صنایع دستی در تاجیکستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''7-10. وضعیت و انواع صنایع دستی'''
[[پرونده:صنایع دستی تاجیکستان.jpg|بندانگشتی|صنایع دستی تاجیکستان (1403). برگرفته از سایت فارس، قابل بازیابی از https://farsnews.ir/news/13910309000124/%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D9%81%DB%8C%D8%B3-%D9%87%D9%86%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%AC%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1]]
در سال­‌های اخیر هنر‌های سنتی تاجیکان رونق بیشتری داشته و فرآورده‌‌های ارمغان، خجند اطلس، سفال سازی قراتاغ و ... در نمایشگا­ه‌‌های جهانی امتیاز کسب نموده و جوایزی را به دست آورده‌­اند. از این رو، چشم­انداز رشد و پیشرفت هنر‌های سنتی تاجیکان امیدوارکننده است.


در سال­های اخیر هنرهای سنتی تاجیکان رونق بیشتری داشته و فرآورده های ارمغان، خجند اطلس، سفال سازی قراتاغ و ... در نمایشگا­ههای جهانی امتیاز کسب نموده و جوایزی را به دست آورده­اند. از این رو، چشم­انداز رشد و پیشرفت هنرهای سنتی تاجیکان امیدوار کننده است.
صنایع دستی تاجیک­‌ها مانند زینت‌­آلات مرصع با جواهرات (طلا، نقره، لعل، فیروزه)، فرش­‌های مرغوب شهر قیراقوم، تاغی، سله، سوزانی و ... زیبا، جذابیت خاصی دارند. هر کدام، طرح­ یا نقش ویژه خود را دارند، که منشأ آن‌ها به دوره­‌های گذشته تعلق دارد. جوراب­‌های پشمین تن‌ها در پامیر و پیرامون آن معمول است.کلالی، گل­دوزی، قلاب­دوزی نیز پیشرفت کرده و هنرجویان آن را می­‌آموزند<ref>افشار سیستانی، ایرج (1383). جغرافیای تاریخی تاجیکستان (پژوهشی در تاریخ، جغرافیا، آثار باستانی، بزرگان، ویژگی‌های اجتماعی و جمعیتی، فرهنگ مردم و اقتصاد تاجیکستان). تهران: [https://alhoda.ir/ انتشارات بین المللی الهدی]، ص 219-220.</ref><ref>زهریی، حسن (1391). جامعه و فرهنگ [[تاجیکستان]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص 312.</ref>.


صنایع دستی تاجیک­ها مانند زینت­آلات مرصع با جوا[[هرات]] (طلا، نقره، لعل، فیروزه)، فرش­های مرغوب شهر قیراقوم، تاغی، سله، سوزانی و ... زیبا، جذابیت خاصی دارند. هر کدام، طرح­ یا نقش ویژه خود را دارند، که منشأ آنها به دوره­های گذشته تعلق دارد. جوراب­های پشمین تنها در پامیر و پیرامون آن معمول است.
== کتابشناسی ==
 
کلالی، گل­دوزی، قلاب­دوزی نیز پیشرفت کرده و هنرجویان آن را می­آموزند(افشارسیستانی، 1383: 220 - 219).
 
                                     
 
'''       صنایع دستی [[تاجیکستان]]                                                                        صنایع دستی تاجیکستان'''

نسخهٔ ‏۱ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۸:۲۰

در سال­‌های اخیر هنر‌های سنتی تاجیکان رونق بیشتری داشته و فرآورده‌‌های ارمغان، خجند اطلس، سفال سازی قراتاغ و ... در نمایشگا­ه‌‌های جهانی امتیاز کسب نموده و جوایزی را به دست آورده‌­اند. از این رو، چشم­انداز رشد و پیشرفت هنر‌های سنتی تاجیکان امیدوارکننده است.

صنایع دستی تاجیک­‌ها مانند زینت‌­آلات مرصع با جواهرات (طلا، نقره، لعل، فیروزه)، فرش­‌های مرغوب شهر قیراقوم، تاغی، سله، سوزانی و ... زیبا، جذابیت خاصی دارند. هر کدام، طرح­ یا نقش ویژه خود را دارند، که منشأ آن‌ها به دوره­‌های گذشته تعلق دارد. جوراب­‌های پشمین تن‌ها در پامیر و پیرامون آن معمول است.کلالی، گل­دوزی، قلاب­دوزی نیز پیشرفت کرده و هنرجویان آن را می­‌آموزند[۱][۲].

کتابشناسی

  1. افشار سیستانی، ایرج (1383). جغرافیای تاریخی تاجیکستان (پژوهشی در تاریخ، جغرافیا، آثار باستانی، بزرگان، ویژگی‌های اجتماعی و جمعیتی، فرهنگ مردم و اقتصاد تاجیکستان). تهران: انتشارات بین المللی الهدی، ص 219-220.
  2. زهریی، حسن (1391). جامعه و فرهنگ تاجیکستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص 312.