برندسازی ملی عربستان سعودی: تفاوت میان نسخهها
صفحهای تازه حاوی « علی اکبر اسدی (هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) برندسازی سازی ملی و تصویر سازی فرهنگی یکی از مفاهیم مهم و کلیدی در عرصه فرهنگی بین المللی در دهه های اخیر محسوب می شود. برندسازی ملی به کاربرد استراتژی های برندسازی شرکت ها برای...» ایجاد کرد |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
برندسازی سازی ملی و تصویر سازی فرهنگی یکی از مفاهیم مهم و کلیدی در عرصه فرهنگی بین المللی در دهه های اخیر محسوب می شود. برندسازی ملی به کاربرد استراتژی های برندسازی شرکت ها برای هر کشور با هدف تأثیرگذاری بر امور خارجی و تعامل بین المللی اشاره دارد. برندسازی ملی به منظور حمایت از حضور و نفوذ یک کشور در عرصه بین الملل، بر ایجاد تصویری جذاب و مثبت از آن کشور تمرکز دارد. به باور سیمون آنهولت، تمام مردم در سراسر جهان، از جمله تک تک ما، تصویری که از کشورها دارند، همان تصویری است که از محصولات و برندهای آن دارند. همه ما چیزهای زیادی را در ذهن مان کنار هم جمع میکنیم؛ از جمله ویژگی های مثبت و منفی. ما به کشورها به صورت یک روایت ساده فکر میکنیم. این نوع شناخت ذهنی، در حوزه ارتباط ملل بر برندسازی ملی تأثیر میگذارد و خصوصیات عمومی میتواند بر شناخت شخصیت و جایگاه یک کشور تأثیر داشته باشد. همچنین برندسازی ملی، تلاش میکند از این تداعی معانی ها به نفع کشور استفاده نماید. همانگونه که کسب و کارها از تبلیغات برای جلب مشتری استفاده میکنند، برندسازی تلاش میکند تا از این فرایند شناخته شدن و دیده شدن به نفع منافع کشور استفاده کند. اهداف خاص کمپینهای برندسازی میتواند با توجه به اولویتهای دولت متفاوت باشد، اما اغلب آنها روی موضوعاتی از جمله جذب سرمایه گذاری خارجی، تسهیل تجارت و به طور کلی تر ایجاد یک تصویر مثبت در خارج از کشور متمرکز میشوند<ref>برندسازی ملی چیست؟، مورخ 22 مهر 1398، قابل بازیابی در<nowiki/>https://brandworld.news</ref>. | |||
برندسازی سازی ملی و تصویر سازی فرهنگی یکی از مفاهیم مهم و کلیدی در عرصه فرهنگی بین المللی در دهه های اخیر محسوب می شود. برندسازی ملی به کاربرد استراتژی های برندسازی شرکت ها برای هر کشور با هدف تأثیرگذاری بر امور خارجی و تعامل بین المللی اشاره دارد. برندسازی ملی به منظور حمایت از حضور و نفوذ یک کشور در عرصه بین الملل، بر ایجاد تصویری جذاب و مثبت از آن کشور تمرکز دارد. به باور سیمون آنهولت، تمام مردم در سراسر جهان، از جمله تک تک ما، تصویری که از کشورها دارند، همان تصویری است که از محصولات و برندهای آن دارند. همه ما چیزهای زیادی را در ذهن مان کنار هم جمع میکنیم؛ از جمله ویژگی های مثبت و منفی. ما به کشورها به صورت یک روایت ساده فکر میکنیم. این نوع شناخت ذهنی، در حوزه ارتباط ملل بر برندسازی ملی تأثیر میگذارد و خصوصیات عمومی میتواند بر شناخت شخصیت و جایگاه یک کشور تأثیر داشته باشد. همچنین برندسازی ملی، تلاش میکند از این تداعی معانی ها به نفع کشور استفاده نماید. همانگونه که کسب و کارها از تبلیغات برای جلب مشتری استفاده میکنند، برندسازی تلاش میکند تا از این فرایند شناخته شدن و دیده شدن به نفع منافع کشور استفاده کند. اهداف خاص کمپینهای برندسازی میتواند با توجه به اولویتهای دولت متفاوت باشد، اما اغلب آنها روی موضوعاتی از جمله جذب سرمایه گذاری خارجی، تسهیل تجارت و به طور کلی تر ایجاد یک تصویر مثبت در خارج از کشور متمرکز میشوند. | |||
[ | در تصویر سنتی از [[عربستان سعودی|عربستان]] شهرت و وجوه نفتی، دینی و کمکهای انسانی و توسعهای عربستان برجسته بوده است. اما در دوره ملک سلمان، رهبران سعودی تلاش کردهاند برداشت سنتی از عربستان را متحول نموده و تصویری نوین و ایجابی از این کشور ارائه دهند. هرچند بخشی از ظرفیتها و سیاستهای پیشین نظام سعودی تداوم یافته، اما تغییرات اساسی در بخش عمدهای از سیاست ها و نوآوری های قابل توجه باعث شده تا برندسازی ملی در عربستان وارد مراحل و شرایط جدیدی شود. در این راستا سند چشم انداز 2030 به عنوان چارچوب کلان و اصلی تلقی می شود که رهبران سعودی سعی کرده اند با پیشبرد و عملیاتی کردن آن، تحولی اساسی در شرایط و تصویر [[عربستان سعودی|عربستان]] ایجاد کنند. از آنجایی که هدف اصلی سند چشم انداز 2030 تنوع بخشی به اقتصاد نفت محور عربستان است، این سند به عنوان تلاشی راهبردی برای تغییر تصویر سنتی [[عربستان سعودی|عربستان]] به عنوان کشوری نفت خیز محسوب میشود. ضمن اینکه سه محور اصلی سند2030 شامل جامعه پویا، اقتصاد شکوفا و ملت بلندپرواز بیانگر تصویر جدید موردنظر رهبران سعودی و طراحی و تلاشی جامع و فراگیر برای تغییر شرایط و تصویر پیشین [[عربستان سعودی|عربستان]] است که هر یک ابعاد خاص خود را دارد. | ||
در | رهبران سعودی در دوره ملک سلمان با اهداف و انگیزه های مختلف درصدد ارائه تصویری جدید از این کشور بوده و تلاشهای متعددی در راستای تصویرسازی و برندسازی از عربستان در حال انجام است. به عبارتی سعودیها به تدریج به این درک رسیده اند که تصویر سنتی دینی- محافظه کارانه و معرفی عربستان به عنوان کشوری نفتی دیگر نمی تواند به توسعه قدرت نرم و افزایش ظرفیت های این کشور کمک چندانی کند. بر این اساس شکل دهی به تصویری نوین و ایجابی با ویژگیهای خاص خود از جمله نمایش عربستان به مثابه کشوری با اقتصاد متنوع، جامعه ای باز و میانه رو و نظام حکمرانی کارآمد و مدرن به عنوان بخش مهمی از تلاش دولتمردان سعودی در دوره ملک سلمان محسوب میشود. در این راستا سیاستهای مختلفی در پیش گرفته شده که هدف از آن، ورود به مرحله جدیدی از برندسازی ملی است که از جمله مهمترین آنها عبارتند از: | ||
* برندسازی اقتصادی و مطرح ساختن عربستان به عنوان کشوری با اقتصاد متنوع؛ | |||
* برندسازی فرهنگی، اصلاحات اجتماعی و نمایش عربستان به مثابه جامعه غیرافراطی و میانه رو؛ | |||
* توسعه گردشگری و برندسازی با میراث فرهنگی؛ | |||
* برندسازی بر اساس توسعه علم و فناوری و؛ | |||
* برندسازی ورزشی<ref>اسدی، علی اکبر ( 1402). برندسازی ملی در عربستان سعودی: ظرفیتها و سیاستهای نوین، ''فصلنامه مطالعات راهبردی،'' 26(3)، ص 124.</ref>. | |||
'''تنوعبخشی و برندسازی اقتصادی در عربستان''' | '''تنوعبخشی و برندسازی اقتصادی در عربستان''' | ||
| خط ۱۵: | خط ۱۶: | ||
بعد از آغاز اجرای سند چشمانداز 2030 تحرکاتی برای افزایش صادرات غیرنفتی و توسعه اقتصاد غیرنفتی در عربستان آغاز شد. در حالی که در دهههای پیشین نیز تلاشهایی برای کاهش اتکای اقتصاد به نفت وجود داشت، چشمانداز 2030 باعث طرح گفتمان و پیشبرد سیاستهایی ملموستر برای تنوعبخشی به اقتصاد شده است. مهمترین وجه سند چشمانداز 2030 جنبه و اهداف اقتصادی آن محسوب میشود. مأموریت اصلی سند چشمانداز 2030 متنوعسازی اقتصاد کشور با توسعه بخش خصوصی و افزایش بهکارگیری نیروها در این بخش است. | بعد از آغاز اجرای سند چشمانداز 2030 تحرکاتی برای افزایش صادرات غیرنفتی و توسعه اقتصاد غیرنفتی در عربستان آغاز شد. در حالی که در دهههای پیشین نیز تلاشهایی برای کاهش اتکای اقتصاد به نفت وجود داشت، چشمانداز 2030 باعث طرح گفتمان و پیشبرد سیاستهایی ملموستر برای تنوعبخشی به اقتصاد شده است. مهمترین وجه سند چشمانداز 2030 جنبه و اهداف اقتصادی آن محسوب میشود. مأموریت اصلی سند چشمانداز 2030 متنوعسازی اقتصاد کشور با توسعه بخش خصوصی و افزایش بهکارگیری نیروها در این بخش است. | ||
