سینماگران نسل جدید چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == ''سینما گران نسل جدید'' == پس از حادثه<sub>­</sub>ی میدان تیَن اَن­مِن(1989)، نسل جدیدی از فیلم سازان وارد عرصه­ی این صنعت شدند. آن­ها فیلم­هایی ساختند که در داخل چین نمایش داده نمی­شدند، چون دولت از فیلم­هایی با موضوعات خاص حمایت می­کند. در این مقطع...» ایجاد کرد)
 
خط ۱: خط ۱:


== ''سینما گران نسل جدید'' ==
پس از حادثه<sub>­</sub>ی میدان تیَن اَن­مِن(1989)، نسل جدیدی از فیلم سازان وارد عرصه­ی این صنعت شدند. آن­ها فیلم­هایی ساختند که در داخل چین نمایش داده نمی­شدند، چون دولت از فیلم­هایی با موضوعات خاص حمایت می­کند. در این مقطع کمبود تماشاچی با توزیع مجانی فیلم رفع می­شد. در این دوره فیلم­سازان تایوان و هنگ­کنگ و چین با یکدیگر همکاری می­کردند و بودجه­ی تهیه­ی فیلم را هم با کمک یکدیگر تأمین می­کردند. این گروه در سال­های اخیر چند فیلم مطرح به سینمای جهان عرضه کرده­اند. از جمله«قهرمان»در سال2002، «قول» در سال2005  و «ضیافت» در سال 2006که فیلم­های تولید شده برای بازار جهانی بوده اند. «ببر خمیده، اژدهای مخفی» توسط«آنگ لی» ز تایوان کارگردانی شد اما هنرمندان آن از چین و هنگ کنگ بودند. «استودیو جهانی[[سینماگران نسل جدید چین#%20ftn1|[1]]]» که در استان«جه­جیانگ» واقع شده، برای تولید اینگونه فیلم­ها ساخته شد که هالیوود چین یا «چاینا وود» به­شمار می­رود و شهر ممنوعه در آن بازسازی شده است.  
پس از حادثه<sub>­</sub> ی میدان تیَن اَن­مِن(1989)، نسل جدیدی از فیلم سازان وارد عرصه­ ی این صنعت شدند. آن­ها فیلم­ هایی ساختند که در داخل [[چین]] نمایش داده نمی­ شدند، چون دولت از فیلم ­هایی با موضوعات خاص حمایت می­ کند. در این مقطع کمبود تماشاچی با توزیع مجانی فیلم رفع می­ شد. در این دوره فیلم­سازان تایوان و هنگ ­کنگ و [[چین]] با یکدیگر همکاری می ­کردند و بودجه­ ی تهیه ­ی فیلم را هم با کمک یکدیگر تأمین می ­کردند. این گروه در سال­ های اخیر چند فیلم مطرح به سینمای جهان عرضه کرده ­اند. از جمله«قهرمان»در سال2002، «قول» در سال2005  و «ضیافت» در سال 2006که فیلم­ های تولید شده برای بازار جهانی بوده اند. «ببر خمیده، اژدهای مخفی» توسط«آنگ لی» ز تایوان کارگردانی شد اما هنرمندان آن از [[چین]] و هنگ کنگ بودند. «استودیو جهانی[[ورود صنعت سینما در چین#%20ftn7|(Hengdian]])» که در استان«جه­ جیانگ» واقع شده، برای تولید این گونه فیلم ­ها ساخته شد که هالیوود [[چین]] یا «چاینا وود» به­ شمار می ­رود و شهر ممنوعه در آن بازسازی شده است. <ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>
----[[سینماگران نسل جدید چین#%20ftnref1|[1]]] - Hengdian.
 
نیز نگاه کنید به [[هنر در چین]]، [[هنر نقاشی در چین]]، [[موسیقی سنتی چین]]، [[هنر اپرای سنتی چینی]]، [[هنر اپرای سنتی پکن]]، [[صنعت فیلم و سینمای چین]]
 
= کتابشناسی =

نسخهٔ ‏۱۸ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۰۷


پس از حادثه­ ی میدان تیَن اَن­مِن(1989)، نسل جدیدی از فیلم سازان وارد عرصه­ ی این صنعت شدند. آن­ها فیلم­ هایی ساختند که در داخل چین نمایش داده نمی­ شدند، چون دولت از فیلم ­هایی با موضوعات خاص حمایت می­ کند. در این مقطع کمبود تماشاچی با توزیع مجانی فیلم رفع می­ شد. در این دوره فیلم­سازان تایوان و هنگ ­کنگ و چین با یکدیگر همکاری می ­کردند و بودجه­ ی تهیه ­ی فیلم را هم با کمک یکدیگر تأمین می ­کردند. این گروه در سال­ های اخیر چند فیلم مطرح به سینمای جهان عرضه کرده ­اند. از جمله«قهرمان»در سال2002، «قول» در سال2005  و «ضیافت» در سال 2006که فیلم­ های تولید شده برای بازار جهانی بوده اند. «ببر خمیده، اژدهای مخفی» توسط«آنگ لی» ز تایوان کارگردانی شد اما هنرمندان آن از چین و هنگ کنگ بودند. «استودیو جهانی(Hengdian)» که در استان«جه­ جیانگ» واقع شده، برای تولید این گونه فیلم ­ها ساخته شد که هالیوود چین یا «چاینا وود» به­ شمار می ­رود و شهر ممنوعه در آن بازسازی شده است. [۱]

نیز نگاه کنید به هنر در چین، هنر نقاشی در چین، موسیقی سنتی چین، هنر اپرای سنتی چینی، هنر اپرای سنتی پکن، صنعت فیلم و سینمای چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .