پرش به محتوا

شکل گیری ادبیات چینی-آمریکایی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:9780394723921-fr.jpg|بندانگشتی|رمان زنان جنگجو]]
[[پرونده:9780394723921-fr.jpg|بندانگشتی|رمان زنان جنگجو،‌ قابل بازیابی از: https://www.amazon.com/Woman-Warrior-Memoirs-Girlhood-Ghosts/dp/0394723929]]
رفته رفته این دسته از زنان نویسنده، احساس كردند که تحمل زندگی در [[چین]] را ندارند. به همین دلیل، آن­ها به آمریكا و سایر كشورهای اروپایی روی آوردند. وجود محدودیت‌های شدید گذشته و مواجه شدن با آزادی بی حد و مرز اخلاقی غربی، باعث شد تا این زنان به راه خطا افتاده، به عنوان زنان زیباروی چینی شناخته شوند. این زنان، از انجام هیچ كاری ابا نداشتند؛ و به مفاسد اجتماعی روی آوردند. آنان هم­چنین، به نگارش داستان‌ها و سرودن [[شعر در ادبیات چینی|اشعار سیاسی]] علیه حكومت سوسیالیستی [[چین]] مبادرت ورزیده و در پی آن، به سنن، اعتقادات و [[فرهنگ چینی|فرهنگ سنتی مردم]] سرزمین خود یورش بردند. در این میان، بسیاری از سنت‌­ها و باورهای درست و بنیادین [[فرهنگ چینی|فرهنگ کهن چینی]]، در كنار سنت­‌های نا مناسب قرار گرفته و از دم تیغ گذشتند.
رفته رفته این دسته از زنان نویسنده، احساس کردند که تحمل زندگی در [[چین]] را ندارند. به همین دلیل، آن­ها به آمریکا و سایر کشورهای اروپایی روی آوردند. وجود محدودیت‌های شدید گذشته و مواجه شدن با آزادی بی حد و مرز اخلاقی غربی، باعث شد تا این زنان به راه خطا افتاده، به عنوان زنان زیباروی چینی شناخته شوند. این زنان، از انجام هیچ کاری ابا نداشتند؛ و به مفاسد اجتماعی روی آوردند. آنان هم­چنین، به نگارش داستان‌ها و سرودن [[شعر در ادبیات چینی|اشعار سیاسی]] علیه حکومت سوسیالیستی [[چین]] مبادرت ورزیده و در پی آن، به سنن، اعتقادات و [[فرهنگ چینی|فرهنگ سنتی مردم]] سرزمین خود یورش بردند. در این میان، بسیاری از سنت‌­ها و باورهای درست و بنیادین [[فرهنگ چینی|فرهنگ کهن چینی]]، در کنار سنت­‌های نا مناسب قرار گرفته و از دم تیغ گذشتند.


برای مردم غرب، رمان‌هایی كه زنان چینی زیبارو خلق می‌كردند، بسیار جذاب و خواندنی بود. از طریق این آثار، آن­ها به كشف تمامی رازهای سرزمین چینی پی ‌بردند. خلق فضاها و مكان‌های جدید در داستان‌های زنان چینی، داستان‌ها را از حالت یكنواختی آثار غربی خارج و موج عظیمی در بستر جامعه­‌ی غرب پدید آورد.  
برای مردم غرب، رمان‌هایی که زنان چینی زیبارو خلق می‌کردند، بسیار جذاب و خواندنی بود. از طریق این آثار، آن­ها به کشف تمامی رازهای سرزمین چینی پی بردند. خلق فضاها و مکان‌های جدید در داستان‌های زنان چینی، داستان‌ها را از حالت یکنواختی آثار غربی خارج و موج عظیمی در بستر جامعه­‌ی غرب پدید آورد.  