تحقق اهداف اقتصادی تصریحشده در سند چشمانداز 2030 و پیشبرد برنامههای درحال''''اجرا میتواند با برندسازی برخی از شرکتها و محصولات تولیدی باعث تقویت تصویر مثبت عربستان در عرصه جهانی شود. در سالهای اخیر برندسازی تجاری و اقتصادی در عربستان با پیشرفتهای مناسبی همراه بوده است. انرژی، ارتباطات، بانکداری، معدن و هوانوردی از جمله اصلیترین حوزههای برندسازی تجاری موفق در این کشور تلقی میشود. برندهای عربستان از ارزش بالایی در خاورمیانه برخوردارند. آرامکو با ارزش برندی 2/45 میلیارد دلار در سال 2023 کماکان ارزشمندترین برند در خاورمیانه بوده است. همچنین شرکت ارتباطات سعودی با ارزش برندی 3/12 میلیارد دلار مهمترین برند ارتباطی در منطقه محسوب میشود. سایر برندهای ارزشمند عربستان نیز شامل بانک الراجحی، بانک ملی سعودی، شرکت معدنی عربستان سعودی یا معادن و شرکتهای هواپیمایی عربستان هستند. در مجموع برندهای تجاری و اقتصادی عربستان در خاورمیانه حضور چشمگیری دارند و بر اساس برخی ارزیابیهای سال 2022، برندهای پیشرو اماراتی و سعودی، ارزش کل خود را در در طول دو سال قبلتر دو برابر نموده و بسیار بیش از سایر برندهای تجاری منطقه رشد | تحقق اهداف اقتصادی تصریحشده در سند چشمانداز 2030 و پیشبرد برنامههای درحال''''اجرا میتواند با برندسازی برخی از شرکتها و محصولات تولیدی باعث تقویت تصویر مثبت عربستان در عرصه جهانی شود. در سالهای اخیر برندسازی تجاری و اقتصادی در عربستان با پیشرفتهای مناسبی همراه بوده است. انرژی، ارتباطات، بانکداری، معدن و هوانوردی از جمله اصلیترین حوزههای برندسازی تجاری موفق در این کشور تلقی میشود. برندهای عربستان از ارزش بالایی در خاورمیانه برخوردارند. آرامکو با ارزش برندی 2/45 میلیارد دلار در سال 2023 کماکان ارزشمندترین برند در خاورمیانه بوده است. همچنین شرکت ارتباطات سعودی با ارزش برندی 3/12 میلیارد دلار مهمترین برند ارتباطی در منطقه محسوب میشود. سایر برندهای ارزشمند عربستان نیز شامل بانک الراجحی، بانک ملی سعودی، شرکت معدنی عربستان سعودی یا معادن و شرکتهای هواپیمایی عربستان هستند. در مجموع برندهای تجاری و اقتصادی عربستان در خاورمیانه حضور چشمگیری دارند و بر اساس برخی ارزیابیهای سال 2022، برندهای پیشرو اماراتی و سعودی، ارزش کل خود را در در طول دو سال قبلتر دو برابر نموده و بسیار بیش از سایر برندهای تجاری منطقه رشد کرده اند<ref>اسدی، علی اکبر ( 1402). برندسازی ملی در عربستان سعودی: ظرفیتها و سیاستهای نوین، ''فصلنامه مطالعات راهبردی،'' 26(3)، ص 125 -126.</ref>. | ||
=== اصلاحات اجتماعی و برندسازی فرهنگی === | |||
در دوره ملک سلمان تغییرات شگرفی در رابطه بین وهابیت و نظام سعودی رخ داد. تضعیف جدی وهابیت و کاهش چشمگیر نهادها و شخصیتهای وهابی یکی از عرصههای اصلی تغییر سیاسی و فرهنگی- اجتماعی در عربستان در دوره سلمان است. کمرنگساختن نقش وهابیت با برنامهها و اقدامات مختلف از تضعیف نقش شورای علمای بزرگ و پلیس مذهبی تا تغییر در متون آموزشی، تأکید بر اسلام میانهرو و همزمان برجستهسازی عناصر ملی در تعریف هویت عربستان به عنوان روندهایی مهم در این راستا محسوب میشود. به خصوص محمدبن سلمان، ولیعهد سعودی با انتقاد از تفسیر فوق محافظهکارانه وهابیون از اسلام و برجستهسازی تفسیری میانهروتر، نقشی کلیدی در روند وهابیتزدایی از عرصه سیاسی و فرهنگی- اجتماعی عربستان در دوره جدید داشته است. در این سالها حکومت سعودی تلاش کرده است ایده «دوره پساوهابی» در عربستان را به خصوص در رسانههای غربی و محافل سیاستگذاری اشاعه دهد. این روایت بر تحول به سوی چارچوب میانهروتر و جامعی از اسلام تأکید دارد و نفوذ وهابیت را کماهمیت جلوه میدهد. لذا برجستهسازی وهابیتزدایی و تأکید بر روایتی میانهرو از اسلام، یکی از محوریترین طراحیها و اقدامات عربستان به منظور برندسازی فرهنگی و ایجاد تصویری نوین از این کشور بوده است. | در دوره ملک سلمان تغییرات شگرفی در رابطه بین وهابیت و نظام سعودی رخ داد. تضعیف جدی وهابیت و کاهش چشمگیر نهادها و شخصیتهای وهابی یکی از عرصههای اصلی تغییر سیاسی و فرهنگی- اجتماعی در عربستان در دوره سلمان است. کمرنگساختن نقش وهابیت با برنامهها و اقدامات مختلف از تضعیف نقش شورای علمای بزرگ و پلیس مذهبی تا تغییر در متون آموزشی، تأکید بر اسلام میانهرو و همزمان برجستهسازی عناصر ملی در تعریف هویت عربستان به عنوان روندهایی مهم در این راستا محسوب میشود. به خصوص محمدبن سلمان، ولیعهد سعودی با انتقاد از تفسیر فوق محافظهکارانه وهابیون از اسلام و برجستهسازی تفسیری میانهروتر، نقشی کلیدی در روند وهابیتزدایی از عرصه سیاسی و فرهنگی- اجتماعی عربستان در دوره جدید داشته است. در این سالها حکومت سعودی تلاش کرده است ایده «دوره پساوهابی» در عربستان را به خصوص در رسانههای غربی و محافل سیاستگذاری اشاعه دهد. این روایت بر تحول به سوی چارچوب میانهروتر و جامعی از اسلام تأکید دارد و نفوذ وهابیت را کماهمیت جلوه میدهد. لذا برجستهسازی وهابیتزدایی و تأکید بر روایتی میانهرو از اسلام، یکی از محوریترین طراحیها و اقدامات عربستان به منظور برندسازی فرهنگی و ایجاد تصویری نوین از این کشور بوده است. | ||
| خط ۴۷: | خط ۴۷: | ||
'''منابع و مآخذ:''' | '''منابع و مآخذ:''' | ||
----[1] | ----[1] | ||
[2] علی اکبر اسدی، برندسازی ملی در عربستان سعودی: ظرفیتها و سیاستهای نوین، فصلنامه مطالعات راهبردی، دوره 26، شماره 3، پاییز 1402، ص 124. | [2] علی اکبر اسدی، برندسازی ملی در عربستان سعودی: ظرفیتها و سیاستهای نوین، فصلنامه مطالعات راهبردی، دوره 26، شماره 3، پاییز 1402، ص 124. | ||
| خط ۷۷: | خط ۷۵: | ||
<nowiki>http://www.irdiplomacy.ir/fa/news/2021313</nowiki> | <nowiki>http://www.irdiplomacy.ir/fa/news/2021313</nowiki> | ||
علی اکبر اسدی (هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) | |||
نسخهٔ ۲۰ ژوئیهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۲۳:۲۲
برندسازی سازی ملی و تصویر سازی فرهنگی یکی از مفاهیم مهم و کلیدی در عرصه فرهنگی بین المللی در دهه های اخیر محسوب می شود. برندسازی ملی به کاربرد استراتژی های برندسازی شرکت ها برای هر کشور با هدف تأثیرگذاری بر امور خارجی و تعامل بین المللی اشاره دارد. برندسازی ملی به منظور حمایت از حضور و نفوذ یک کشور در عرصه بین الملل، بر ایجاد تصویری جذاب و مثبت از آن کشور تمرکز دارد. به باور سیمون آنهولت، تمام مردم در سراسر جهان، از جمله تک تک ما، تصویری که از کشورها دارند، همان تصویری است که از محصولات و برندهای آن دارند. همه ما چیزهای زیادی را در ذهن مان کنار هم جمع میکنیم؛ از جمله ویژگی های مثبت و منفی. ما به کشورها به صورت یک روایت ساده فکر میکنیم. این نوع شناخت ذهنی، در حوزه ارتباط ملل بر برندسازی ملی تأثیر میگذارد و خصوصیات عمومی میتواند بر شناخت شخصیت و جایگاه یک کشور تأثیر داشته باشد. همچنین برندسازی ملی، تلاش میکند از این تداعی معانی ها به نفع کشور استفاده نماید. همانگونه که کسب و کارها از تبلیغات برای جلب مشتری استفاده میکنند، برندسازی تلاش میکند تا از این فرایند شناخته شدن و دیده شدن به نفع منافع کشور استفاده کند. اهداف خاص کمپینهای برندسازی میتواند با توجه به اولویتهای دولت متفاوت باشد، اما اغلب آنها روی موضوعاتی از جمله جذب سرمایه گذاری خارجی، تسهیل تجارت و به طور کلی تر ایجاد یک تصویر مثبت در خارج از کشور متمرکز میشوند[۱].
در تصویر سنتی از عربستان شهرت و وجوه نفتی، دینی و کمکهای انسانی و توسعهای عربستان برجسته بوده است. اما در دوره ملک سلمان، رهبران سعودی تلاش کردهاند برداشت سنتی از عربستان را متحول نموده و تصویری نوین و ایجابی از این کشور ارائه دهند. هرچند بخشی از ظرفیتها و سیاستهای پیشین نظام سعودی تداوم یافته، اما تغییرات اساسی در بخش عمدهای از سیاست ها و نوآوری های قابل توجه باعث شده تا برندسازی ملی در عربستان وارد مراحل و شرایط جدیدی شود. در این راستا سند چشم انداز 2030 به عنوان چارچوب کلان و اصلی تلقی می شود که رهبران سعودی سعی کرده اند با پیشبرد و عملیاتی کردن آن، تحولی اساسی در شرایط و تصویر عربستان ایجاد کنند. از آنجایی که هدف اصلی سند چشم انداز 2030 تنوع بخشی به اقتصاد نفت محور عربستان است، این سند به عنوان تلاشی راهبردی برای تغییر تصویر سنتی عربستان به عنوان کشوری نفت خیز محسوب میشود. ضمن اینکه سه محور اصلی سند2030 شامل جامعه پویا، اقتصاد شکوفا و ملت بلندپرواز بیانگر تصویر جدید موردنظر رهبران سعودی و طراحی و تلاشی جامع و فراگیر برای تغییر شرایط و تصویر پیشین عربستان است که هر یک ابعاد خاص خود را دارد.
