یهودی ها در روسیه
بخش عمده یهودیان روسیه به گروه قومی فرعی اشکنازی تعلق دارند یعنی خلاف یهودیان اروپای شرقی هستند که به زبان ییدیش صحبت میکردند اما بعد از جنگ جهانی و ویرانی مراکز سنتی یهودیها در اوکراین، بلاروس، کشورهای بالتیک و مولداوی، یهودیان زیادی به روسیه کوچ کردند. بعد از فروپاشی اتحادیه شوروی تعداد زیادی از یهودیان به اسرائیل مهاجرت کردند که منشاء نژادی آنها اشکنازی است. زبان عمومی همه یهودیان زبان عبری است که کتب عهد عتیق به این زبان نوشته شده است. در سالهای 1920، زبان عبری در اتحاد شوروی ممنوع شد اما در حال حاضر کلاسهای یادگیری این زبان برقرار شده است اما اکثر یهودیان روسیه به آن مسلط نیستند (Blaler, 1984: 49). دین یهودی شاخه گوناگونی دارد که از نظر میزان پایبندی به سنن قدیمی با هم فرق دارند. در روسیه چندین کنیسه و مدرسه روحانی دایر میباشد ولی خاخامها و قضات یهودی در آن حضور ندارند. همچنین تعداد افرادی که موازین و احکام دین یهود را رعایت میکنند بسیار کم است. روسهای یهودی (مذهب شبت) در مناطق مرکزی روسیه، خاور دور و ماورای بایکال ساکن هستند. بخش ناچیزی از آنها نیز مذهب ارتدوکس یا پروتستان تغییر مذهب ددادهاند.
بعد از فروپاشی اتحاد شوروی در حدود 500 هزار نفر به اسرائلی مهاجرت کردند (Saka, 1999: 363). برای اولین بار در تاریخ یهودیان روسیه در دسامبر 1989 نخستین کنگره سازمانها و جمعیت یهودی تشکیل شد که در پی ّن کنفدراسیون سازمانها و جمعیتهای یهودی اتحاد شوروی به وجود آمد. در سال 1992 نیز در کنگرهای که در شهز نیژنینووگرورود برگزار شد، کنفدراسیون یهودیان روسیه " واد " (va ad)به وجود آمد. اکنون در روسیه یهودیان از موقعیت مناسبی برخوردار بوده و بسیاری از رسانهها و مراکز مال یو صنعتی در اختیار یهودیان قرار دارد. در این قسمت به برخی اطلاعات و آماری یهودیان در اسراییل و سایر نقاط جهان را در سال 2000 و 2001 میپردازیم. در نمودار زیر نرخ رشد جمعیت یهودیان در اسراییل و سایر نقاط جهان را در سال 2000 و 2001 مشاهده میکنیم (اشرفی، 1389: 79).
يهوديان روسيه خود را متعلق به مليت معين ميدانند نه متعلق به يک مذهب معين. بیشتر يهوديان زندگي لاييکی دارند و اجراي مناسک دين يهوديت يک رسم همگاني و همه روزه نيست بلکه جزئي از ميراث ملي يهوديان ميباشد. اخیرا يهوديان روسي زبان بهویژه بچههای خانوادههای مختلط (مثلا روسي- يهودي و همانند آن) بمرور خود را جزو ملت يهود احساس ميکنند. فشار و نفوذ ساختارهای يهودي ارتدکس از جمله فشار سياسي موجب ميشود که سبک و روش زندگي يهوديان روسيه اندک اندک تغييراتي پيدا کند.امروزه در روسيه 180 جماعت يهودي وجود دارد و 150 از آنها خاخام ندارد. رويهمرفته در روسيه فقط حدود 60 نفر خاخام و فارغ التحصيل مدارس روحانيت ارتدکس يهودي کار ميکنند که از ميان آنها فقط 3 تن خاخام مسکو تابعيت روسيه دارند و سايرين، خارجي هستند. مابين جماعتها و سازمانهای مختلف يهودي روسيه نه وحدت نظر و نه وحدت عمل وجود دارد و بيش از اين، در ميان رهبران سازمانها يا انجمنهای مختلف مبارزات و کشمکش بهویژه در زمينههای سياسي، ديني و اقتصادي در جريان است و ايجاد کنگره يهوديان روسيه يکي از نشانههای کوشش برای پيدا کردن راه و وسيله سازماندهي يک جماعت واحد يهوديان در روسيه تحت يک رهبري واحد ميباشد که بعضي از اشخاص از طريق رسيدن به جا و مقام در چنين سازمانهایی پيگير مقاصد شخصي خود ميباشند (комерсант ГАЗЕТА, 2005).
