راهبردهای ده ساله توسعه صنایع فرهنگی چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۳ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۳۷ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == '''استراتژی و راهبردهای ده ساله­ی توسعه­ی صنایع فرهنگی در چین''' == امروزه در چین، صنعت فرهنگ شروع به ایفای نقش مهم در توسعه­ی اقتصاد سوسیالیستی مبتنی بر بازار این کشور نموده و با تکیه بر حمایت­های دولتی، سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی، پیشرفت...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

استراتژی و راهبردهای ده ساله­ی توسعه­ی صنایع فرهنگی در چین

امروزه در چین، صنعت فرهنگ شروع به ایفای نقش مهم در توسعه­ی اقتصاد سوسیالیستی مبتنی بر بازار این کشور نموده و با تکیه بر حمایت­های دولتی، سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی، پیشرفت فن­آوری اطلاعات و تکنولوژی توان تولید آن افزایش یافته و برای تبدیل شدن به یکی از قدرتمند­ترین بخش­ها در رشد اقتصادی چین آماده شده است. دولت با تدوین استراتژی ده ساله(2006 تا2015) مسیر توسعه­ی صنایع فرهنگی در سطح ملی و استان­ها را مشخص کرده است. نتایج مثبت به دست آمده از درآمد حاصله از این صنعت در شهرهای بزرگی مانند پکن، شانگهای، و گوانگجو نشان می­دهد که این صنعت با توجه به زمینه­های موجود، می­تواند در رشد پایدار اقتصادی کشور مؤثر باشد. تحقیقات گسترده­ای برای یافتن راه حل رفع نواقص پیش پای این صنعت از قبیل ناکارآمدی مالی، مکانیسم تعیین سهم سود و ریسک، سیستم بیمه­ی سرمایه­گذاری، کنترل فعالیت­های غیر قانونی کپی رایت و تبادل محصولات با کشورهای خارجی صورت گرفته است. هم­چنین، پیشنهاد­هایی برای تأسیس بانک صنایع فرهنگی، ایجاد شرکت­های بانکداری فرهنگی، بورس اوراق بهادار صنایع و زیرساخت­های فرهنگی برای بهبود فضا و زمینه جهت گسترش این صنعت ارایه شده است.

هم­چنین، وزارت فرهنگ این کشور با تدوین و ابلاغ سیاست«صدور فرهنگ به خارج» برای تقویت پایه­های مالی و گره زدن این محصولات به بازارهای بین المللی و توسعه­ی قدرت نرم چین اقدام نموده و طرحی را برای دو برابر کردن صنایع فرهنگی در خلال اجرای برنامه­ی پنجساله­ی دوازدهم(2011-2015) به مورد اجرا گذاشته است. در این طرح روی مبادلات و صادرات محصولات فرهنگی برای کاهش کسری تجاری چین در تولیدات فرهنگی تأکید شده است. در این طرح که در تاریخ 28فوریه­ی2012 از سوی وزیر فرهنگ تشریح شد، بر توسعه­ی 11 بخش صنایع فرهنگی به شرح زیر تأکید و هدف گذاری شده است:

1-   صنعت هنرهای نمایشی: راه اندازی حدود 10گروه نمایشی منطقه­ای که شهرهای اصلی را زیر پوشش قرار دهد، و ایجاد 2 منطقه­ی صنعتی مشهور بین المللی؛

2-   صنعت تفریح و سرگرمی: ایجاد بین 5 تا 10 بِرَند(مارک) صنعتی بین المللی در سطح گسترده و با توانایی رقابتی بالا؛

3-   صنعت پونمایی(انیمیشن): افزایش ارزش افزوده­ی صنعت پونمایی به بیش از75/4 میلیارد دلار تا سال 2015 و ساخت بین 5 تا 10 برند انیمیشن داخلی که قدرتمند در رقابت و تأثیر گذار باشد؛

4-   صنعت بازی­های کامپیوتری: تا سال 2015 درآمد صنعت بازی را به بیش از 5/3میلیارد دلار برساند.

5-   گردشگری فرهنگی: راه اندازی گردشگری فرهنگی هم به عنوان عامل جدید رشد اقتصادی وهم به عنوان متحد صنعت فرهنگ و گردشگری؛

6-   حصول اطمینان از به رساندن سرمایه­ی در گردش بازار هنر به بیش از 2/6میلیارد دلار تا سال 2015؛

7-   صنعت هنر: رساندن ارزش افزوده­ی صنعت هنر و صنایع دستی به بیش از 60میلیارد دلار تا سال 2015؛

8-   صنعت نمایشگاهی: بین 3 تا5 مرکز نمایشگاهی بین المللی با نفوذ تأسیس شود؛

9-   صنعت طراحی خلاق: برپایی بین 1 تا 2 نمایشگاه بین المللی با نفوذ خلاقیت طراحی؛

10-  صنعت فرهنگی سایبری: بهبود ذائقه­ی فرهنگی و افزایش رقابت اصلی عرصه­ی فرهنگ سایبری؛

11-  صنعت خدمات فرهنگ دیجیتالی: ایجاد گروه شرکت­های خدمات فرهنگی از طریق استفاده از فن­آوری دیجیتال برای ارایه­ی تولیدات، توزیع، بازاریابی، ترویج و سایر خدمات.

شرکت­های شاغل در زمینه­های طراحی خلاق، کارتون و تولیدات دیجیتالی و فن­آوری بالای فرهنگی در منطقه­ی شرق چین از حمایت­های تشویقی بیشتری برخوردار خواهند شد، در حالی­که انتظار می­رود مناطق مرکزی و غرب کشور در زمینه­های توسعه­ی گردشگری فرهنگی، هنر و نمایشگاه صنایع دستی بیشتر فعال شوند.

(China sets 11 Cultural Industry targets for2015: www.china.org.cn) وزیر فرهنگ چین، هم­چنین اعلام کرد که بازسازی بازار فرهنگی یکی از اهداف توسعه­ی اصلاحات در بخش فرهنگ است که برای برنامه­ی پنجساله­ی دوازدهم در نظر گرفته شده است. وی هم­چنین، تشویق صنایع فرهنگی برای گسترش فعالیت­ها به خارج از کشور را یکی دیگر از اهداف مهم این برنامه اعلام کرد.

(Cultural Industry to become Pillar of China’s Economy: www.china.org.cn) این درحالی است که ارزش افزوده­ی صنایع فرهنگی چین در سال 2010 به مبلغ 98/173میلیارد دلار بالغ گردیده و از رشد سالانه­ی 2/24درصدی برخوردار بوده و 75/2درصد از GDP این کشور را تشکیل می­دهد.

(China’s Cultural Industry output hit 1.11 trin. Yuan: www.china.org.cn)


راهبردهای تعیین شده از سوی دولت چین برای توسعه­ی فرهنگ و صنایع فرهنگی این کشور را به­صورت خلاصه می­توان چنین بیان کرد:«بازسازی ساختار مدیریتی، استفاده از تجربیات دیگر کشورها، بهره­وری از کارشناسان و متخصصان خارجی، بازار یابی فعال، اجازه­ی مشارکت و ورود بخش­های خصوصی و غیر دولتی، اجازه­ی سرمایه گذاری خارجی، بالا بردن تنوع و کیفیت محصولات، اقتصادی کردن فعالیت­ها، تلفیق سنت و مدرنیته، سیاست­گذاری متمرکز و کنترل و نظارت بر کارها و تولیدات، تلفیق و ادغام روش­ها و سبک­ها، مورد توجه قرار دادن نیاز عامه­ی مردم و اقتصاد بازار، سرمایه گذاری و حمایت و تشویق و ترغیب و ایجاد زمینه و فراهم کردن تسهیلات لازم، انتخاب زمینه­ها و عوامل فرهنگی قابل عرضه در بازار بین المللی، ایجاد مارک و نمادهای فرهنگی ویژه­ی چین، استفاده از فن­آوری نوین، استفاده از جلوه­ها و جذابیت­های لازم، تربیت مدیران و نیروهای برجسته­ی مورد نیاز رشته­های مختلف، علمی کردن تولیدات، روی آوری به تنوع و خلاقیت و نوآوری، تأکید بر ویژگی­های خاص فرهنگ چین، سرمایه گذاری ویژه در بخش­های مهم و پروژه­های فوق العاده و سود آور، بالا بردن توان رقابت، ایجاد شبکه­های گسترده و فعال فرهنگی در تمام مناطق از روستاها گرفته تا شهرهای بزرگ بر اساس نیاز و زمینه­های موجود جهت برآورده کردن تمامی نیازهای فرهنگی جامعه، استفاده از کارایی و امکانات چینی­های ماورای بحار در کشورهای مختلف.