نقاشی نيهونگا
بطور كلي به نقاشياي كه در آن از روشهاي سنتي نقاشي ژاپن استفاده شود، نيهونگا ميگويند. همان طور كه قبلا هم اشاره شد، با توسعه نقاشي غربي در ژاپن دوران ميجي، اين اصطلاح به نقاشي سنتي ژاپن داده شد. معمولا در اين نقاشي از رنگهاي طبيعي با نام كلي ايوائهنوگو[1]، كاغذ ژاپني يا واشي، ابريشم و ... استفاده ميشود. قدمت نيهونگا به دوران نارا و هيان بر ميگردد، زماني كه به نقاشيهاي چيني دوره دودمان تانگ و يا نقاشيهايي كه با تقليد از سبك چيني در ژاپن خلق ميشد، كارائه[2] و در مقابلش به نقاشيهايي كه به شيوه خاص ژاپني خلق ميشد، ياماتوئه[3] ميگفتند. به مرور زمان اين تقابل به واگا یا یاماتوئه[4] يا نقاشي ژاپني در مقابل كانگا[5] يا نقاشي چيني بدل شد. در واقع تا دوران ميجي ما هميشه شاهد ورود نقاشي و سبك نقاشي چيني به ژاپن بوديم و بر مبناي همان سنت ژاپني كردن هنر وارداتي خيلي زود در مقابل آن سبك خاص ژاپن شكل ميگرفت. هنگامي هم كه نقاشي غربي در دوره ميجي به ژاپن رسيد تقابل اين نقاشي با نقاشي ژاپني در اصطلاحات يوگا يا نقاشي غربي و نيهونگا ظاهر شد.
نيهونگا در يك معني محدود به نقاشي بعد از دوره ميجي تا پايان جنگ جهاني دوم اشاره دارد كه با استفاده از سبكهاي سنتي ژاپن خلق شدهاند. در اين صورت اين نقاشي در برابر نقاشي رنگ روغن قرار ميگيرد. اما در معنايي گستردهتر نيهونگا اشاره به تمامي نقاشيهايي دارد كه با استفاده از روشهاي سنتي نقاشي ژاپن خلق شدهاند چه قبل از ميجي و چه بعد از جنگ جهاني دوم. در اين مبحث هم منظور ما همان معني گستردهتر است، پس در اینجا با استناد به (آراکی، 2009: 60)، انواع شناخته شدهتر نيهونگا در دورههاي تاريخي مختلف را به اختصار معرفي ميكنيم.
یاماتوئه: یاماتوئه عنوانی است که در دوره هیان و در مقابل نقاشی کارائه یا نقاشی چین دوران دودمان تانگ پدید آمد. موضوعاتی که در این نقاشی کار میشدند، مناظر، طبیعت، وقایع، سنتها و ... ژاپن بود و داستانهایی مانند «داستان گنجی» هم به این سبک و در قالب نقاشیهای طوماری یا ئهماکی به تصویر در آمدند. این نوع نقاشی بعدها در سبک یا مکتب توساها[6] پیگیری شد.
[1] 岩絵具/Iwa e no gu.
[2] 唐絵/Kara e.
[3] 大和絵/Yamato e.
[4] 和画/Wa ga/Yamato e.
[5] 漢画/Kan ga.
[6] 土佐派/Tosa ha.