روند بهبود جایگاه یهودیان اتحاد شوروی در این کشور به طور منظم در سالهای پس از فروپاشی ادامه یافت. رفع محدودیتهای مهاجرت یهودیان از اتحاد شوروی این روند را تقویت میکرد، هر چند در نیمه دوم دهه 1990 این جریان رو به کاهش نهاد. با تحول در سیاستهای فدراسیون روسیه و ایجاد فرصتهای جدید در پرتو اجرای سیاستهای انتقال به نظام اقتصاد بازار، یهودیان نتوانستند در همه عرصهها، جایگاه خود را بهبود بخشند(Freedman, 1995:52). حضور افرادی مانند ؛آناتولی چوبایس و گریگوری یاولینسکی در دستگاه اجرایی بیانگر این ارتقا بود. بازرگانان و تجار یهودی نیز مجال مناسبی برای گسترش فعالیتهای خود به دست آوردند. افرادی مانند بوریس برزوفسکی، بوریس نمتسف، ویتالی مالکین توانستند در میان همکاران خود به طور منظم نفوذشان را گسترش دهند. (کولایی، 1376). این امر در میان اتحادیههای جوانان نیز گسترش یافت. میخائییل خودورکوفسکی از کسانی بود که در میان جوانان فعال روسیه توانست، با ریاست مناپ بانک روسیه وضعیت برجستهای احراز نماید. سرگئی کریلنکو نخست وزیر سابق روسیه نیز از یهودیان جوانی بود که فرصت بهبود جایگاه خود را در شرایط جدید پیدا کرد. در عرصه امور اقتصادی یهودیان روسیه ارتقا بیشتری به دست آوردند. الکساندر لیوشیتس وزیر سابق امور مالی روسیه و مشاور نزدیک بوریس یلتسین از این نظر قابل اشاره است. یاکوف یانسن وزیر امور اقتصادی پیشین یلتیسین نیز میتواند در این زمینه مطرح شود، که سالها در مرکز کامپیوتر سازمان مرکز برنامهریزی اقتصادی اتحادیه شوروی و سپس فدراسیون روسیه فعالیت داشت. ولادیمیر گوسینسکی و الکساندر اسمولنسکی نیز در ساختار تصمیمگیری و اجرایی اقتصادی روسیه جایگاه مهمی داشتهاند. (اشرفی، 1389: 76).
