موقعیت مذهب کاتولیک در فرانسه
موقعیت مذهب کاتوليک
کاهش کاتولیک در فرانسه در آغاز دهه 1960 شتاب بيشتري گرفت، و اين کاهش در اوایل قرن بیست و یکم هنوز ادامه دارد.در نیمه اول قرن بیستم، کلیسای کاتولیک هنوز هم به صورت یک برتری بزرگ در جامعه فرانسه ديده مي شد، اعمال مذهبي بالا بود، مراسم اعم از مراسم غسل تعميد و عروسی مذهبي درکلیسا توسط بیش از 90 درصد مردم انجام می شد و مراسم بزرگداشت در کلیسا شامل 95٪ تدفین ها مي شد. در سرشماری سال 1954، 34٪ مردم فرانسه در مراسم دعاهاي يکشنبه در کليسا شرکت مي کردند.
در دهه 1960بود که شاخص های زیر با همگرایي، سقوط شديد و با دوام کاتوليک را سبب شدند:
• دسترسی به نتايج پیشرفت های فنی به اندیشه خردگرا مشروعیت مي بخشد
• از دست دادن اعتبار ساختار قدرت، نقش مهمی دارد
• انقلاب جنسی حاصل از جنبش ماه مه 68 که مدل جنسی منحصرا تک همسري حمایت شده توسط کلیسا را به چالش کشيد
• جدی بودن اوقات فراغت که کاتوليک را در رقابت با طرح های دیگر قرار داد
• آموزش و پرورش نوجوانان در مدرسه راهنمايي و دبیرستان که کلیسا را از تماس مستقیم با جوانان، به ویژه در مناطق روستایی محروم کرد
• جهانی شدن،که فرانسوي ها را با سایر ادیان و انواع تفکرآشنا کرد
در این راستا، جوانان اولين کساني بودند که از کلیسای کاتولیک در اوایل 1960دور شدند. در دهه هاي بعد، این شاخص ها یکی پس از دیگری کاهش یافت. کاتولیک های فرانسه از 87٪ جمعیت در سال 1972 به 64 درصد در 2009 (41.5 میلیون) و افراد مقيد و عامل مذهبي از 20٪ به 4.5٪ در 2009 کاهش یافته است. در همين دوره، آئین ها و مذاهب دیگر افزایش تعداد خود را در جامعه فرانسه (مسلمانان به طور خاص)، و تعداد افرادی که اعلام مي کنند فاقد مذهب اند ، از 21٪ به 28 درصد بین سالهای 1987 و 2009 در حال افزایش نشان می دهد.
با وجود این کاهش، کاتولیسیسم هنوز هم موجودیت و هویت خود را در جامعه فرانسه از طریق انجمن های خانوادگی و کمیسیون های مختلف، کمیته ها و یا کاتولیک های پارلمانی، حفظ مي کند و نقش مهم سیاسی، اجتماعی و اخلاقی را ايفا مي کند. رسانه های فرانسه به رغم جدایی کلیسا و دولت تا حد زیادی به اخبار کاتولیک، به ویژه جانشيني پاپ، مراسم مذهبی و بحث های سکولاریسم و مسائل مذهبی مي پردازند.
در نهایت، بعد از سال هاي 1990، انفجار در تعداد خادم کليسا ، افزایش قابل توجهی در تعداد غسل تعميد شده بالغ، مشارکت بیشتر در تجمعات جوانان، و زیارت هاي ملی مختلف، نشانه ممکني از دخالت متفاوت مسیحیان در حيات کلیسای کاتولیک است.