ذائقه فرهنگی مردم سنگال
همان گونه که در مباحث قبل مطرح گردید فرهنگ غالب در جامعه سنگال فرهنگ ترکیبی در حال شکل گیری از ارزش های آفریقایی، ارزش های اسلامی – عربی و ارزش های غربی خصوصا فرانسوی است. به تبع ذائقه فرهنگی غالب در این جامعه نیز همین فرهنگ ترکیبی در حال تحول و شکل گیری است. در هر نماد یا سمبل ملموس و غیر ملموس فرهنگی جامعه سنگال مانند کتاب، رادیو و تلویزیون این ذائقه خود نمائی می کند. البته درصد ترکیب این فرهنگ و ذائقه فرهنگ ترکیبی در مناطق مختلف، شهرو روستا، گروه ها و احزاب تا حدودی متفاوت می باشد و این ترکیب در همه جا و همه افراد یکسان نمی باشد.
با توجه به اینکه درصد بالای از جامعه سنگال به زبان رسمی کشور که زبان فرانسه مسلط نیستند و هنوز سواد خواندن و نوشتن ندارند، گرایش بخش عمده جامعه برای بهره مندی از برنامه های مورد علاقه خود در قالب ذائقه فرهنگی سه گانه به سوی رادیو و تلویزیون خصوصا رادیو می باشد. زیرا رادیو برای آنها کم هزینه بوده و برنامه های آن در تمام کشور برای مردم قابل دریافت می باشد. به طوری که در سنگال کمتر کسی است که از برنامه های مختلف رادیویی استفاده نکند. بیشتر اماکن، مغازه ها، اتومبیل ها حتی افراد پیاده را می توان مشاهده کرد که در حال شنیدن برنامه ای رادیویی می باشند. اگر چه چاپ کتاب خصوصا در حوزه ادبیات سنگال مانند رمان، شعر، داستان و... هر سال افزایش می یابد. همچنین، این گونه کتاب ها در کتابفروشی ها نیز در شهرهای سنگال قابل مشاهده است ولی به طور گسترده و متنوع نسبت به جمعیت آن وجود ندارد و استقبال زیادی توسط اکثریت جمعیت آن نمی شود.
بر اساس همین گرایش مردمی، شرکت مخابرات سنگال سونتل(SONATEL) نقشی اساسی در ایجاد زیرساخت های با کیفیت، ارائه خدمات کارآمد و آزادسازی تدریجی فرکانس های رادیویی، به ویژه FM داشته است. با ظهور تکنولوژی های جدید رادیویی، رادیو دیگر مانند گذشته نیست. این تغییرات تکنولوژیکی همچنین باعث تغییر روابط جامعه سنگال با رادیو شده است که به جمعیت نزدیکتر شده و آزادتر شده است. علاوه بر این رادیو در تمدن سازی شفاهی نقش پر رنگی بازی کرده است. همگرایی بین رادیو و تلفن، به ویژه، با اولویت دادن به توان های ارتباطی رادیویی، به ویژه به زبان شفاهی (غیر زبان رسمی آنها یعنی فرانسه) مانند سرر، پلار و...، چشم اندازهای جالب توجهی را در این کشور فراهم کرده است. سرانجام، در این کشورفضاهای دیداری، صوتی و نوشتاری جدیدی در حال توسعه است، بنابراین "جوامع مجازی فراملی" نیز در این کشور و کشور های اطراف با توجه به ذائقه فرهنگی سه گانه سنگال در حال ایجاد می باشد.
اما هنوز نمی توان گفت در این کشور یک " انقلاب اطلاعات" همه گیر ناشی از تحول در زیر ساخت ها و برنامه های رادیو- تلویزیونی این کشور رخ داده است. زیرا هنوز رادیو و خصوصا تلویزیون نتوانسته پاسخ رضایت بخشی به نیازها و انتظارات اکثریت جمعیت سنگال خصوصا جمعیت روستائی این کشور بدهد. زیرا وجود فاصله طبقاتی و اکثریت فقیر در این کشور باعث شده بخش زیادی از جمعیت آن نتوانند استفاده عادلانه و یکسان از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری رادیو- تلویزیون نموده و به تبع بهره مندی یکسانی ازامکانات و برنامه ها با ذائقه سه گانه فرهنگی در این کشور محروم می باشد.[۱][۲]
نیز نگاه کنید به
- ذائقه فرهنگی مردم ژاپن
- ذائقه فرهنگی مردم کانادا
- ذائقه فرهنگی مردم کوبا
- ذائقه فرهنگی مردم تونس
- ذائقه فرهنگی مردم روسیه