صنایع و کالاهای فرهنگی در چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۳ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۲۷ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == '''تعریف صنایع و کالاهای فرهنگی''' == صنايع فرهنگي: به صنايعي گفته می­شود كه با آفرينش، توليد و تجاري شدن كالاها و خدمات داراي محتواي غير مادي و فرهنگي و مشمول حق مؤلف سروكار دارد. چاپ و نشر، انتشارات چند رسانه­اي، توليدات سينمايي و سمعي و بصري،...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

تعریف صنایع و کالاهای فرهنگی

صنايع فرهنگي: به صنايعي گفته می­شود كه با آفرينش، توليد و تجاري شدن كالاها و خدمات داراي محتواي غير مادي و فرهنگي و مشمول حق مؤلف سروكار دارد. چاپ و نشر، انتشارات چند رسانه­اي، توليدات سينمايي و سمعي و بصري، صنايع دستي، طراحي، معماري، هنرهاي تجسمي و نمايشي، ورزش، سازها و ابزار و آلات موسيقي، تبليغات و جهانگردي فرهنگي از مصاديق صنايع فرهنگي هستند. صنايع فرهنگي به عنوان يكي از اجزا و عناصر مهم اقتصاد جوامع، نه تنها در رشد اقتصادي و اشتغال زايي، بلكه به عنوان ابزار هويت فرهنگي در تقويت تنوع فرهنگيو قدرت نرم نقش اساسي دارد.


وجه تمايز اصلي اين صنعت با صنايع دیگر عبارتند از: فرهنگي بودن آن­ها؛ در دسترس بودن و نقش داشتن همگان در حفظ و ترويج و تنوع آن­ها؛ مؤثر بودن در اشتغال­زایی، ایجاد ثروت و تقویت خلاقیت. مجموعه كالاهاي مصرفي حامل انديشه­ها، نمادها و روش­هاي زيست كه در خلق و معرفي هويت جمعي و تعيين رويه­هاي فرهنگي نقش دارند را كالاهاي فرهنگي می­نامند. اين كالاها برآيند خلاقيت جمعي يا فردي بوده و با استفاده از فرآيند صنعتي در سطوح انبوه تكثير و در جهان توزيع مي­شود.