رهبران سعودی در دوره ملک سلمان با اهداف و انگیزه های مختلف درصدد ارائه تصویری جدید از این کشور بوده و تلاشهای متعددی در راستای تصویرسازی و برندسازی از عربستان در حال انجام است. به عبارتی سعودیها به تدریج به این درک رسیده اند که تصویر سنتی دینی- محافظه کارانه و معرفی عربستان به عنوان کشوری نفتی دیگر نمی تواند به توسعه قدرت نرم و افزایش ظرفیت های این کشور کمک چندانی کند. بر این اساس شکل دهی به تصویری نوین و ایجابی با ویژگیهای خاص خود از جمله نمایش عربستان به مثابه کشوری با اقتصاد متنوع، جامعه ای باز و میانه رو و نظام حکمرانی کارآمد و مدرن به عنوان بخش مهمی از تلاش دولتمردان سعودی در دوره ملک سلمان محسوب میشود. در این راستا سیاستهای مختلفی در پیش گرفته شده که هدف از آن، ورود به مرحله جدیدی از برندسازی ملی است که از جمله مهمترین آنها عبارتند از:
- برندسازی اقتصادی و مطرح ساختن عربستان به عنوان کشوری با اقتصاد متنوع؛
- برندسازی فرهنگی، اصلاحات اجتماعی و نمایش عربستان به مثابه جامعه غیرافراطی و میانه رو؛
- توسعه گردشگری و برندسازی با میراث فرهنگی؛
- برندسازی بر اساس توسعه علم و فناوری و؛
- برندسازی ورزشی[۲].
تنوعبخشی و برندسازی اقتصادی در عربستان
بعد از آغاز اجرای سند چشمانداز 2030 تحرکاتی برای افزایش صادرات غیرنفتی و توسعه اقتصاد غیرنفتی در عربستان آغاز شد. در حالی که در دهههای پیشین نیز تلاشهایی برای کاهش اتکای اقتصاد به نفت وجود داشت، چشمانداز 2030 باعث طرح گفتمان و پیشبرد سیاستهایی ملموستر برای تنوعبخشی به اقتصاد شده است. مهمترین وجه سند چشمانداز 2030 جنبه و اهداف اقتصادی آن محسوب میشود. مأموریت اصلی سند چشمانداز 2030 متنوعسازی اقتصاد کشور با توسعه بخش خصوصی و افزایش بهکارگیری نیروها در این بخش است.
تحقق اهداف اقتصادی تصریحشده در سند چشمانداز 2030 و پیشبرد برنامههای درحالاجرا میتواند با برندسازی برخی از شرکتها و محصولات تولیدی باعث تقویت تصویر مثبت عربستان در عرصه جهانی شود. در سالهای اخیر برندسازی تجاری و اقتصادی در عربستان با پیشرفتهای مناسبی همراه بوده است. انرژی، ارتباطات، بانکداری، معدن و هوانوردی از جمله اصلیترین حوزههای برندسازی تجاری موفق در این کشور تلقی میشود. برندهای عربستان از ارزش بالایی در خاورمیانه برخوردارند. آرامکو با ارزش برندی 2/45 میلیارد دلار در سال 2023 کماکان ارزشمندترین برند در خاورمیانه بوده است. همچنین شرکت ارتباطات سعودی با ارزش برندی 3/12 میلیارد دلار مهمترین برند ارتباطی در منطقه محسوب میشود. سایر برندهای ارزشمند عربستان نیز شامل بانک الراجحی، بانک ملی سعودی، شرکت معدنی عربستان سعودی یا معادن و شرکتهای هواپیمایی عربستان هستند. در مجموع برندهای تجاری و اقتصادی عربستان در خاورمیانه حضور چشمگیری دارند و بر اساس برخی ارزیابیهای سال 2022، برندهای پیشرو اماراتی و سعودی، ارزش کل خود را در در طول دو سال قبلتر دو برابر نموده و بسیار بیش از سایر برندهای تجاری منطقه رشد کرده اند[۳].
اصلاحات اجتماعی و برندسازی فرهنگی
در دوره ملک سلمان تغییرات شگرفی در رابطه بین وهابیت و نظام سعودی رخ داد. تضعیف جدی وهابیت و کاهش چشمگیر نهادها و شخصیتهای وهابی یکی از عرصههای اصلی تغییر سیاسی و فرهنگی- اجتماعی در عربستان در دوره سلمان است. کمرنگساختن نقش وهابیت با برنامهها و اقدامات مختلف از تضعیف نقش شورای علمای بزرگ و پلیس مذهبی تا تغییر در متون آموزشی، تأکید بر اسلام میانهرو و همزمان برجستهسازی عناصر ملی در تعریف هویت عربستان به عنوان روندهایی مهم در این راستا محسوب میشود. به خصوص محمدبن سلمان، ولیعهد سعودی با انتقاد از تفسیر فوق محافظهکارانه وهابیون از اسلام و برجستهسازی تفسیری میانهروتر، نقشی کلیدی در روند وهابیتزدایی از عرصه سیاسی و فرهنگی- اجتماعی عربستان در دوره جدید داشته است. در این سالها حکومت سعودی تلاش کرده است ایده «دوره پساوهابی» در عربستان را به خصوص در رسانههای غربی و محافل سیاستگذاری اشاعه دهد. این روایت بر تحول به سوی چارچوب میانهروتر و جامعی از اسلام تأکید دارد و نفوذ وهابیت را کماهمیت جلوه میدهد. لذا برجستهسازی وهابیتزدایی و تأکید بر روایتی میانهرو از اسلام، یکی از محوریترین طراحیها و اقدامات عربستان به منظور برندسازی فرهنگی و ایجاد تصویری نوین از این کشور بوده است.
