اعتقاد به ارواح در قبایل سیرالئون: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
قبایل مختلف [[سیرالئون]] اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان آیین های سنتی اعتقاد عمیقی به ارواح و حضور آنان در زندگی روزمره شان داشته و معمولاً بخشی از زندگی خود را به ویژه در هنگام بروز مشکلات پیش بینی نشده به تقدیس و بزرگداشت ارواج اجدادِ خود اختصاص می دهند که البته [[اعتقاد به ارواح در قبایل سیرالئون|اعتقاد به ارواح]] در بین پیروان آیین های سنتی عمیق تر است. آنیمیست های «تمنی» در این ارتباط با ارج نهادن به اجداد خود آنها را واسطه بین خداوند و مردم در نظر می گیرند و در هنگام سختی معیشت و نامساعد بودن اوضاع به اعماق جنگل و به مکانی موسوم به «بورا ماسار(Bora Masar)» می روند. در این مکان سنگهایی وجود دارد که هر یک نمایانگر یکی از رؤسای قبیله و قهرمآنان آنهاست. پس از تجمع افراد قبیله تمنی در این مکان فردی نسب شناس سنگ ها را یکی یکی برداشته و نام تک تک اجداد و قهرمآنان [[قبیله تمنه|تمنه]] را برمی شمارد و بدین وسیله از آنها برای رفع مشکل قبیله کمک می خواهد. پس از پایان این مراسم کلیه افراد طعام، حصیر و کولایی را که برای استفاده اجدادشان به همراه آورده اند در معبد «بورا ماسار» نهاده و به دهکده خود باز می گردند و معتقدند پس از خروج آنها از این معبد ارواح اجداد در مکان مزبور حضور یافته و قبیله را مورد حمایت خود قرار می دهند<ref>شکیبا، محمدرضا (1374). سرزمین و مردم سیرالئون. تهران: الهدی، ص.21.</ref>. مردمان «[[قبیله لیمبا|لیمبا]]» نیز به ارواح اعتقاد خاصی دارند و معتقدند تپه ای به نام «کبولا(Kabola)» در منطقه سکونت آنها وجود دارد که ارواح اجدادشان در این تپه زندگی می کنند و رؤسای قبیله نیز پس از مرگ به آن منطقه می روند. [[اعتقاد به ارواح در قبایل سیرالئون|اعتقاد به ارواح]] در گذشتگان و پیشینیان در بین سایر قبایل [[سیرالئون]] نیز از جایگاه والایی برخوردار است و جدای از پیروان آیین های سنتی، مسلمانان و مسیحیان نیز ارواح اجداد خود را مورد گرامیداشت قرار می دهند. در بین پیروان آیین های سنتی روح گیری و احضار روح نیز رواج دارد و بومیان از طریق پزشک جادوگران روح گیر با ارواح پیشینیان خود ارتباط برقرار می کنند<ref>Sibthorpe, A. B. C. (1970). The History of Sierra Leone: Routledge, p.88</ref><ref>عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ [[سیرالئون]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>. | |||
==نیز نگاه کنید به== | |||
قبایل مختلف [[سیرالئون]] اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان | ==کتابشناسی== |
نسخهٔ کنونی تا ۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۴۵
قبایل مختلف سیرالئون اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان آیین های سنتی اعتقاد عمیقی به ارواح و حضور آنان در زندگی روزمره شان داشته و معمولاً بخشی از زندگی خود را به ویژه در هنگام بروز مشکلات پیش بینی نشده به تقدیس و بزرگداشت ارواج اجدادِ خود اختصاص می دهند که البته اعتقاد به ارواح در بین پیروان آیین های سنتی عمیق تر است. آنیمیست های «تمنی» در این ارتباط با ارج نهادن به اجداد خود آنها را واسطه بین خداوند و مردم در نظر می گیرند و در هنگام سختی معیشت و نامساعد بودن اوضاع به اعماق جنگل و به مکانی موسوم به «بورا ماسار(Bora Masar)» می روند. در این مکان سنگهایی وجود دارد که هر یک نمایانگر یکی از رؤسای قبیله و قهرمآنان آنهاست. پس از تجمع افراد قبیله تمنی در این مکان فردی نسب شناس سنگ ها را یکی یکی برداشته و نام تک تک اجداد و قهرمآنان تمنه را برمی شمارد و بدین وسیله از آنها برای رفع مشکل قبیله کمک می خواهد. پس از پایان این مراسم کلیه افراد طعام، حصیر و کولایی را که برای استفاده اجدادشان به همراه آورده اند در معبد «بورا ماسار» نهاده و به دهکده خود باز می گردند و معتقدند پس از خروج آنها از این معبد ارواح اجداد در مکان مزبور حضور یافته و قبیله را مورد حمایت خود قرار می دهند[۱]. مردمان «لیمبا» نیز به ارواح اعتقاد خاصی دارند و معتقدند تپه ای به نام «کبولا(Kabola)» در منطقه سکونت آنها وجود دارد که ارواح اجدادشان در این تپه زندگی می کنند و رؤسای قبیله نیز پس از مرگ به آن منطقه می روند. اعتقاد به ارواح در گذشتگان و پیشینیان در بین سایر قبایل سیرالئون نیز از جایگاه والایی برخوردار است و جدای از پیروان آیین های سنتی، مسلمانان و مسیحیان نیز ارواح اجداد خود را مورد گرامیداشت قرار می دهند. در بین پیروان آیین های سنتی روح گیری و احضار روح نیز رواج دارد و بومیان از طریق پزشک جادوگران روح گیر با ارواح پیشینیان خود ارتباط برقرار می کنند[۲][۳].
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ شکیبا، محمدرضا (1374). سرزمین و مردم سیرالئون. تهران: الهدی، ص.21.
- ↑ Sibthorpe, A. B. C. (1970). The History of Sierra Leone: Routledge, p.88
- ↑ عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ سیرالئون. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)