ساختار و سیاست های آموزشی فرانسه: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۳: | خط ۳: | ||
بر اساس آمار 2010-2009 وزارت آموزش و پرورش فرانسه بالغ بر 12 میلیون دانش آموز در مدارس این کشور به تحصیل مبادرت مینمایند.<ref>برگرفته از سایت http://www.education.gouv.fr/pid338/l-education-nationale-en-chiffres.html</ref> کشور فرانسه با برخورداری از تعداد 60 هزار مدرسه ابتدایی، به فراهمسازی تسهیلات آموزشی لازم برای دانشآموزان ، در خلال 5 سال اول آموزش رسمی مبادرت نموده است. در3 سال اول آموزش رسمی، آموزش پایه در حوزه مهارتهای پایه (ابتدایی ) ارائه گردیده و در دو سال باقیمانده دانشآموزان، آموزشهای لازم را فراگرفته و مدارس ابتدایی را پشت سر میگذارند. مقطع آموزش متوسطه نیز خود به دو مرحله متوالی تقسیم میگردد که به نام سیکل یا دوره نامگذاری شده است. تقریباً کلیه کودکان ردههای سنی 11 تا 15 سال در کولژها حضور مییابند. تصمیمگیریهای آموزشی درخصوص دروس تجدیدی، تعیین کلاسهای بالاتر آموزشی،تغییر رشته تحصیلی با روند گفتگوی میان مدارس ( معلمان،کادر اجرائی و پرسنل دستیار)، اولیاء و نمایندگیهای دانشآموزی صورت میگیرد. اگرچه معلمان به ابراز نظرات خود در شوراهای آموزشی مرکب از نمایندگان دانشآموزی ،معلمان و والدین- مبادرت مینمایند،با این وجود والدین از حق تقاضای ورود دانشآموزان به مقاطع بالاتر آموزشی و یا تقاضای تکرار سال تحصیلی گذشته برخوردار میباشند. درکلیه مدارس کشور،مشاوران متخصصی در جهت ارائه خدمات مشاوره به دانشآموزان،والدین و معلمان در راستای برطرفسازی مشکلات آموزشی پیش روی دانشآموزان،در نظر گرفته شده است .در حال حاضر سال آخر ابتدایی نقطه آغازین آموزش کولژ میباشد که طی آن دانشآموزان در خصوص برخی از موضوعات مورد علاقه خود به مطالعه پرداخته و به تعیین رشته تحصیلی مبادرت مینمایند. | بر اساس آمار 2010-2009 وزارت آموزش و پرورش فرانسه بالغ بر 12 میلیون دانش آموز در مدارس این کشور به تحصیل مبادرت مینمایند.<ref>برگرفته از سایت http://www.education.gouv.fr/pid338/l-education-nationale-en-chiffres.html</ref> کشور فرانسه با برخورداری از تعداد 60 هزار مدرسه ابتدایی، به فراهمسازی تسهیلات آموزشی لازم برای دانشآموزان ، در خلال 5 سال اول آموزش رسمی مبادرت نموده است. در3 سال اول آموزش رسمی، آموزش پایه در حوزه مهارتهای پایه (ابتدایی ) ارائه گردیده و در دو سال باقیمانده دانشآموزان، آموزشهای لازم را فراگرفته و مدارس ابتدایی را پشت سر میگذارند. مقطع آموزش متوسطه نیز خود به دو مرحله متوالی تقسیم میگردد که به نام سیکل یا دوره نامگذاری شده است. تقریباً کلیه کودکان ردههای سنی 11 تا 15 سال در کولژها حضور مییابند. تصمیمگیریهای آموزشی درخصوص دروس تجدیدی، تعیین کلاسهای بالاتر آموزشی،تغییر رشته تحصیلی با روند گفتگوی میان مدارس ( معلمان،کادر اجرائی و پرسنل دستیار)، اولیاء و نمایندگیهای دانشآموزی صورت میگیرد. اگرچه معلمان به ابراز نظرات خود در شوراهای آموزشی مرکب از نمایندگان دانشآموزی ،معلمان و والدین- مبادرت مینمایند،با این وجود والدین از حق تقاضای ورود دانشآموزان به مقاطع بالاتر آموزشی و یا تقاضای تکرار سال تحصیلی گذشته برخوردار میباشند. درکلیه مدارس کشور،مشاوران متخصصی در جهت ارائه خدمات مشاوره به دانشآموزان،والدین و معلمان در راستای برطرفسازی مشکلات آموزشی پیش روی دانشآموزان،در نظر گرفته شده است .در حال حاضر سال آخر ابتدایی نقطه آغازین آموزش کولژ میباشد که طی آن دانشآموزان در خصوص برخی از موضوعات مورد علاقه خود به مطالعه پرداخته و به تعیین رشته تحصیلی مبادرت مینمایند. | ||
