وضعیت تولیدات سینمایی تایلند: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴: خط ۴:
در سال‌های اخیر مجتمع‌های سینمایی لوکس بسیاری در [[بانکوک]] و شهرهای بزرگ گشایش یافته است که بیشتر آن‌ها در طبقات بالای فروشگاه‌های بزرگ قرار دارند.
در سال‌های اخیر مجتمع‌های سینمایی لوکس بسیاری در [[بانکوک]] و شهرهای بزرگ گشایش یافته است که بیشتر آن‌ها در طبقات بالای فروشگاه‌های بزرگ قرار دارند.


هر چند فیلم‌های تایلندی نمی‌توانند با فیلم‌های غربی که هم‌زمان با [[آمریکا]] و اروپا در این مجتمع‌ها نشان داده می‌شوند، رقابت‌کند، با این همه چند نفر از فیلم‌سازان با درپیش‌گرفتن روش‌هایی که بتواند نسل جوان را راضی‌کند و پرفروش هم باشد، پا به میدان گذاشته‌اند.
هر چند فیلم‌های تایلندی نمی‌توانند با فیلم‌های غربی که هم‌زمان با [[آمریکا]] و اروپا در این مجتمع‌ها نشان داده می‌شوند، رقابت‌کند، با این همه چند نفر از فیلم‌سازان با درپیش‌گرفتن روش‌هایی که بتواند نسل جوان را راضی‌کند و پرفروش هم باشد، پا به میدان گذاشته‌اند. برخی از آمارهای سینمایی تایلند طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹)<ref>برگرفته از آمار [https://www.unesco.org/en یونسکو]. قابل بازیابی از https://www.unesco.org/en</ref>در جدول زیر خلاصه شده است:


برخی از آمارهای سینمایی تایلند (۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹)<ref>برگرفته از آمار [https://www.unesco.org/en یونسکو]. قابل بازیابی از https://www.unesco.org/en</ref>
جدول شماره 1. وضعیت تولیدات سینمایی تایلند
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|
|
خط ۵۱: خط ۵۱:
|}آرشیو ملی فیلم که زیر نظر ادارهٔ کل هنرهای زیبا قرار دارد، فیلم‌های تاریخی [[تایلند]] را نگهداری می‌کند که یکی از فیلم‌های ارزشمند، دیدار پادشاه رامای پنجم از انگلستان است.
|}آرشیو ملی فیلم که زیر نظر ادارهٔ کل هنرهای زیبا قرار دارد، فیلم‌های تاریخی [[تایلند]] را نگهداری می‌کند که یکی از فیلم‌های ارزشمند، دیدار پادشاه رامای پنجم از انگلستان است.


