بین آن‌ها می‌توان به آ. شوسف، سازنده آرامگاه لنین اشاره کرد<ref>کرمی، جهانگیر (1392). جامعه و فرهنگ [[روسیه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، جلد دوم، ص413-458.</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۶ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۰۵

پیشنهاد ساخت مترو زیرزمینی مسکو برای اولین بار در اوایل سده بیست، زمانی که جمعیت شهر از مرز 1 میلیون نفر گذشت، مطرح شد. طرح مترو در سال 1902 برای بررسی به دومای شهری مسکو ارایه شد، اما به دلیل مخالفت‌‌های شدید دارندگان شرکت‌‌های خطوط تراموا پذیرفته نشد. ایده تأسیس مترو برای بار دوم در زمان حکومت اتحاد شوروی مطرح شد و در سال 1931 اولین تونل آزمایشی کشیده شد.

با گذشت یک سال پروژه به مرحله ساخت رسید و ساعت 7 صبح 15 ماه مه 1935 مترو برای استفاده عموم افتتاح شد. در تأسیس ایستگاه‌‌های مترو معماران بزرگی شرکت داشتند که بین آن‌ها می‌توان به آ. شوسف، سازنده آرامگاه لنین اشاره کرد[۱].

نیز نگاه کنید به

فرهنگ عمومی روسیه؛ اماکن دیدنی روسیه؛ تفریحات در روسیه

کتابشناسی

  1. کرمی، جهانگیر (1392). جامعه و فرهنگ روسیه. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد دوم، ص413-458.