ساختار و سیاست های آموزشی مالی

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۶ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۴۹ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «دولت مالي پس از تشكيل كابينه خود در ابتداي استقلال تدوين استراتژي آموزشي خاصي را در دستور کار خود قرار داد و مودیبو کیتا که خود از سابقه تدریس در مدارس مالی برخوردار بود شخصا تلاش كرد با ايجاد تغييرات ساختاري در نظام آموزشي كشور تعداد بيسوادا...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

دولت مالي پس از تشكيل كابينه خود در ابتداي استقلال تدوين استراتژي آموزشي خاصي را در دستور کار خود قرار داد و مودیبو کیتا که خود از سابقه تدریس در مدارس مالی برخوردار بود شخصا تلاش كرد با ايجاد تغييرات ساختاري در نظام آموزشي كشور تعداد بيسوادان مالي را كاهش داده و از طريق فراگير ساختن آموزش همگاني رايگان نرخ باسوادي عمومي را ارتقاء بخشد. در اين راستا بتدريج تعداد مدارس ابتدايي و متوسطه درشهرها و روستاهاي مناطق مختلف كشور افزايش يافته و تربيت كادر علمي بويژه معلمان و دبيران با سواد و واجد صلاحيت در رأس برنامه‌هاي آموزشي دولت قرار گرفت.

این سیاست در دوره حاکمیت دیگر روسای جمهور مالی خصوصا آلفا عمر کناره و تومانی توره نیز ادامه یافت . در اين ارتباط طي چند دهه گذشته درصد باسوادان كشور از 15 تا 20 درصد درسال 1962 به حدود 55 درصد تا سال 2010 ارتقاء يافته و دولت در تلاش است تا سال 2020 تعداد با سوادان را به رقم 80 درصد افزايش دهد. در اين خصوص از سال 1995 كميسيون ويژه‌اي در وزارت آموزش و پرورش مالی تشكيل شده و مسئولان وزارت آموزش و پرورش اميد دارند با كمك سازمان‌هاي جهاني نظير يونسكو، يونيسف و سازمان‌هاي منطقه‌‌اي بتوانند بر مشكلات پيش روي خود – خصوصا در ارتباط با توسعه مراكز و فضاهاي آموزشي - فائق آيند (www.mali country profile, library of congress federal research division.com).