علاقه مردم تاجیکستان به اهل بیت(ع): تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
'''1-4-8. علاقه مردم به اهل بیت (ع) و نزدیکی به فرهنگ ایران'''
به علت 70 سال سلطه کمونیسم بر آسیای مرکزی و [[تاجیکستان]] و تبلیغات آن‌ها، اعتقادات مذهبی در میان مردم رنگ باخته است. البته افراد سالخورده و میان‌سال از روحیه مذهبی و فرهنگ اسلامی برخوردارند و فرهنگ ایرانی در تمام شؤون زندگی فردی و اجتماعی و خصوصیات اخلاقی آن‌ها متجلی است. به رغم تمام تبلیغات گسترده بر ضد [[اسلام و مسلمانان تاجیکستان|اسلام]] و آیین آن توسط حکومت کمونیستی، بعضی از مراسم مذهبی مانند [[مراسم خواستگاری و ازدواج در تاجیکستان|ازدواج]]، تدفین و [[جشن تولد نوزاد و ختنه سوران|ختنه]] توسط تمام ا‌هالی مسلمان آسیای مرکزی حتی کادر‌های بالای [[حزب کمونیست]] انجام می‌شد. امروزه با استقلال این جمهوری‌ها و آزادی انجام فرایض دینی، علاقه زیادی به قرآن و کتب مذهبی در میان تاجیکان به چشم می‌خورد. مردم این جمهوری از نظر مذهبی وابستگی عمیقی به ایران دارند و آداب و سنن مذهبی آنان در اغلب موارد منطبق با آداب و سنن مذهبی در ایران است. نام علی علیه السلام در [[تاجیکستان]] نام مقدسی است و بیشترین نامی که برای فرزندان ذکور انتخاب می‌‌شود، علی می‌‌باشد. آنان برای فرزندان ذکور دو قلو تن‌ها نام‌های حسن و حسین، و برای اناث، فاطمه و زهرا را استفاده می‌کنند. مراسم نام گذاری فرزندان و درج نام آنان در پشت جلد قرآن مجید، [[مراسم خواستگاری و ازدواج در تاجیکستان|مراسم ازدواج]]، مراسم تدفین، برگزاری مراسم فوت، ختم و شب هفت و چهلم و سال و نوع عزاداری [[زنان در تاجیکستان|زنان]] و غیره به شکل اسلامی ایرانی است<ref>زهریی، حسن (1391). جامعه و فرهنگ [[تاجیکستان]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص 247.</ref>.


به علت70 سال سلطه کمونیسم بر آسیای مرکزی و [[تاجیکستان]] و تبلیغات آن ها، اعتقادات مذهبی در میان مردم رنگ باخته است. البته افراد سالخورده و میان سال از روحیه مذهبی و فرهنگ اسلامی برخوردارند و فرهنگ ایرانی در تمام شؤون زندگی فردی و اجتماعی و خصوصیات اخلاقی آن ها متجلی است. به رغم تمام تبلیغات گسترده بر ضد اسلام و آیین آن توسط حکومت کمونیستی، بعضی از مراسم مذهبی مانند ازدواج، تدفین وختنه توسط تمام اهالی مسلمان آسیای مرکزی حتی کادرهای بالای [[حزب کمونیست]] انجام می شد. امروزه با استقلال این جمهوری ها و آزادی انجام فرایض دینی، علاقه زیادی به قرآن و کتب مذهبی در میان تاجیکان به چشم می خورد. مردم این جمهوری از نظر مذهبی وابستگی عمیقی به ایران دارند و آداب و سنن مذهبی آنان در اغلب موارد منطبق با آداب و سنن مذهبی در ایران است. نام علی علیه السلام در تاجیکستان نام مقدسی است و بیشترین نامی که برای فرزندان ذکور انتخاب می شود، علی می باشد. آنان برای فرزندان ذکور دو قلو تنها نام های حسن و حسین، و برای اناث، فاطمه و زهرا را استفاده می کنند. مراسم نام گذاری فرزندان و درج نام آنان در پشت جلد قرآن مجید، مراسم ازدواج، مراسم تدفین، برگزاری مراسم فوت، ختم و شب هفت و چهلم و سال و نوع عزاداری زنان و غیره به شکل اسلامی ایرانی است.
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۳۹

به علت 70 سال سلطه کمونیسم بر آسیای مرکزی و تاجیکستان و تبلیغات آن‌ها، اعتقادات مذهبی در میان مردم رنگ باخته است. البته افراد سالخورده و میان‌سال از روحیه مذهبی و فرهنگ اسلامی برخوردارند و فرهنگ ایرانی در تمام شؤون زندگی فردی و اجتماعی و خصوصیات اخلاقی آن‌ها متجلی است. به رغم تمام تبلیغات گسترده بر ضد اسلام و آیین آن توسط حکومت کمونیستی، بعضی از مراسم مذهبی مانند ازدواج، تدفین و ختنه توسط تمام ا‌هالی مسلمان آسیای مرکزی حتی کادر‌های بالای حزب کمونیست انجام می‌شد. امروزه با استقلال این جمهوری‌ها و آزادی انجام فرایض دینی، علاقه زیادی به قرآن و کتب مذهبی در میان تاجیکان به چشم می‌خورد. مردم این جمهوری از نظر مذهبی وابستگی عمیقی به ایران دارند و آداب و سنن مذهبی آنان در اغلب موارد منطبق با آداب و سنن مذهبی در ایران است. نام علی علیه السلام در تاجیکستان نام مقدسی است و بیشترین نامی که برای فرزندان ذکور انتخاب می‌‌شود، علی می‌‌باشد. آنان برای فرزندان ذکور دو قلو تن‌ها نام‌های حسن و حسین، و برای اناث، فاطمه و زهرا را استفاده می‌کنند. مراسم نام گذاری فرزندان و درج نام آنان در پشت جلد قرآن مجید، مراسم ازدواج، مراسم تدفین، برگزاری مراسم فوت، ختم و شب هفت و چهلم و سال و نوع عزاداری زنان و غیره به شکل اسلامی ایرانی است[۱].

کتابشناسی

  1. زهریی، حسن (1391). جامعه و فرهنگ تاجیکستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص 247.