مفهوم قدرت نرم در ادبیات کلاسیک چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۳ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۰۲ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == '''پیشینه­ی گفتمان و مفهوم« قدرت نرم» در ادبیات کلاسیک چین''' == مفهوم«قدرت نرم» از بیش از دو هزار سال پیش، استراتژی­ای بوده است که توسط سون­ وو[1] در کتاب«آیین رزم[2]» تبین شده است[i]. فایق آمدن به دشمن بدون وارد شدن در جنگ، از مهم­ترین تاکتیک­های...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

پیشینه­ی گفتمان و مفهوم« قدرت نرم» در ادبیات کلاسیک چین

مفهوم«قدرت نرم» از بیش از دو هزار سال پیش، استراتژی­ای بوده است که توسط سون­ وو[1] در کتاب«آیین رزم[2]» تبین شده است[i]. فایق آمدن به دشمن بدون وارد شدن در جنگ، از مهم­ترین تاکتیک­های استراتژی سون وو است.  در طول تاریخ، این استراتژی حکیمانه به­عنوان میراثی ماندگار و مؤثر در فرهنگ سنتی چین، همیشه مورد توجه عالیرتبه­­ترین مقامات سیاسی و نظامی گرفته تا مردمان عادی این سرزمین قرار داشته است. سون وو، جنگ را یکی از عوامل پیروزی، آن هم نه مهم­ترین آن، می­داند. وی معتقد است، فریب و تضعیف دشمن در خانه­ی خود؛ کسب آمادگی لازم در خفا؛ جذب افراد غیر نظامی، سربازان و رهبران دشمن؛ پیشگیری از تلفات و شکست؛ به حد اکثر رساندن پیروزی؛ پیش بینی وضعیت پس از جنگ، قبل از آغاز نبرد؛ از خود جنگ مهم­تر هستند. سون وو می­گوید:«معیار اصلی پیروزی در جنگ، پیروزی در میدان نبرد نیست، بلکه اصولا در به دست آوردن صلح و تسخیر قلوب و احساسات عامه­ی مردم نهفته است. » (سون وو ، 1387) نسل­های متعددی از رهبران چینی، در طول هزاره­های گذشته در برنامه­ریزی­های سیاسی، نظامی و اجتماعی خود، تدابیر توصیه شده توسط سون وو را به کار بسته و آن را عملا آزموده­اند. این تدابیر و استراتژی­ها تنها در زمینه­های نظامی و جنگی محدود نشده، بلکه به یک عنصر کلیدی در تمامی زمینه­های کشور داری را شکل داده است. این استراتژی­ها به نحوی مورد استقبال مردم واقع شده که به بخشی از میراث عامه­ی مردم چین تبدیل شده و در قالب داستان­ها و افسانه­ها راهنمای زندگی اجتماعی بوده است. هنوز هم برخی از گفته­های سون وو مانند«طریقت جنگ، طریقت مکر و نیرنگ است»، «استفاده از ابزارهای نرم برای غلبه بر عوامل قوی و سخت»، و «پرهیز از نقاط قوت دشمن و حمله به نقاط ضعف آن» به عنوان ضرب المثل و جملات کوتاه در میان مردم متداول است.

هم­چنین، ایده­ی«رهبری اخلاقی» که در آیین کنفوسیوس الگوی حکومت و حاکم شایسته است نیز از دیگر اجزای«قدرت نرم» چینی در دوران باستان شمرده می­شود. براساس این ایده، یک حاکم شایسته باید از طریق الگوی اخلاقی بودن برای مردم بر آن­ها حکومت کند و انتظار مردم از حاکم این است که بهترین الگوی اخلاقی بوده و به نمایندگی از آن­ها بهترین تصمیمات را برای تأمین امنیت و تضمین موفقیت مردم اتخاذ کند. تا چندی که حاکم از نظر اخلاقی برای مردم الگو است، می­تواند به نمایندگی از آسمان بر آن­ها حکمرانی کند، و در صورت انحراف حاکم از مسیر و هنجارهای اخلاقی، دیر یا زود اختیارات خود را از دست داده و مخالفت­ها و شورش­های عمومی و در نتیجه تغییر حاکم را در پی خواهد داشت. (Alan Hunter,2009)


نمونه­ی عملی استفاده«از قدرت نرم» از سوی امپراتوران گذشته­ی چین، اعزام ناوگان پر قدرت دریایی چین به رهبری دریادار مسلمان جِنگ­خِه[3]به آب­های آزاد و سواحل خلیج فارس و شرق آفریقا در عصر حاکمیت سلسله­ی مینگ است. هدف از این سفرهای دریایی هفتگانه، معرفی فرهنگ و تمدن این کشور به سایر ملل و به رخ کشیدن توانایی­های امپراتوری چین و در واقع، توسعه­ی«قدرت نرم» این کشور بود. چون در این سفرهای پر هزینه و طاقت­فرسا، هیچ گونه اهداف و اغراض نظامی و سلطه طلبی مطرح نبوده و جِنگ­خِه به عنوان نماینده­ی امپراتور در ملاقات با رهبران کشورها و مناطق مورد بازدید، با کمال احترام، ضمن معرفی چین، به رسم یاد بود هدایایی از جانب امپراتور تقدیم آن­ها نموده و خواهان روابط دوستانه­ی سیاسی و تجاری می­شد[ii].


[1] - Sun wu.

[2] - The Art of War.

[3] - Zheng He.


[i] - «سون وو» یا «سون زی»، نام یکی از حکمای چین باستان است که در اواخر قرن ششم و اوایل قرن پنجم پیش از میلاد و در دوران سلسله های بهار و پاییز می زیست. کتاب «آیین رزم» یا به گفته ی برخی« هنر جنگ» سون وو، تقریبا همزمان با کتاب های «تائو دِجینگ» لائوتزو و «گفتار ما» اثر کنفوسیوس نوشته شده و جزو ادبیات کلاسیک چین به شمار می رود. اگرچه این 3 اثر هرکدام به موضوع خاصی پرداخته اند، اما هر سه دارای خصوصیات مشترکی همانند گزیده گویی، عمق زیاد معانی، و گستره ی وسیع خردورزی و دانش هستند. می توان گفت، این 3 اثر در طول تاریخ بیشترین تأثیر را در ایده و افکار و چگونگی زندگی نسل­های گذشته و کنونی چین و اقشار مختلف جامعه ی چینی گذاشته و همیشه مورد توجه مردم این سرزمین بوده اند.

[ii] - این سفرها که بین سال های 1405 تا1433 میلادی صورت گرفت، چهار بار تا خلیج فارس و بندر هرمز ادامه یافت و در گزارش این سفر که تقدیم دربار امپراتور شده، اطلاعات جالب و ارزشمندی از اوضاع آن روز ایران و تجارت در خلیج فارس وجود دارد که می تواند برا ی محققان و پژوهشگران رشته ی تاریخ مفید باشد. ضمنا، با توجه به مشکلات پیش آمده در خصوص نام خلیج فارس، می توان به این اسناد تاریخی برای اثبات نام اصلی خلیج فارس هم استناد کرد.  ,