در پارلمان روسیه حضور یهودیان با وضعیتی روبهرو رشد مواجه بود، هر چن به تدریج این روند رو به کاهش نهاد. رد نخستین دومای کشوری 17 نماینده یهودی که عمدتا از حزب لیبرال انتخاب روسیه انتخاب بود، حضور داشتند. این یهودیان اساسا با گروههای اصلاحطلب غربگرا در روسیه پیوند داشتند. افرادی مانند پیوتر شلیش از سنپترزبورگ در این زمینه قابل اشاره هستند. لوروخیلین نیز از دیگر یهودیان فعال در پارلمان روسیه بوده است. او تنها یهودی در ورسیه بود که قبلا فرماندهی لشگر هشتم روسیه را عهدهدار بود (www.ajc.org/pre/russian). او با توجه به جریانات سرکوب نظامی جدایی طلبان چچن، ارتش روسیه را ترک کرده بود. الکساندر یاولینسکی از مشهورترین اقتصاددانان غربگرای روسیه که در انتقال از نظام سوسیالیستی به سرمایهداری در این کشور نقش اساسی داشت، از یهودیان دومای کشوری بود. اونخستین کسی بود که از ضرورت مشارکت یهودیان در ساختارهای دولتی و قانونی روسیه سخن گفت. او در برابر ولادیمیر ژیرنفسکی رهبر حزب راستگرای لیبرال دموکرات که یهودیان را به صراحت « ستون پنجم» دشمنان روسیه میخواند، فعالیت شدیدی را دنبال کرده است. ژیرنفسکی حزب لیبرال یاولینسکی را به صراحت عامل بیگانگان در روسیه خوانده است. یهودیان در دومای کشوری تلاش خود را برای مقابله با تمایلات ضد یهودی گسترش دادهاند(Ibid). آنها کوشیدهاند فضای جدید را برای گسترش مشارکت همه یهودیان در سطوح مختلف ایجاد نمایند(اشرفی، 1389: 77).
پس از این که مهاجرت یهودیان در سال 90 به بعد به بالاترین میزان خود یعنی 188000 نفر رسید، مهاجرت یهودیان از روسیه بین سالهای 92 تا 95 بطور میانگین در حدود 65000 نفر در سال بود. در سال 96 دولت روسیه فعالیت آژانس یهود (سازمان بینالمللی که از دهه 1940 هماهنگ کننده مهاجرت یهودیان بود) را محدود کرد. در واقع شوروی و فدراسیون روسیه با نگاه یک ملیت نگاه کردهاند نه فقط یک دین. این نگرش البته برخلاف بند 26 قانون اساسی سال 93 بود که دولت از مجبور کردن افراد برای بیان ملیت خود یا تعیین ملیت از سوی دولت منع شده بود.گرچه یهودستیزی متوقف شد و اقدامات یهودستیزانه آشکارا نیز پس از فروپاشی روسیه به ندرت در جامعه این کشور اتفاق میافتاد اما یهودیان تاریخ خود را فراموش نکردهاند و نسبت به پایداری روند لیبرالیزه کردن مشور وضعیت خود هنوز مرددند. یهودی ستیزی سنتی در کلیسای ارتدکس روسیه و افزایش قدرت نیروهای سیاسی فراملی و نئوفاشیست دلایل اصلی این نگرانیهاست. یهودیان همچنین نگران قربانی شدن خود در شرایط سخت اقتصادی هستند. اما به هر حال در اوایل 90 یهودیت تا حد بسیار زیادی احیا شد و یهودیان روسیه توانستند پرداختن به امور دینی خود را در این کشور تجربه کنند. یکی از اتفاقات مهم در ژانویه 96، ترجمه روسی یک جلد از تلمود بود. چاپ چنین ترجمههایی در زمینههای آموزشهای دینی یهودیان به زبان ورسی در قبل از حاکمین بلوشیکها در روسیه موجود بود ولی عملا دسترسی به آنها تا سال 96 غیرممکن بود. با گرایش یهودیان به بروز هوین خود آمارهای رسمی از افزایش جمعیت آنها از 500000 تا 700000 نفر را بین سالهای 92 تا 95 نشان میداد. جمعیت یهودیان مسکو در اواسط دهه 90د بین 200000 و 300000 هزار نفر تخمین زده میشد. از این تعداد حدود 15 درصد سفاردیک (غیراروپایی) بودند. تعداد یهودیان شرکتکننده در مراسم مذهبی همچنان بسیار کم است اما با این حال سازمانهای مثل حصیدیک (یهودیت ارتدوکس) چاباد