سنت جادو و جادوگری در سیرالئون: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
یکی از | یکی از شاخصترین سنتهای مردم [[سیرالئون]] اعتقاد آنها به [[سنت جادو و جادوگری در سیرالئون|جادو و جادوگری]] است. عموم مردم این کشور اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان آیینهای سنتی بر اساس سنتهای بر جای مانده از اجداد و پیشینیان خود به [[سنت جادو و جادوگری در سیرالئون|جادو و جادوگری]] اعتقاد دارند که البته در این میان پیروان آیینهای سنتی [[سنت جادو و جادوگری در سیرالئون|جادو]] را بخشی از زندگی خود میدانند. [[سنت جادو و جادوگری در سیرالئون|جادو و جادوگری]] در کشور [[سیرالئون]] به عبارت کلی یکی از شیوههای تجلّی و بروز قدرت است و جادوگران و افرادی که مدعی ارتباط با عالم ارواح میباشند در نزد مردم و حتی رؤسای [[اقوام و قبایل سیرالئون|قبایل]] از احترام زیادی برخوردارند و جدای از افراد عامی و بیسواد، حتی دانش آموختگان دانشگاهها و مقامات عالی رتبه کشوری و لشکری نیز در بسیاری از موارد و برای رفع مشکلات خود به جادوگران مراجعه مینمایند. جادوگران تحت عناوینی نظیر «پزشک جادوگر»، «پیشگو»، و «شفا دهنده» بخشی از زندگی مردم به شمار میروند و در مواقع بروز سختی و مشکلات ملجأ و پناهگاه مردم شهری و روستایی محسوب میگردند. در این کشور نیز نظیر دیگر کشورهای آفریقای سیاه، دو نوع جادوگر وجود دارد که شامل جادوگران شرور و موذی و پزشک جادوگران است. جادوگران شرور افرادی ترسناک میباشند که با ارواح شریر در ارتباط بوده و معمولاً در مکانهایی دور از انظار عمومی و در قلب کلبههای جنگلی زندگی میکنند. این قبیل جادوگران عمدتاً پیرزنانی زشت روی و ترشرو هستند که از طریق ارتباط با ارواح موذی زندگی انسانها را دچار مخاطراتی جدی میسازند و به زعم بومیان موجب بروز سختیها و مصائبی همچون قحطی، وبا و خشکسالی میشوند. این جادوگران مخوف از شناسایی خود به مردم پرهیز دارند و در صورتی که فرد یا افرادی به عنوان جادوگران شرور معرفی شوند توسط مردم شهری و روستایی به طرز فجیعی به قتل میرسند. داستانهای بسیار ترسناکی از این جادوگران در فرهنگ شفاهی مردم [[سیرالئون]] وجود دارد و در محافل و شب نشینیهای شهریان و روستائیان این داستانها با شاخ و برگ فراوان نقل میشود.گروه دوم جادوگران را پزشک جادوگران یا پزشکان سنتی تشکیل میدهند. این افراد که از دانش وسیعی در زمینه شناسایی داروهای گیاهی برخوردارند و معمولاً داروهای گیاهی مختلفی را از پوست و ریشه درختان و علفهای خودرو تهیه میکنند با ارواح اجداد خود که انسانهای خوبی بودهاند در ارتباط بوده و از این طریق تلاش میکنند مشکلات مردم را رفع کنند. این پزشک جادوگران معمولاً به عنوان واسطه بین انسانها و ارواح در نظر گرفته میشوند و علاوه بر تجویز داروهای گیاهی عهدهدار مشاغلی همچون پیشگویی، روح گیری، رفع چشم زخم، تهیه تعویذ و معرفی افراد جنایتکار و دزد میباشند و از این طریق به مردم شهری و روستایی کمک میکنند. این پزشک جادوگران البته دارای تخصصهایی بوده و هر یک در زمینه خاصی تخصص دارند.افرادی که عهدهدار روح گیری و جن زدگی مردم میباشند با دیگر پزشک جادوگرانی که با استفاده از اشیاء مختلف چشم زخم تهیه کرده و از این طریق ارواح موذی را از زندگی انسانها دور میسازند کاملاً متفاوت میباشند<ref>Sibthorpe, A. B. C. (1970). The History of Sierra Leone: Routledge, p.87</ref>. | ||
==نیز نگاه کنید به== | ==نیز نگاه کنید به== | ||
[[آداب و رسوم در سیرالئون]]؛ [[اعتقاد به ارواح در قبایل سیرالئون]]؛ [[سنت ها و مناسبات قبیلگی در سیرالئون]]؛ [[سنتهای عمومی در سیرالئون]] | |||
==کتابشناسی== | ==کتابشناسی== | ||
| خط ۱۱: | خط ۱۲: | ||
== نویسنده مقاله == | == نویسنده مقاله == | ||
امیربهرام عرب احمدی | امیربهرام عرب احمدی | ||
[[رده:فرهنگ عمومی]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۳۰ اکتبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۱۶
یکی از شاخصترین سنتهای مردم سیرالئون اعتقاد آنها به جادو و جادوگری است. عموم مردم این کشور اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان آیینهای سنتی بر اساس سنتهای بر جای مانده از اجداد و پیشینیان خود به جادو و جادوگری اعتقاد دارند که البته در این میان پیروان آیینهای سنتی جادو را بخشی از زندگی خود میدانند. جادو و جادوگری در کشور سیرالئون به عبارت کلی یکی از شیوههای تجلّی و بروز قدرت است و جادوگران و افرادی که مدعی ارتباط با عالم ارواح میباشند در نزد مردم و حتی رؤسای قبایل از احترام زیادی برخوردارند و جدای از افراد عامی و بیسواد، حتی دانش آموختگان دانشگاهها و مقامات عالی رتبه کشوری و لشکری نیز در بسیاری از موارد و برای رفع مشکلات خود به جادوگران مراجعه مینمایند. جادوگران تحت عناوینی نظیر «پزشک جادوگر»، «پیشگو»، و «شفا دهنده» بخشی از زندگی مردم به شمار میروند و در مواقع بروز سختی و مشکلات ملجأ و پناهگاه مردم شهری و روستایی محسوب میگردند. در این کشور نیز نظیر دیگر کشورهای آفریقای سیاه، دو نوع جادوگر وجود دارد که شامل جادوگران شرور و موذی و پزشک جادوگران است. جادوگران شرور افرادی ترسناک میباشند که با ارواح شریر در ارتباط بوده و معمولاً در مکانهایی دور از انظار عمومی و در قلب کلبههای جنگلی زندگی میکنند. این قبیل جادوگران عمدتاً پیرزنانی زشت روی و ترشرو هستند که از طریق ارتباط با ارواح موذی زندگی انسانها را دچار مخاطراتی جدی میسازند و به زعم بومیان موجب بروز سختیها و مصائبی همچون قحطی، وبا و خشکسالی میشوند. این جادوگران مخوف از شناسایی خود به مردم پرهیز دارند و در صورتی که فرد یا افرادی به عنوان جادوگران شرور معرفی شوند توسط مردم شهری و روستایی به طرز فجیعی به قتل میرسند. داستانهای بسیار ترسناکی از این جادوگران در فرهنگ شفاهی مردم سیرالئون وجود دارد و در محافل و شب نشینیهای شهریان و روستائیان این داستانها با شاخ و برگ فراوان نقل میشود.گروه دوم جادوگران را پزشک جادوگران یا پزشکان سنتی تشکیل میدهند. این افراد که از دانش وسیعی در زمینه شناسایی داروهای گیاهی برخوردارند و معمولاً داروهای گیاهی مختلفی را از پوست و ریشه درختان و علفهای خودرو تهیه میکنند با ارواح اجداد خود که انسانهای خوبی بودهاند در ارتباط بوده و از این طریق تلاش میکنند مشکلات مردم را رفع کنند. این پزشک جادوگران معمولاً به عنوان واسطه بین انسانها و ارواح در نظر گرفته میشوند و علاوه بر تجویز داروهای گیاهی عهدهدار مشاغلی همچون پیشگویی، روح گیری، رفع چشم زخم، تهیه تعویذ و معرفی افراد جنایتکار و دزد میباشند و از این طریق به مردم شهری و روستایی کمک میکنند. این پزشک جادوگران البته دارای تخصصهایی بوده و هر یک در زمینه خاصی تخصص دارند.افرادی که عهدهدار روح گیری و جن زدگی مردم میباشند با دیگر پزشک جادوگرانی که با استفاده از اشیاء مختلف چشم زخم تهیه کرده و از این طریق ارواح موذی را از زندگی انسانها دور میسازند کاملاً متفاوت میباشند[۱].
نیز نگاه کنید به
آداب و رسوم در سیرالئون؛ اعتقاد به ارواح در قبایل سیرالئون؛ سنت ها و مناسبات قبیلگی در سیرالئون؛ سنتهای عمومی در سیرالئون
کتابشناسی
- ↑ Sibthorpe, A. B. C. (1970). The History of Sierra Leone: Routledge, p.87
منبع اصلی
عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ سیرالئون. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)
نویسنده مقاله
امیربهرام عرب احمدی