آموزش های مقطع متوسطه مصر

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۳۰ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۲۲ توسط Hamidian (بحث | مشارکت‌ها)

دبیرستان (عمومی)

هدف کلی این شاخه تحصیلی عبارت است از آموزش مناسب با معیارهای جهانی به گونه‌­ای که فارغ‌­التحصیلان را برای ورود به مرحله آموزش عالی آماده سازد.

اهداف استراتژیک

-       افزایش امکان جذب دانش‌­آموز

-       حمایت از توانمندی‌­های کادر آموزشی

-       تحول بخشیدن به سازوکار اداری

-       بهبود کیفیت محیط آموزش برای دانش‌­آموزان

-       ارائه الگوهای ابتکاری به مثابه اساسی تحول در نظام آموزشی[۱]

دبیرستان (فنی)

هدف کلی این شاخه آموزشی، تربیت نیروی فنی ماهری است که توانمندی‌­های لازم را برای رقابت در بازار کار محلی، منطقه‌­ای و جهانی کسب کرده باشد و به شکلی ایجابی در توسعه کشور مشارکت داشته باشد.

اهداف استراتژیک

-       افزایش فرصت‌­ها و نوسازی رشته­‌های تخصصی آموزش فنی در مصر و کشورهای اطراف دریای مدیترانه

-       دگرگون سازی روش­‌ها متناسب با اقتضائات جدید با هدف همراه شدن با بازار کار

-       فراهم آوردن تجهیزات و فناوری آموزش مناسب با نوع آموزش­‌های فنی و تعدد دانش‌­آموزان

-       ارتقای سطح حرفه­‌ای و مادی و معنوی آموزگار

-       فعال­سازی مشارکت‌­های محلی و بین‌­المللی

-       فعال­سازی طرح شورای عالی آموزش فنی و تربیت حرفه­‌ای

-       آموزش و تربیت برای ایجاد شغل[۲]

آمارها

آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر در سال تحصیلی 2013-2014، تعداد دانش‌­آموزان و مدارس و معلمان مقطع دبیرستان (عمومی و فنی) را به شرح زیر نشان می­‌دهد:

دانش‌­آموزان:

نوع دولتی غیردولتی جمع
عمومی

صنعتی

کشاورزی

بازرگانی

1/279/194

791/359

165/513

545/692

176/278

2/856


104/459

1/455/472

794/215

165/513

650/151

[۳]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص75.
  2. الخطة الاستراتیجیة للتعلیم (2014). ص78.
  3. صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص362-363.