معماری معابد و اماکن مذهبی در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == ''معماری معابد و اماکن مذهبی'' == معماری ساختمان معابد باستانی بودایی در چین، یکی از سبک­های معماری­ برجسته­ در این کشور است که از سبک معماری معابد هندی ریشه گرفته است. این نوع از معماری، در عصر سلسله­ی امپراتوری«وِی­شمالی» به اوج شکوفایی و پ...» ایجاد کرد)
 
خط ۱: خط ۱:


== ''معماری معابد و اماکن مذهبی'' ==
[[پرونده:A9b8fea5c753b38cb8d5454c.jpg|بندانگشتی|معماری معابد در چین]]
معماری ساختمان معابد باستانی بودایی در چین، یکی از سبک­های معماری­ برجسته­ در این کشور است که از سبک معماری معابد هندی ریشه گرفته است. این نوع از معماری، در عصر سلسله­ی امپراتوری«وِی­شمالی» به اوج شکوفایی و پیشرفت خود در فرهنگ جامعه­ی فئودالی چین دست یافته و دارای ارزش تاریخی و هنری به­سزایی است. معماران دوران باستان چین، در معماری خود از اندیشه­ی عمیق کیهان شناسی توأم با فلسفه­ی یین و یانگ پیروی می­کردند. لذا، بنای معابد معمولا دارای ساختمان­های چهارگوش مسطح با در نظر گرفتن خط فرضی محوری از جنوب به شمال و با رعایت جدی تقارن و هماهنگی جزء و کل و ترکیبی از بنا و باغ است.
معماری ساختمان معابد باستانی بودایی در [[چین]]، یکی از سبک ­های معماری­ برجسته­ در این کشور است که از سبک معماری معابد هندی ریشه گرفته است. این نوع از معماری، در عصر سلسله­ ی امپراتوری«وِی ­شمالی» به اوج شکوفایی و پیشرفت خود در فرهنگ جامعه­ ی فئودالی [[چین]] دست یافته و دارای ارزش تاریخی و هنری به­ سزایی است. معماران دوران باستان [[چین]]، در معماری خود از اندیشه­ ی عمیق کیهان شناسی توأم با فلسفه­ ی یین و یانگ پیروی می ­کردند. لذا، بنای معابد معمولا دارای ساختمان ­های چهارگوش مسطح با در نظر گرفتن خط فرضی محوری از جنوب به شمال و با رعایت جدی تقارن و هماهنگی جزء و کل و ترکیبی از بنا و باغ است.


تلفیق این دو هنر معماری در معابد باعث شده است که معابد چین دارای محیطی با شکوه و آرام و سرشار از سلیقه و علاقه به طبیعت و محیطی روحانی باشند.
تلفیق این دو هنر معماری در معابد باعث شده است که معابد [[چین]] دارای محیطی با شکوه و آرام و سرشار از سلیقه و علاقه به طبیعت و محیطی روحانی باشند.


در ترکیب معماری معابد باستانی، معمولا دروازه­ی اصلی در مرکز ورودی ساختمان قرار دارد و برج­های زنگوله و طبل در دو طرف چپ و راست راهرو اصلی واقع است و کاخی که روبروی و در وسط واقع شده، کاخ«تیَن­ وان­دیَن» یعنی کاخ پادشاه آسمانی است. در دو طرف چپ و راست ساختمان و در کنار دیوار 4مجسمه­ی عظیم الجثه به­شکل پهلوانان تنومند محافظ دیده می­شوند که نام چینی آن­ها«جین­گان»است. پشت این کاخ، به ترتیب کاخ«ساکیامونی» و بنای محل نگهداری کتاب­ها  و آثار و اشیای مقدس به چشم می­خورد و اتاق آموزشی و استراحی راهبان در دوطرف راهروی اصلی قرار دارد.  
در ترکیب معماری معابد باستانی، معمولا دروازه­ ی اصلی در مرکز ورودی ساختمان قرار دارد و برج ­های زنگوله و طبل در دو طرف چپ و راست راهرو اصلی واقع است و کاخی که روبروی و در وسط واقع شده، کاخ«تیَن­ وان­دیَن» یعنی کاخ پادشاه آسمانی است. در دو طرف چپ و راست ساختمان و در کنار دیوار 4مجسمه ­ی عظیم الجثه به­ شکل پهلوانان تنومند محافظ دیده می­ شوند که نام چینی آن­ها«جین­گان»است. پشت این کاخ، به ترتیب کاخ«ساکیامونی» و بنای محل نگهداری کتاب­ ها  و آثار و اشیای مقدس به چشم می­ خورد و اتاق آموزشی و استراحی راهبان در دوطرف راهروی اصلی قرار دارد.  


معبد«بِی ما»(اسب سفید) در شهر لو­یانگ، که نخستین معبد ساخته شده در عصر سلسله­ی«خَن» است، و کاخ معبد«پوتالا» در شهر لهاسا در مرکز تبت، از نمونه­های بارز معماری­ معابد در چین به­شمار می­روند.
معبد«بِی ما»(اسب سفید) در شهر لو­یانگ، که نخستین معبد ساخته شده در عصر سلسله ­ی«خَن» است، و کاخ معبد«پوتالا» در شهر لهاسا در مرکز تبت، از نمونه ­های بارز معماری­ معابد در [[چین]] به­ شمار می ­روند.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>
 
نیز نگاه کنید به [[هنر در چین]]، [[هنر نقاشی در چین]]، [[هنر خوشنویسی چینی|هنر خوشنویسی چین]]، [[هنر معماری در چین]]
 
= کتابشناسی =

نسخهٔ ‏۱۷ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۴۱

معماری معابد در چین

معماری ساختمان معابد باستانی بودایی در چین، یکی از سبک ­های معماری­ برجسته­ در این کشور است که از سبک معماری معابد هندی ریشه گرفته است. این نوع از معماری، در عصر سلسله­ ی امپراتوری«وِی ­شمالی» به اوج شکوفایی و پیشرفت خود در فرهنگ جامعه­ ی فئودالی چین دست یافته و دارای ارزش تاریخی و هنری به­ سزایی است. معماران دوران باستان چین، در معماری خود از اندیشه­ ی عمیق کیهان شناسی توأم با فلسفه­ ی یین و یانگ پیروی می ­کردند. لذا، بنای معابد معمولا دارای ساختمان ­های چهارگوش مسطح با در نظر گرفتن خط فرضی محوری از جنوب به شمال و با رعایت جدی تقارن و هماهنگی جزء و کل و ترکیبی از بنا و باغ است.

تلفیق این دو هنر معماری در معابد باعث شده است که معابد چین دارای محیطی با شکوه و آرام و سرشار از سلیقه و علاقه به طبیعت و محیطی روحانی باشند.

در ترکیب معماری معابد باستانی، معمولا دروازه­ ی اصلی در مرکز ورودی ساختمان قرار دارد و برج ­های زنگوله و طبل در دو طرف چپ و راست راهرو اصلی واقع است و کاخی که روبروی و در وسط واقع شده، کاخ«تیَن­ وان­دیَن» یعنی کاخ پادشاه آسمانی است. در دو طرف چپ و راست ساختمان و در کنار دیوار 4مجسمه ­ی عظیم الجثه به­ شکل پهلوانان تنومند محافظ دیده می­ شوند که نام چینی آن­ها«جین­گان»است. پشت این کاخ، به ترتیب کاخ«ساکیامونی» و بنای محل نگهداری کتاب­ ها  و آثار و اشیای مقدس به چشم می­ خورد و اتاق آموزشی و استراحی راهبان در دوطرف راهروی اصلی قرار دارد.

معبد«بِی ما»(اسب سفید) در شهر لو­یانگ، که نخستین معبد ساخته شده در عصر سلسله ­ی«خَن» است، و کاخ معبد«پوتالا» در شهر لهاسا در مرکز تبت، از نمونه ­های بارز معماری­ معابد در چین به­ شمار می ­روند.[۱]

نیز نگاه کنید به هنر در چین، هنر نقاشی در چین، هنر خوشنویسی چین، هنر معماری در چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .