آموزش دوره دوم متوسطه سیرالئون

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۲ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۲۶ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «بر اساس نظام آموزشی قدیم کشور سیرالئون، دانش‌آموزان سیرالئونی از دوره استعمار تا زمان تغییر نظام آموزشی مزبور به شرح ذیل بود: '''اخذ مدرک دوره تکمیلی دبیرستان''' 18 سالگی ششم مقدماتی[4] 19 سالگی کلاس ششم عالی[5] دانش‌آموزان پس از اخذ مدارک فوق بر...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

بر اساس نظام آموزشی قدیم کشور سیرالئون، دانش‌آموزان سیرالئونی از دوره استعمار تا زمان تغییر نظام آموزشی مزبور به شرح ذیل بود:

اخذ مدرک دوره تکمیلی دبیرستان

18 سالگی ششم مقدماتی[4]

19 سالگی کلاس ششم عالی[5]

دانش‌آموزان پس از اخذ مدارک فوق برای ورود به دانشگاه نیازی به شرکت در کلاس‌های دوره مقدماتی نداشتند و بعد از سه سال می‌توانستند مدرک کارشناسی خود را اخذ نمایند.

دانشجویانی که با مدرک دوره تکمیلی دبیرستان وارد دانشگاه می­شدند می‌توانستند در کلاس‌های ممتاز شرکت کرده و مدرک کارشناسی خود را با امتیاز ویژه اخذ کنند. علاوه بر آن آنها برای دوره کارشناسی ارشد نیز به راحتی پذیرفته می‌شدند و از نظر استخدام نیز ارجحیت داشتند. علاوه بر آن این دانش‌آموختگان معمولاً در صورت تقاضا برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان به سهولت پذیرفته می‌شدند.

اغلب رشته‌های تحصیلی نظام آموزشی قدیم سیرالئون محدود به حوزه‌های علوم انسانی و تا حدودی علوم تجربی بود و رشته‌های فنی و حرفه‌ای کمتری در آن وجود داشت. (قزل سفلی، 1380:23).

ساختار نظام آموزشی جدید سیرالئون در مرحله دبیرستان عالی (متوسطه)عبارت است از:

1- کلاس اول دبیرستان یا هنرستان

2- کلاس دوم دبیرستان یا هنرستان

3- کلاس سوم دبیرستان یا هنرستان

در این دوره دانش‌آموزان بیشتر وقت خود را صرف حضور در کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای نموده و در پایان دوره به‌عنوان تکنیسین رشته‌های کشاورزی، فنی و حرفه‌ای، تأسیسات و برق و... دانش‌آموخته می‌گردند.