رسانه های صوتی و تصویری(لوح فشرده) در چین

از دانشنامه ملل

رسانه ­های صوتي و تصويري(لوح فشرده)

براساس گزارش منتشره از سوی دولت، بازار نرم افزار چین طی10سال گذشته، سالانه از رشد متوسط 38درصدی برخوردار بوده است. ارزش این بازار در سال2010 به 3/1میلیارد یوان(معادل204 میلیارد دلار) رسید. پیش بینی شده است این میزان در سال2011 به 282 میلیارد دلار برسد. این افزایش هم­چنین موجب افزایش بازار خدمات اطلاعاتی در کشور شده است.[۱]

طبق این گزارش، تعداد كل تولید محصولات بصري در سال2010 ، 10913 عدد بوده كه 4034 عدد آن وی سی دی ، 6836 عدد آن دی وی ­دی و 43 عدد آن وی تی و ساير موارد بوده است. تعداد كل تولید محصولات سمعی در اين سال نیز 10639 بوده كه 3336 عدد آن آ تی 5086 عدد سی دی، و 2217 عدد آن دی وی دی آ بودند.[۲]

تولید، صادرات و واردات محصولات صوتی و تصویری

بر اساس اطلاعات رسمی مربوط به سال 2009 آمار محصولات سمعی و بصری و انتشارات الكترونيك به شرح زير است:

از نظر صادرات تعداد انواع محصولات صوتی 1878 نوع و تعداد ديسكت آنها 39250 عدد بوده كه ارزش آنها 7380000 دلار می شود. اين ارقام در زمينه­ ی واردات به ترتيب 5258 نوع، به تعداد 93655 ديسكت و به ارزش 91650000 دلار می شود. تعداد انواع محصولات بصری از نظر صادرات 17864 عدد و تعداد ديسكت آن­ها 60673 و ارزش آن­ها 53190000 دلار، و از نظر واردات 2274 نوع به تعداد 8507 ديسكت و به ارزش 33890000 دلار بوده است. تعداد انواع دی وی دی 10859 نوع به تعداد 29499 ديسك به ارزش 8390000 دلار و از نظر واردات 2254 نوع به تعداد 8481 ديسك و به ارزش 33590000 دلار بوده است. تعداد  كل وی سی دس صادراتی 7005 عدد در 31174 ديسك به ارزش 44800000 دلار بوده. انتشارات الكترونيك در اين سال از نظر صادرات 29 نوع، به تعداد130ديسك و به ارزش560000 دلار ؛ و از نظر واردات 1947 نوع به تعداد 65266 ديسك و ارزش 6401520000 دلار ذكر گرديده است. (همان)[۳]

کتابشناسی

  1. رويدادنامه فرهنگي چين ،(1391).
  2. www.stats.gov.cn
  3. سابقی، علی محمد(1392). "جامعه و فرهنگ چین." تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .