نظام مدیریت سینمای فرانسه
دولت فرانسه برای داشتن سینمای ملی ساختار حمایتی بدون تبعیضی را برای تولید و نمایش فیلم فرانسوی بدون نیاز به بودجه ملی بنیاد نهاد و اکنون حاصل آن را بر پرده سینماها و شبکههای تلویزیونی میتوان شاهد بود. سینمای فرانسه با دو نهاد سازمانی يونيفرانس و مركز ملی سينمای فرانسه به سیاستگذاری وحمایت از برنامههای سینماییاش میپردازد. در فرانسه وزارت فرهنگ و ارتباطات با تاسیس مرکز ملی سینمای فرانسه با هدف تنظیم مقررات سینمایی، حمایت از صنایع فیلم، رسانه،ویدئو و مالتی مدیا، ترویج و معرفی آثار سینمایی برای توزیع در میان مخاطبان،محافظت و ارتقای میراث سینمایی فرآیند مدیریت سینمای فرانسه را بدون نیاز به بودجه ملی دنبال میکند.
مرکز ملی سینمای فرانسه با تایید سرمایهگذاران برای تولید، اعطای مجوز عملیات سینمایی، صدور کارت حرفهای سینمایی، مشارکت در تهیه گزارشهای سینمایی و درجهبندی نمایش فیلمها و نیز تنظیم مناسبات سینما و تلویزیون و از جمله با در اختیار گذاردن کپی رایگان برای نمایش در شهرستانهای دور، برگزاری آیینهای گشایش در شهرستانها، چاپ بروشور و کاتالوگ آثار سینمایی و به هنگام سازی مقررات و نظارت بر کاربرد آنها توسط عوامل تولید میکوشد به ماموریت پیش گفته فایق آید. بودجه این مرکز از دو ناحیه تامین میشود. نخست اینکه هر فیلمی که در فرانسه اکران میشود مکلف است 10% از میزان فروشش را به حساب این مرکز واریز کند. دوم اینکه تمامی شبکههای تلویزیونی فرانسه مکلفاند به میزان 3 تا 5 درصد از میزان قیمت خرید فیلمهای غیرفرانسوی را به حساب این مرکز واریز کنند و در تولید آثار سینمایی فرانسوی هم مشارکت داشته باشند. شایان ذکر است بیش از 35% از این بودجه صرف ساخت و بهسازی سالنهای سینما میشود. مرکز ملی سینمای فرانسه دارای چندین کمیسیون تخصصی با حضور نمایندگان اصناف سینمایی(تهیهکنندگان، کارگردانان، بازیگران، توزیعکنندگان و...) است که مسئولیت تصمیمگیری درباره وضع مقررات، میزان و نوع حمایتها را در تولید و توزیع و نمایش آثار سینمایی با اعلان شاخصهای لازم برای قبول پروندهها و میزان حمایت برعهده دارد. مرکز ملی سینمای فرانسه دارای700کارمند (با احتساب کارکنان موسسه یونیفرانس و موزه سینما در ترمیم و مرمت و حفظ میراث سینمایی) است و رئیس آن توسط رئیس جمهور بدون محدودیت زمانی انتخاب میشود.[۱]
اما در عرضه و معرفی سینمای فرانسه در جهان موسسه "یونیفرانس" زیر مجموعه مرکز ملی سینمای فرانسه با سی نفر کارمند(با احتساب کارکنان دفاتر دائمی در پکن،نیویورک و توکیو)، عهدهدار معرفی و تبلیغ سینمای فرانسه است. خدمات تجزیه و تحلیل و نظارت بر بازار سینمای جهان از جمله اهداف و وظایف این سازمان است. یونیفرانس با شرکت در 12 جشنواره و بازار بینالمللی هم چون: کن، برلین ، ونیز، سن سباستین، لوکارنو، پوسان، آمریکا، رم و...میکوشد به معرفی سینمای فرانسه کمک کند. تنظیم و برگزاری جشنواره فیلمهای فرانسوی در جهان مانند:یوکوهاما، نیویورک، سیبری، شانگهای، پراگ،اتن و... با هدف سه گانه تعامل با خریداران، اصحاب رسانهها و امکان دیده شدن آثار فرانسوی توسط مردم، رویکرد این فعالیت است.80% از از بودجه یونیفرانس را مرکز ملی سینمای فرانسه تامین میکند و بقیه توسط حامیان مالی از جمله وزارت امورخارجه فرانسه تامین میشود. این نهاد امکان حضور سینماگران فرانسوی(کارگردان و بازیگر) و منتقدان و روزنامهنگاران سینمایی را در بازارها و فستیوالهای خارجی و انجام رایگان زیرنویس تمامی فیلمهای فرانسوی را به عهده دارد. هم چنین با پرداخت نیمی از اجاره بهای غرفههای توزیعکنندگان فیلمهای فرانسوی در بازارهای جهانی از دیگر اقدامات یونیفرانس به شمار میرود. تولید و نشر کاتالوگ سینمای فرانسه بدون هیچ تبعیض و گزینشی از آثار سینمایی جزو دیگر فعالیتهای این موسسه است.[۲][۳]
نیز نگاه کنید به
سینمای فرانسه؛ پیشینه سینمای فرانسه؛ سینمای مدرن فرانسه؛ سیاست نمایش فیلم های خارجی در سینمای فرانسه
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از سایت http://www.filmfrance.net/v2/fr/home.cfm?choixmenu=taxcredit
- ↑ برگرفته از سایت http://fr.wikipedia.org/wiki/Unifrance_Films_International
- ↑ نعيمی گورابی، محمد حسين(1392). جامعه و فرهنگ فرانسه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)