پرش به محتوا

نفوذ يهوديان آرژانتينی در ساختار قدرت: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
Shekvati (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
با توجّه به احساس تنفّر و ترس سنّتی از قدرت یافتن [[یهودیان آرژانتین|یهودیان]] در جوامع سنّتی که ناشی از عملکرد ریاکارانه آن‌ها در به انقیاد کشیدن اقتصادی جوامع دیگر می باشد، وجود عقاید تفاخری مبتنی بر نژادپرستی یهودی و برتری آن قوم بر سایر اقوام نیز بر این احساس دامن زده است. این قوم از ویژگی انطباق پذیری و فرهنگ پذیری برخوردار نیست و به کلنیسازی و ایجاد جوامع بسته روی آورده است. لیکن این انزواگری فرهنگی و قومی موجب نشده است تا نخبگان این قوم از رخنه در کانون های قدرت غافل شوند. یهودیان برای رخنه و نفوذ در ارکان جوامع از سه طریق، اقتصادی، رسانهای و سیاسی اقدام مینمایند و با اقدامات زنجیرهای خود کنترل کانون های قدرت را به طور آشکار و پنهان در اختیار میگیرند. به همین دلیل شاهد آن هستیم که یهودیان کلیهی مراکز رسانهای ملّی غالب کشورها و رسانه های بین المللی را در کنار نهادهای [[مالی]] و پولی دنیا در کنترل خود گرفته و از امکانات آن در جهت تقویت نژادپرستانه یهودی (صهیونیست) بهرهبرداری مینمایند. عملکرد جوامع [[یهودیان آرژانتین|یهودیان]] در [[آرژانتین]] برای کنترل کانون های قدرت در سه مرحله اجرا شده است<ref>Rein, R (2010). Argentine Jews Or Jewish Argentines, Essays on Ethnicity, Identity and diaspora. Netherlands, Koninklijke: Brill NV incorporates the imprints Brill. P58.</ref>.
باتوجّه به احساس تنفّر و ترس سنّتی از قدرت یافتن یهودیان در جوامع سنّتی که ناشی از عملکرد ریاکارانه آن‌ها در به انقیاد کشیدن اقتصادی جوامع دیگر می‌باشد، وجود عقاید تفاخری مبتنی بر نژادپرستی یهودی و برتری آن قوم بر سایر اقوام نیز بر این احساس دامن زده است. این قوم از ویژگی انطباق پذیری و فرهنگ پذیری برخوردار نیست و به کلنیسازی و ایجاد جوامع بسته روی آورده است. لیکن این انزواگری فرهنگی و قومی موجب نشده است تا نخبگان این قوم از رخنه در کانون‌های قدرت غافل شوند. یهودیان برای رخنه و نفوذ در ارکان جوامع از سه طریق، اقتصادی، رسانه‌ای و سیاسی اقدام مینمایند و با اقدامات زنجیرهای خود کنترل کانون‌های قدرت را به طور آشکار و پنهان در اختیار میگیرند. به همین دلیل شاهد آن هستیم که یهودیان کلیه‌ی مراکز رسانه‌ای ملّی غالب کشورها و رسانه‌های بین‌المللی را در کنار نهادهای مالی و پولی دنیا در کنترل خود گرفته و از امکانات آن در جهت تقویت نژادپرستانه یهودی (صهیونیست) بهره‌برداری می‌نمایند. عملکرد جوامع یهودیان در [[آرژانتین]] برای کنترل کانون‌های قدرت در سه مرحله اجرا شده است<ref>Rein, R (2010). Argentine Jews Or Jewish Argentines, Essays on Ethnicity, Identity and diaspora. Netherlands, Koninklijke: Brill NV incorporates the imprints Brill. P58.</ref>.


با کشف قارّه [[آمریکا]]، با توجّه به مساعد بودن زمینه برای استقرار [[یهودیان آرژانتین|یهودیان]] در سرزمین های تازه اکتشاف شده، موج اوّلین مهاجرت برای استقرار جمعیت و تصاحب زمین آغاز میشود.
با کشف قارّه [[آمریکا]]، با توجّه به مساعد بودن زمینه برای استقرار یهودیان در سرزمین‌های تازه اکتشاف شده، موج اوّلین مهاجرت برای استقرار جمعیت و تصاحب زمین آغاز میشود.


پس از استقرار اوّلیه و همزمان با موج دوم، نهادسازی یهودی آغاز می شود. در این دوره نهادها به صورت حمایتی برای حلّ مشکلات ناشی از استقرار آغاز و در ادامه نهادهای آموزشی و هویت سازی آغاز می گردد و ایجاد مدارس و مراکز مذهبی و کنیسه ها تأسیس می شود.
پس از استقرار اوّلیه و همزمان با موج دوم، نهادسازی یهودی آغاز میشود. در این دوره نهادها به صورت حمایتی برای حلّ مشکلات ناشی از استقرار آغاز و در ادامه نهادهای آموزشی و هویت‌سازی آغاز می‌گردد و ایجاد مدارس و مراکز مذهبی و کنیسه‌ها تأسیس میشود.
 
روند مداخله در صحنه سیاسی و اقتصادی آغاز میشود. در ربع اوّل قرن بیستم، طبقه متوسّط در جامعه یهودیان [[آرژانتین]]، طبقهی تحصیل‌کرده و صاحب نفوذ، نهادهای اجتماعی با کارکرد سیاسی و سرانجام بنیاد دایا به عنوان مرکز سیاسی و هماهنگ کننده کلّیه انجمن‌‍های یهودی شکل میگیرد. در این دوره با تأسیس کشور جعلی اسرائیل به عنوان سرزمین مادری یهودیان و قبلهی آرمانی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و برقراری روابط سیاسی بین [[آرژانتین]] و اسرائیل دور جدیدی از حضور قدرتمند یهودیان در [[آرژانتین]] شکل میگیرد<ref>التریکی، حسین (1353). صهیونیسم در [./آرژانتین آرژانتین]. ترجمهٔ علی منتظمی، تهران: بعثت. ص61.</ref>.


روند مداخله در صحنه سیاسی و اقتصادی آغاز می شود. در ربع اوّل قرن بیستم، طبقه متوسّط در جامعه یهودیان [[آرژانتین]]، طبقه تحصیل کرده و صاحب نفوذ، نهادهای اجتماعی با کارکرد سیاسی و سرانجام بنیاد دایا به عنوان مرکز سیاسی و هماهنگ کننده کلّیه انجمن های یهودی شکل می گیرد. در این دوره با تأسیس کشور جعلی اسرائیل به عنوان سرزمین مادری یهودیان و قبله آرمانی صهیونیستی در سرزمین های اشغالی فلسطین و برقراری روابط سیاسی بین [[آرژانتین]] و اسرائیل دور جدیدی از حضور قدرتمند یهودیان در [[آرژانتین]] شکل میگیرد<ref>التریکی، حسین (1353). صهیونیسم در [[آرژانتین]]. ترجمهٔ علی منتظمی، تهران: بعثت. ص61.</ref>.
==نیز نگاه کنید به==
==نیز نگاه کنید به==
[[گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی آرژانتین]]؛ [[جامعه و نظام اجتماعی آرژانتین]]
[[گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی آرژانتین]]؛ [[جامعه و نظام اجتماعی آرژانتین]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۵ سپتامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۳:۳۷

باتوجّه به احساس تنفّر و ترس سنّتی از قدرت یافتن یهودیان در جوامع سنّتی که ناشی از عملکرد ریاکارانه آن‌ها در به انقیاد کشیدن اقتصادی جوامع دیگر می‌باشد، وجود عقاید تفاخری مبتنی بر نژادپرستی یهودی و برتری آن قوم بر سایر اقوام نیز بر این احساس دامن زده است. این قوم از ویژگی انطباق پذیری و فرهنگ پذیری برخوردار نیست و به کلنیسازی و ایجاد جوامع بسته روی آورده است. لیکن این انزواگری فرهنگی و قومی موجب نشده است تا نخبگان این قوم از رخنه در کانون‌های قدرت غافل شوند. یهودیان برای رخنه و نفوذ در ارکان جوامع از سه طریق، اقتصادی، رسانه‌ای و سیاسی اقدام مینمایند و با اقدامات زنجیرهای خود کنترل کانون‌های قدرت را به طور آشکار و پنهان در اختیار میگیرند. به همین دلیل شاهد آن هستیم که یهودیان کلیه‌ی مراکز رسانه‌ای ملّی غالب کشورها و رسانه‌های بین‌المللی را در کنار نهادهای مالی و پولی دنیا در کنترل خود گرفته و از امکانات آن در جهت تقویت نژادپرستانه یهودی (صهیونیست) بهره‌برداری می‌نمایند. عملکرد جوامع یهودیان در آرژانتین برای کنترل کانون‌های قدرت در سه مرحله اجرا شده است[۱].

با کشف قارّه آمریکا، با توجّه به مساعد بودن زمینه برای استقرار یهودیان در سرزمین‌های تازه اکتشاف شده، موج اوّلین مهاجرت برای استقرار جمعیت و تصاحب زمین آغاز میشود.

پس از استقرار اوّلیه و همزمان با موج دوم، نهادسازی یهودی آغاز میشود. در این دوره نهادها به صورت حمایتی برای حلّ مشکلات ناشی از استقرار آغاز و در ادامه نهادهای آموزشی و هویت‌سازی آغاز می‌گردد و ایجاد مدارس و مراکز مذهبی و کنیسه‌ها تأسیس میشود.

روند مداخله در صحنه سیاسی و اقتصادی آغاز میشود. در ربع اوّل قرن بیستم، طبقه متوسّط در جامعه یهودیان آرژانتین، طبقهی تحصیل‌کرده و صاحب نفوذ، نهادهای اجتماعی با کارکرد سیاسی و سرانجام بنیاد دایا به عنوان مرکز سیاسی و هماهنگ کننده کلّیه انجمن‌‍های یهودی شکل میگیرد. در این دوره با تأسیس کشور جعلی اسرائیل به عنوان سرزمین مادری یهودیان و قبلهی آرمانی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و برقراری روابط سیاسی بین آرژانتین و اسرائیل دور جدیدی از حضور قدرتمند یهودیان در آرژانتین شکل میگیرد[۲].

نیز نگاه کنید به

گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی آرژانتین؛ جامعه و نظام اجتماعی آرژانتین

کتابشناسی

  1. Rein, R (2010). Argentine Jews Or Jewish Argentines, Essays on Ethnicity, Identity and diaspora. Netherlands, Koninklijke: Brill NV incorporates the imprints Brill. P58.
  2. التریکی، حسین (1353). صهیونیسم در [./آرژانتین آرژانتین]. ترجمهٔ علی منتظمی، تهران: بعثت. ص61.

منبع اصلی

خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ آرژانتین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص.112-113.

نویسنده مقاله

احمدرضا خیرمند