نشریات دانشگاهی ژاپن

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۱ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۲۴ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «در ژاپن ما با انواع مختلفی از نشریات دانشگاهی روبرو هستیم که در اینجا انواع آن را توضیح می‌دهیم با این توضیح که آمار دقیقی از تعداد و تعداد نسخه‌های منتشر شده آن وجود ندارد. نشریات دانشگاهی ژاپن را به طور کلی می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد. مج...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

در ژاپن ما با انواع مختلفی از نشریات دانشگاهی روبرو هستیم که در اینجا انواع آن را توضیح می‌دهیم با این توضیح که آمار دقیقی از تعداد و تعداد نسخه‌های منتشر شده آن وجود ندارد. نشریات دانشگاهی ژاپن را به طور کلی می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد. مجله علمی یا گاکوجوتسوشی[1] یا گاکوجوتسو زاشّی[2] که در آن دستاوردهای پژوهشی محققان به شکل مقاله علمی به چاپ می‌رسد. در این مقالات باید نام نویسنده و نهاد علمی آموزشی که بدان تعلق دارد، به وضوح درج شود. این مجلات عموما توسط دانشگاه‌ها یا تشکیلات علمی چاپ می‌شود، تیراژ کمی دارد، عموما برای فروش نیست و اگر هم بر آن قیمت بگذارند، در کتابفروشی‌ها و مانند آن عرضه نمی‌شوند.

مجلات انجمن‌های علمی که به آن گاکّایشی[3] یا گاکّای‌زاشّی[4] می‌گویند، مجلاتی است که توسط انجمن‌های علمی منتشر و در آن مقالات علمی پژوهشی درج می‌شود. مقالات ارسالی توسط متخصصان خوانده و ارزیابی می‌شود و در صورتی چاپ می‌گردد که از استانداردهای انجمن برخوردار باشد. این مجلات معمولا تنها میان اعضا توزیع می‌شود و اخیرا هم انتشار آنها در فضای مجازی بسیار زیاد شده است. همچنین مجلات موسوم به رونبونشی[5] هم هست که عموما مجله‌ای برای انتشار مقالات حاصل از فعالیت‌های پژوهشی محققین است و توسط انجمن‌های علمی منتشر می‌شود با این تفاوت از مجلات گاکّایشی که داوری ندارد.

نوعی دیگر از مجلات به نام کی‌یو[6] وجود دارد که توسط دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها منتشر و در آن نتایج پژوهش کادر آموزشی یا پژوهشگران مربوطه به شکل مقاله چاپ می‌شود. مقالات چاپ شده در این مجلات داوری نمی‌شوند، بنابراین زمان لازم برای چاپ مقالات در این مجلات کوتاه است.

مجلات تجاری یا شوگیوشی[7]، مجله‌ای علمی است که از سوی شرکت‌های انتشاراتی و با اهداف تجاری منتشر می‌شود. در این مجلات برغم علمی بودن، عموما سعی می‌شود با هدف جذب مخاطب عام از عنوان‌ها و موضوعات جذاب استفاده شود. این مجلات برای فروش است و قیمت بالایی هم دارد.


[1] 学術誌/Gakujutsushi.

[2] 学術雑誌/Gakujutsu zashshi.

[3] 学会誌/Gakkaishi.

[4] 学会雑誌/Gakkai Zashshi.

[5] 論文誌/Ronbunshi.

[6] 紀要/Kiyō.

[7] 商業誌/Shōgyōshi.