خانم وانگ، یکی از زنان نویسنده‌­ی معاصر چینی معتقد است، زن چینی باید در جامعه حضوری سازنده و فعال داشته باشد، تلاش كند، مادری خوب باشد، در كنار مردان، به كارهای علمی، عمرانی، ادبی و فرهنگی بپردازد. وی بر این باور است كه یك زن باید آزادی اندیشه داشته باشد. در چنین صورتی، او به بازیچه‌ی دیگران تبدیل نشده و بدن و روح خود را برای دست یافتن به قدرت و ثروت، عرضه نمی كند.<ref>-Jiang, hong. (1990). The Personalization of Literature, Chinese Women’s Writing '''.'''</ref>  
خانم وانگ، یکی از زنان نویسنده‌­ی معاصر چینی معتقد است، زن چینی باید در جامعه حضوری سازنده و فعال داشته باشد، تلاش کند، مادری خوب باشد، در کنار مردان، به کارهای علمی، عمرانی، ادبی و فرهنگی بپردازد. وی بر این باور است که یک زن باید آزادی اندیشه داشته باشد. در چنین صورتی، او به بازیچه‌ی دیگران تبدیل نشده و بدن و روح خود را برای دست یافتن به قدرت و ثروت، عرضه نمی‌کند.<ref>-Jiang, hong. (1990). The Personalization of Literature, Chinese Women’s Writing '''.'''</ref>  


با گذشت زمان، زنان چینی نویسنده در آمریكا، به لقب زنان نویسنده‌­ی چینی- آمریكایی مفتخر شده و در پی آن، ادبیات نویسندگان زن چینی الاصل آمریكایی پا به عرصه­‌ی وجود گذاشت. این سبک از ادبیات، كه خالقانش، همگی در خدمت استعمارگران بوده و آشكارا به آن اعتراف دارند، نوعی مخاطبان خاص برای خود یافته‌ و همواره از یك منبع(غرب)، الهام می­گیرند. در حقیقت، [[ادبیات چینی]]- آمریكایی به پشتوانه‌­ی فرهنگ آمریكایی تبدیل شده و درصدد است تا این فرهنگ نامنسجم را به تمامی كشورها، به خصوص كشور [[چین]]، صادر كند. <ref>-Deborah Johansen. Chinese Women’s Literature, Post and Peresent. (2010).</ref>  
با گذشت زمان، زنان چینی نویسنده در آمریکا، به لقب زنان نویسنده‌­ی چینی- آمریکایی مفتخر شده و در پی آن، ادبیات نویسندگان زن چینی الاصل آمریکایی پا به عرصه­‌ی وجود گذاشت. این سبک از ادبیات، که خالقانش، همگی در خدمت استعمارگران بوده و آشکارا به آن اعتراف دارند، نوعی مخاطبان خاص برای خود یافته‌ و همواره از یک منبع(غرب)، الهام می­گیرند. در حقیقت، [[ادبیات چینی]]- آمریکایی به پشتوانه‌­ی فرهنگ آمریکایی تبدیل شده و درصدد است تا این فرهنگ نامنسجم را به تمامی کشورها، به خصوص کشور [[چین]]، صادر کند.<ref>-Deborah Johansen. Chinese Women’s Literature, Post and Peresent. (2010).</ref>  