«پنج استودیوی فیلم‌برداری در [[تایلند]] وجود دارند که همگی در شهر [[بانکوک]] هستند و سالانه صدها فیلم تولید می‌کنند.در گذشته فیلم‌های ۱۲ میلی‌متری صامت به نمایش‌گذارده می‌شد و فردی که نزدیک پرده بود صدای بازیگران فیلم را درمی‌آورد، معمولاً این فرد از هنرپیشه‌های فیلم برای تماشاچیان، معروف‌تر بود. در ده سال گذشته (۱۳۷۰ تا ۱۳۸۰خ)، [[سینمای تایلند]] با تکنیک‌های مدرن سینمایی دنیا آشنا شد و فیلم‌های ۳۵ میلی‌متری تولید کرد. تربیت کارگردان‌های حرفه‌ای و تولید فیلم‌هایی با استانداردهای بین‌المللی از دیگر پیشرفت‌های صنعت فیلم‌سازی در این کشور در سال‌های اخیر بوده است. از هنرپیشگان معروف [[سینمای تایلند]] می‌توان «ناوارت» و «سوراپونگ» را نام برد که به علت کثرت بازیگری آن‌ها در فیلم‌های متعدد، مردم تایلند به‌خوبی آن‌ها را می‌شناسند. علاوه بر سینماهای موجود در [[تایلند]]، سینمای سیار نیز در گوشه‌وکنار شهر در کنار بازارهای تره‌بار یا در فضاهای موجود در محله‌های شلوغ وجود دارند؛ این سینماها بعد از ساعت کار و با پروژکتورهای بزرگ، فیلم‌های سینمایی تایی‌زبان را به‌صورت رایگان برای مردم پخش می‌کنند<ref>تمهیدی، محمد(۱۳۷۹). تایلند سرزمین طلایی (با تأکید بر نقش مسلمانان در آن کشور به‌انضمام سمینار شیخ احمد قمی و تاریخ سیام). تهران. [https://alhoda.ir/ الهدی].ص۷۴-۷۳.</ref>.
«پنج استودیوی فیلم‌برداری در [[تایلند]] وجود دارند که همگی در شهر [[بانکوک]] هستند و سالانه صدها فیلم تولید می‌کنند. در گذشته فیلم‌های ۱۲ میلی‌متری صامت به نمایش‌گذارده می‌شد و فردی که نزدیک پرده بود صدای بازیگران فیلم را درمی‌آورد، معمولاً این فرد از هنرپیشه‌های فیلم برای تماشاچیان، معروف‌تر بود. در ده سال گذشته (۱۳۷۰ تا ۱۳۸۰خ)، [[سینمای تایلند]] با تکنیک‌های مدرن سینمایی دنیا آشنا شد و فیلم‌های ۳۵ میلی‌متری تولید کرد. تربیت کارگردان‌های حرفه‌ای و تولید فیلم‌هایی با استانداردهای بین‌المللی از دیگر پیشرفت‌های صنعت فیلم‌سازی در این کشور در سال‌های اخیر بوده است. از هنرپیشگان معروف [[سینمای تایلند]] می‌توان «ناوارت» و «سوراپونگ» را نام برد که به علت کثرت بازیگری آن‌ها در فیلم‌های متعدد، مردم تایلند به‌خوبی آن‌ها را می‌شناسند. علاوه بر سینماهای موجود در [[تایلند]]، سینمای سیار نیز در گوشه‌وکنار شهر در کنار بازارهای تره‌بار یا در فضاهای موجود در محله‌های شلوغ وجود دارند؛ این سینماها بعد از ساعت کار و با پروژکتورهای بزرگ، فیلم‌های سینمایی تایی‌زبان را به‌صورت رایگان برای مردم پخش می‌کنند<ref>تمهیدی، محمد(۱۳۷۹). [[تایلند]] سرزمین طلایی (با تأکید بر نقش مسلمانان در آن کشور به‌انضمام سمینار شیخ احمد قمی و تاریخ سیام). تهران. [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارت بین المللی الهدی]، ص. 73-74.</ref>.


«در اواخر دههٔ ۱۹۹۰ با ظهور کارگردانانی چون «نونزی نیمی بوتر» (Nonzee Nimibutr)، «پن اک راتانارونگ» (Pen-Ek Ratanruang)، «اپیچاپتونگ ویرستاکول» (Apichatpong Weersethakul) و نیز «تونی جا» (Tony Jaa) قهرمان فیلم‌های اکشن که در جشنواره‌های فیلم سراسر جهان مشهور است، موج سینمایی جدیدی در [[تایلند]] آغاز شد<ref>برازش، محمودرضا (۱۳۸۹). [[تایلند]]. مشهد. آفتاب هشتم،ص.45.</ref>.
«در اواخر دههٔ ۱۹۹۰ با ظهور کارگردانانی چون «نونزی نیمی بوتر» (Nonzee Nimibutr)، «پن اک راتانارونگ» (Pen-Ek Ratanruang)، «اپیچاپتونگ ویرستاکول» (Apichatpong Weersethakul) و نیز «تونی جا» (Tony Jaa) قهرمان فیلم‌های اکشن که در جشنواره‌های فیلم سراسر جهان مشهور است، موج سینمایی جدیدی در [[تایلند]] آغاز شد<ref>برازش، محمودرضا (۱۳۸۹). [[تایلند]]. مشهد. آفتاب هشتم،ص.45.</ref>. دولت [[تایلند]] در نظر دارد در آینده، این کشور را به هالیوود آسیا تبدیل کند. صنعت فیلم تایلند با فیلم‌برداری فیلم اسکندر کبیر به کارگردانی الیور استون در [[تایلند]] به پیشرفت خود امیدوار شده است. این فیلم مبلغ ۲،۷۰۰،۰۰۰ پوند نصیب [[تایلند]] کرد. تاکنون ۱۴۰ فیلم از فیلم‌سازان آمریکایی، ۷۷ فیلم از اروپایی‌ها و ۲۰ فیلم از آسیایی‌ها در این کشور فیلم‌برداری شده است<ref>پاک آئین، محسن (۱۳۹۰). [[تایلند]]. مشهد: آفتاب هشتم، ص.126</ref>. فیلم‌های «زمینه‌های قتل»، «ساحل» و «رستوران تایلندی» از مهمترین فیلم‌های تایلندی یا فیلم‌برداری شده، در [[تایلند]] بوده‌اند<ref>الهی، امیر سعید(1391). جامعه و فرهنگ [[تایلند]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی]،ص.257-261.</ref>.
 
