آموزش پایه(پیش دبستانی) در چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۶ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۱:۵۵ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == ''آموزش پایه«پیش دبستانی»'' == منظور از آموزش«پیش دبستانی» آموزش کودکان از آغاز تولد تا شش سالگی در کودکستان و آمادگی است. وزارت آموزش وپرورش، با در نظر گرفتن توانایی جسمی و روحی کودکان در این سن، برنامه­ی مناسب آموزشی برای آن­ها تنظیم کرده ا...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

آموزش پایه«پیش دبستانی»

منظور از آموزش«پیش دبستانی» آموزش کودکان از آغاز تولد تا شش سالگی در کودکستان و آمادگی است. وزارت آموزش وپرورش، با در نظر گرفتن توانایی جسمی و روحی کودکان در این سن، برنامه­ی مناسب آموزشی برای آن­ها تنظیم کرده است. در این پایه، کودکان سه تا شش ساله می­توانند وارد کودکستان شوند. درحال حاضر در چین بیش از150 هزار کودکستان و مهد کودک وجود دارد و تنها کمی بیش از30 درصد از کودکانی که سن آن­ها به حد تحصیل در مدرسه نرسیده است، در این مقطع تحت آموزش هستند و بقیه با توجه به سن و مسایل اقتصادی و خانوادگی، تحت مراقبت والدین قرار دارند.

کودکستان­ها و مراکز پیش دبستانی چین، به دو گروه دولتی و خصوصی تقسیم می­شوند. کودکستان­های دولتی با هزینه­ی دولت دایر است و مبلغ کمی نیز از والدین دریافت می­کنند، درحالی­که کودکستان­های غیردولتی تمام هزینه­های آموزشی را از والدین کودکان می­گیرند. باتوجه به رشد اقتصادی و اشتغال پدر و مادر، در سال­های اخیر تعداد کودکستان­های خصوصی با برنامه­های متنوع آموزشی، از جمله فراگیری زبان انگلیسی، و هزینه های آن­ها به شدت درحال افزایش است.

سرمايه گذاري­هاي بخش خصوصی و خارجي در حوزه­ی آموزش پيش دبستاني در دو دهه­ی گذشته موجب رشد فزاینده­ی این بخش از آموزش شده و مؤسسات و مراکز مراقبتی کودکان خارجی و بین المللی هم­چون بِی­بی­کِیر[1]، فان­دازِل[2]، کودکان شرق[3]، و... با ارایه­ی برنامه­های مختلف به­صورت تمام وقت، پاره وقت و يا پانسيوني و اجرای طرح­هایی مثل «معلمان در نقش والدین[i]» و راه اندازی مراكز مشاوره­ای درخصوص تغذيه و بهداشت و سلامت كودكان، در جهت رشد بدني، اخلاقي، فكري و زيبايي شناسي كودكان و کسب آمادگي لازم جهت بهره برداري از آموزش ضابطه مند، فراهم سازي محيط مناسب جهت ايجاد شرايط و فرصت­هايي جهت مواجه كودك با مسائل و مشكلات واقعي زندگي و تقويت درك معاني، استفاده از سرگرمي­هاي آموزنده، با میلیون­ها دلار سرمایه گذاری، نقش مهمی در این فرایند ایفا می­کنند. درحال­حاضر، در كشورچين بیش از20 ميليون خانواده­ی برخوردار از كودكان رده­هاي سني 3-1 سال وجود دارند كه هم­چنان به اين رقم افزوده می­شود. به اعتقاد كارشناسان، دركشوري كه هرخانواده ازحق برخورداري از 1 فرزند بهره مند است، 30 درصد هزينه­هاي خانواده متعلق به كودك خانواده است كه اين رقم خود به جذب سرمايه­هاي گسترده در بخش آموزش پيش دبستاني منتهي مي­گردد. در عین حال، از آن­جا كه اغلب روش­هاي آموزشي و ارزش­های تربیتی به­كار گرفته شده در اين­گونه مراكز از كشورهاي غربي برگرفته شده و با فرهنگ سنتی چيني سازگار نیست، چالش بزرگي براي خانواده­ها، دولت و مدیران اين مراكز فراهم آورده است.

توسعه­ی فراگیری زبان انگليسي در دوره­هاي آموزش پيش دبستاني بخش خصوصی، و روند رو به افزايش علاقه­ی والدين به آماده سازي فرزندان خود براي آينده، منجر به استفاده از معلمان خارجی، به­ویژه انگليسي، آمریکایی و كانادايي جهت تدريس در مراکز پیش دبستانی شده است. بنابر آمار منتشره، هم اینک بيش از 3هزار مؤسسه­ی آموزش زبان خارجي در كشور چين فعاليت دارند كه در آمد آن­ها به بیش از15ميليارد يوان (معادل 2ميليارد دلار آمريكا) مي­رسد که اغلب بایستی توسط والدین پرداخت شود و هزینه­های آموزشی در این مقطع را بالا می­برد. همین مسایل موجب شده تا در کنار افزایش هزینه­ها، به دلیل اجرای برخی از برنامه­­های پرهزینه و غیر ضرور، کیفیت آموزشی کودکان در این مراکز با افت قابل توجهی مواجه شود.


[1] - Baby Care.

[2] - Fun Dazzle.

[3] - Eastern Kids.


[i] - Teachers as Parents.