بنیانگذاران شعر معاصر چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۶ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۶:۵۲ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == ''بنیانگذاران شعر معاصر چین'' == آثار لوشون درباره­ی مدرنیزه کردن چین، آزادى از سلطه­ی امپریالیسم و بیگانگان، رهایى از سنت‏هاى خرافى و تعصب‏آمیز گذشته، عدالت اجتماعى و اقتصادى، شورش فقرا و روستاییان، جنگ و خشونت و استثمار بود. برخی از آثار...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

بنیانگذاران شعر معاصر چین

آثار لوشون درباره­ی مدرنیزه کردن چین، آزادى از سلطه­ی امپریالیسم و بیگانگان، رهایى از سنت‏هاى خرافى و تعصب‏آمیز گذشته، عدالت اجتماعى و اقتصادى، شورش فقرا و روستاییان، جنگ و خشونت و استثمار بود. برخی از آثار او عبارتند از: پیش به سوى سلاح(1922)، مجموعه داستانی که دربرگیرنده­ی داستان«خاطرات یک مرد دیوانه»است؛ علف‏هاى وحشى(1926)، مجموعه‏اى از اشعار در خصوص مبارزه­ی چینى‏ها علیه امپریالیسم و جنگ‏طلبان شمال؛ سپیده مى‏شکوفد در ظلمت(1935)؛ و مجموعه­ی داستان. تاکنون مجموعه‏اى از اشعار او به زبان­های چینى و انگلیسى منتشر شده است.

گوئومور[1]، شاعر نوپرداز دیگر این دوره است. وی در16نوامبر سال1892میلادی، در استان سی­چوان[2] چشم به جهان گشود. او در سال1909 به سبب شرکت در اعتصاب دانشجویی از مدرسه اخراج شد. در انقلاب 1911 شرکت داشت و پشتیبان میهن‏پرستان بود. در سال1913 با کمک مالى برادرش براى تحصیل به ژاپن رفت و در دانشگاه توکیو و دانشگاه تاکیانا درس خواند و با یک زن ژاپنى ازدواج کرد. او در سال 1916، سرودن شعر نو را آغاز کرد. در سال 1918 در اعتصابات دانشجویان چینى بر ضد ژاپنى‏ها حضور داشت. در سال1918 وارد دانشگاه امپراتورى کیوتو شد و در رشته­ی پزشکى تحصیل کرد. سال بعد سازمان میهن‏پرستان چینی را تأسیس کرد که هوادار جنبش ضد امپریالیستى و ضد فئودالى بود. شعر او به نام«تابستان»در همین سال در روزنامه شانگهاى منتشر و توجه محافل ادبى چین را به خود جلب کرد. در سال1921 نشریه‏اى ادبى به راه انداخت و سازمانى ادبى به نام«آفرینش»تأسیس کرد. نخستین مجموعه اشعار او با نام «ایزد بانو»در همین سال منتشر شد. در سال 1926 به چین بازگشت و ریاست دانشکده­ی ادبیات را بر عهده گرفت. او با کمونیست‏ها از جمله مائو و چوئن­لاى آشنا شد و در جنگ میهنى در کنار آن­ها قرار گرفت.

گوئومورو در سال 1928 به سبب اعتقاداتش به ژاپن تبعید شد. ده سال بعد در زادگاهش چین، جنگ ضد ژاپنى در گرفت و او بار دیگر به میهن بازگشت. در سال1949 پس از تأسیس جمهورى خلق چین معاون نخست وزیر، رئیس فرهنگستان علوم و مدیر کمیته­ی فرهنگ و تربیت شد. در سال1951 جایزه­ی بین المللى صلح استالین به او تعلق گرفت. او در سال1978 از دنیا رفت. آثار شعرى او تا کنون به چندین زبان منتشر شده و تأثیرى شگرفی بر شعر نو چین گذاشت. او هم چنین، نخستین فرد چینی بود که برخی از رباعیات عمر خیام را به زبان جینی ترجمه و این شاعر کلاسیک ایرانی را به محافل ادبی چینی معرفی کرد.

لائوشه[3]، داستان نویس نامدار معاصر چین، در سال 1899 میلادی، در خانواده­ای فقیر متولد و در میان قشر پایین و متوسط جامعه زندگی کرد. وی تمام عمر خود را در تعلیم و تربیت گذراند. از معلمی در مدرسه­ی ابتدایی تا مدیریت مدرسه و تدریس در دانشگاه لندن( از 1924 تا 1929 میلادی). وی با استفاده از تجربه­ی زندگی و تدریس در لندن و آشنایی با فرهنگ غرب، برای آزمودن فرهنگ سنتی چین، شروع به نوشتن داستان نمود. از آثار مشهور وی می­توان از«فلسفه­ی لائوجیانگ[i]»، «داستانی از شهر گربه[ii]»، «طلاق[4]»، «زندگی چهار نسل زیر یک سقف[iii]» نام برد. وی حتی پس از تأسیس چین نو در سال 1949، تعدادی نمایشنامه­ی خیلی خوب مانند« قهوه خانه»، « حفره­ی یال اژدها» و «شیانگزیِ اُشتر[5]» که داستان یک مرد فقیر ریکشا ران است نوشت که از معروفیت جهانی برخوردار است. لائوشه سرانجام در سال 1966 چشم از جهان فروبست.

آى­چینگ[6] ، شاعر معاصر تأثیرگذار دیگر چین، در سال1910میلادی متولد شد. نام اصلى‏ او جیانگ‏ هاى­چنگ[7] بود و با تخلص که­آ[8] و لین‏بى[9] شعر مى‏سرود. او در سال1928 وارد دانشکده­ی هنر خانگجو[10]شد و در رشته­ی نقاشى تحصیل کرد. سال بعد برای ادامه­ی تحصیل به فرانسه رفت و در سال1932 به کشورش بازگشت و در شانگهاى همراه با هنرمندان چپ‏گرا، به کار هنرى و انقلابى پرداخت. چندى بعد او دستگیر و روانه­ی زندان شد. در زندان اشعار انقلابی زیادى سرود. مجموعه شعر او با نام«رود دائن، بانوى من»شهرت بسیاری پیدا کر. در سال 1935 از زندان آزاد شد و در جنگ با ژاپنى‏ها حضور یافته و به نهضت ملى پیوست. در سال1941 به شهر ین­آن[11] رفت و سردبیر یک مجله­ی ادبی شد. اوج کار ادبى او در دوران جنگ بود. در این ایام، 9 مجموعه­ی شعر منتشر کرد که مهم‏ترین آن­ها عبارتند از: شمال، به خورشید، دشت، مشعل، و پیام بامداد. شعر آى­چینگ نمایانگر رنج مردم و احساسات پرشور وطن‏پرستانه و پیکار وطن‏پرستان با بیگانگان و اشغالگران است. پس از پیروزى چینى‏ها در جنگ، شاعر به معاونت دانشکده­ی ادبیات دانشگاه متحد شمال چین برگزیده شد.

پس از تأسیس جمهورى خلق چین، آى­چینگ، معاون سردبیر مجله­ی«ادبیات مردم» و عضو اتحادیه­ی نویسندگان سراسر چین شد. مجموعه‏هاى شعر«ستاره­ی سرخ جواهر» و «بهار» او در این دوران انتشار یافت. در سال1957 وی به جناح راست گرایید و مورد آزار قرار گرفته و به تبعید فرستاده شد و در آنجا به کار اجبارى و بدنى پرداخت و نوشتنش متوقف شد. پس از بیست سال، در 1976بار دیگر قلم به دست گرفت و شعر سرایى‏اش مجددا اوج گرفت. در همین سال معاون سازمان نویسندگان چین بود و به کشورهاى اروپایى، آسیایى و آمریکایى سفر کرد. سپس، مجموعه­ی«شعر رنگین»، «مجموعه اشعار خارج»«اشعار داستانى»، «اشعار عاطفى»و«مجموعه آى­چینگ»را منتشر کرد. مجموعه­ی دیگرش«سرود بازگشت»برنده­ی جایزه­ی شعر نو فدراسیون نویسندگان چین شد. آثار او به بیش از ده زبان خارجى ترجمه شده و در تاریخ شعر نوین چین، آى­چینگ پس از گوئو مورو و وان اى­دو[12]شاعرى بزرگ و تأثیرگذار بوده و شهرتى جهانى یافت. او در سال 1985میلادی، از سوى دولت فرانسه جایزه­ی اعلاى ادبیات به او اهدا شد.

در شعر معاصر چین، غیر از شاعران مذکور، چهره‏هاى معروف دیگرى مانند شو زیمو[13]، لى جین‏فا[14]و داى وانگ‏سو[15]که هر یک آثار مهمى آفریده و چهره‏اى ممتاز یافتند نیز اثرگذار بوده­اند.


[1] - Guo Morue.

[2] - Sichuan.

[3] - Lao She.

[4] - Divorce.

[5] - Camel Xiangzi.

[6] - Ai Qing.

[7] - Jiang Haicheng.

[8] - Kea.

[9] - Linbi.

[10] - Hang Zhou.

[11] - Yan An.

[12] - Wan Yi Dou.

[13] - Xu Zimo.

[14] - Li Jin fa.

[15] - Dai Wangsu.


[i] - Lao Jiang Philosophy.

[ii] - A Tale of the Cat City.

[iii] - Four Generations Living Under one Roof.