در سالهای پس از 2015، در چارچوب سند چشمانداز 2030 و در راستای شکلدهی به جامعهای پویا و باز، اصلاحات فرهنگی- اجتماعی مهمی در عربستان آغاز شد. هدف اصلی این اصلاحات تغییر تصویر سنتی و محافظهکارانه از جامعه و شکلدهی به تصویری مدرن و پویا از جامعه عربستان تلقی میشود. در این راستا اصلاحات در حوزه زنان به عنوان محور اصلی اصلاحات فرهنگی و اجتماعی در دوره ملک سلمان بوده و به خصوص محمدبن سلمان با رهبری این اصلاحات درصدد است خود را به عنوان رهبری مترقی و پیشرو در عرصه جهانی مطرح نماید. مهمترین اصلاحاتی که در حوزه زنان در دوره ملک سلمان صورت گرفته عبارتند از: اعطای حق رانندگی به زنان؛ اجازه ورود زنان به ورزشگاهها؛ افزایش مشارکت زنان در بازار کار و فرصتهای شغلی بیشتر؛ دستیابی زنان به خدمات آموزشی و درمانی بدون همراهی مردان؛ اصلاح قانون خانواده و اجازه سفر خارجی به زنان بدون همراهی مردان؛ حضور زنان در مناصب عالی مدیریتی و سیاسی نظیر برعهدهگرفتن برخی پستهای دیپلماتیک؛ کاهش سختگیریهای مذهبی در مورد زنان و فعالیتهای هنری آزاد نظیر موسیقی؛ آزادی پوشش و افزایش حضور اجتماعی زنان. [4]
توجه به ابتکارات و برنامههای فرهنگی جدید از جمله با ایجاد یازده شورای فرهنگی جدید ذیل وزارت فرهنگ از دیگر سیاستهای سعودیها برای برندسازی فرهنگی بوده است. ایجاد کمیسیونهای میراث فرهنگی، فیلم، موسیقی و مد و برگزاری جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی مختلف در این راستا قابل توجه است. همچنین راهاندازی و توسعه بخش سرگرمی و تفریحات در عربستان و هدفگذاری برای افزایش هزینه سرگرمی خانوارها از 9/2درصد به 6درصد در سبد هزینههای خانوار در چارچوب اهداف سند چشمانداز نیز یکی دیگر از سیاستهای کلیدی در این عرصه است. ضمن اینکه مقامات سعودی در عرصه سینما و فیلمسازی نیز سرمایهگذاریهای مهمی انجام داده و تلاش کردهاند با تبدیلکردن عربستان به مقصدی مناسب برای فیلمسازی بینالمللی و جذب شرکتهای فیلمسازی برجسته برای ساخت فیلمهای مشترک به کانون رسانه و تولید فیلم در منطقه تبدیل شوند. [5]
برندسازی عربستان سعودی در عرصه علم و فناوری
در راستای ایجاد تصویر مثبت از کشور و ارتقای اعتبار در عرصه نظام بینالملل، عربستان سعودی در تلاش است تا با تعریف خود بهعنوان جامعهای مبتنی بر دانش نشان دهد که کشوری است پیشرو در زمینه هوش مصنوعی و فناوریهای نوین. در راستای تعریف خود بهعنوان کشوری پیشرو در عرصه هوش مصنوعی و فناوریهای نوین، عربستان سعودی در سال ۲۰۲۰ اجلاس جهانی برای هوش مصنوعی را که در آن تصمیمگیرندگان، کارشناسان و متخصصان شرکتهای فناوری گرد هم آمده بودند برگزار نمود. این کشور همچنین در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی، میزبان دومین دوره اجلاس جهانی هوش مصنوعی در ریاض بود. در این نشست صدها نماینده از شرکتهای فناوری، استارتاپها، سرمایهگذاران، کارآفرینان و چهرههای دانشگاهی گرد هم آمدند تا درباره آینده هوش مصنوعی گفتگو و مذاکره کنند. عربستان سعودی همچنین مجمع جهانی امنیت سایبری را در ریاض تأسیس نموده است که هدف آن بهرهبرداری از پتانسیل فضای سایبری و حمایت از تلاشهای جهانی برای ارتقای امنیت سایبری است. این مؤسسه هر سال میزبان مجمع جهانی امنیت سایبری است که متخصصان و تصمیمگیرندگان را از سراسر جهان گرد هم میآورد تا درباره راههای مقابله با آسیبها و درعینحال استفاده حداکثری از فضای سایبری مذاکره و مبادله کنند. افزون بر جشنواره بازیهای الکترونیکی گیمر هشت که یکی از بزرگترین نمایشگاههای بازیهای رایانهای در جهان است؛ نمایشگاه فنّاوری لیپ به میزبانی عربستان سعودی یکی از بزرگترین رویداد فناوری جهان در چند سال گذشته بوده است. شرکتهای حاضر در این رویداد، دستاوردهای خود را در زمینه هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، بلاکچین، امنیت سایبری، توسعه وب و اپلیکیشنهای تلفن همراه، تجارت الکترونیک، خدمات داده به نمایش گذاشته بودند.[6]
راهبرد عربستان سعودی در زمینه هوش مصنوعی و فناوریهای نوین مطرح نمودن برند این کشور بهعنوان یکی از بازیگران پیشرو در خط مقدم تحقیق و توسعه این فنّاوریها، تعریف این کشور بهعنوان یکی از مراکز جهانی این فناوریها و تثبیت برند خود بهعنوان بزرگترین بازار و اقتصاد دیجیتال در خاورمیانه و شمال آفریقا است. در جهانی که پتانسیل هوش مصنوعی منجر به رقابت شدید بین کشورها در زمینه این فنّاوری شده است، عربستان سعودی در تلاش است تا برند ملی خود در این عرصه را بهعنوان کشوری که خواهان توسعه هوش مصنوعی برای آینده بهتر و از بین بردن شکاف دیجیتالی که بین کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه وجود دارد مطرح نماید. بر این مبنا شعار اجلاس هوش مصنوعی که در سال ۲۰۲۰ در عربستان سعودی برگزار شد “هوش مصنوعی به نفع بشریت با هدف ایجاد آینده بهتر برای همه” بود.[7]
توسعه گردشگری و برندسازی با میراث فرهنگی
توسعه بخش گردشگری و برجستهسازی میراث فرهنگی عربستان یکی دیگر از سیاستهای کلیدی سعودیها برای برندسازی ملی در دوره ملک سلمان محسوب میشود. توسعه گردشگری یکی از اهداف مهم چشمانداز 2030 است و رهبران سعودی در تلاشند سهم گردشگری را در تولید ناخالص داخلی از سه درصد به ده درصد تا سال 2030 ارتقا دهند. در این راستا وزارت گردشگری، سازمان گردشگری و صندوق توسعه گردشگری به عنوان سه نهاد کلیدی هستند که برای تحقق اهداف و برنامههای این حوزه نقشآفرینی میکنند. به خصوص سازمان گردشگری به عنوان نهادی که در سال 2020 تأسیس شد، نقشی کلیدی در ارتقای گردشگری در عربستان دارد و هدف آن تبدیلکردن این کشور به مقصدی ایمن، پویا و متنوع برای گردشگران از سراسر جهان است. جذب گردشگران خارجی نه تنها به تنوعبخشی به اقتصاد سعودی کمک میکند، بلکه به عنوان مجرای مهمی برای ارتباط بیشتر جهان با عربستان و شکلدهی به تصویری نوین و ایجابی از این کشور عمل خواهد کرد. بر این اساس با وجود میزبانی عربستان از حجاج و گردشگران مذهبی برای دهههای متوالی، در شرایط جدید برای توسعه بخش غیرمذهبی یا تفریحی گردشگری نیز تلاشهای جدیدی در حال انجام است. به خصوص آغاز برنامه ویزای توریستی از سال 2019، برای گردشگران خارجی این امکان را فراهم ساخت که از اماکن تاریخی و باستانی، منظرهها و چشماندازهای عربستان بازدید نموده و از میزبانی سعودیها بهرهمند شوند. [8]
دولت عربستان به منظور برجستهسازی میراث فرهنگی خود و جذب گردشگران به ابتکارات و طرحهای مختلفی متوسل شده است که از جمله عبارتند از: برجستهسازی اماکن تاریخی و فرهنگی مانند شهر باستانی العولاء؛ سرمایهگذاری بر زیرساختها و جذابیتهای گردشگری مانند ساخت اقامتگاههایی در ساحل دریای سرخ به منظور ایجاد تجارب لوکس و خوشگذرانی برای گردشگران؛ اجرای پروژههای کلانی مانند پروژه دریای سرخ، نمادگرهای العولاء، توسعه میراث فرهنگی درعیه و نئوم؛ گشایش اماکن میراث فرهنگی جهانی یونسکو؛ راهاندازی سیستم ویزای الکترونیکی برای شهروندان 49 کشور و همکاری با شرکای بینالمللی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری. در مورد آخر حکومت عربستان با شرکای برجسته بینالمللی مانند آژانس فرانسوی توسعه و ارتقای گردشگری و یا برخی طرفها در یونان همکاری داشته که از جمله شامل سرمایهگذاری میلیاردها دلاری در پروژههایی مانند توسعه العولاء است. [9]
برندسازی ورزشی و توسعه قدرت نرم
برندسازی ورزشی یکی دیگر از عرصههای مهم عربستان برای توسعه قدرت نرم و ایجاد برند ملی مثبت و متمایز محسوب میشود. عربستان با بهکارگیری راهبردهای مختلف تلاش میکند از ورزش برای ارتقای شهرت جهانی خود، جذب گردشگران و سرمایه خارجی و در نهایت ایجاد تصویری مثبت از خود به عنوان کشوری آیندهنگر و ورزشدوست استفاده کند. در این راستا میتوان به سرمایهگذاریها، سیاستها و اقدامات مختلفی اشاره کرد که سعودیها از آن برای برندسازی استفاده میکنند. از جمله مهمترین این اقدامات و سیاستهای دولت سعودی عبارتند از: میزبانی از رویدادهای ورزشی بینالمللی به منظور بهرخکشیدن امکانات و توانمندیهای داخلی مانند برگزاری مسابقات فرمول ئی، رالی داکار و تبدیلکردن عربستان به مقصدی برای رویدادهای ورزشی برجسته؛ سرمایهگذاری در باشگاههای ورزشی و خرید یا حمایت از باشگاههای ورزشی معروف مانند نیوکاسل یونایتد؛ برجستهسازی رویدادهای ورزشی محلی مانند فوتبال و گلف و حتی به تصویرکشیدن برخی ورزشهای سنتی مانند مسابقات شترسواری؛ حمایت از حضور و مشارکت گستردهتر زنان در ورزش و برگزاری لیگهای ورزشی برای زنان؛ ورود به همکاریهای ورزشی از جمله با اسپانیا در خصوص لالیگا.[10] در این میان جذب چهرههای فوتبالی برجسته مانند رونالدو با سرمایهگذاریهای جدی، از همه پرسر و صداتر بوده است. روندی که به نظر میرسد با تأسیس شرکت سرمایهگذاری ورزشی در سالهای آتی همچنان ادامه خواهد داشت.