دولت [[تایلند]] در نظر دارد در آینده، این کشور را به هالیوود آسیا تبدیل کند. صنعت فیلم تایلند با فیلم‌برداری فیلم اسکندر کبیر به کارگردانی الیور استون در [[تایلند]] به پیشرفت خود امیدوار شده است. این فیلم مبلغ ۲،۷۰۰،۰۰۰ پوند نصیب [[تایلند]] کرد. تاکنون ۱۴۰ فیلم از فیلم‌سازان آمریکایی، ۷۷ فیلم از اروپایی‌ها و ۲۰ فیلم از آسیایی‌ها در این کشور فیلم‌برداری شده است<ref>پاک آئین، محسن (۱۳۹۰). [[تایلند]]. مشهد: آفتاب هشتم، ص.126</ref>.
 
فیلم‌های «زمینه‌های قتل»، «ساحل» و «رستوران تایلندی» از مهمترین فیلم‌های تایلندی یا فیلم‌برداری شده، در [[تایلند]] بوده‌اند<ref>الهی، امیر سعید(1391). جامعه و فرهنگ [[تایلند]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی]،ص.257-261.</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
خط ۶۳: خط ۵۹:


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
<references />
[[رده:سینما، مستند و پویانمایی]]

نسخهٔ ‏۲۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۴۲

فیلم‌های تایلندی بیشتر برای سرگرمی مردم ساخته می‌شوند؛ با توجه به کمبود اعتبارات برای این‌گونه مسائل، بازیگران را فقط برای پرفروش‌شدن فیلم، برمی‌گزینند. داستان‌های ارواح، فیلم‌های ماجراجویانه و داستان‌های تاریخی، بیشترین محبوبیت را در میان تماشاگران تایلندی دارند و فقط تعداد کمی از فیلم‌ها به مسائل روز و سیاست می‌پردازند.

در سال‌های اخیر مجتمع‌های سینمایی لوکس بسیاری در بانکوک و شهرهای بزرگ گشایش یافته است که بیشتر آن‌ها در طبقات بالای فروشگاه‌های بزرگ قرار دارند.

هر چند فیلم‌های تایلندی نمی‌توانند با فیلم‌های غربی که هم‌زمان با آمریکا و اروپا در این مجتمع‌ها نشان داده می‌شوند، رقابت‌کند، با این همه چند نفر از فیلم‌سازان با درپیش‌گرفتن روش‌هایی که بتواند نسل جوان را راضی‌کند و پرفروش هم باشد، پا به میدان گذاشته‌اند. برخی از آمارهای سینمایی تایلند طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹)[۱]در جدول زیر خلاصه شده است:

جدول شماره 1. وضعیت تولیدات سینمایی تایلند

سال فیلم‌های تولیدی پرده سینما پرده دیجیتال تماشاگران هزار نفر
۱ ۲۰۰۵ ۳۹ ۳۲،۵۰۰
۲ ۲۰۰۶ ۴۲ ۶۷۱ ۷ ۳۲،۷۰۰
۳ ۲۰۰۷ ۵۵ ۷۰۴ ۷ ۳۲،۶۰۰
۴ ۲۰۰۸ ۵۴ ۷۳۷ ۱۸ 27،100
۵ ۲۰۰۹ ۳۷ ۷۵۲ ۴۴ ۲۹،۶۰۰

آرشیو ملی فیلم که زیر نظر ادارهٔ کل هنرهای زیبا قرار دارد، فیلم‌های تاریخی تایلند را نگهداری می‌کند که یکی از فیلم‌های ارزشمند، دیدار پادشاه رامای پنجم از انگلستان است.

