شالوده سیاست فرهنگی چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۳ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۱۴ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == '''شالوده­ی سیاست فرهنگی چین  ''' == خط مشی اصلی و بنیان سیاست فرهنگی چین عبارت است از: هدايت جامعه برای ايجاد وحدت قومی، تمرکز بر بازسازی اقتصادی، تأکید بر چهار اصل اساسي سیاست خارجی، تأكيد بر اصلاحات و سياست درهاي باز، دستیابي به اعتماد به نف...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

شالوده­ی سیاست فرهنگی چین  

خط مشی اصلی و بنیان سیاست فرهنگی چین عبارت است از: هدايت جامعه برای ايجاد وحدت قومی، تمرکز بر بازسازی اقتصادی، تأکید بر چهار اصل اساسي سیاست خارجی، تأكيد بر اصلاحات و سياست درهاي باز، دستیابي به اعتماد به نفس اجتماعی، و تلاش براي تبدیل چین به کشوری با فرهنگ و تمدنی مدرن، سوسياليستي، مردم سالار و مرفه. جیانگ­زِمین، رئیس جمهور سابق این کشور، در پانزدهمین کنگره­ی ملی حزب كمونيست چين، توسعه­ی اقتصاد، سیاست و فرهنگ با ویژگی سوسیالیستی چین را به­عنوان برنامه­ی اساسی حزب در مرحله­ی آغازین تمدن سوسیالیستی مورد اشاره قرار داده و اهداف و چارچوب توسعه­ی فرهنگ سوسیالیستي با مشخصه­ی  چینی را این­گونه بیان کرد:«ساختن فرهنگي سوسیالیستي با ویژگی چینی با در نظر گرفتن مارکسیسم به عنوان رهنمود، و با هدف تربیت مردم برای دستیابی آن­ها به آرمان­هاي متعالي، انسجام اخلاقی، آموزش خوب و دركي قوي از نظم، ايجاد فرهنگ سوسیالیست ملی، علمی و مورد پسند که مناسب نوسازي جهان و آينده است می­باشد. برای انجام چنین کاری، باید بر تجهیز تمام حزب به درك نظریه­ی دِنگ­شیائوپنگ و آموزش آن به مردم تأكيدکنیم. برای افزایش استانداردهای ایدئولوژکی و اخلاقی و بالا بردن سطح آموزشی، علمی و فرهنگی تمام ملت تلاش کنیم. باید با تأکید بر پیشرفت و شکوفایی فعالیت­های آکادمیک، هنر و ادبیات، به مردم و سوسیالیسم خدمت كرده و به اصل(شکوفایی صدها گل و رقابت صدها مکتب فکری) پایبند باشیم. بایستی با در نظر داشتن واقعیات چین، ايدئولوژي و اخلاق سوسیالیستي را گسترش دهیم و سنت­های فرهنگی اصیلی که از گذشتگان به ما رسیده است را ادامه دهیم. ما باید در این راه مزيت­هاي فرهنگی ساير كشورها را نیز جذب کنیم. » (گائو شوشون،1390: 13) همین اهداف، در چشم انداز و سیاست توسعه­ی فرهنگی چین مد نظر قرار گرفته است.