لوباویچ (Hasidic Chabad Lubavitch) یهودیان را هب شرکت در مراسم مذهبی سنتی ترغیب میکند. البته در مسکو لوباویچرهای بسیار معتقد با دو کنیسه، چندین مدرسه شامل یک یویشا (آکادمی آموزش تلمود)، مهدکودکها و یکمدرسه علوم دینی برای زنان جوان، با خشونتهای برخی از روسها روبرو میشوند. قغلبیت سازمان با این حال کاملا شفاف است. در دهه 90 نهادهایی برای تامنی نیازهای فرهنگی مذهبی یهودیان در مسکو ناسیس شد. این نهادها شامل یک مدرسه خاخامی، یک مرکز یهودیان جوان، اتحادیه دبیران زبان عبری و یک جامعه فرهنگیآموزشی یهود میشد. جامعه یهود ارتدوکس همچنین کمپینی را برای بازگشت کتب اشنیرسون (Shneerson)- مجموعهای از نسخه- هایی که در مسکو از دهه 1920 توسط حاکمان شوروی توقیف شده و در کتابخانه دولتی لنین انبار شده است- با موفقبت برگزار کرد. تعداد یهودیان در حال حاضر در روسیه بیش از 500 هزار نفر است که عندتا در شهرهای بزرگ مسکو و سنپترزبورگ زندگی میکنند. در واقع عده بسیاری از آنان در دوران پس از فروپاشی به دلیل فشارهای دولت شوروی به اسرائیل مهاجرت کردند. هماکنون در خاور دور، منطقه خودمختار یهودینشین با مرکز بیروبیجان همچنان وجود دارد (Isham, 1995: 44). البته تشخیص دقیق یهودیان در روسیه کار بسیار دشواری است زیرا اطلاعاتی که در سرشناری عمومی نفوس منعکس شده تحت تاثیر عوامل اجنماعی و سیاسی استوار است. طیق سنت یهودی " گالاخا " هر فردی که از مادر یهودی متولد شده باشد یهودی محسوب میشود. همچنین معیارهای قانون بازگشت به اسرائیل هرکس که مادربزرگ و پدربزرگش یهودی باشد، حق مهاجرت به اسرائیل را دارد (اشرفی، 1389: 78).
بنا به اظهارات کارشناسان، يهوديان روسيه نسبت به پيروان ديگر مذاهب بيشترين شمار سازمان و اتحاديههای مختلف را تشکيل و به ثبت رساندند. در سال 1996 ويتالي مالکين رییس پیشین بانک "روسيسکي کرديت" يکي از بزرگترين بانکهای خصوصي وقت روسيه رسما در تلويزيون اسرائيل اعلام نمود که دو سوم سرمايه بانکي روسيه متعلق به يهوديان ميباشد که اين ميزان براي اداره اقتصاد کشور کافي است.در میانه سالهاي 1990 صدها موسسه و سازمان يهودي از جمله کنيسه، مدرسه، انجمنهای فرهنگي، موسسات آموزش عالي و انجمنهای خيريه وجود داشت. در سال 1996 بنياد خيريه غير انتفاعي توسط گروه سرمايه داران يهودي و فعالين مذهبي به منظور احياي زندگي يهوديان در روسيه تاسيس گرديده است که بعدا عنوان "KOR" گرفت. دفتر مرکزي کنگره يهوديان روسيه در محله مقابل کنيسه مرکزي مسکو در مرکز شهر قرار دارد.رئیس کنگره يهوديان روسيه ("ک.او. ر." КOР)، ساتانوفسکي يوگني يانويچ می باشد. يوگني ساتانوفسک يکي از پرسابقه ترين فعالين جنبش يهودي در روسيه و داراي اعتبار و شهرت در محافل بين المللي، دانشمند در زمينه علوم شرق شناسي، بازرگان و صاحب صنايع در سال 2001 به مقام رئيس " KOR " برگزیده شد. هيئت رئيسه شامل 55 نفر از جمله اشخاص معروف از محافل بازرگاني، اقتصادي، سياسي و اجتماعي روسيه مانند بوريس آبرامويچ، يوگنيا الباتس (نويسنده معروف)، ولاديمير گوسينسکي (اليگارش معروف)، يولي گوسمان (برادر ميخائيل گوسمان معاون رئيس آژانس خبري "ايتار- تاس" و از رجال سينمایی)، برل لازار خاخام روسيه، ويتالي مالکين، ميخائيل ميريلاشويلي (بازرگان و ميليونر معروف سنت پترزبورگ)، گنري رزنيک وکيل مشهور، ميخائيل فريدمان (صاحب سيستم بانکي "آلفا")، ياکوف اورينسون، گنادي خازانوف، آرون شايويچ می باشند.