«پنج استودیوی فیلم‌برداری در تایلند وجود دارند که همگی در شهر بانکوک هستند و سالانه صدها فیلم تولید می‌کنند. در گذشته فیلم‌های ۱۲ میلی‌متری صامت به نمایش‌گذارده می‌شد و فردی که نزدیک پرده بود صدای بازیگران فیلم را درمی‌آورد، معمولاً این فرد از هنرپیشه‌های فیلم برای تماشاچیان، معروف‌تر بود. در ده سال گذشته (۱۳۷۰ تا ۱۳۸۰خ)، سینمای تایلند با تکنیک‌های مدرن سینمایی دنیا آشنا شد و فیلم‌های ۳۵ میلی‌متری تولید کرد. تربیت کارگردان‌های حرفه‌ای و تولید فیلم‌هایی با استانداردهای بین‌المللی از دیگر پیشرفت‌های صنعت فیلم‌سازی در این کشور در سال‌های اخیر بوده است. از هنرپیشگان معروف سینمای تایلند می‌توان «ناوارت» و «سوراپونگ» را نام برد که به علت کثرت بازیگری آن‌ها در فیلم‌های متعدد، مردم تایلند به‌خوبی آن‌ها را می‌شناسند. علاوه بر سینماهای موجود در تایلند، سینمای سیار نیز در گوشه‌وکنار شهر در کنار بازارهای تره‌بار یا در فضاهای موجود در محله‌های شلوغ وجود دارند؛ این سینماها بعد از ساعت کار و با پروژکتورهای بزرگ، فیلم‌های سینمایی تایی‌زبان را به‌صورت رایگان برای مردم پخش می‌کنند[۲].

«در اواخر دههٔ ۱۹۹۰ با ظهور کارگردانانی چون «نونزی نیمی بوتر» (Nonzee Nimibutr)، «پن اک راتانارونگ» (Pen-Ek Ratanruang)، «اپیچاپتونگ ویرستاکول» (Apichatpong Weersethakul) و نیز «تونی جا» (Tony Jaa) قهرمان فیلم‌های اکشن که در جشنواره‌های فیلم سراسر جهان مشهور است، موج سینمایی جدیدی در تایلند آغاز شد[۳]. دولت تایلند در نظر دارد در آینده، این کشور را به هالیوود آسیا تبدیل کند. صنعت فیلم تایلند با فیلم‌برداری فیلم اسکندر کبیر به کارگردانی الیور استون در تایلند به پیشرفت خود امیدوار شده است. این فیلم مبلغ ۲،۷۰۰،۰۰۰ پوند نصیب تایلند کرد. تاکنون ۱۴۰ فیلم از فیلم‌سازان آمریکایی، ۷۷ فیلم از اروپایی‌ها و ۲۰ فیلم از آسیایی‌ها در این کشور فیلم‌برداری شده است[۴]. فیلم‌های «زمینه‌های قتل»، «ساحل» و «رستوران تایلندی» از مهمترین فیلم‌های تایلندی یا فیلم‌برداری شده، در تایلند بوده‌اند[۵].

نیز نگاه کنید به

هنر تایلند؛ سینمای تایلند؛ تاریخچه ورود و تحول صنعت سینما در تایلند

کتابشناسی

  1. برگرفته از آمار یونسکو. قابل بازیابی از https://www.unesco.org/en
  2. تمهیدی، محمد(۱۳۷۹). تایلند سرزمین طلایی (با تأکید بر نقش مسلمانان در آن کشور به‌انضمام سمینار شیخ احمد قمی و تاریخ سیام). تهران. موسسه فرهنگی، هنری و انتشارت بین المللی الهدی، ص. 73-74.
  3. برازش، محمودرضا (۱۳۸۹). تایلند. مشهد. آفتاب هشتم،ص.45.
  4. پاک آئین، محسن (۱۳۹۰). تایلند. مشهد: آفتاب هشتم، ص.126
  5. الهی، امیر سعید(1391). جامعه و فرهنگ تایلند. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی،ص.257-261.