مراسم خواستگاری و ازدواج در تاجیکستان

از دانشنامه ملل
عروس و داماد تاجیکستانی (1403). برگرفته از سایت آس چارتر، قابل بازیابی از https://ascharter.ir/article/%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D8%A7%D8%AC%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%85

جشن عروسی/ طوی، یکی از جشن­‌های سنتی مهم مربوط به زندگی خانواده است. که دارای مراحل گوناگون جالب و شاد بوده و در نواحی گوناگون تاجیک­‌نشین اجرا می‌­گردد. در سال‌های 1970-1980م، بهترین سن ازدواج در جامعه تاجیک 21 تا 23 سال پس از پایان تحصیلات بوده است. امروزه دختر به پانزده سال که می‌­رسد به خانه بخت می‌­رود. بعضی از خانواده­‌ها هنگامی که فرزندانشان به دنیا می‌­آید، قول ازدواجش را به خویشان و نزدیکان خود می‌­دهند و می‌­گویند این دختر و پسر «گهواره‌­بخش» هستند و بایستی در آینده با یکدیگر ازدواج کنند. در زمان خواستگاری گاو، گوسفند، گوساله، آرد و برنجی که خانواده داماد بایستی برای برگزاری مراسم عروسی بدهند تعیین می‌­شود. خرید عروسی، شامل یک یا دو دست پوشاک زمستانه، یک جفت کفش و پخته / پنبه برای دوختن لحاف است. از طلا، شیربها و مهریه خبری نیست. دختر هم جهیزیه کامل ندارد و به اقوام اولیه و ضروری زندگی بنده می‌­شود. در تاجیکستان پلانج / هوو زیاد است، کسانی که توان مالی زیادی ندارند، چند زنه نیستند، بیش­تر بازرگانان، مغازه­‌دار‌ها، حکومتی­‌ها و کارمندان دولت، دو یا چند زن دارند. طلاق بسیار ساده است و نیاز به دادگاه و شکایت و موارد دیگر ندارد. زن حق جدایی از همسرش را دارد، اما در بین تاجیک­‌ها مهریه مرسوم نیست، پس از جدایی هیچ­‌گونه پشتوانه مالی ندارد. ازدواج و جدایی در جایی ثبت نمی­‌شود، هر لحظه که مردی اراده کند و بگوید دیگر نمی­‌خواهم با این زن زندگی کنم، یعنی طلاق. از سویی برای زن گرفتن بسیار آسان است. در اتحاد جماهیر شوروی پیشین، افزون بر نکاح، بایستی عقد رسمی انجام می‌­شد و همه چیز قانونمند بود، اما امروزه هشتاد درصد مردم تاجیکستان که به سن بلوغ رسیده‌­اند، تنها نکاح می‌­کنند. هنگامی که زنی از شوهرش جدا می‌­شود نه تن‌ها خودش حق و حقوقی ندارد، بلکه بچه­‌هایش هم از ارثیه محروم خواهند شد. مرد می‌­گوید، سه طلاقه‌ات کردم و با همین جمله کار تمام است. اگر هم پس از مدتی مراجعه کند، با هم به نزد روحانی می‌­روند و حلالیت می‌­طلبند و زن بدون اعتراض به زندگی‌­اش باز می‌­گردد[۱][۲].

کتابشناسی

  1. افشار سیستانی، ایرج (1383). جغرافیای تاریخی تاجیکستان (پژوهشی در تاریخ، جغرافیا، آثار باستانی، بزرگان، ویژگی‌های اجتماعی و جمعیتی، فرهنگ مردم و اقتصاد تاجیکستان). تهران: انتشارات بین المللی الهدی، ص 217.
  2. زهریی، حسن (1391). جامعه و فرهنگ تاجیکستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص 230-231.