یکی از ابزارهای در اختیار عربستان بهرهمندی از لیگ فوتبالی است که تیمهای آن نه تنها در میان کشورهای منطقه، که حتی در سطح آسیا نیز افتخارات متعدد کسب کرده اند. به همین دلیل در سطح قاره کهن تیمهای باشگاهی عربستانی شناخته شدهاند؛ اما اکنون نوبت آن فرارسیده است که فوتبال عربستان بتواند در سطح جهانی خود را نشان دهد. ریاض با سرمایهگذاری وسیع بر روی فوتبال توانسته است به هر قیمتی فوتبال خود را در معرض دید جهانیان قرار دهد .عربستان کار خود را با انتقال یکی از پرافتخارترین و گران قیمت ترین بازیکن حال حاضر دنیای فوتبال یعنی کریستیانو رونالدو آغاز کرد. با این اقدام، تمامی سرها به سمت خاورمیانهای چرخید که تنها تصویر و درک از آن در جنگ، نفت و ثروت عظیم آن، نقض حقوق بشر، دخالتها، درگیری ها و اختلافات قبیله ای در حاکمیت، تروریسم و ... خلاصه می شد. این وضعیت جدیدی در میان کشورهای متمول عربی به شمار می رود. تا قبل از این، شیوخ کشورهای حاشیه خلیج فارس عادت به خرید تیمهای بزرگ فوتبالی داشتند مانند منچسترسیتی و پاریس سن ژرمن؛ اما حالا خرید بازیکنان و تقویت فوتبال محلی نیز به آن افزوده شده است.[11]
در مجموع ارزیابی جایگاه عربستان در میان کشورهای جهان به لحاظ برندسازی نشان میدهد که این کشور به تدریج در حال بهبود وضعیت خود در این عرصه است، اما روند رشد رتبه عربستان کند بوده و سعودیها همچنان از کشورهایی مانند قطر و امارات عربی متحده در همسایگی خود رتبه بهتری ندارند. به نظر میرسد این وضعیت بیش از هر چیز از این واقعیت ناشی میشود که دولت عربستان دیرتر از این دو کشور اقدامات و تلاشهای خود در عرصه برندسازی را آغاز کرده است. تلاشهای رهبران سعودی برای برندسازی به خصوص از زمان اجرای برنامههای سند چشمانداز 2030 برجسته شده و به نظر میرسد با موفقیت دولت در پیشبرد برنامههای این سند، وضعیت عربستان در رتبهبندیهای برندسازی در عرصه جهانی با برخی پیشرفتها همراه بوده است. با این حال توجه به موانع و چالشهای پیشروی عربستان برای تحقق اهداف خود در عرصه برندسازی ملی ضروری است.
منابع و مآخذ:
[1]
[2] علی اکبر اسدی، برندسازی ملی در عربستان سعودی: ظرفیتها و سیاستهای نوین، فصلنامه مطالعات راهبردی، دوره 26، شماره 3، پاییز 1402، ص 124.
[3] همان، صص 125-126.
[4] Rizvi, Lubna Javed & Zahid Hussain (2022), "Empowering woman through legal reforms-evidence from Saudi Arabian context", International Journal of Law and Management, Vol. 64 No. 2, pp 137-149.
[5] Alhussein, Eman) 2022(, Saudi Arabia’s Nation-Branding Strategy, Arab Gulf States Institute in Washington, PP.4-7, available at: https://agsiw.org/wp-content/uploads/2022/06/Alhussein_Soft-power-1.pdf.
[6] محمد نصیرزاده، رویکرد عربستان برای تقویت برند ملی خود در نظام بینالملل، ( 18 اردیبهشت 1403)، قابل بازیابی در:
https://iiwfs.com
[7] همان.
[8] Vision 2030 (2023), Tourism & Heritage, available at: https://www.vision2030.gov.sa/en/progress/tourism-heritage/
[9] BHAT, DIVSHA )2023(, From ancient history to modern luxury, Saudi Arabia’s tourism offerings continue to expand,( MAY 3, 2023), available at: https://gulfbusiness.com/saudi-arabias-tourism-offerings-to-expand/
[10] Alhussein, OP.CIT.
[11] محمد عرف، برندسازی ورزشی عربستان سعودی، (30 مرداد 1402)، قابل بازیابی در:
http://www.irdiplomacy.ir/fa/news/2021313
علی اکبر اسدی (هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
- ↑ برندسازی ملی چیست؟، مورخ 22 مهر 1398، قابل بازیابی درhttps://brandworld.news
- ↑ اسدی، علی اکبر ( 1402). برندسازی ملی در عربستان سعودی: ظرفیتها و سیاستهای نوین، فصلنامه مطالعات راهبردی، 26(3)، ص 124.
- ↑ اسدی، علی اکبر ( 1402). برندسازی ملی در عربستان سعودی: ظرفیتها و سیاستهای نوین، فصلنامه مطالعات راهبردی، 26(3)، ص 125 -126.