کنگره يهوديان روسيه، 40 دفتر نمايندگي در مناطق مختلف فدراسيون روسيه دارد. يکي از مقاصد کنگره يهوديان روسيه، متحد ساختن افراد خيريه دهنده و خيريه گيرنده، شخصيتهای انديشمند و روحاني، مديران، کارشناسان و داوطلبان بود که براي همه آنها امکان کار و فعاليت فراهم گردد. همچنین اقدامات مربوط به ايجاد موسسات مخصوص انجمنهای يهوديان در سطح محلي و کشوري به عمل آيد. بر اساس اطلاعات منتشره توسط " KOR"، طي 7 سال فعاليت اين سازمان بيش از 63 ميليون دلار صرفا در داخل روسيه جمع آوري و به مصرف رسيده است. این سازمان در کنگرههای يهوديان اروپایی، اورآسيایی و جهاني و نيز شريک سازمانهاي بين المللي يهوديان از قبيل کميته آمريکایی يهودي توزيع کننده "جوينت"، آژانس يهودي "سوخنوت" و کنفرانس مخصوص ادعاهاي مادي به آلمان شرکت ميکند. " KOR" از سال 2002 ماهنامه روسي زبان "يوريسکيه نوستي" (اخبار يهودي) -نخستين نشريه روسي زبان اختصاصي براي نسل نوين يهوديان و غير يهوديان روسيه- را منتشر ميکند. همچنين هزينه فعاليت سايتهای اينترنتي interjewish club, bepo, yafa.ru,antisemitizmu.net توسط " KOR" تامين ميگردد. براي هزاران نفر بيسر و سامان سالمندان مجرد، مريض، بدون درآمد نهار خوريهای مجاني و مراکز پزشکي و سرپرستي داير شده است. احداث کنيسه در مسکو و ديگر شهرهای کشور، احياي انجمنهای يهوديان در شهرها و مناطق مختلف کشور، انتشار کتب، اجراي برنامههای ورزشي، ارائه کمک به آسيب ديدگان بلاياي طبيعي، چند نمونه دیگر از فعاليتهای " KOR" ميباشد. " KOR" در نظر دارد در امر برنامه ريزي استراتژيک فعاليت خود از کمک سازمانهای يهودي خارجي مانند "جوينت"، "آژانس يهوديان"، "ناتيو"، "خاباد" استفاده نمايد.
يکي از طرحهای بزرگ" KOR " گسترش روابط فرهنگي ميان جامعه يهوديان روسيه و جماعتهای يهودي کشورهاي غربي ميباشد که بدين وسيله اساسي براي نزديک شدن آنها ايجاد شود. در اين خصوص طرح تاسيس دانشگاه يهودي در برلين با استفاده از امکانات دانشگاه يهودي مسکو و دانشگاه يهودي يرشلايم و ديگر موسسات آموزشي و علمي مد نظر قرار داده ميشود. کل جماعت يهودي روسيه بايد سعي کند که از روند گرايش روسيه به عضويت درآمدن به جامعه جهاني اقتصادي و سياسي به عنوان همتاي مساوي قدرتهای بزرگ هر چه بيشتر حمايت شود. اهداف اعلام شده کنفرانس سازمانهاي يهوديان روسيه از قرار زير ميباشد:
الف. مبارزه با بيگانه ستيزي، اختلافات قومي و ضد يهوديت؛
ب. جلوگيري از افراط گرایي و تروريسم بين المللي؛
ج. ايجاد سيستم همکاري متساوي و سازنده ميانه روسيه و جامعه جهاني؛ و
د. توسعه هر چه وسيعتر روابط روسيه و اسرائيل.
يکي از تصميمات سازمان، حمايت از کميته همبستگي با مردم اسرائيل بعنوان يک سازمان سراسري روسيه ميباشد. اين کميته فعاليتهای انجمنهای يهوديان روسيه را در زمينه حمايت و پشتيباني از اسرائيل هماهنگ مينمايد و بهویژه منابع مالي مربوطه را جمع آوري مينمايد. هزينه اجراي پروژههای مختلف در اسرائيل از اين منابع تامين ميگردد. يکي از اهداف اصلي "ک.او. ر." در مورد روابط با اسرائيل – تحکيم روابط و رساندن آنها تا سطح مانند روابط اسرائيل و آمريکا ميباشد و در اين رابطه مناسبات و همکاري جماعتهای يهودي روسيه با سازمانها و موسسات دولتي اسرائيل بايد تا سطح مشارکت رسانده شود(комерсант ГАЗЕТА, 2005).
از ميان جمعيت 7/6 ميليوني اسرائيل حدود 2/1 ميليون يهودي مهاجر از روسيه و اتحاد شوروي پیشین ميباشند که بیشتر آنها طي 10-12 سال اخير به اسرائيل مهاجرت نمودند و اين عده با توجه به سطح بالاي آموزش و تخصص حرفهاي آنان در رشتههای گوناگون بر زندگي جامعه اسرائيل تاثير زيادي دارند. تنها يک مثال کوچک: بقول ليمور ليونات وزير فرهنگ و علوم و آموزش و ورزش اسرائيل، تقريبا در هر دبستان يا دبيرستان اسرائيل آموزگاران مهاجر از روسيه کار ميکنند. بعبارت ديگر روابط ميان دو کشور در سطح مردم ساده بسيار وسيع ميباشد و ميتوان گفت که اين واقعيت تقريبا در کليه رشتههای اقتصادي- اجتماعي- سياسي کم و بيش اثر خود را باقي ميگذارد. در هجدهمین انتخابات کنست در سال 2009، 16 عضو روس تبار به مجلس نمایندگان اسرائیل راه یافتند. اویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل نیز روس تبار است. 88 درصد از نفت خامی که وارد اسرائیل میشود از روسیه و اوراسیا است (عابدی، 1391: 160 و 155) .
محافل يهودي روسيه که به دولت نزديکند میکوشند مطابق روندهای عمومي جهاني به اقدامات و مراسم مختلف مربوط به گفتگوي ميان مذاهب بپيوندند و فعالانه در گردهماییهای مختلف شرکت نمايند. بهویژه در يکي از آخرين کنفرانسهای بين المللي با عنوان"ویژگیهای تمدني امت اسلامي" که در اکتبر 2003 در مسکو تشکيل شده بود خاخام بزرگ روسيه برل لازار بعنوان مهمان افتخاري شرکت نمود. رهبران يهوديان اظهار ميدارند که ملل مختلف بايد از اصول اديان پيروي نمايند عشق و تفاهم – اصول دين يهوديان و دين اسلام ميباشد و بر اين اساس راه حل مسايل پيدا خواهد شد.انتقال به بخش مربوطه در رابطه با مسيحيان، هماهنگي در مورد اقدامات مشترک با رهبران کليساي ارتدکس روسيه در جهت جلوگيري از بیگانه ستیزی در جماعتهای مسيحي، اسلامي و بودایی ميباشد. رقابت ميان "ک.او. ر." و ديگر سازمانهای يهودي در روسيه بيشتر در زمينه سياسي و بهویژه روابط جامعه يهوديان کشور با مقامات دولتي جریان دارد. مقامات دولتي بيشتر علاقه مندند با رهبران روحاني رابطه داشته باشند تا با رهبران سازمانهاي داراي جنبه اجتماعي. به اين دليل خاخام بزرگ روسيه به عضويت در شوراي مخصوص امور اديان در جوار رياست جمهوري روسيه انتخاب شده است.