اکثریت قریب به اتفاق دانشآموزان کشور فرانسه در مدارس تحت نظارت وزارت آموزش ملی آموزش میبینند. با این وجود درحدود 100 هزار دانشآموزان مواجه با معلولیتهای مختلف جسمانی، در مدارس استثنایی و تحت حمایت وزارت بهداشت و بالغ بر200 هزار دانشآموز در کولژهای کشاورزی به تحصیل مبادرت مینمایند. در مجموع بالغ بر300 هزار دانشآموز رده سنی بالای 16 سال تحت دورههای کارآموزی- قرار گرفتهاند. گفتنی است که مدارس خصوصی بالغ بر 15% از دانشآموزان مقطع آموزش ابتدایی و20% از دانشآموزان مدارس مقدماتی متوسطه را تحت پوشش قرار دادهاند. اکثریت مدارس خصوصی کشور در زمره مدارس کاتولیک بوده و با دولت قرارداد آموزشی منعقد مینمایند.<ref>نعیمی گرابی ، محمد حسین ، جامعه و فرهنگ فرانسه ، [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی] ، 1392.</ref> | اکثریت قریب به اتفاق دانشآموزان کشور فرانسه در مدارس تحت نظارت وزارت آموزش ملی آموزش میبینند. با این وجود درحدود 100 هزار دانشآموزان مواجه با معلولیتهای مختلف جسمانی، در مدارس استثنایی و تحت حمایت وزارت بهداشت و بالغ بر200 هزار دانشآموز در کولژهای کشاورزی به تحصیل مبادرت مینمایند. در مجموع بالغ بر300 هزار دانشآموز رده سنی بالای 16 سال تحت دورههای کارآموزی- قرار گرفتهاند. گفتنی است که مدارس خصوصی بالغ بر 15% از دانشآموزان مقطع آموزش ابتدایی و20% از دانشآموزان مدارس مقدماتی متوسطه را تحت پوشش قرار دادهاند. اکثریت مدارس خصوصی کشور در زمره مدارس کاتولیک بوده و با دولت قرارداد آموزشی منعقد مینمایند.<ref>نعیمی گرابی ، محمد حسین ، جامعه و فرهنگ فرانسه ، [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی] ، 1392 . 448-449.</ref> | ||
== نیز نگاه کنید به == | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ ۲۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۴۹
مقاطع آموزش پیش دبستانی، آموزش ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان مقاطع اصلی آموزشی کشور فرانسه را تشکیل میدهند. اکثریت شهروندان فرانسوی درمراکز آموزش متوسطه حضور یافته،دیپلم متوسطه دریافت نموده و برخی دیگر نیز به آموزش فنی و حرفهای روی میآورند.
بر اساس آمار 2010-2009 وزارت آموزش و پرورش فرانسه بالغ بر 12 میلیون دانش آموز در مدارس این کشور به تحصیل مبادرت مینمایند.[۱] کشور فرانسه با برخورداری از تعداد 60 هزار مدرسه ابتدایی، به فراهمسازی تسهیلات آموزشی لازم برای دانشآموزان ، در خلال 5 سال اول آموزش رسمی مبادرت نموده است. در3 سال اول آموزش رسمی، آموزش پایه در حوزه مهارتهای پایه (ابتدایی ) ارائه گردیده و در دو سال باقیمانده دانشآموزان، آموزشهای لازم را فراگرفته و مدارس ابتدایی را پشت سر میگذارند. مقطع آموزش متوسطه نیز خود به دو مرحله متوالی تقسیم میگردد که به نام سیکل یا دوره نامگذاری شده است. تقریباً کلیه کودکان ردههای سنی 11 تا 15 سال در کولژها حضور مییابند. تصمیمگیریهای آموزشی درخصوص دروس تجدیدی، تعیین کلاسهای بالاتر آموزشی،تغییر رشته تحصیلی با روند گفتگوی میان مدارس ( معلمان،کادر اجرائی و پرسنل دستیار)، اولیاء و نمایندگیهای دانشآموزی صورت میگیرد. اگرچه معلمان به ابراز نظرات خود در شوراهای آموزشی مرکب از نمایندگان دانشآموزی ،معلمان و والدین- مبادرت مینمایند،با این وجود والدین از حق تقاضای ورود دانشآموزان به مقاطع بالاتر آموزشی و یا تقاضای تکرار سال تحصیلی گذشته برخوردار میباشند. درکلیه مدارس کشور،مشاوران متخصصی در جهت ارائه خدمات مشاوره به دانشآموزان،والدین و معلمان در راستای برطرفسازی مشکلات آموزشی پیش روی دانشآموزان،در نظر گرفته شده است .در حال حاضر سال آخر ابتدایی نقطه آغازین آموزش کولژ میباشد که طی آن دانشآموزان در خصوص برخی از موضوعات مورد علاقه خود به مطالعه پرداخته و به تعیین رشته تحصیلی مبادرت مینمایند.
اکثریت قریب به اتفاق دانشآموزان کشور فرانسه در مدارس تحت نظارت وزارت آموزش ملی آموزش میبینند. با این وجود درحدود 100 هزار دانشآموزان مواجه با معلولیتهای مختلف جسمانی، در مدارس استثنایی و تحت حمایت وزارت بهداشت و بالغ بر200 هزار دانشآموز در کولژهای کشاورزی به تحصیل مبادرت مینمایند. در مجموع بالغ بر300 هزار دانشآموز رده سنی بالای 16 سال تحت دورههای کارآموزی- قرار گرفتهاند. گفتنی است که مدارس خصوصی بالغ بر 15% از دانشآموزان مقطع آموزش ابتدایی و20% از دانشآموزان مدارس مقدماتی متوسطه را تحت پوشش قرار دادهاند. اکثریت مدارس خصوصی کشور در زمره مدارس کاتولیک بوده و با دولت قرارداد آموزشی منعقد مینمایند.[۲]
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از سایت http://www.education.gouv.fr/pid338/l-education-nationale-en-chiffres.html
- ↑ نعیمی گرابی ، محمد حسین ، جامعه و فرهنگ فرانسه ، موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی ، 1392 . 448-449.