محققین غربی، خود به این مسأله معترف هستند كه اینگونه آثار، علی­رغم تیراژهای بسیار بالا و توزیع بسیار ایده‌آل، آن­چنان، طبقه­‌ی روشنفكر، دانشجو و محققان را به خود جلب نكرده‌است. به همین سبب، برای غربی ­ها این سؤال مطرح است كه چرا اندیشمندان غربی، از پذیرش آثار ادبیات چینی- آمریكایی، سرباز می زنند؟
محققین غربی، خود به این مسأله معترف هستند که اینگونه آثار، علی­رغم تیراژهای بسیار بالا و توزیع بسیار ایده‌آل، آن­چنان، طبقه­‌ی روشنفکر، دانشجو و محققان را به خود جلب نکرده‌است. به همین سبب، برای غربی‌ها این سؤال مطرح است که چرا اندیشمندان غربی، از پذیرش آثار ادبیات چینی- آمریکایی، سرباز می‌زنند؟
ماكسین، اچ، كینگستون(Maxine Hong Kingston) جزو نسل دوم نویسندگان چینی الاصل آمریكایی به حساب می آید. او به دلیل حمایت مجامع غربی، در جهان غرب به شهرت زیادی رسیده است. مشهورترین رمان او «زنان جنگجو» نام دارد. در این اثر، او بر آن است تا اضمحلال و نابودی تمدن و فرهنگ [[چین]] را به اثبات برساند. به نوعی، به بدگویی از تمدن چینی می­پردازد. كتاب مذكور، با واكنش بسیار شدیدی از سوی مخاطبان مواجه شده است. معترضان او، تنها به مردم [[چین]] محدود نشده است، بلكه تمامی افراد اهل كتاب و صاحب اندیشه، نسبت به این كتاب بی محتوا، ابراز انزجار كرده‌اند. برخی از صاحب نظران بر این باورند كه آثار كینگستون، ارزش نقد و تحلیل ندارند. كینگستون تنها به قصه‌هایی كه مادرش برای او تعریف می كرده تکیه کرده و به طور آشكارا، در مقابل سایر باورهای مردم [[چین]]، از هر نوع و جنسی ایستاده است. <ref>پارسی نژاد، کامران.  (1383). ادبیات زنان زیبا رو. ماهنامه ادبیات داستانی. سال یازدهم، شماره 77-78، اسفند.</ref><ref><sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی جلد اول ص1096</big></sub></ref>
ماکسین، اچ، کینگستون(Maxine Hong Kingston) جزو نسل دوم نویسندگان چینی الاصل آمریکایی به حساب می‌آید. او به دلیل حمایت مجامع غربی، در جهان غرب به شهرت زیادی رسیده است. مشهورترین رمان او «زنان جنگجو» نام دارد. در این اثر، او بر آن است تا اضمحلال و نابودی تمدن و فرهنگ [[چین]] را به اثبات برساند. به نوعی، به بدگویی از تمدن چینی می­پردازد. کتاب مذکور، با واکنش بسیار شدیدی از سوی مخاطبان مواجه شده است. معترضان او، تنها به مردم [[چین]] محدود نشده است، بلکه تمامی افراد اهل کتاب و صاحب اندیشه، نسبت به این کتاب بی محتوا، ابراز انزجار کرده‌اند. برخی از صاحب نظران بر این باورند که آثار کینگستون، ارزش نقد و تحلیل ندارند. کینگستون تنها به قصه‌هایی که مادرش برای او تعریف می‌کرده تکیه کرده و به طور آشکارا، در مقابل سایر باورهای مردم [[چین]]، از هر نوع و جنسی ایستاده است.<ref>پارسی نژاد، کامران.  (1383). ادبیات زنان زیبا رو. ماهنامه ادبیات داستانی. سال یازدهم، شماره 77-78، اسفند.</ref>


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[زنان در خلق ادبیات چینی]] ؛ [[نفوذ فرهنگ غرب و خلق ادبیات جدید]]
== کتابشناسی ==
<references />


* [[زنان در خلق ادبیات چینی]] 
== منبع اصلی ==
* [[نفوذ فرهنگ غرب و خلق ادبیات جدید]]
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>
== کتابشناسی ==
 
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:ادبیات]]
[[رده:زنان]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۷ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۸:۳۱

رمان زنان جنگجو،‌ قابل بازیابی از: https://www.amazon.com/Woman-Warrior-Memoirs-Girlhood-Ghosts/dp/0394723929

رفته رفته این دسته از زنان نویسنده، احساس کردند که تحمل زندگی در چین را ندارند. به همین دلیل، آن­ها به آمریکا و سایر کشورهای اروپایی روی آوردند. وجود محدودیت‌های شدید گذشته و مواجه شدن با آزادی بی حد و مرز اخلاقی غربی، باعث شد تا این زنان به راه خطا افتاده، به عنوان زنان زیباروی چینی شناخته شوند. این زنان، از انجام هیچ کاری ابا نداشتند؛ و به مفاسد اجتماعی روی آوردند. آنان هم­چنین، به نگارش داستان‌ها و سرودن اشعار سیاسی علیه حکومت سوسیالیستی چین مبادرت ورزیده و در پی آن، به سنن، اعتقادات و فرهنگ سنتی مردم سرزمین خود یورش بردند. در این میان، بسیاری از سنت‌­ها و باورهای درست و بنیادین فرهنگ کهن چینی، در کنار سنت­‌های نا مناسب قرار گرفته و از دم تیغ گذشتند.