سازمان دیگر، فدراسيون جماعتهای يهوديان روسيه (FEOR.) به رياست برل لازار خاخام بزرگ روسيه (خاخام بزرگ شماره 1)، در مقايسه با " KOR" مناسبات ثابت با دولت دارد و ميکوشد به عنوان نماينده منافع يهوديان روسيه عمل کند. از طرف خود رئيس جمهور FEOR را به رسميت ميشناسد و در مراسم رسمي آن شرکت ميکند. روساي FEOR براي شرکت در جلسات مربوطه به کرملين دعوت ميشوند. اتحاديه کميتههای حامي يهوديان در کشورهاي اتحاد شوروي پیشین، سازمان غير دولتي ميباشد که در زمينه حفاظت حقوق و امنيت يهوديان، حقوق و آزادي بشر در اتحاد شوروي پیشین فعاليت دارد. این سازمان در سال 1970 تاسيس گرديد.فعاليت این سازمان، بيشتر در چهارچوب و تحت حمايت سازمانهای بين المللي حقوق بشر صورت ميگيرد که نهايتا با محافل يهودي بين المللي در ارتباط ميباشد.
در روسيه سازمانهاي يهودي متعدد ديگر نيز وجود دارد. یکی از این نهادها، کنگره جماعتهای مذهبي يهودي و اتحاديههای يهودي روسيه است. فدراسيون يهوديان ارتدکس روسيه با رياست خاخام بزرگ روسيه شايويچ (تاسيس شده در 2003). بیشتر يهوديان از پيروان اين جريان ميباشند. آدلف شايويچ به عنوان خاخام بزرگ روسيه که از 30 سال پیش مقام رهبر يهوديان روسيه داشت با برل لازار که همچنين لقب خاخام بزرگ را دارد در رقابت ميباشد بهویژه که برل لازار تازه به تابعيت روسيه درآمده است و از طريق دسيسههای سياسي به مقام رهبري رسيده است. کنگره اورآسيايي يهوديان، به ریاست آلکساندر ماشکويچ. کنگره جهاني يهوديان روسي زبان (در سال 2002 تاسيس شد که خاخام بزرگ روسيه برل لازار به رياست آن برگزیده شده است. در اين کنگره نمايندگان جماعتهای يهوديان روسي زبان از 22 کشور دنيا عضويت دارند. هدف اصلي سياسي اعلام شده از تشکيل اين کنگره، هماهنگي انجمنهای يهوديان در همه جهان برای حمايت از اسرائيل ميباشد. يکي از زمينههای فعاليت اين کنگره، يکنواخت ساختن آموزش به زبان روسي از جمله از طريق تهيه کتابهای درسي در مورد تاريخ و فرهنگ يهوديان ميباشد. از دیگر سازمان های مهم می توان به جنبش خاباد ليوباويچ (تشکيلات يهوديان)، بنياد خيريه يهوديان " رحم و فرهنگ"، مرکز فرهنگي يهوديان، باشگاه سينمایی يهوديان، بنياد يهودي تشويق هنر، اتحاديه يهوديان معلولين و جانبازان جنگها، اتحاديه زندانيان يهودي اسبق اردوگاههای دوره آلمان نازي، اتحاديه خبرنگاران يهودي، انجمن مذهبي يهوديان پيرو يهوديت مترقي، آژانس يهوديان در روسيه و دانشکده مسايل آموزش يهوديان سازمان دانشجويان يهودي اشاره کرد.
فدراسيون جمعيتهاي يهودي روسيه در نوامبر سال 1999 در نخستين كنگره که به ابتكار جمعيتهاي يهودي برگزار شد، تشكيل گرديد. اين پاسخ جمعيتهاي يهودي به قانون جديد اديان بود كه «شرط سني» سازمانهاي ديني را معرفي كرد. جمعيتهای يهودي در آن زمان همگی کمتر از 15 سال عمر داشتند. 66 سازمان يهودي، مؤسس فدراسيون جمعيتهاي يهودي روسيه هستند. هم اکنون 143 سازمان در آن عضويت دارند. در جمعيتهاي وابسته به فدراسيون 32 كنيسه فعاليت ميكنند. 23 خاخام در 20 شهر كشور تحت سرپرستي فدراسيون جمعيتهاي يهودي روسيه فعاليت ميكنند. در مجموع، حدود 500 هزار نفر مرتباً در مراسم فدراسيون شركت ميكنند. اكنون در 15 جمعيت مذهبي يهودي روسيه 17 مدرسه عمومي، 41 مدرسه روز يكشنبه و 13 كودكستان يهودي فعاليت ميكنند. به گفته بوروخ گورين سخنگوي خاخام عالي روسيه، فدراسيون جمعيتهاي يهودي روسيه به فعاليتهاي انساندوستانه پرداخته است. با كمك برنامههاي انساندوستانه بينالمللي طي يك سال در 43 شهر روسيه200 تن مواد خوراكي توزيع شده است. در 37 شهر كشور 20 هزار نیازمند، خوراك اوليه را دريافت ميكنند. در 17 شهر كشور 22 غذاخوري خيريه وابسته به فدراسيون جمعيتهاي يهودي روسيه فعاليت ميكنند كه هر ماه غذاي 40 هزارنيازمند را تأمين ميكنند. فدراسيون جمعيتهاي يهودي روسيه به فعاليت انتشاراتي هم مشغول است. روزنامهها و مجلات كه تيراژ كلي آنها 10 ميليون نسخه در سال است، تحت سرپرستي اين سازمان منتشر ميشود.فدراسيون جمعيتهاي يهودي روسيه در سال نزدیک به 120 كنسرت در 112 شهر كشور برگزار ميكند.در چارچوب فدراسيون 36 كلوپ جوانان فعاليت ميكند. فدراسيون جمعيتهای يهودي روسيه هم تصميم گرفته است همراه با شرکت stec.com شبکه ارتباطات ماهوارهاي را با استفاده از از تجهيزات شرکت اسراييلي Gilat ايجاد کند که به مرور زمان همه کنيسههای روسيه بدان خواهند پيوست.اين پروژه توسط مرکز جمعيت يهودي مسکو که يکي از سازمانهاي وابسته به فدراسيون جمعيتهای يهودي روسيه است، اجرا ميشود. فدراسيون جمعيتهای يهودي روسيه دربرگيرنده 200 جمعيت يهودي روسيه است که اعضاي آنها بين بيش از 70 کنيسه تقسيم شدهاند. طبق برآوردهاي فدراسيون، در روسيه بيش از 60 هزار يهودي متدين زندگي ميکنند که مرتباً به کنيسه رفته و در زندگي جمعيت يهودي شرکت ميکنند. (ОБЩАЯ ГАЗЕТА, 2002)
از مجموع مطالبی که در باره دین و مذهب در روسیه گفته شد می توان دریافت که جامعه روسیه دارای تنوع زیادی به لحاظ مذهبی متنوع بوده و به ویژه در سال های پس از شوروی شاهد هویت جویی دینی گسترده ای در میان مسیحیان و مسلمانان و سایر پیروان مذاهب بوده ایم و این موضوع از سوی دولت هم با استقبال روبرو بوده اما از آنجا که بخشی از منازعات داخلی نیز از ترکیب مذهب و قومیت بوده، مشکلاتی را ایجاد کرده است. در واقع، آنچه مطمح نظر دولت روسیه است نوعی دیانت غیر سیاسی و اخلاقی می باشد که برای تقویت حس میهن پرستی و دوری از مشکلات اجتماعی و اخلاقی موثر باشد و در عین حال با دوری از حوزه سیاست(طبق قانون اساسی) مزاحمتی برای دولتمردان نداشته باشد. تحولات خاورمیانه در سال های 2011 تا 2013، و موج بهار عربی و بیداری اسلامی نیز نگرانی هایی از جهت امکان اثر گذاری بر مسلمانان، در دولت روسیه داشته است.