بازارهنرهای تصويری سينما در کانادا
بهرغم چالشهای وسیع جهانی شدن، تسلط تولیدات فرهنگی خارجی، رکود اقتصادی و مشکلاتی که تولید و توزیع کنندگان فیلم برای در اختیار گرفتن بازار داخلی با آن مواجه میباشند شمار شرکتهای فیلمساز از 492 شرکت به 743 شرکت در دهه 1990م افزایش یافته است. در همین دوره درآمد این شرکتها نیز از 146 میلیون دلار به 688/4 میلیون دلار افزایش یافته است. در دو دهه گذشته، صنعت فیلم به تولید فیلمهای گوناگون در حوزههای مختلف سینمایی به صورت تمام وقت یا نیمه وقت اقدام نموده است. همچنین، دولت فدرال از طریق دو شرکت سهامی خاص سلطنتی به حمایت از صنعت فیلمسازی کشور میپردازد. این دو شرکت عبارتاند از:
هیأت فیلم ملی
به موجب قانون فیلم ملی، مصوب سال 1950م، این هیات به منظور راهاندازی، توسعه و ترویج فیلمسازی در کشور تأسیس گردید.
تله فیلم کانادا
تله فیلم کانادا (Tele Film Canada)، نام قبلی آن «شرکت توسعه فیلم کانادا(CFDC)» بود. این شرکت به تشویق و ترویج توسعه تولیدات تلویزیونی و فیلم میپردازد. بودجههای اختصاص یافته به هیأت فیلم ملی و تله فیلم طی سالهای 1993 و 1994م به ترتیب 82/6 و 132/4 میلیون دلاربوده است.
در سال 1991م، شرکت سهامی ویدئو و فیلم کانادا، که یک سازمان مالی- خصوصی جهت تولید فیلمهای غیرتئاتری و فیلمهای ویدئویی کشور میباشد، با کمک مالی تله فیلم کانادا و سازمان میراث فرهنگی کشور تأسیس گردید. طرح ضمانت وام(LGP توسط شرکت تله فیلم اجرا میگردد و در سال 1993م به منظور تأمین بودجه بخشی از پروژههای مؤسسات تولید فیلمهای ویدئویی و سینمایی کشور راهاندازی گردید[۱][۲].
نیز نگاه کنید به
صنایع و کالاهای فرهنگی در کانادا؛ بازار صنایع فرهنگی کانادا
کتابشناسی
- ↑ National Film Board of Canada. (2005). Mandate of the National Film Board. Retrieved March 15,
- ↑ لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.ص.200-203.