لیو گونگ چوان، خوشنویس چینی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۲: خط ۲:
«لیو گونگ چوان» [[خوشنویسان مشهور چین باستان|خوشنویس]] [[سلسله تانگ|عصر تانگ]] بود. وی به خاطر نوشتن کاراکتر­های منظم و مرتب معروف بود. او با به کارگیری ساختار به هم پیوسته­ ی سبک «اویانگ ­شون» و توسعه­ ی حرکت قلم مویِ سبک «[[یان جن چینگ، خوشنویس چینی|یان جِن ­چینگ]]»، سبک خاص لیویِ خود را ابداع کرد. [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] او سبک استخوان دار و توانمند با چارچوبی استوار و حرکاتی قدرتمند بوده، و بر ایده­ ای قوی و ساخت­دار تأکید دارد. کار­های او اغلب به کار «[[یان جن چینگ، خوشنویس چینی|یان جِن­ چینگ]]» ارتباط داده می­ شود. «رگ­ های یان و استخوان لیو» نماد ویژگی اصلی این دو سبک بزرگ نوشتاری قاعده مند [[سلسله تانگ|سلسله­ ی تانگ]] است. لیو هم مثل [[یان جن چینگ، خوشنویس چینی|یان]] خیلی پرکار بود.
«لیو گونگ چوان» [[خوشنویسان مشهور چین باستان|خوشنویس]] [[سلسله تانگ|عصر تانگ]] بود. وی به خاطر نوشتن کاراکتر­های منظم و مرتب معروف بود. او با به کارگیری ساختار به هم پیوسته­ ی سبک «اویانگ ­شون» و توسعه­ ی حرکت قلم مویِ سبک «[[یان جن چینگ، خوشنویس چینی|یان جِن ­چینگ]]»، سبک خاص لیویِ خود را ابداع کرد. [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] او سبک استخوان دار و توانمند با چارچوبی استوار و حرکاتی قدرتمند بوده، و بر ایده­ ای قوی و ساخت­دار تأکید دارد. کار­های او اغلب به کار «[[یان جن چینگ، خوشنویس چینی|یان جِن­ چینگ]]» ارتباط داده می­ شود. «رگ­ های یان و استخوان لیو» نماد ویژگی اصلی این دو سبک بزرگ نوشتاری قاعده مند [[سلسله تانگ|سلسله­ ی تانگ]] است. لیو هم مثل [[یان جن چینگ، خوشنویس چینی|یان]] خیلی پرکار بود.


معروف ترین اثر وی «لوح بتکده­ ی شوانبی»است که داستان استاد مانک دادا[[لیو گونگ چوان، خوشنویس چینی#%20ftn1|(Dada]])، کسی که مقرب امپراتوران [[سلسله تانگ|سلسله­ ی تانگ]] بود را بازگو می­ کند. این لوح سنگی در ماه دوازدهم سال 841 میلادی ساخته شده است. متن لوح به خط [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] معمولی نوشته و حکاکی شده است. در حال حاضر، این لوح در سالن شماره­ ی 2 در موزه ­ی جنگل ستون ­های یاد بود شهر شی­اَن نگهداری می­ شود<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>.
معروف ترین اثر وی «لوح بتکده­ ی شوانبی»است که داستان استاد مانک دادا[[لیو گونگ چوان، خوشنویس چینی#%20ftn1|(Dada]])، کسی که مقرب امپراتوران [[سلسله تانگ|سلسله­ ی تانگ]] بود را بازگو می­ کند. این لوح سنگی در ماه دوازدهم سال 841 میلادی ساخته شده است. متن لوح به خط [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] معمولی نوشته و حکاکی شده است. در حال حاضر، این لوح در سالن شماره­ ی 2 در موزه ­ی جنگل ستون ­های یاد بود شهر شی­اَن نگهداری می‌شود<ref><sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%DA%86%DB%8C%D9%86 چین]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]. جلد سوم، ص. 1155-1156</big></sub></ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
 
[[هنر در چین]]؛ [[هنر خوشنویسی چینی]]؛ [[هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان]]؛ [[خوشنویسان مشهور چین باستان]]
* [[وانگ شی جی، خوشنویس چینی]]    
* [[وانگ شیان جیان، خوشنویس چینی]]
* [[چوسویلیانگ، خوشنویس چینی]]
* [[یان جن چینگ، خوشنویس چینی]]
* [[خوی سو، خوشنویس چینی]]
* [[سوشی، خوشنویس چینی]]
* [[خوانگ تینگ جیان، خوشنویس چینی]]      
* [[جائو گوو، خوشنویس چینی]]        
* [[جائو منگ فو، خوشنویس چینی]]


= کتابشناسی =
= کتابشناسی =

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۲ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۲۸

«لیو گونگ چوان» خوشنویس عصر تانگ بود. وی به خاطر نوشتن کاراکتر­های منظم و مرتب معروف بود. او با به کارگیری ساختار به هم پیوسته­ ی سبک «اویانگ ­شون» و توسعه­ ی حرکت قلم مویِ سبک «یان جِن ­چینگ»، سبک خاص لیویِ خود را ابداع کرد. خوشنویسی او سبک استخوان دار و توانمند با چارچوبی استوار و حرکاتی قدرتمند بوده، و بر ایده­ ای قوی و ساخت­دار تأکید دارد. کار­های او اغلب به کار «یان جِن­ چینگ» ارتباط داده می­ شود. «رگ­ های یان و استخوان لیو» نماد ویژگی اصلی این دو سبک بزرگ نوشتاری قاعده مند سلسله­ ی تانگ است. لیو هم مثل یان خیلی پرکار بود.

معروف ترین اثر وی «لوح بتکده­ ی شوانبی»است که داستان استاد مانک دادا(Dada)، کسی که مقرب امپراتوران سلسله­ ی تانگ بود را بازگو می­ کند. این لوح سنگی در ماه دوازدهم سال 841 میلادی ساخته شده است. متن لوح به خط خوشنویسی معمولی نوشته و حکاکی شده است. در حال حاضر، این لوح در سالن شماره­ ی 2 در موزه ­ی جنگل ستون ­های یاد بود شهر شی­اَن نگهداری می‌شود[۱].

نیز نگاه کنید به

هنر در چین؛ هنر خوشنویسی چینی؛ هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان؛ خوشنویسان مشهور چین باستان

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1155-1156