برای مردم غرب، رمان‌هایی که زنان چینی زیبارو خلق می‌کردند، بسیار جذاب و خواندنی بود. از طریق این آثار، آن­ها به کشف تمامی رازهای سرزمین چینی پی بردند. خلق فضاها و مکان‌های جدید در داستان‌های زنان چینی، داستان‌ها را از حالت یکنواختی آثار غربی خارج و موج عظیمی در بستر جامعه­‌ی غرب پدید آورد.

خانم وانگ، یکی از زنان نویسنده‌­ی معاصر چینی معتقد است، زن چینی باید در جامعه حضوری سازنده و فعال داشته باشد، تلاش کند، مادری خوب باشد، در کنار مردان، به کارهای علمی، عمرانی، ادبی و فرهنگی بپردازد. وی بر این باور است که یک زن باید آزادی اندیشه داشته باشد. در چنین صورتی، او به بازیچه‌ی دیگران تبدیل نشده و بدن و روح خود را برای دست یافتن به قدرت و ثروت، عرضه نمی‌کند.[۱]

با گذشت زمان، زنان چینی نویسنده در آمریکا، به لقب زنان نویسنده‌­ی چینی- آمریکایی مفتخر شده و در پی آن، ادبیات نویسندگان زن چینی الاصل آمریکایی پا به عرصه­‌ی وجود گذاشت. این سبک از ادبیات، که خالقانش، همگی در خدمت استعمارگران بوده و آشکارا به آن اعتراف دارند، نوعی مخاطبان خاص برای خود یافته‌ و همواره از یک منبع(غرب)، الهام می­گیرند. در حقیقت، ادبیات چینی- آمریکایی به پشتوانه‌­ی فرهنگ آمریکایی تبدیل شده و درصدد است تا این فرهنگ نامنسجم را به تمامی کشورها، به خصوص کشور چین، صادر کند.[۲]

محققین غربی، خود به این مسأله معترف هستند که اینگونه آثار، علی­رغم تیراژهای بسیار بالا و توزیع بسیار ایده‌آل، آن­چنان، طبقه­‌ی روشنفکر، دانشجو و محققان را به خود جلب نکرده‌است. به همین سبب، برای غربی‌ها این سؤال مطرح است که چرا اندیشمندان غربی، از پذیرش آثار ادبیات چینی- آمریکایی، سرباز می‌زنند؟ ماکسین، اچ، کینگستون(Maxine Hong Kingston) جزو نسل دوم نویسندگان چینی الاصل آمریکایی به حساب می‌آید. او به دلیل حمایت مجامع غربی، در جهان غرب به شهرت زیادی رسیده است. مشهورترین رمان او «زنان جنگجو» نام دارد. در این اثر، او بر آن است تا اضمحلال و نابودی تمدن و فرهنگ چین را به اثبات برساند. به نوعی، به بدگویی از تمدن چینی می­پردازد. کتاب مذکور، با واکنش بسیار شدیدی از سوی مخاطبان مواجه شده است. معترضان او، تنها به مردم چین محدود نشده است، بلکه تمامی افراد اهل کتاب و صاحب اندیشه، نسبت به این کتاب بی محتوا، ابراز انزجار کرده‌اند. برخی از صاحب نظران بر این باورند که آثار کینگستون، ارزش نقد و تحلیل ندارند. کینگستون تنها به قصه‌هایی که مادرش برای او تعریف می‌کرده تکیه کرده و به طور آشکارا، در مقابل سایر باورهای مردم چین، از هر نوع و جنسی ایستاده است.[۳]

نیز نگاه کنید به

زنان در خلق ادبیات چینی ؛ نفوذ فرهنگ غرب و خلق ادبیات جدید

کتابشناسی

  1. -Jiang, hong. (1990). The Personalization of Literature, Chinese Women’s Writing .
  2. -Deborah Johansen. Chinese Women’s Literature, Post and Peresent. (2010).
  3. پارسی نژاد، کامران.  (1383). ادبیات زنان زیبا رو. ماهنامه ادبیات داستانی. سال یازدهم، شماره 77-78، اسفند.

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی